- Pryncypia pozostają te same. Na pewno poczynione przez was inwestycje się nie zmarnują – podkreślał wiceminister finansów Jarosław Neneman podczas czwartkowych prekonsultacji z przedsiębiorcami.

MF potwierdza, że zgodnie z wcześniejszymi założeniami, zostanie utrzymany limit 200 mln zł oraz dwie daty. Dla przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, obligatoryjny KSeF wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Dla pozostałych - 1 kwietnia 2026 r. Projekt ustawy ma być przedstawiony jesienią. Planowane są także kolejne tury konsultacji.

- Najważniej jest to, że zostaną zachowane terminy. Wydaje się jednak, że ministerstwo unika jednoznacznej deklaracji, czy przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli już wdrożenie KSeF, powinni kontynuować działania, czy raczej się wstrzymać do czasu, aż będzie gotowy projekt ustawy. Być może chodzi o kwestię uniknięcia ewentualnej odpowiedzialności odszkodowawczej Skarbu Państwa. W mojej opinii z wypowiedzi MF wynika jednak, że na razie należy raczej wstrzymać się z pracami wdrożeniowymi. Co prawda założenia pozostają te same, a zmiany w schemie mają być niewielkie, ale na razie nie wiemy jakie. Można się było mimo wszystko spodziewać, że na tym etapie, po kilku latach dyskusji, poznamy więcej konkretnych rozwiązań – mówi Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii Chojnacka & Łagowski.

Faktury dla konsumentów i tryb offline

Z przedstawionych w czwartek zapowiedzi MF wynika, że nie zmienią się wcześniejsze założenia dotyczące możliwości wystawiania w KSeF faktur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, tzw. faktur konsumenckich na zasadzie dobrowolności. Decyzja będzie należała do sprzedawcy. Konsument będzie miał zapewniony dostęp do e-faktury poprzez podanie kodu QR oraz danych umożliwiających jej zidentyfikowanie w KSeF albo oznaczenie faktury tym kodem.

Ministerstwo wycofuje się natomiast z sankcji w ustawie o PIT. Wcześniej proponowano, że jeśli nabywca nie poda przy zakupie numeru NIP, nie zaliczy wydatków wykazanych na fakturze do kosztów uzyskania przychodów. Teraz przedstawicieli resortu odstępują od tego warunku. - Chcemy zrezygnować z tego rozwiązania w podatku dochodowym. Zależy nam na uproszczeniu KSeF, nie chcemy wprowadzać dodatkowych obowiązków, które mogłyby się wiązać z trudnością we wdrożeniu - powiedziała Anna Mytyk, zastępca dyrektora departamentu VAT w MF.

Ministerstwo zgadza się też na wystawianie faktur w trybie offline. Sprzedawca będzie mógł je wystawiać w dowolnej formie z kodem QR i dopiero następnego dnia przesłać do KSeF. To rozwiązanie ułatwi np. wystawienie faktur dla podmiotów zagranicznych czy na stacji benzynowej. Ma być jednak dostępne tylko w okresie przejściowym, którego na razie nie określono.

Według Anny Mytyk tryb offline będzie można stosować od 1 lutego 2026 r. w okresie przejściowym. - Do kiedy? Jesteśmy otwarci na propozycje - powiedziała. 

Pytanie o załączniki

Ministerstwo Finansów potwierdziło też, że możliwe będzie przesyłanie do KSeF załączników zawierających dane podatkowe: ceny jednostkowe i ilość towarów lub usług. Wcześniej MF twierdziło, że z tego rozwiązania skorzystają tylko niektóre branże, np. telekomunikacyjna, czy dostawcy paliw. Teraz nie było już mowy o takim ograniczeniu. 

- Wydaje się, że załączniki będą dostępne w szerszym zakresie, niż wcześniej zakładano. To bardzo dobra zapowiedź, bardzo istotna dla przedsiębiorców. Nie sprecyzowano jednak, jaki będzie kształt załącznika ustrukturyzowanego i czy będzie można do niego dołączać pliki w formacie PDF,  co znacznie ułatwiłoby weryfikację faktur zakupowych. Najistotniejszą dla przedsiębiorców kwestią jest bowiem powiązanie faktury z zamówieniem czy protokołem, by wiedzieć, czego ta faktura dotyczy - mówi Arkadiusz Łagowski. 

I wyjaśnia, że problem wynika z faktu, że w KSeF wszystkie faktury trafią do jednego zbioru. Dotychczas nabywca otrzymywał fakturę np. mailem, z dodatkowymi załącznikami, jak np. protokół zaawansowania prac. Po wdrożeniu KSeF trudno będzie powiązać fakturę zakupową z konkretną umową, a także zweryfikować, czy kwota podane na fakturze odpowiada cenie ustalonej w umowie. Księgowy może nie mieć informacji, że np. kontrahent, który wystawił fakturę na 8 tys. zł, powinien zgodnie z umową i stanem zaawansowania prac otrzymać 5 tys. zł. Podobnie trudna może być weryfikacja faktury pracowniczej (gdy np. pracownik kupi paliwo, a stacja benzynowa wystawi fakturę na firmę), ponieważ pracownik nie będzie już dostarczał faktur do księgowości. 

 


Będą rozwiązanie dla samorządów

Ministerstwo Finansów zapowiedziało też w czwartek, że planuje rozwiązania dla samorządów, by uporządkować obieg faktur. Raczej nie będzie jednak obowiązku wypełniania  pola  „Podmiot 3 – inna rola”, w którym podaje się informacje o podmiotach zaangażowanych w daną transakcję. MF chce rozwiązać ten problem inaczej, by ułatwić identyfikację faktur, ale nie przedstawiło szczegółów.

Problem wynika z faktu, że w wyniku centralizacji gmina oraz jej zakłady i jednostki budżetowe (np. szkoła czy dom kultury) są jednym podatnikiem VAT.  KSeF wszystkie faktury trafią do jednego zbioru. Kontrahenci będą mieli możliwość oznaczenia jednostki, wypełniając pole „Podmiot 3”, jednak w praktyce mogą to uznać za zbędne utrudnienie. Dlatego samorządy postulują, by wypełnianie tego pola było obowiązkowe.

Obecnie zakłady i jednostki budżetowe wystawiają i otrzymują od kontrahentów faktury z dodatkowymi danymi. Przykładowo na fakturze wystawionej przez jednostkę budżetową (np. przedszkole czy dom kultury) gmina jest oznaczona jako sprzedawca, a jednostka jako wystawca faktury. I odwrotnie – na fakturze wystawionej przed kontrahenta gmina oznaczona jest jako nabywca, a jednostka jako podmiot otrzymujący fakturę. Takie oznaczenia, które porządkują obieg faktur, nie wynikają jednak z przepisów, ale z dobrej woli wystawcy faktury, niekiedy z postanowień umownych.