Interpelację do resortu zdrowia skierował poseł Jan Warzecha, który odniósł się do planowanej sprzedaży wódki w saszetkach przez jedną z firm, o której poinformowało Prawo.pl (trzeba podkreślić, że, podobnie jak w momencie publikacji artykułu, strona internetowa producenta jest ogólnie dostępna, ale produktów nie można na razie kupować). - Na rynku pojawił się jednak alkohol sprzedawany w saszetkach, które do złudzenia przypominają popularne wśród dzieci musy owocowe. Ten niepokojący trend stanowi poważne zagrożenie, zwiększając ryzyko przypadkowego spożycia alkoholu przez osoby nieletnie, co jest całkowicie nieakceptowalne. Rosnąca dostępność takich produktów w internetowych sklepach budzi uzasadnione obawy o zdrowie oraz bezpieczeństwo młodzieży w Polsce - zaznacza poseł w interpelacji. 

Czytaj więcej: Saszetka z wódką do kieszeni – rynek coraz bardziej kreatywny, przepisy nie nadążają

MZ: Nie ma zgody na sprzedaż alkoholu w internecie 

Poseł postuluje, by resort rozważył wdrożenie bardziej restrykcyjnych mechanizmów kontrolnych, takich jak obowiązkowa weryfikacja tożsamości przez kuriera przy odbiorze przesyłki oraz dopracowanie przepisów dotyczących oznaczania i sprzedaży produktów alkoholowych, szczególnie w przestrzeni wirtualnej. 

Resort zdrowia w odpowiedzi zaznacza, że obecnie przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jednoznacznie określają miejsca, w których może być prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych (art. 9(6) ustawy). - Ministerstwo Zdrowia konsekwentnie zajmuje stanowisko merytoryczne odnośnie do postulowanych rozwiązań umożliwiających sprzedaż napojów alkoholowych za pośrednictwem internetu lub w inny sposób umożliwiający jego zdalne nabycie. Wielokrotnie podkreślano, że stanowisko, zgodnie z którym ograniczanie dostępności fizycznej napojów alkoholowych stanowi jedno z trzech najskuteczniejszych narzędzi mających na celu profilaktykę i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem alkoholu pozostaje aktualne - wskazano w odpowiedzi na interpelację. 

Ministerstwo podkreśla, że umożliwienie sprzedaży napojów alkoholowych przez internet stanowiłoby zwiększenie dostępności i rozszerzenie kanałów sprzedaży napojów alkoholowych, co z punktu widzenia zdrowia publicznego należy ocenić negatywnie.

Czytaj w LEX: Ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu do spożycia poza miejscem sprzedaży >