Turcja-Polska. Umowa o współpracy naukowo-technicznej. Warszawa.2011.06.06.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Turcji o współpracy naukowo-technicznej,
podpisana w Warszawie dnia 6 czerwca 2011 r.

PREAMBUŁA

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Turcji zwane dalej "Stronami",

Świadome znaczenia i wzajemnych korzyści wynikających ze współpracy naukowo - technicznej;

Pragnąc ustanowić trwałą podstawę dla współpracy, która będzie rozszerzać i wzmacniać wspólne działania w obszarze wzajemnego zainteresowania;

Biorąc pod uwagę znaczenie zawarcia niniejszej Umowy, która przyczyni się do wzrostu współpracy między jednostkami naukowymi Stron, jak również do wsparcia ich uczestnictwa w Programach Ramowych w zakresie badań i rozwoju technologicznego Unii Europejskiej;

Przekonane o potrzebie przyczyniania się do rozwoju nauki i techniki, mających kluczowe znaczenie dla postępu gospodarczego i społecznego obu państw;

Uzgodniły, co następuje:

ARTYKUŁ  1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.
Strony będą wspierać i zachęcać do współpracy naukowo - technicznej pomiędzy ich jednostkami naukowymi, zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy i obowiązującym ustawodawstwem każdej ze Stron.
2.
Strony będą wspierać ustanowienie trwałej podstawy dla współpracy naukowo - technicznej, która będzie sprzyjać wspólnym działaniom w obszarach o wzajemnym zainteresowaniu razem z wykorzystaniem możliwości stworzonych przez poszczególne Programy Ramowe w zakresie badań i rozwoju technologicznego Unii Europejskiej dla prowadzenia wielostronnych działań badawczo-rozwojowych.
ARTYKUŁ  2

WŁAŚCIWE ORGANY

Właściwymi organami odpowiedzialnymi za realizację niniejszej Umowy są: dla Rządu Rzeczypospolitej Polskiej - Minister właściwy do spraw nauki, a dla Rządu Republiki Turcji - Przewodniczący Rady Badań Naukowych i Technologicznych Turcji (TÜBITAK),

ARTYKUŁ  3

FORMY WSPÓŁPRACY

Współpraca w ramach niniejszej Umowy może być realizowana w następujących formach:

1)
wspólne projekty badawcze i rozwojowe;
2)
wymiana pracowników naukowych, specjalistów i badaczy w celu realizacji projektów badawczych i rozwojowych;
3)
wymiana informacji i dokumentacji naukowo - technicznych, publikacji i dokumentacji badawczej, a także publikacja wyników badań naukowych powstałych w ramach współpracy;
4)
zastosowanie nowych metod naukowych, prowadzenie wykładów, nawiązywanie nowych kontaktów naukowych służących przygotowaniu wspólnych projektów;
5)
organizacja i udział we wspólnych spotkaniach naukowych, konferencjach, sympozjach, kursach, warsztatach, wystawach itp.;
6)
wspólne korzystanie z urządzeń badawczo-rozwojowych i aparatury naukowej;
7)
inne rodzaje współpracy naukowo - technicznej, które mogą być uzgodnione przez Strony.
ARTYKUŁ  4

WYDATKI

1.
Wspólne działania będą zależeć od dostępności środków finansowych i będą podlegać obowiązującemu ustawodawstwu obu Stron.
2.
Wynikające z tej Umowy koszty wymiany pracowników naukowych, specjalistów i badaczy w celu prowadzenia pracy przy projektach badawczych lub rozwojowych, jeżeli nie uzgodniono inaczej, będą pokrywane w następujący sposób:
1)
Strona wysyłająca pokrywa koszty podróży zagranicznej do miejsca, gdzie będzie wykonywana wspólna praca;
2)
Strona turecka będzie odpowiedzialna za posiadanie ubezpieczenia od nagłych zachorowań i nieszczęśliwych wypadków przez tureckich pracowników naukowych, specjalistów i badaczy, w okresie planowanego pobytu na terytorium kraju przyjmującego;
3)
Strona polska będzie odpowiedzialna za posiadanie ubezpieczenia od nagłych zachorowań i nieszczęśliwych wypadków przez polskich pracowników naukowych, specjalistów i badaczy, w okresie planowanego pobytu na terytorium kraju przyjmującego;
4)
Strona przyjmująca pokryje przyjeżdżającym pracownikom naukowym, specjalistom i badaczom: koszty podróży na swoim terytorium oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia związane z realizacją wspólnego projektu.
3,
Pozostałe koszty realizacji wspólnych projektów badawczych lub rozwojowych będą pokrywane przez każdą ze Stron oddzielnie, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem każdej ze Stron.
ARTYKUŁ  5

UPOWSZECHNIANIE INFORMACJI

Wyniki współpracy naukowo - technicznej oraz wszelkie inne informacje pochodzące ze współpracy w ramach niniejszej Umowy będą ogłaszane, publikowane lub wykorzystywane komercyjnie za pisemną zgodą współpracujących jednostek naukowych oraz zgodnie z umowami międzynarodowymi dotyczącymi własności intelektualnej, w których Rzeczpospolita Polska lub Republika Turcji są Stronami.

