Nowelizacja ustawy prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw ma dostosować polskie ustawodawstwo do unijnych przepisów dotyczących bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów. W piątek, 20 grudnia 2024 r., za nowelą głosowało 239 posłów, przeciw było 19, a 168 wstrzymało się. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Obowiązkowe OC dla dronów
Ustawa zakłada, że użytkownicy będący operatorami systemów BSP użytkujący bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg będą mieli obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC za szkody powstałe w związku z wykonywanymi operacjami.
Ponadto, pilot bezzałogowego statku powietrznego, który ma zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, nie będzie mógł posługiwać się dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji pilota BSP i uprawniającym do wykonywania operacji z użyciem systemu BSP.
Nowe kategorie operacji BSP
Projektowane przepisy zakładają zastąpienie dotychczasowego podziału na operacje BSP o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne trzema nowymi kategoriami operacji: „otwarta”, „szczególna” i „certyfikowana”.
- Kategoria otwarta - ma być przeznaczona dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Loty w tej kategorii będą musiały spełniać wytyczne określające m.in. dopuszczalne masy startowe BSP, ich wyposażenie, prędkość lotu lub odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń.
- Kategoria szczególna - loty zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Kategoria certyfikowana - loty będą możliwe pod warunkiem posiadania certyfikowanego systemu BSP, który uzyskał wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych.
Czytaj w LEX: Charakter roszczenia Zakładu Ubezpieczeń o zwrot odszkodowania wypłaconego z tytułu ubezpieczenia OC >
Ograniczenia przestrzeni powietrznej
Nowela wprowadza też nowe rozwiązanie, którym będzie możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych ograniczających lub wykluczających wykonywanie operacji z użyciem BSP. Ma to na celu wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa, prywatności czy środowiska naturalnego. Wyznaczaniem takowych stref ma zająć się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
Czytaj także: Prawo lotnicze sparaliżuje inwestycje, a politycy biją pianę
Służby z prawem do interwencji wobec drona
W ocenie rządu nowe przepisy mają też zapobiegać bezprawnemu wykonywaniu operacji z wykorzystaniem BSP. Chodzi o przyznanie odpowiednim służbom, w tym funkcjonariuszom służb specjalnych, policji, straży granicznej i żołnierzom sił zbrojnych prawa do zniszczenia, unieruchomienia BSP lub przejęcia kontroli nad jego lotem w przypadku, gdy np. przebieg operacji zagraża życiu lub zdrowiu ludzi lub stwarza zagrożenie dla chronionych obiektów. Taką samą możliwość służby będą miały, jeśli dron zostanie wykorzystany jako środek ataku terrorystycznego.
Zgodnie z nowelizacją ustawy, w takim przypadku za szkody powstałe w wyniku zniszczenia, unieruchomienia bezzałogowego statku powietrznego albo przejęcia kontroli nad jego lotem odpowiadać będzie pilot lub operator danego BSP.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.