Obowiązek instalacji tachografów drugiej generacji to element pakietu mobilności. Ma to usprawnić kontrolę pojazdów na drogach. Do tej pory kontrole były losowe i odbywały się dopiero po zatrzymaniu samochodu. Nowe tachografy pozwolą na zdalne monitorowanie przejeżdżających pojazdów przez służby kontrolne.

Jak poinformowała PAP Komisja Europejska, 20 grudnia przedstawiciele krajów członkowskich w ramach specjalnie zwołanego posiedzenia komitetu ds. transportu drogowego zgodzili się na odroczenie kar za nieposiadanie nowych tachografów do końca lutego. Służby drogowe w innych krajach UE mają w czasie kontroli jedynie pouczać kierowców o obowiązku zainstalowania takiego urządzenia.

Odroczenie z zadowoleniem przyjęła Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) zrzeszająca przewoźników z całej UE. Jak czytamy w oświadczeniu IRU, znaczna liczba operatorów transportu nie byłaby gotowa kontynuować działalności transgranicznej od 1 stycznia z powodu opóźnień związanych z modernizacją tachografów.

Czytaj także: TSUE w znacznej mierze potwierdził ważność Pakietu mobilności

Dwumiesięczny okres przejściowy

Derogację z zadowolenie przyjęło także ministerstwo infrastruktury.

- Polska zabiegała o dłuższy okres "łagodnego podejścia służb kontrolnych" - powiedział cytowany w komunikacie resortu wiceminister Stanisław Bukowiec.

Jak jednak podkreślił, "nawet dodatkowy dwumiesięczny okres przejściowy da szansę na dostosowanie się do nowych wymagań tym przewoźnikom, którzy jeszcze tego nie zrobili". - Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne dla polskiej branży transportowej, która dysponuje największą flotą pojazdów w Europie – dodał wiceminister.

W nowo rejestrowanych tirach inteligentne tachografy drugiej generacji są już obowiązkowo instalowane od sierpnia 2024 r.

Czytaj w LEX: Odpowiedzialność karna za nieprzestrzeganie przepisów o tachografach >

Czytaj w LEX: Czas pracy kierowców i tachografy >