Zmiana uchwały - Regulamin pracy Rady Ministrów.

UCHWAŁA Nr 90
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 sierpnia 2024 r.
zmieniająca uchwałę - Regulamin pracy Rady Ministrów

§  1. 
W uchwale nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2022 r. poz. 348) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 12 w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"W uzasadnionych przypadkach Sekretarz Rady Ministrów może doręczyć projekt porządku obrad w terminie krótszym niż 5 dni przed dniem posiedzenia.";

2)
w § 16 w ust. 7 wyrazy "członkom Rady Ministrów, wojewodom oraz organom i osobom" zastępuje się wyrazami "członkom Rady Ministrów oraz organom i osobom";
3)
§ 17 otrzymuje brzmienie:

"§ 17. Z posiedzenia Rady Ministrów jest sporządzany komunikat prasowy informujący w szczególności o przedmiocie posiedzenia oraz o podjętych rozstrzygnięciach.";

4)
§ 21 otrzymuje brzmienie:

"§ 21. Postępowanie z projektami dokumentów rządowych obejmuje:

1) opracowanie projektu;

2) uzgodnienia, konsultacje publiczne lub opiniowanie projektu;

3) rozpatrzenie projektu przez komitet lub komitety właściwe do rozpatrywania określonych kategorii spraw;

4) rozpatrzenie projektu przez Stały Komitet Rady Ministrów;

5) rozpatrzenie projektu przez komisję prawniczą - w przypadku projektu ustawy oraz projektu rozporządzenia;

6) rozpatrzenie projektu przez Radę Ministrów.";

5)
po § 21 dodaje się § 21a w brzmieniu:

"§ 21a. W toku postępowania z projektem dokumentu rządowego, o którym mowa w § 19 ust. 1, zwanym dalej "projektem aktu normatywnego", Rządowe Centrum Legislacji weryfikuje wykonanie przez organ wnioskujący obowiązków związanych z przedstawianiem projektu aktu normatywnego do konsultacji publicznych lub opiniowania.";

6)
§ 23 otrzymuje brzmienie:

"§ 23. Prezes Rządowego Centrum Legislacji opracowuje i udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji oraz aktualizuje:

1) opisy procedur przyjmowania projektów dokumentów rządowych dotyczące poszczególnych rodzajów tych dokumentów, w tym w zakresie przeprowadzania konsultacji publicznych projektu aktu normatywnego;

2) rekomendacje w zakresie procedur przeprowadzania konsultacji publicznych - po zasięgnięciu opinii podmiotu, o którym mowa w § 29 ust. 1.";

7)
w § 24:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przed rozpoczęciem prac nad opracowaniem projektu aktu normatywnego organ wnioskujący dokonuje oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych. Oceny dokonuje się zgodnie z wytycznymi w zakresie jej dokonywania, jeżeli zostały ustalone przez Radę Ministrów lub jej organ pomocniczy. Zakres dokonywania oceny ustala się w zależności od rodzaju dokumentu oraz przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektowanych regulacji.",

b)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Wytyczne, o których mowa w ust. 3, opracowuje podmiot, o którym mowa w § 29 ust. 1.";

8)
w § 25a po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Ocenę przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych projektu, o którym mowa w § 25 pkt 3, dołącza się do wniosku o wprowadzenie tego projektu do wykazu prac legislacyjnych albo wykazu prac programowych Rady Ministrów na wniosek podmiotu, o którym mowa w § 29 ust. 1.";

9)
w § 29:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Koordynator OSR wyznacza do dwóch zastępców koordynatora OSR.",

b)
w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Organ wnioskujący współpracuje z koordynatorem OSR i udziela mu pomocy, w szczególności przez udostępnienie informacji, analiz i dokumentów, oraz konsultuje propozycję OSR projektu dokumentu rządowego.";

10)
§ 30 otrzymuje brzmienie:

"§ 30. 1. W przypadku projektu ustawy albo projektu rozporządzenia mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub służących stosowaniu tego prawa, organ wnioskujący dołącza do projektu dodatkowo:

