Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Senatorowie proponują w nim, żeby producenci oraz dystrybutorzy alkoholi  umieszczali na etykietach informację, że  picie alkoholu  szkodzi  kobietom w ciąży oraz karmiącym. Projekt powstał na podstawie petycji, która wpłynęła w tej sprawie do Senatu. 

Jak ma wyglądać taka etykietka określi minister zdrowia w rozporządzeniu. 

Czytaj też: Czy z pizzą zamówioną online można dostarczyć piwo?

Obligatoryjna informacja

Aktualnie w art. 13 ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przewiduje, że napoje alkoholowe dostarcza się do miejsc sprzedaży tylko w naczyniach zamkniętych, z oznaczeniem nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju oraz jego mocy. Ponadto  w miejscach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych powinna być uwidoczniona informacja o szkodliwości spożywania alkoholu.

W opinii autorów projektu, obecnie ustawa  nie przewiduje więc obowiązku umieszczania informacji ostrożnościowych na naczyniach, w których dostarcza się napoje alkoholowe do miejsc sprzedaży. Spotykane w obrocie opakowania produktów alkoholowych z komunikatem o treści: „W ciąży nie piję alkoholu” lub z ostrożnościowym znakiem graficznym, są umieszczane przez przedsiębiorców na zasadzie dobrowolności. Znaki te znajdują się wyłącznie na wybranych produktach alkoholowych (głównie na opakowaniach, w których sprzedawane jest piwo).

- Biorąc pod uwagę, że oznaczenia te są rozpoznawalne i pełnią istotną funkcję ostrzegawczą, zasadnym jest wprowadzenie obowiązku umieszczania stosownej informacji na wszystkich naczyniach napojów alkoholowych - uzasadniają swoją propozycję senatorowie. 

Zakazy w reklamie

Projekt przewiduje również ograniczenia dotyczące reklam piwa.  Mają one informować o szkodliwości alkoholu dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. 

Czytaj w LEX: Reklama piwa jako przejaw nierównego traktowania przedsiębiorców >