Wpłatę lotniczą uiszcza Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Jej wysokość co roku ustala w drodze rozporządzenia minister infrastruktury. W czwartek, 14 listopada, Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt w sprawie wysokości wpłaty lotniczej w 2025 r.
Dlaczego rośnie wpłata lotnicza
Jednym z czynników mających wpływ na wysokość wpłaty lotniczej są planowane koszty prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego związane ze sprawowaniem nadzoru nad instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej. Te zaś w 2025 r. mają wynieś ok. 20 mln zł.
- Niemniej jednak w związku z rozliczeniem różnicy pomiędzy kosztami ustalonymi i rzeczywistymi dla roku 2023 w roku 2025, powyższa kwota została powiększona o kwotę w wysokości 1 628 708,56 zł stanowiącą różnicę pomiędzy kosztami ustalonymi i rzeczywistymi dla roku 2023. W konsekwencji w projekcie rozporządzenia określono, że wysokość wpłaty lotniczej na rok 2025 wynosi 21 630 338 zł – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Pośredni wpływ na przewoźników
Resort zrezygnował z przeprowadzania konsultacji publicznych projektu, tłumacząc, że wystąpił o opinię do PAŻP, która jest odpowiedzialna za uiszczanie wpłaty lotniczej. Jak zapewnia w ocenie skutków regulacji (OSR), projektowane rozporządzenie nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców, a zwłaszcza mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców” ani „na sytuację ekonomiczną i społeczną rodziny (…).
Z OSR wynika natomiast, że pośrednie finansowanie kosztów stanowiących podstawę ustalenia wysokości wpłaty lotniczej przez uiszczane opłaty nawigacyjne (trasowe i terminalowe) spadnie na użytkowników statków powietrznych wykonujących loty w polskiej przestrzeni powietrznej, w tym przewoźników lotniczych.
Droższe loty?
Przypomnijmy, że rząd przygotowuje się do również do noweli prawa lotniczego, która obejmie zmiany w opłatach za certyfikaty organizacji obsługi technicznej, organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, ale też m.in. produkujących wyroby - części i akcesoria. Prawo.pl pisało o tym w artykule: Droższe loty? Szykują się wyższe opłaty m.in. za certyfikaty w lotnictwie. Nowelizacja prawa lotniczego w sierpniu br. została wpisana do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod numerem UD117. Projekt ma być przyjęty jeszcze w tym roku, ale dotąd nie został opublikowany.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.