1) tabelaryczne zestawienie przepisów prawa Unii Europejskiej, których wdrożeniu lub stosowaniu służy ta ustawa lub to rozporządzenie, oraz projektowanych przepisów prawa polskiego, zwane dalej "tabelą zgodności";

2) wyjaśnienie określające przyczyny wejścia w życie ustawy albo rozporządzenia lub niektórych ich przepisów w danym terminie oraz zawierające informacje, czy proponowany termin wejścia w życie uwzględnia wymogi w zakresie terminów wdrożenia lub zapewnienia stosowania prawa Unii Europejskiej, zwane dalej "wyjaśnieniem terminu wejścia w życie".

2. Projekt ustawy mającej na celu wdrożenie lub służącej stosowaniu prawa Unii Europejskiej może zawierać przepisy wykraczające poza ten cel wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku organ wnioskujący dołącza do projektu dodatkowo tabelaryczne zestawienie projektowanych przepisów ustawy, które wykraczają poza cel wdrożenia lub zapewnienia stosowania prawa Unii Europejskiej, wraz z wyjaśnieniem niezbędności objęcia ich tym projektem, zwane dalej "odwróconą tabelą zgodności".";

11)
w § 36:
a)
w ust. 1 wyrazy "wytyczne w zakresie prowadzenia konsultacji publicznych, jeżeli zostały ustalone przez Radę Ministrów lub jej organ pomocniczy" zastępuje się wyrazami "rekomendacje w zakresie procedur przeprowadzania konsultacji publicznych, o których mowa w § 23 pkt 2",
b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Odstąpienie od prowadzenia konsultacji publicznych jest dopuszczalne jedynie wyjątkowo, w szczególności jeżeli rezygnacja z prowadzenia konsultacji publicznych jest związana z bezpieczeństwem, porządkiem publicznym, ochroną zdrowia lub ochroną środowiska.";

12)
w § 40 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Szczegółowego uzasadnienia wymaga wyznaczenie terminu do zajęcia stanowiska krótszego niż:

1) 21 dni - w przypadku projektu ustawy,

2) 14 dni - w przypadku projektu aktu normatywnego Rady Ministrów,

3) 10 dni - w przypadku projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, rozporządzenia ministra albo zarządzenia Prezesa Rady Ministrów,

4) 7 dni - w przypadku projektu dokumentu rządowego, o którym mowa w § 19 ust. 2

- od udostępnienia tego projektu.";

13)
w § 42:
a)
w ust. 2 wyrazy "projektu ustawy mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej albo projektu rozporządzenia mającego na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej, " zastępuje się wyrazami "projektu ustawy albo projektu rozporządzenia mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mających służyć stosowaniu tego prawa, ",
b)
w ust. 3 po wyrazach "mającej na celu wdrożenie" dodaje się wyrazy "lub mającej służyć stosowaniu";
14)
w § 51:
a)
w ust. 1 w pkt 1 po wyrazach "konsultacji publicznych i opiniowania" dodaje się wyrazy "oraz informacje o okresie ich przeprowadzenia i terminie wyznaczonym do zajęcia stanowiska",
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Omówienie wyników konsultacji publicznych i opiniowania:

1) wskazuje podmioty, którym organ wnioskujący przekazał projekt do zaopiniowania, oraz podmioty, do których skierował projekt w celu przedstawienia stanowiska w ramach konsultacji publicznych, a także podmioty, które przedstawiły stanowisko lub opinię;

2) zawiera omówienie przedstawionych stanowisk lub opinii i odniesienie się do nich przez organ wnioskujący.";

15)
w § 60:
a)
w ust. 2:
po pkt 2a dodaje się pkt 2b w brzmieniu:

