Koordynacja procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację

UCHWAŁA Nr 20
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 marca 2025 r.
w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację

§  1.
 Tworzy się Zespół do spraw koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację, zwany dalej "Zespołem", którego pracami kieruje Minister do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu.
§  2.
 Zespół koordynuje rządowy proces legislacyjny dotyczący projektów dokumentów rządowych wdrażających deregulację, w szczególności projektów aktów normatywnych.
§  3.
1.
 Członek Rady Ministrów w zakresie swojej właściwości jest obowiązany do współdziałania z Zespołem, w tym do:
1)
opracowania stanowiska wobec propozycji zmian obowiązującego stanu prawnego;
2)
opracowania propozycji rozwiązań legislacyjnych;
3)
przedstawiania Zespołowi stanowiska, o którym mowa w pkt 1 oraz propozycji, o której mowa w pkt 2, w terminie i w formie określonych przez Zespół.
2.
 Członek Rady Ministrów, wykonując zadania, o których mowa w ust. 1, bierze pod uwagę propozycje przedstawione przez stronę społeczną.
3.
 Członek Rady Ministrów, inny organ lub osoba upoważniona do reprezentowania Rządu przed Sejmem i Senatem są obowiązani do uzgadniania stanowiska wobec propozycji zmiany lub uzupełnienia rządowego projektu ustawy wdrażającej deregulację, zgłoszonej w toku prac parlamentarnych, jeżeli Zespół wystąpi o takie uzgodnienie.
§  4.
 Członek Rady Ministrów opracowuje i przedkłada do rozpatrzenia przez Radę Ministrów na zasadach określonych w Regulaminie pracy Rady Ministrów projekt dokumentu rządowego obejmujący propozycje, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, uwzględniający rekomendacje Zespołu.
§  5.
 Szczegółowy zakres zadań Zespołu, skład Zespołu, tryb pracy Zespołu oraz tryb współdziałania Zespołu z członkami Rady Ministrów określa załącznik do uchwały.
§  6.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ ZESPOŁU, SKŁAD ZESPOŁU, TRYB PRACY ZESPOŁU ORAZ TRYB WSPÓŁDZIAŁANIA ZESPOŁU Z CZŁONKAMI RADY MINISTRÓW

§  1.
1.
 Do zadań Zespołu należy koordynacja procesu legislacyjnego dotyczącego projektów dokumentów rządowych wdrażających deregulację, w szczególności projektów aktów normatywnych, w tym:
1)
wstępna analiza propozycji rozwiązań legislacyjnych, w tym propozycji przedstawionych przez stronę społeczną;
2)
przedstawianie rekomendacji do przedłożonych propozycji rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w pkt 1;
3)
wskazywanie członka Rady Ministrów właściwego do:
a)
dokonania analizy propozycji rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w pkt 1,
b)
opracowania i przedłożenia Radzie Ministrów projektu dokumentu rządowego, zgodnie z § 4 uchwały.
2.
 Zespół może zlecić Rządowemu Centrum Legislacji realizację zadań, o których mowa w § 3 uchwały.
3.
 Zespół może wystąpić do członka Rady Ministrów, innego organu lub osoby upoważnionej do reprezentowania Rządu przed Sejmem i Senatem o uzgodnienie z Zespołem stanowiska wobec propozycji zmiany lub uzupełnienia rządowego projektu ustawy wdrażającej deregulację, zgłoszonej w toku prac parlamentarnych.
§  2.
1.
 W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - Minister do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu;
2)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
minister właściwy do spraw finansów publicznych,
b)
minister właściwy do spraw gospodarki,
c)
Prezes Rządowego Centrum Legislacji.
2.
 Przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu:
1)
ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej - na prawach członka Zespołu;
2)
pozostałych członków Rady Ministrów;
3)
osoby reprezentujące jednostki podległe Prezesowi Rady Ministrów albo ministrowi lub przez nich nadzorowane.
3.
 Przewodniczący Zespołu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Zespołu.
4.
 Członkowie Zespołu, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a i b oraz członkowie Rady Ministrów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą być zastępowani w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
5.
 Członek Zespołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, może być zastępowany w pracach Zespołu przez Wiceprezesa Rządowego Centrum Legislacji.
6.
 Osoby reprezentujące jednostki, o których mowa w ust. 2 pkt 3, mogą być zastępowane w pracach Zespołu przez upoważnionych zastępców.
§  3.
1.
 Przewodniczący Zespołu:
1)
monitoruje wykonywanie zadań, o których mowa w § 3 uchwały;
2)
kieruje pracami Zespołu, w tym:
a)
zwołuje posiedzenia Zespołu - z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu,
b)
przewodniczy posiedzeniom Zespołu,
c)
określa porządek obrad Zespołu,
d)
reprezentuje Zespół na zewnątrz,
e)
zleca wykonanie ekspertyz lub opinii służących realizacji zadań Zespołu.
2.
 W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu pracami Zespołu kieruje wyznaczony przez niego członek Zespołu albo upoważniony przedstawiciel, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
3.
 Przewodniczący Zespołu może powierzyć pozostałym członkom Zespołu wykonywanie określonych obowiązków służących realizacji zadań Zespołu.
§  4.
 Zespół podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk.
§  5.
1.
 Zespół przekazuje właściwym członkom Rady Ministrów otrzymaną od strony społecznej propozycję, o której mowa w § 3 ust. 2 uchwały, i informuje o terminie i formie wykonania zadań, o których mowa w § 3 ust. 1 uchwały, określonych przez Zespół.
2.
 Członek Rady Ministrów przedstawia stanowisko do propozycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 uchwały, w terminie i formie określonej przez Zespół.
3.
 W przypadku ustalenia przez Zespół, że zachodzi konieczność modyfikacji zakresu lub sposobu realizacji propozycji strony społecznej, Zespół wraz z przedstawicielem właściwego ministra mogą przedstawić stronie społecznej informację w tej sprawie.
§  6.
 Członkowie Rady Ministrów, inne organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub jednostki przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego Zespołu, udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w tym przedstawiają niezbędne informacje i udostępniają dokumenty.
§  7.
 Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  8.
1.
 Obsługę techniczno-organizacyjną i biurową działalności Zespołu zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
2.
 Wydatki związane z działalnością Zespołu, w tym koszty ekspertyz lub opinii, są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1053 t.j.

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Koordynacja procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację
Data aktu: 04/03/2025
Data ogłoszenia: 13/10/2025
Data wejścia w życie: 05/03/2025