Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT lub art. 23 ustawy o PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Reklama jest kosztem podatkowym
Do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, na zasadach ogólnych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Nie są one wyłączne z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT lub art. 23 ust. 1 ustawy o PIT, jak ma to miejsce w przypadku kosztów reprezentacji.
Przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy). Natomiast reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika. Co istotne, działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów lub ich przedstawicieli zewnętrznych. (Mówi o tym m.in. interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lutego 2024 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.633.2023.3.KW oraz interpretacja z 18 maja 2023 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.174.2023.2.JMS).
Czytaj w LEX: CIT: nie wszystkie wydatki związane z prezentacją produktu można wrzucić w koszty > >
Cena promocyjna: 211.65 zł
|Cena regularna: 249 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 186.74 zł
Gadżety reklamowe to reklama, nie reprezentacja
Organy podatkowe przyjmują, że wydatki na gadżety reklamowe z logo firmy poniesione przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (tj. przekazywane celem promocji potencjalnym klientom) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatek te stanowią bowiem koszt reklamy, a nie reprezentacji. Stanowi tak m.in. interpretacja z 17 września 2024 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.296.2024.2.ED oraz z 10 września 2018 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.282.2018.1.MG.
Również zgodnie z wyrokiem NSA z 9 listopada 2016 r. (sygn. II FSK 2293/16) drobne prezenty wręczane kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom, o ile opatrzone są logo firmy, winny być traktowane jako przedmioty reklamowe. Wydatki na ich nabycie winny być uważane za wydatki na reklamę, a nie za wydatki na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Reklamą jest nie tylko rozpowszechnianie wiedzy o oferowanych przez firmę wyrobach, czy usługach, ale także promowanie marki firmy, np. poprzez umieszczanie logo firmy na różnych przedmiotach. Umieszczenie na określonym przedmiocie znaku firmy powoduje, że co do zasady, przedmiot ten będzie traktowany jako przedmiot reklamowy.
Ponadto, jak wskazał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2024 r. (nr 0111-KDWB.4010.148.2023.2.KKM), gadżety reklamowe oznaczone logo spółki bądź logo marek jej towarów/produktów są nośnikiem reklamy i służą zwiększaniu rozpoznawalności tych znaków towarowych, co może przekładać się na obroty spółki, jak każda reklama.
Autor: Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy
Czytaj również: PKPiR trzeba będzie prowadzić elektronicznie - jest projekt
Sprawdź w LEX: Upominki na rzecz klientów i kontrahentów a koszty uzyskania przychodów > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.