"2b) informację o zgodności projektu z wpisem do właściwego wykazu prac, a w przypadku niezgodności z wpisem - uzasadnienie wprowadzonych zmian;",

w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) informację o skierowaniu projektu do rozpatrzenia w wyniku zalecenia, w przypadku, o którym mowa w § 76 ust. 2, i opis zmian wprowadzonych w projekcie wykraczających poza zakres ustaleń Stałego Komitetu Rady Ministrów.",

b)
w ust. 3:
w pkt 5 po wyrazach "mającej na celu wdrożenie" dodaje się wyrazy "lub mającej służyć stosowaniu",
w pkt 6 po wyrazach "mającego na celu wdrożenie" dodaje się wyrazy "lub mającego służyć stosowaniu",
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) jeżeli projekt ustawy przewiduje wydanie aktów wykonawczych - projekty podstawowych aktów wykonawczych, a w przypadku projektu ustawy mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mającej służyć stosowaniu tego prawa - projekty aktów wykonawczych, których obowiązek wydania przewiduje projekt ustawy;";

16)
w § 61 w ust. 1a skreśla się wyrazy "§ 129 albo § 133, ";
17)
uchyla się § 61a;
18)
w § 61b w ust. 1 wyrazy "innego niż projekt ustawy mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej albo projektu rozporządzenia mającego na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej" zastępuje się wyrazami "innego niż projekt ustawy albo projekt rozporządzenia mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mających służyć stosowaniu tego prawa";
19)
w § 63:
a)
uchyla się ust. 1a,
b)
ust. 1b otrzymuje brzmienie:

"1b. Minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przedstawia opinię o zgodności z prawem Unii Europejskiej projektu ustawy albo projektu rozporządzenia mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mających służyć stosowaniu tego prawa.",

c)
w ust. 2 skreśla się wyrazy "oraz opinię Centrum Analiz",
d)
ust. 3-4 otrzymują brzmienie:

"3. Organ wnioskujący ustosunkowuje się do uwag zgłoszonych do projektu w terminie 2 dni od dnia, w którym upłynął termin zgłaszania tych uwag. W przypadku nieustosunkowania się w terminie do zgłoszonych uwag Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów może skierować projekt do rozpatrzenia w innym terminie. 3a. Jeżeli analiza opinii o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej lub uwag zgłoszonych do projektu lub analiza stanowisk zawartych w ustosunkowaniu się do tej opinii lub tych uwag wskaże, że jest zasadne ponowne przeprowadzenie uzgodnień w całości lub w określonym zakresie, Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów może zwrócić projekt organowi wnioskującemu, zobowiązując go do ich przeprowadzenia, w szczególności może zobowiązać go do zorganizowania konferencji uzgodnieniowej.

4. Opinię o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej i uwagi zgłoszone do projektu oraz ustosunkowanie się do tej opinii i tych uwag przekazuje się w postaci elektronicznej na elektroniczną skrzynkę podawczą Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Przepisy § 60a ust. 2 i 3 stosuje się.";

20)
w § 65:
a)
w ust. 1 uchyla się pkt 1,
b)
w ust. 2 uchyla się pkt 3;
21)
w § 72:
a)
w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) jeżeli projekt ustawy przewiduje wydanie aktów wykonawczych - projekty podstawowych aktów wykonawczych, a w przypadku projektu ustawy mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mającej służyć stosowaniu tego prawa - projekty aktów wykonawczych, których obowiązek wydania przewiduje projekt ustawy.",

b)
w ust. 4 wyrazy "innego niż projekt ustawy mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej albo projekt rozporządzenia mającego na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej" zastępuje się wyrazami "innego niż projekt ustawy albo projekt rozporządzenia mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mających służyć stosowaniu tego prawa";
22)
w § 76 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Przewodniczący komisji prawniczej może zalecić organowi wnioskującemu wystąpienie z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie projektu przez Stały Komitet Rady Ministrów, informując jednocześnie Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów.";

23)
po § 78 dodaje się § 78a w brzmieniu:

"§ 78a. W przypadku nieuwzględnienia uwag o charakterze prawnym Prezes Rządowego Centrum Legislacji może odstąpić od rozpatrzenia projektu ustawy albo projektu rozporządzenia przez komisję prawniczą, w tym z zastrzeżeniem wprowadzenia określonych poprawek.";

