Odpowiedź:

Tak, według mnie od 1 stycznia 2017 r. dokonanie zapłaty za transakcję o wartości przekraczającej 15.000 zł w formie wpłaty gotówki na rachunek bankowy przedsiębiorcy-wierzyciela następuje z naruszeniem obowiązku dokonywania płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą za pośrednictwem rachunku płatniczego, a w konsekwencji wyłącza możliwość zaliczenia wydatku do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Uzasadnienie:

Z początkiem 2017 r. nastąpiło obniżenie limitu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 ze zm.) - dalej u.s.d.g., do 15.000 zł. Spowodowało to, że obecnie znacznie częściej niż do końca 2016 r. przedsiębiorcy są obowiązani do dokonywania i przyjmowania płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą za pośrednictwem rachunku płatniczego. Obowiązek taki obecnie istnieje, jeżeli:
1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 zł, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Obniżeniu wskazanego limitu towarzyszyło dodanie przepisów art. 22p ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2023 ze zm.) – dalej u.p.d.o.f., oraz art. 15d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.p., które zawierają przepisy wyłączające możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów płatności dokonanych z naruszeniem obowiązku dokonywania i przyjmowania płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą za pośrednictwem rachunku płatniczego.

Mając to na uwadze zauważyć pragnę, że przepisy art. 22 ust. 1 u.s.d.g. określają w istocie dwa obowiązki, tj. obowiązek dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy (tj. przedsiębiorcy dokonującego płatności) oraz obowiązek przyjmowania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy (tj. przedsiębiorcy przyjmującego płatność). Pierwszy z tych obowiązków nie jest w przypadku wpłacania gotówki (dotyczącej transakcji o wartości przekraczającej 15.000 zł) spełniony, co prowadzi do wniosku, że od dnia 1 stycznia 2017 r. dokonanie zapłaty za transakcję o wartości przekraczającej 15.000 zł w formie wpłaty gotówki na rachunek bankowy przedsiębiorcy-wierzyciela następuje z naruszeniem obowiązku dokonywania płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą za pośrednictwem rachunku płatniczego, a w konsekwencji wyłącza możliwość zaliczenia wydatku do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Tomasz Krywan, autor współpracuje z publikacją Vademecum Doradcy Podatkowego
Odpowiedzi udzielono 17.01.2017 r.
 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Doradcy Podatkowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów