1 Uchwała została ogłoszona w dniu 11 sierpnia 2016 r.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 888 i 1238, z 2014 r. poz. 695, 1101 i 1322 oraz z 2015 r. poz. 87, 122, 933, 1045, 1688, 1936 i 2281.
3 Termin "odpady żywności" pojawił się w przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 26 czerwca 2014 r. Krajowym programie zapobiegania powstawaniu odpadów.
4 Według stanu na dzień 7.10.2015 r.
5 Według stanu na dzień 31.12.2013 r.
6 Według stanu na dzień 31.12.2013 r.
7 Według stanu na dzień 31.12.2013 r.
9 Stan na dzień 31.12.2014 r. 30 273 047 pojazdów, z czego 15 311 332 posiadało ważne badanie techniczne (50,6% wszystkich pojazdów), a 19 739 995 pojazdów posiadało ważną polisę OC (65,2% wszystkich pojazdów).
10 Dyrektywa Rady 96/59/WE z dnia 16 września 1996 r. w sprawie unieszkodliwiania polichlorowanych bifenyli i polichlorowanych trifenyli (PCB/PCT) (Dz. Urz. WE L 243 z 24.09.1996, str. 31 z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 3, str. 75).
11 Na terenie województwa opolskiego brak jest instalacji do przetwarzania odpadów zawierających azbest, w związku z powyższym, wytworzone odpady z tej grupy są unieszkodliwiane poza województwem.
12 Na terenie województwa opolskiego brak jest instalacji do przetwarzania odpadów zawierających azbest, w związku z powyższym, wytworzone odpady z tej grupy są unieszkodliwiane poza województwem.
13 Na terenie województwa opolskiego brak jest instalacji do przetwarzania odpadów zawierających azbest, w związku z powyższym, wytworzone odpady z tej grupy są unieszkodliwiane poza województwem.
14 Dostęp 21.01.2016 r.
15 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe lub składowiska należące do wytwórców.
16 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe lub składowiska należące do wytwórców.
17 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
18 W 2011 r. sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę unieszkodliwiania.
19 Brak możliwości obliczenia wartości.
20 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
21 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
22 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
23 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
24 Brak możliwości obliczenia wartości.
25 Brak możliwości obliczenia wartości.
26 W latach 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
27 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
28 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
29 Brak możliwości obliczenia wartości.
30 W latach 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
31 Przedstawienie informacji o sposobie zagospodarowania osadów ściekowych jest wymagane na etapie uzyskiwania pozwolenia wodnoprawnego i powinno być elementem operatu wodnoprawnego, o czym mowa w art. 132 ust. 5 pkt 6 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne.
32 Z uwagi na rozbieżności interpretacyjne na temat tego, kiedy osady stanowią integralną część ścieków poddawaną procesom przeróbki w ramach ciągu technologicznego w oczyszczalni, a kiedy osady stają się odpadami (to jest kiedy mogą zostać zaklasyfikowane jako odpady o odpowiednim kodzie i być przetwarzane w rozumieniu przepisów o odpadach) można założyć, że strumień rzeczywiście wytwarzanych KOŚ jest wyższy od ewidencjonowanego.
33 Źródło danych: Krajowy plan gospodarki odpadami 2014, Warszawa 2010 r.
34 Źródło danych: Krajowy plan gospodarki odpadami 2014, Warszawa 2010 r.
35 Źródło danych: Krajowy plan gospodarki odpadami 2014, Warszawa 2010 r.
36 Źródło danych: Krajowy plan gospodarki odpadami 2014, Warszawa 2010 r.
37 Źródło danych: Krajowy plan gospodarki odpadami 2014, Warszawa 2010 r.
38 Wykorzystanie ustabilizowanych KOŚ do produkcji nawozu lub środka wspomagającego wzrost roślin jest regulowane przez ustawę z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2015 r. poz. 625 i 1893) oraz wydany na jej podstawie akt wykonawczy - rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu (Dz. U. poz. 765 oraz z 2009 r. poz. 1804).
