Projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, nad którym pracuje ministerstwo infrastruktury, zakłada m.in. umożliwienie czasowego korzystania przez przewoźników drogowych prowadzących działalność w Polsce z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego lub dopuszczonego do ruchu na terenie innego państwa UE.

Projekt przewiduje także wprowadzenie obowiązku opracowania jednolitej strategii kontroli przewozów kabotażowych (zarobkowego transportu ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub EFTA, niż kraj w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą) - poinformował we wtorek wiceszef resortu Przemysław Koperski podczas posiedzenia połączonych sejmowych komisji infrastruktury oraz gospodarki i rozwoju poświęconego kryzysowi w branży transportowej.

"Spodziewamy się, że przyjęcie tych przepisów wpłynie na zwiększenie elastyczności i produktywności przedsiębiorstw" - ocenił Koperski. Dodał, że resort przewiduje również szczegółowe określenie obowiązków podmiotów wykonujących inne czynności związane z przewozem drogowym, w szczególności spedytorów, nadawców lub podwykonawców tych podmiotów, wprowadzenie na okres 24 miesięcy skróconych okresów zapłaty za wykonywane usługi.

"Przewidujemy także tymczasowe zmniejszenie obciążeń z tytułu odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne kierowców, wsparcie przewoźników drogowych wykonujących przewozy międzynarodowe w zakresie wymiany tachografów na tzw. tachografy inteligentne w wersji drugiej oraz urealnienie zabezpieczenia finansowego przy ubieganiu się o licencję w zakresie przewozów" - wskazał Koperski.

 

Obecna na posiedzeniu wiceszefowa Krajowej Administracji Skarbowej poinformowała natomiast, że w resorcie finansów przygotowywany jest projekt nowelizacji wprowadzający obowiązek zgłaszania przewozów międzynarodowych do rejestru SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu służący do monitorowania przewozu tzw. towarów wrażliwych, takich jak paliwa silnikowe, biodiesel, oleje smarowe, rozcieńczalniki, alkohole skażone, oleje roślinne, rozpuszczalniki, czy susz tytoniowy).

"KAS przygotowała rejestr SENT do przyjmowania takich zgłoszeń i będzie on gotowy do uruchomienia w dniu wejścia przepisów. Przygotowywany jest również obowiązek obligatoryjnego awizowania odpraw celnych przy wywozach poza UE i wcześniejszego ich rezerwowania za pomocą specjalnie do tego celu przygotowanej przez KAS aplikacji" - wskazała Krok, zapowiadając, że system ten będzie w pierwszej kolejności wprowadzony na granicy z Ukrainą.

Jak wskazali przedstawiciele resortów, zmiany pozwolą m.in. na skuteczniejszą kontrolę działalności przewoźników spoza Unii Europejskiej, czego domagają się przedstawiciele organizacji reprezentujących przewoźników.