Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy postanowienie organu pierwszej instancji w przedmiocie ustalenia kosztów postępowania rozgraniczeniowego na łączną kwotę 4800 zł oraz zobowiązujące właścicieli działek do uiszczenia tych kosztów. Rozstrzygnięcie to zostało zaskarżone.

 

Organ skierował ofertę do dwóch przedsiębiorców

Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, który wskazał, że geodeta został ustalony jednostronnie przez organ prowadzący postępowanie rozgraniczeniowe. Z akt administracyjnych wynikało, że oferta związana z przeprowadzeniem czynności rozgraniczeniowych została przesłana do dwóch przedsiębiorstw geodezyjnych. Pierwsze z nich zaproponowało kwotę 8200 zł, a drugie 4800 zł. Organ zlecił więc dokonanie rozgraniczenia przedsiębiorstwu, które zaproponowało niższą cenę. Sąd zwrócił jednak uwagę, że wystawiona faktura nie zawierała informacji o sposobie wyliczenia ceny. Z uzasadnienia zaskarżonego postanowienia wynikało, że geodeta wyznaczył osiem punktów, więc cena za każdy z nich wyniosła 600 zł. Organ w żaden sposób nie odniósł się więc do cen rynkowych obowiązujących na jego terenie oraz nie przeprowadził żadnego badania, czy wskazana cena nie została zawyżona.

Zobacz też linię orzeczniczą: Strony postępowania rozgraniczeniowego. Koszty postępowania rozgraniczeniowego >

Czytaj także: WSA: Wójt nie zawsze kosztami rozgraniczenia obdzieli po połowie >>>

 

Trzeba było sprawdzić rachunki

Sąd podkreślił, że tryb wyłonienia geodety przybiera z reguły formę zaproszenia do składania ofert lub skierowania zapytań do kilku potencjalnych wykonawców co pozornie gwarantuje, że zaproponowane wynagrodzenie ma charakter rynkowy. Z akt sprawy wynikało, że organ skierował zaproszenie do składania ofert jedynie do dwóch przedsiębiorców na rynku. WSA ocenił, że jest to zdecydowanie zbyt mało, aby wyłonić najtańszą i najbardziej rynkową ofertę. Organ nie wycenił też, ile powinna kosztować zamówiona usługa. Sąd wskazał też, że sam fakt przedłożenia przez geodetę faktury, w której wskazana została kwota nie zwalnia z obowiązku zawarcia w wydanym postanowieniu rozważań i ocen co do sposobu ustalenia kosztów. Organ nie może bowiem bezkrytycznie przyjmować faktur i jest zobligowany do ich sprawdzenia, czemu powinien dać wyraz w uzasadnieniu wydanego postanowienia.

Czytaj więcej w LEX: Rozgraniczanie nieruchomości >

 


Wynagrodzenie nie może być zawyżone

WSA wskazał, że organ powinien zawrzeć w uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia rozważania, które muszą dawać jasną odpowiedź na pytanie, czy w realiach rozpoznawanej sprawy przyznana geodecie kwota wynagrodzenia jest uzasadniona, a zwłaszcza czy nie jest zawyżona. W wyroku podkreślono, że koszty powinny zostać określone z powołaniem się na konkretne czynności wykonane w ramach postępowania rozgraniczeniowego, a więc z rozbiciem na np. badanie ksiąg wieczystych oraz akt w archiwach państwowych, sporządzenie wypisu z rejestru gruntów i wyrysu z mapy ewidencyjnej oraz ustalenie granic. Prawidłowo obliczone wynagrodzenie powinno proporcjonalnie obciążać wszystkie osoby mające interes prawny w dokonaniu rozgraniczenia. Mając powyższe na uwadze, sąd uchylił zaskarżone oraz poprzedzające je postanowienie.

Wyrok WSA w Krakowie z 25 lipca 2024 r., sygn. akt III SA/Kr 241/24, nieprawomocny

Zobacz też linię orzeczniczą: Przedmiot administracyjnego postępowania rozgraniczeniowego. Rozstrzygnięcia kończące administracyjne postępowanie rozgraniczeniowe >