Kwestia ceny za profesjonalne wsparcie w zakresie marketingu, promocji czy public relations jest główną barierą szczególnie dla małych i średnich firm. Słysząc o astronomicznych kwotach wydawanych na reklamę w mediach – np. w telewizji, trudno dziwić się negatywnym reakcjom. Drugi, związany z tym i najczęściej powoływany argument osób, które nie wierzą w skuteczność lub nie doceniają działań promocyjnych to utożsamianie reklamy z promocją. Tymczasem reklama jest jedną z form promocji, ale nie koniecznie najskuteczniejszą w przypadku usług profesjonalnych.
Właściciele kancelarii i biur podatkowych obawiają się też braku znajomości ich branży przez firmę reklamową lub agencję PR. Tu rzeczywiście warto brać pod uwagę doświadczenie w zakresie obsługi podmiotów z branży podatkowo-księgowej, która rządzi się swoimi prawami i wymaga zastosowania innych niż instrumentów niż stosowane przy obsłudze innych zleceń.
Wracając do kwestii ceny za usługi promocyjne – w przypadku dużych, znanych marek obserwujemy zazwyczaj długofalowe, kosztowne kampanie o szerokim zasięgu, co nie oznacza, że to jedyna opcja. Działania promocyjne dla małej firmy zaczynają się się od analizy wewnętrznej i zewnętrznej, po to, by ustalić cel i strategię postępowania. Następnie dobierane są narzędzia, odpowiednio dostosowane do potrzeb i możliwości finansowych firmy. Wiele działań kancelaria może realizować samodzielnie, a wsparcie firmy zewnętrznej ograniczyć jedynie do opracowania i wdrożenia pewnych narzędzi, jak np. strona internetowa, newsletter, projekt graficzny folderu, czy nawiązanie kontaktu z mediami lokalnymi. Rozliczenie w takim przypadku dotyczy poszczególnych zleceń i nie koniecznie musi oznaczać potrzebę zatrudnienia specjalisty lub wynagradzania firmy zewnętrznej w formie ryczałtu.
Przepisy kodeksu etyki, które zawierają regulacje dotyczące informacji i reklamy, uznawane przez niektórych za barierę, nie powinny być traktowane jako ograniczenia swobody prezentacji usług kancelarii czy biura podatkowego, bo w praktyce nie zamykają drogi do wielu skutecznych form promocji.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ustawa o doradztwie podatkowym. Komentarz
|