ARTYKUŁ  6

WSPÓLNY KOMITET

1.
W celu zapewnienia odpowiednich warunków dla skutecznej realizacji postanowień niniejszej Umowy powołuje się Polsko-Turecki Wspólny Komitet do spraw współpracy naukowo - technicznej (zwany dalej "Wspólnym Komitetem"), złożony z przedstawicieli wyznaczonych przez obie Strony.
2.
Jako zasadę ogólną przyjmuje się, że Wspólny Komitet będzie spotykał się raz na dwa lata na przemian w każdym z państw w uzgodnionych terminach, chyba, że Strony uzgodnią inaczej. Wspólny Komitet może również prowadzić działalność korespondencyjnie.
3.
Do zadań Wspólnego Komitetu należy:
1)
tworzenie korzystnych warunków realizacji niniejszej Umowy;
2)
uzgadnianie priorytetowych dziedzin i form współpracy;
3)
przedstawianie Stronom zaleceń dotyczących priorytetowych dziedzin współpracy;
4)
przygotowywanie i przyjmowanie okresowych Programów Wykonawczych;
5)
wymiana doświadczeń uzyskanych drogą dwustronnej współpracy naukowo -technicznej oraz wydawanie zaleceń dotyczących dalszej współpracy.
4.
Tryb pracy Wspólnego Komitetu określa regulamin przez niego ustanowiony.
ARTYKUŁ  7

REALIZACJA

Program Wykonawczy, o którym mowa w Artykule 6 ustęp 3 punkt 4, określi:

1)
czas trwania każdego Programu Wykonawczego;
2)
dziedziny i tematykę współpracy;
3)
warunki finansowania projektów, zgodnie z Artykułem 4;
4)
procedury dotyczące prowadzenia wspólnych projektów badawczych i rozwojowych, o których mowa w Artykule 3 punkt 1. Wspólne projekty badawcze i rozwojowe będą wspólnie przyjmowane i wybierane w drodze konkursu;
5)
warunki dotyczące ogłaszania konkursów. Konkursy będą ogłaszane wspólnie w Rzeczypospolitej Polskiej i Republice Turcji po uzgodnieniu tekstu ogłoszenia przez Wspólny Komitet zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem każdego z państw.
ARTYKUŁ  8

UDZIAŁ PAŃSTW TRZECICH

Pracownicy naukowi, specjaliści i badacze, a także instytucje państw trzecich lub organizacje międzynarodowe mogą być zapraszane, za zgodą obu Stron, do udziału w projektach realizowanych w ramach niniejszej Umowy. Koszty takiego uczestnictwa będą ponoszone przez państwa trzecie lub organizacje międzynarodowe, o ile Strony nie uzgodnią inaczej w formie pisemnej.

ARTYKUŁ  9

ROZSTRZYGANIE SPORÓW

Wątpliwości i kontrowersje dotyczące interpretacji lub realizacji niniejszej Umowy będą rozstrzygane w drodze konsultacji między Stronami.

ARTYKUŁ  10

WAŻNOŚĆ I ZAKOŃCZENIE

1.
Niniejsza Umowa wejdzie w życie, w drodze wymiany not, w dniu otrzymania noty późniejszej, w ten sposób potwierdzając, że wszystkie krajowe procedury wymagane dla wejścia w życie Umowy zostały wypełnione.

Do Umowy mogą być wniesione poprawki za wspólną pisemną zgodą Stron. Poprawki wejdą w życie w sposób określony w niniejszym ustępie.

2.
Niniejsza Umowa nie narusza postanowień oraz zobowiązań wynikających z innych wiążących umów międzynarodowych, w których Rzeczpospolita Polska lub Republika Turcji jest Stroną.
3.
Niniejsza Umowa zawarta jest na okres pięciu lat. Ulega ona automatycznemu przedłużeniu na dalsze pięcioletnie okresy, jeżeli żadna ze Stron nie wypowie jej w drodze notyfikacji. W takim przypadku niniejsza Umowa utraci moc po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania przez drugą Stronę wspomnianej noty wypowiadającej.
4.
Zakończenie Umowy nie wpłynie na realizację programów i projektów wcześniej rozpoczętych, chyba że Strony postanowią inaczej.

Sporządzono w Warszawie, dnia 6 czerwca 2011 roku w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim, tureckim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W przypadku rozbieżności interpretacji między tymi tekstami, wersja angielska będzie rozstrzygająca.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024