Udzielanie pomocy publicznej w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 5 listopada 2024 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności

Na podstawie art. 141c ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324 i 862) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej na realizację przedsięwzięć w zakresie wyposażenia według wzorca 3 (baseline 3) lub wyższego pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, obejmujący:
1)
urządzenie pokładowe Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) oraz Globalnego Systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R) łącznie albo
2)
tylko urządzenie pokładowe Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) - w przypadku gdy Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R) jest już zainstalowany

- zwany dalej "systemem ERTMS", w ramach inwestycji E2.2.2 "Cyfryzacja transportu" wskazanej w komponencie E "Zielona, inteligentna mobilność", objętej Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanej dalej "pomocą", a także podmiot udzielający pomocy.

§  2. 
1. 
Pomoc może być udzielona przedsiębiorcy z jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mającemu siedzibę, oddział lub przedstawicielstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wpisanemu do europejskiego rejestru pojazdów kolejowych (EVR), będącemu właścicielem pojazdu kolejowego z napędem lub z kabiną sterowniczą lub posiadającemu prawo do korzystania z takiego pojazdu kolejowego jako środka transportu, na realizację przedsięwzięcia w zakresie wyposażenia według wzorca 3 (baseline 3) lub wyższego pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS.
2. 
Przedsięwzięciem obejmuje się pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą niemające więcej niż 35 lat, licząc od daty ich produkcji, lub więcej niż 10 lat, licząc od daty wykonania:
1)
prac modyfikacyjnych w pojeździe kolejowym, które zmieniają przeznaczenie pojazdu kolejowego lub poprawiają jego ogólne osiągi techniczne, w tym zmiany charakterystyki trakcyjnej, prędkości maksymalnej, mocy oraz zdolności do zasilania w różnych systemach;
2)
czynności mających na celu podniesienie standardu pojazdu kolejowego lub jego odnowienie w wyspecjalizowanych zakładach lub u producenta na poziomie 5 utrzymania pojazdu kolejowego, o którym mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 226 oraz z 2017 r. poz. 1525).
3. 
Pomocy nie udziela się przedsiębiorcy:
1)
na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc publiczną za niezgodną z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej;
2)
znajdującemu się w trudnej sytuacji w rozumieniu pkt 20 komunikatu Komisji - Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C 249 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.).
4. 
Przedsiębiorca otrzymuje pomoc, jeżeli:
1)
zakres realizacji przedsięwzięcia jest zgodny z ust. 1 i 2;
2)
wydatki kwalifikowalne na realizację przedsięwzięcia są ponoszone w zakresie określonym w § 4 ust. 1;
3)
zobowiąże się, że przedsięwzięcie zachowa trwałość zgodnie z wymogami zawartymi w regulaminie wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego ogłoszonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zwane danej "CUPT";
4)
zobowiąże się, że pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą objęte pomocą będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania przewozów kolejowych, które mają swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub których trasa przebiega przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
zobowiąże się, że pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą objęte pomocą będą wykorzystywane do wykonywania przewozów kolejowych, których trasa przebiega przynajmniej częściowo liniami kolejowymi wchodzącymi w skład sieci TEN-T;
6)
zobowiąże się, że pojazdy kolejowe z napędem lub z kabiną sterowniczą objęte pomocą będą udostępniane na przejrzystych, równych i niedyskryminujących warunkach - w przypadku przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu lub leasingu pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą.
§  3. 
1. 
Podmiotem udzielającym pomocy jest CUPT.
2. 
Szczegółowa ocena przedsięwzięcia jest dokonywana w ramach wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem na zasadach wskazanych w art. 14lza-14lzf ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
3. 
Pomoc jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, przeznaczonego na pokrycie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 4 ust. 1.
§  4. 
1. 
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się niezbędne do realizacji przedsięwzięcia wydatki lub koszty poniesione na:
1)
system ERTMS w ramach zakupu nowego pojazdu kolejowego z napędem lub z kabiną sterowniczą;
2)
modernizację taboru kolejowego polegającą na wyposażeniu pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS;
3)
aktualizację systemu ERTMS;
4)
sprzęt i aparaturę wykorzystywane w zakresie obsługi, diagnostyki i utrzymania systemu ERTMS;
5)
szkolenie personelu w zakresie obsługi i utrzymania systemu ERTMS;
6)
certyfikację, badania oraz uzyskanie zezwolenia dla typu pojazdu lub zezwolenia na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu w zakresie pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą.
2. 
Do wydatków kwalifikowalnych nie zalicza się wydatków lub kosztów poniesionych na przygotowanie wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego, o którym mowa w art. 14lzb ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
§  5. 
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 85 % wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 4 ust. 1.
§  6. 
1. 
Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z inną pomocą publiczną i pomocą de minimis lub finansowaniem unijnym zarządzanym centralnie i niestanowiącym pomocy publicznej udzielonymi przedsiębiorcy, któremu przyznano pomoc na podstawie niniejszego rozporządzenia, niezależnie od ich formy i źródła.
2. 
Skumulowana pomoc i finansowanie, o których mowa w ust. 1, nie mogą przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy, o której mowa w § 5.
3. 
Przedsiębiorca informuje CUPT o innej pomocy publicznej i pomocy de minimis oraz o finansowaniu unijnym zarządzanym centralnie i niestanowiącym pomocy publicznej, które otrzymał na realizację tego samego przedsięwzięcia.
§  7. 
Pomoc jest udzielana w okresie obowiązywania decyzji Komisji Europejskiej, o której mowa odpowiednio w art. 4 ust. 3 albo art. 9 ust. 3 i 4 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 248 z 24.09.2015, str. 9), nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2026 r.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1640

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy publicznej w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych z napędem lub z kabiną sterowniczą w system ERTMS w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Data aktu: 05/11/2024
Data ogłoszenia: 08/11/2024
Data wejścia w życie: 09/11/2024