39 Zgodnie z przepisami ustawy o odpadach KOŚ mogą być stosowane na gruntach pod warunkiem spełniania wymogów określonych w art. 96 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach oraz określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 6 lutego 2015 r. w sprawie komunalnych osadów ściekowych (Dz. U. poz. 257).
40 Wymagania dotyczące termicznego przekształcania odpadów, w tym KOŚ określono w art. 155-163 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
41 Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 lipca 2015 r. w sprawie dopuszczania odpadów do składowania na składowiskach (Dz. U. poz. 1277) określa między innymi kryteria dopuszczania odpadów o kodzie 19 08 05 - ustabilizowane KOŚ do składowania na składowisku odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.
42 Sformułowanie zgodne z podejściem polegającym na przejściu od szczegółu (charakteru odpadów) do ogółu (odpady będące innymi niż komunalne).
43 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
44 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
45 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
46 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
47 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
48 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
49 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
50 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
51 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
52 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
53 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
54 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
55 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
56 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe lub składowiska należące do wytwórców.
57 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe lub składowiska należące do wytwórców.
58 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
59 W 2011 r. sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę unieszkodliwiania.
60 Brak możliwości obliczenia wartości.
61 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
62 Brak możliwości obliczenia wartości.
63 W latach: 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
64 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
65 Brak możliwości obliczenia wartości.
66 W latach: 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
67 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe lub składowiska należące do wytwórców.
68 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe lub składowiska należące do wytwórców.
69 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
70 W 2011 r. sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę unieszkodliwiania.
71 Brak możliwości obliczenia wartości.
72 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
73 Brak możliwości obliczenia wartości.
74 W latach: 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
75 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
76 Brak możliwości obliczenia wartości.
77 W latach: 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
78 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
79 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
80 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
81 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
82 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
83 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
84 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe lub składowiska należące do wytwórców.
85 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe lub składowiska należące do wytwórców.
86 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
87 W 2011 r. sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę unieszkodliwiania.
88 Brak możliwości obliczenia wartości.
89 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
90 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
91 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
92 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
93 Brak możliwości obliczenia wartości.
94 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
95 W latach: 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
96 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
97 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
98 Brak możliwości obliczenia wartości.
99 W latach: 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
100 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
101 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
102 Żaden z zakładów objętych sprawozdawczością nie wykazał ilości przedmiotowych odpadów za dany rok.
103 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe lub składowiska należące do wytwórców.
104 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe lub składowiska należące do wytwórców.
105 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
106 W 2011 r. sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę unieszkodliwiania.
107 Brak możliwości obliczenia wartości.
108 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
109 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
110 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
111 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
112 Brak możliwości obliczenia wartości.
113 W latach: 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
114 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
115 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
116 Brak możliwości obliczenia wartości.
117 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
118 W latach: 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
119 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe oraz składowiska należące do wytwórców.
120 Przez składowiska własne należy rozumieć składowiska przyzakładowe oraz składowiska należące do wytwórców.
121 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
122 W 2011 r. sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę unieszkodliwiania.
123 Brak możliwości obliczenia wartości.
124 Nie wykazano przedmiotowego sposobu zagospodarowania odpadów w danym roku.
125 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
126 Brak możliwości obliczenia wartości.
127 W latach: 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
128 Sprawozdawczość GUS nie wyodrębnia danych z zakresu poddawania odpadów odzyskowi przez termiczne przekształcenie.
129 Brak możliwości obliczenia wartości.
130 W latach: 2012-2013 sprawozdawczość ujmowała kompostowanie jako metodę odzysku.
131 Powyższe poziomy wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie minimalnych rocznych poziomów odzysku i recyklingu dla opakowań wielomateriałowych oraz dla opakowań po środkach niebezpiecznych, w poszczególnych latach, poniżej których nie mogą zostać określone poziomy w porozumieniu zawieranym z marszałkiem województwa (Dz. U. poz. 618).
132 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
133 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
134 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
135 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
136 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
137 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
138 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
139 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
140 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
141 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
142 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
143 Poziom dla odpadów opakowaniowych wielomateriałowych po środkach niebezpiecznych określony odpowiednio w poz. 1-6 według rodzaju materiału przeważającego w opakowaniu wielomateriałowym.
