15 września 2023 r. weszły w życie przepisy, które umożliwią sprzedawcom wystawianie e-paragonów przy użyciu platformy Ministerstwa Finansów - HUB paragonowy. Wszyscy zainteresowani mogą pobrać na swój telefon ministerialną aplikację e-paragony. Nowe rozwiązanie jest dobrowolne dla sprzedawców.
Jak informuje MF, aplikacja e-paragony daje możliwość przechowywania wszystkich otrzymanych paragonów w jednym miejscu - telefonie klienta. To rozwiązanie bezpieczne, dobrowolne i zapewniające anonimowość, a jednocześnie bardzo użyteczne. W ciągu pierwszego miesiąca udostępnienia aplikacji w sklepach Google Play i App Store pobrało ją blisko 20 tys. Polaków.
- To duża liczba osób, biorąc pod uwagę, że jesteśmy na pierwszym etapie wdrażania tej usługi. Jest to jasny sygnał dla producentów kas oraz sprzedawców i usługodawców, że Polacy chętnie korzystaliby z e-paragonów i warto jak najszybciej dać im taką możliwość - uważa wiceminister finansów zastępca szefa KAS Anna Chałupa.
Według MF, już dziś w aplikacji można dodawać „ręcznie” otrzymane w sklepie tradycyjne paragony, a wkrótce coraz częściej będzie możliwe pobieranie ich w wersji elektronicznej.
- Właśnie trafiają na rynek pierwsze modele kas pozwalające na wystawianie e-paragonów. Producenci będą też w najbliższych miesiącach wprowadzali aktualizacje oprogramowania kas online, których już dziś jest ponad milion - informuje resort.
Korzystanie z takich kas przez sklepy i zakłady usługowe jest całkowicie dobrowolne. Jednak używanie kas, które dają możliwość wystawiania klientom e-paragonów pozwoli im generować oszczędności oraz będzie sprzyjało środowisku.
Informacja o wystawieniu e-paragonu trafi z kasy w sklepie lub zakładzie usługowym do HUBa paragonowego. Klient, mający aplikację w swoim telefonie, będzie mógł podać lub pokazać przy zakupach specjalny kod kreskowy. Wówczas paragon trafi na jego telefon. Wykorzystanie aplikacji e-paragony zapewnia pełną anonimowość. Nikt, poza samym posiadaczem aplikacji, nie ma informacji co, gdzie, kiedy i za ile dany klient kupił.
Według MF, aplikacja daje możliwość przechowywania paragonów i segregowania ich ze względu na rodzaje poniesionych wydatków. Do wyboru jest 18 kategorii, takich jak np.: żywność, rozrywka, restauracje, elektronika, uroda lub usługi. W każdej chwili można obejrzeć paragony, przypomnieć sobie zakupione produkty i sprawdzić statystyki. Korzystanie z aplikacji ułatwia też zwrot towaru czy skorzystanie z naprawy gwarancyjnej. Może się też ona przydać przy określaniu pierwotnej wartości skradzionego lub zniszczonego przedmiotu na potrzeby uzyskania odszkodowania.
Przypomnijmy, że HUB paragonowy to nowe rozwiązanie przygotowane przez Ministerstwo Finansów - centralna, ogólnopolska platforma, która:
- powiąże anonimowego klienta z wystawionymi przez kasę paragonami,
- odbierze e-paragony wystawione przez poszczególne kasy rejestrujące w sklepach oraz
- przekaże e-paragon do klienta.
Dzięki temu klient otrzymuje e-paragon na telefon, zamiast papierowego wydruku z kasy fiskalnej.
Czytaj również: HUB paragonowy - Od 15 września przepisy wprowadzające >>