24)
w § 79:
a)
w ust. 1 w pkt 2 po wyrazach "o których mowa w § 78 ust. 1" dodaje się wyrazy "albo w § 78a",
b)
w ust. 2 w pkt 2 po wyrazach "o których mowa w § 78 ust. 1" dodaje się wyrazy "albo w § 78a";
25)
w § 80 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rządowe Centrum Legislacji udostępnia w RPL protokół posiedzenia komisji prawniczej albo informację o zwolnieniu projektu ustawy albo projektu rozporządzenia z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, albo informację o odstąpieniu od rozpatrzenia projektu ustawy albo projektu rozporządzenia przez komisję prawniczą, nie później niż w terminie 5 dni od dnia rozpatrzenia projektu, zwolnienia projektu z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą albo odstąpienia od rozpatrzenia projektu przez komisję prawniczą.";

26)
uchyla się rozdział 6a;
27)
§ 81 otrzymuje brzmienie:

"§ 81. Projekt dokumentu rządowego do rozpatrzenia przez Radę Ministrów wnosi organ wnioskujący po jego rozpatrzeniu przez Stały Komitet Rady Ministrów albo po jego rozpatrzeniu przez komisję prawniczą.";

28)
w § 83:
a)
w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) informację o rozpatrzeniu projektu przez komisję prawniczą albo zwolnieniu projektu z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, albo odstąpieniu od rozpatrzenia projektu przez komisję prawniczą, a w przypadku, o którym mowa w § 76 ust. 2 - informację dotyczącą wykonania zalecenia.",

b)
w ust. 2:
uchyla się pkt 3a,
w pkt 5 po wyrazach "mającej na celu wdrożenie" dodaje się wyrazy "lub mającej służyć stosowaniu",
w pkt 6 po wyrazach "mającego na celu wdrożenie" dodaje się wyrazy "lub mającego służyć stosowaniu",
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) jeżeli projekt ustawy przewiduje wydanie aktów wykonawczych - projekty podstawowych aktów wykonawczych, a w przypadku projektu ustawy mającej na celu wdrożenie lub mającej służyć stosowaniu prawa Unii Europejskiej - projekty aktów wykonawczych, których obowiązek wydania przewiduje projekt ustawy;";

29)
w § 84:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności jeżeli wniosek o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego przez Radę Ministrów nie spełnia wymagań określonych w § 83, Sekretarz Rady Ministrów może:

1) wystąpić do organu wnioskującego o usunięcie braków formalnych wniosku w wyznaczonym terminie;

2) zwrócić projekt organowi wnioskującemu, zobowiązując go do przeprowadzenia uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;

3) skierować projekt dokumentu rządowego do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów lub przez właściwy komitet albo komitety.",

b)
w ust. 2 wyrazy "innego niż projekt ustawy mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej albo projekt rozporządzenia mającego na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej" zastępuje się wyrazami "innego niż projekt ustawy albo projekt rozporządzenia mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mających służyć stosowaniu tego prawa";
30)
w § 86 ust. 1a otrzymuje brzmienie:

"1a. Minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przedstawia opinię o zgodności z prawem Unii Europejskiej projektu ustawy albo projektu rozporządzenia mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mających służyć stosowaniu tego prawa.";

31)
§ 98 otrzymuje brzmienie:

"§ 98. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Rady Ministrów może z własnej inicjatywy lub na wniosek organu wnioskującego zadecydować o odrębnym trybie postępowania z projektem dokumentu rządowego.";

32)
w § 99 w pkt 3:
a)
we wprowadzeniu do wyliczenia po wyrazach "gdy waga lub pilność sprawy wymaga niezwłocznego jej rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów, " dodaje się wyrazy "a brak takiego rozstrzygnięcia stanowiłby w szczególności zagrożenie bezpieczeństwa, porządku publicznego, ochrony zdrowia lub ochrony środowiska, ",
b)
uchyla się lit. f;
33)
uchyla się § 129;
34)
uchyla się § 133;
35)
w § 135 w ust. 1 uchyla się pkt 1a;
36)
§ 139 otrzymuje brzmienie:

"§ 139. 1. Przepisy dotyczące postępowania z projektem rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów stosuje się odpowiednio do projektu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów innego niż akt stosowania prawa.