144 W przypadku NFOŚiGW są to zarówno środki krajowe jak i środki międzynarodowe, w tym UE, zgodnie z przyjętymi zasadami udzielania dofinansowania.
145 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
146 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
147 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
148 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
149 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
150 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
151 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
152 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
153 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
154 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
155 Przeprowadzanie cykli kontrolnych i przekazanie ich wyników do MŚ.
156 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 888 i 1238, z 2014 r. poz. 695, 1101 i 1322 oraz z 2015 r. poz. 87, 122, 933, 1045, 1688, 1936 i 2281.
157 Kistowski M., 2002, Wybrane aspekty metodyczne sporządzania strategicznych ocen oddziaływania na środowisko przyrodnicze, Człowiek i Środowisko, T. 26, nr 3-4, s. 55-72.
158 Jerzy Jendrośka, Magdalena Bar, 2010, Oceny oddziaływania na środowisko planów i programów. Praktyczny poradnik prawny, Centrum Prawa Ekologicznego.
164 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1386/2013/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2020 r. "Dobra jakość życia z uwzględnieniem ograniczeń naszej planety" Tekst mający znaczenie dla EOG.
165 Komunikat Komisji z 3 marca 2010 r. Europa 2020 Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.
166 Europa efektywnie korzystająca z zasobów - inicjatywa przewodnia strategii Europa 2020, 2011 r.
167 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Ku gospodarce o obiegu zamkniętym: program "zero odpadów" dla Europy, 2014.
168 Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, Polska 2030, MAiC styczeń 2013 r.
169 Strategia Rozwoju Kraju 2020, MRR, wrzesień 2012.
170 Strategia Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko Perspektywa 2020, wrzesień 2014.
171 Polityka energetyczna Polski do 2030 roku, grudzień 2013.
172 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 984, 1238, z 2014 r. poz. 457, 490, 900, 942, 1101, 1662, z 2015 r. poz. 151, 478, 942, 1618, 1893, 1960, 2365 oraz z 2016 r. poz. 266.
173 Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki "Dynamiczna Polska 2020" (SIEG), MG, styczeń 2013.
174 Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK 2030), grudzień 2011.
175 Krajowy program zapobiegania powstawaniu odpadów, 2014.
176 Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032, lipiec 2009.
177 Kierunki rozwoju biogazowni rolniczych w Polsce w latach 2010-2020, lipiec 2010.
178 Narodowy Program Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej, Warszawa 2015 Projekt: wersja z dnia 4 sierpnia 2015 roku.
179 Trzecia Aktualizacja KPOŚK została zatwierdzona przez Radę Ministrów w dniu 1 lutego 2011 r. (AKPOŚK 2010).
180 Strategiczny plan adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030.
181 Stan środowiska w Polsce - Raport 2014, Biblioteka Ochrony Środowiska, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa 2014.
182 Strategia adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 - program KLIMADA, Ministerstwo Środowiska, 2013 (SPA 2020).
183 Strategia adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 - program KLIMADA, Ministerstwo Środowiska, 2013 (SPA 2020).
184 Stan środowiska w Polsce - Raport 2014, GIOŚ 2014.
185 Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko - perspektywa do 2020.
186 Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu [Komunikat Komisji. KOM(2010) 2020.
187 GIOŚ, Stan środowiska w Polsce, Raport 2014, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 2014.
188 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Ku gospodarce o obiegu zamkniętym: program zero odpadów dla Europy" COM (2014)398.
189 Dr hab. inż. Grzegorz Wielgosiński, Czy spalarnia odpadów jest rozwiązaniem bezpiecznym?, Politechnika Łódzka, Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska, grudzień 2010.
190 Narodowy program gospodarki niskoemisyjnej, Ministerstwo Gospodarki, 2011 r.
191 Poradnik dotyczący uwzględniania problematyki zmian klimatu i różnorodności biologicznej w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko - Komisja Europejska 2013.
192 Natura w procedurze inwestycyjnej, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
194 Konwencja z Espoo zawarta w dniu 25 lutego 1991 r., Dz. U. z 1999 r. poz. 1110.
195 Strona - państwo podpisujące konwencję.