2. Przepisów działu III rozdziału 6 nie stosuje się do projektu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów, jeżeli organem wnioskującym jest podmiot, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 2 albo 2a.";

37)
w § 140 wyrazy "z wyłączeniem rozdziałów 6a i 7" zastępuje się wyrazami "z wyłączeniem rozdziału 7";
38)
w § 142 uchyla się ust. 1;
39)
w § 152 w ust. 1 w pkt 1:
a)
uchyla się lit. b,
b)
uchyla się lit. d,
c)
dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) koordynator OSR;";

40)
§ 152a otrzymuje brzmienie:

"§ 152a. Prezes Rady Ministrów poleca koordynatorowi OSR przygotowanie OSR ex post wybranej ustawy. W takim przypadku członek Rady Ministrów właściwy w sprawach regulowanych daną ustawą współpracuje z koordynatorem OSR i udziela mu pomocy, w szczególności przez udostępnienie informacji, analiz i dokumentów, oraz konsultuje propozycje oceny funkcjonowania tej ustawy.";

41)
w § 155:
a)
w ust. 1 w zdaniu pierwszym wyrazy "o którym mowa w § 152 ust. 1 pkt 1 lit. a i b lub pkt 2" zastępuje się wyrazami "o którym mowa w § 152 ust. 1 pkt 1 lit. a i e lub pkt 2",
b)
w ust. 2 wyrazy "Szef Rządowego Centrum Analiz" zastępuje się wyrazami "koordynator OSR".
§  2. 
Do wniosków o wprowadzenie projektu dokumentu rządowego do właściwego wykazu prac legislacyjnych albo do wykazu prac programowych Rady Ministrów, które zostały złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, stosuje się przepisy uchwały zmienianej w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.
§  3. 
1. 
Do projektów dokumentów rządowych, które przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały zostały skierowane do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania, stosuje się przepisy uchwały zmienianej w § 1 w brzmieniu dotychczasowym w zakresie dotyczącym uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania projektu.
2. 
Do wydawania opinii o zgodności z prawem Unii Europejskiej projektów dokumentów rządowych, które przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały zostały przekazane ministrowi właściwemu do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, stosuje się przepisy uchwały zmienianej w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.
§  4. 
Do projektów dokumentów rządowych, które zostały wniesione do rozpatrzenia lub potwierdzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, stosuje się przepisy uchwały zmienianej w § 1 w brzmieniu dotychczasowym w zakresie dotyczącym rozpatrzenia lub potwierdzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów.
§  5. 
Do projektów aktów normatywnych, które zostały wniesione do rozpatrzenia przez komisję prawniczą przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, stosuje się przepisy uchwały zmienianej w § 1 w brzmieniu dotychczasowym w zakresie dotyczącym rozpatrzenia projektu przez komisję prawniczą, z wyjątkiem przepisów § 76, § 78a, § 79 i § 80 ust. 2 uchwały zmienianej w § 1, które stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą.
§  6. 
Do projektów dokumentów rządowych, które zostały wniesione do rozpatrzenia przez Radę Ministrów przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, stosuje się przepisy uchwały zmienianej w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.
§  7. 
1. 
Koordynator OSR opracuje wytyczne dotyczące dokonywania oceny przewidywanych skutków społeczno - gospodarczych, o których mowa w § 24 ust. 3 uchwały zmienianej w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą, w terminie 6 miesięcy od dnia zamieszczenia przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nowego wzoru formularza OSR, o którym mowa w § 28 ust. 5 uchwały zmienianej w § 1.
2. 
Rządowe Centrum Legislacji opracuje i udostępni opis procedur i rekomendacje, o których mowa w § 23 uchwały zmienianej w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą, w terminie 3 miesięcy od dnia ustalenia przez Radę Ministrów lub jej organ pomocniczy wytycznych dotyczących dokonywania oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych, o których mowa w § 24 ust. 3 uchwały zmienianej w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą.
§  8. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024