Ukraina-Polska. Protokół o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o zasadach ruchu osobowego, podpisanej w Kijowie dnia 30 lipca 2003 r. Warszawa.2007.11.30.

PROTOKÓŁ
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o zasadach ruchu osobowego, podpisanej w Kijowie dnia 30 lipca 2003 r.,
podpisany w Warszawie dnia 30 listopada 2007 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Gabinet Ministrów Ukrainy, zwane dalej "Umawiającymi się Stronami",

kierując się pragnieniem dalszego rozwijania przyjaznych stosunków i współpracy między Rzecząpospolitą Polską i Ukrainą,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Umawiające się Strony, na podstawie artykułu 16 ustęp 2 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o zasadach ruchu osobowego, podpisanej w Kijowie dnia 30 lipca 2003 roku, zwanej dalej "Umową", postanowiły wprowadzić do niej następujące zmiany:

1.
Artykuł 3 Umowy otrzymuje brzmienie:

"1. Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej pobierają od obywateli Ukrainy opłatę za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku wizowego w wysokości stosowanej przez Państwa Strony Konwencji Wykonawczej z dnia 19 czerwca 1990 roku do Układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 roku między Rządami Państw Unii Gospodarczej Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Francuskiej w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach, zgodnie z postanowieniami Rady Unii Europejskiej.

2. Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej nie pobierają od obywateli Ukrainy opłaty za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku wizowego w przypadku wiz wydawanych po dniu rozpoczęcia stosowania niniejszego Protokołu, których okres ważności nie wykracza poza dzień określony w decyzji Rady Unii Europejskiej, o której mowa w artykule 3 ustęp 2 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej z dnia 16 kwietnia 2003 roku.

3. W przypadku wprowadzenia przez Ukrainę obowiązku wizowego wobec obywateli Rzeczypospolitej Polskiej wysokość opłaty wizowej pobieranej przez Ukrainę nie może przewyższać wysokości opłaty wymienionej w ustępie 1 niniejszego artykułu.

4. W przypadku, gdy wniosek wizowy i towarzyszące mu dokumenty zostaną złożone w okresie trzech dni przed planowaną datą wyjazdu, konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej pobierają od obywateli Ukrainy opłatę w wysokości 70 Euro. Przepisu tego nie stosuje się do przypadków, przewidzianych w ustępie 5 niniejszego artykułu litera b), c), e), f), j), k) oraz w artykule 9 ustęp 3.

5. Z opłaty za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku wizowego zwolnieni są:

a) bliscy krewni obywateli Ukrainy legalnie zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - współmałżonkowie, dzieci (w tym przysposobione), rodzice (w tym opiekunowie prawni), dziadkowie i wnukowie;

b) członkowie delegacji oficjalnych, którzy na podstawie oficjalnego zaproszenia uczestniczą w spotkaniach, konsultacjach, negocjacjach lub programach wymiany, jak również w przedsięwzięciach organizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez organizacje międzyrządowe;

c) członkowie rządu, parlamentu, Sądu Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, o ile nie są oni zwolnieni z obowiązku uzyskania wizy na mocy niniejszej Umowy;

d) uczniowie, studenci, studenci studiów podyplomowych wraz z towarzyszącymi im nauczycielami, podróżujący w celu podjęcia nauki lub odbycia szkoleń;

e) osoby niepełnosprawne oraz ich opiekunowie, jeżeli są niezbędni;

f) osoby, które przedstawiły dokumenty potwierdzające konieczność wyjazdu z przyczyn humanitarnych, w tym w celu uzyskania pilnej pomocy medycznej oraz osoby im towarzyszące, w celu udziału w pogrzebie bliskiego krewnego lub w celu odwiedzin ciężko chorego bliskiego krewnego;

g) uczestnicy międzynarodowych imprez sportowych oraz osoby im towarzyszące w celach zawodowych;

h) osoby biorące udział w przedsięwzięciach naukowych, kulturalnych oraz artystycznych, w tym w programach wymiany akademickiej i innej;

i) uczestnicy oficjalnych programów wymiany, organizowanych przez zaprzyjaźnione miasta lub inne jednostki samorządu terytorialnego;

j) dziennikarze;

k) emeryci i renciści;

l) kierowcy przewożący towary w ruchu międzynarodowym lub świadczący usługi transportu pasażerskiego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy wykorzystaniu pojazdów zarejestrowanych na Ukrainie;

m) członkowie załóg pociągów, wagonów chłodniczych i lokomotyw w pociągach połączeń międzynarodowych, przejeżdżających przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

n) dzieci w wieku do 18 lat oraz osoby, które nie ukończyły 21 roku życia i pozostają na utrzymaniu rodziców (opiekunów prawnych)."

2.
W artykule 4 Umowy dodaje się ustęp 4 w następującym brzmieniu:

"4. Przepisy ustępów 1-3 niniejszego artykułu tracą moc z dniem określonym w decyzji Rady Unii Europejskiej, o której mowa w artykule 3 ustęp 2 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej z dnia 16 kwietnia 2003 roku."

3.
Artykuł 5 Umowy otrzymuje brzmienie:

"1. Obywatele Państw Umawiających się Stron posiadający ważne paszporty dyplomatyczne lub paszporty służbowe mogą wjechać na terytorium Państwa drugiej Umawiającej się Strony, opuścić to terytorium lub przejechać przez nie tranzytem bez wizy.

2. Przepis ustępu 1 niniejszego artykułu nie dotyczy osób skierowanych do pracy w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach organizacji międzynarodowych, mających siedzibę na terytorium Państwa drugiej z Umawiających się Stron oraz towarzyszących im członków rodziny pozostających z nimi we wspólnocie domowej.

3. Obywatele, o których mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, mogą pozostać na terytorium Państwa drugiej Umawiającej się Strony przez okres nieprzekraczający 90 dni w ciągu każdych 180 dni.

4. Członkami rodziny w rozumieniu ustępu 2 niniejszego artykułu są: mąż lub żona pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa organizacji międzynarodowej w państwie pobytu, ich dzieci i rodzice, pod warunkiem, że zamieszkują oni we wspólnocie domowej i są na utrzymaniu pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa organizacji międzynarodowej."

4.
Artykuł 9 Umowy otrzymuje brzmienie:

"1. Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej podejmują decyzję w sprawie wniosku o wydanie wizy w ciągu 10 dni kalendarzowych od dnia przyjęcia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami towarzyszącymi.

2. W indywidualnych przypadkach, szczególnie w razie konieczności przeprowadzenia dokładniejszej analizy wniosku, czas na podjęcie decyzji może zostać wydłużony do 30 dni kalendarzowych.

3. W nagłych przypadkach czas na podjęcie decyzji w sprawie wniosku wizowego może ulec skróceniu do 3 dni roboczych lub mniej."

5.
Artykuł 10 Umowy otrzymuje brzmienie:

"1. Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej mogą wydawać wizy uprawniające do nieograniczonej liczby wjazdów z okresem ważności do 5 lat następującym obywatelom Ukrainy:

a) członkom rządu, parlamentu, Sądu Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, o ile nie są oni zwolnieni z obowiązku uzyskania wizy na mocy niniejszej Umowy, w zakresie pełnionych przez nich obowiązków - z okresem ważności nie dłuższym niż czas sprawowania urzędu, jeśli jest on krótszy niż 5 lat;

b) stałym członkom delegacji oficjalnych, którzy na podstawie oficjalnego zaproszenia uczestniczą regularnie w spotkaniach, konsultacjach, negocjacjach lub programach wymiany, a także w przedsięwzięciach organizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez organizacje międzyrządowe;

c) współmałżonkom oraz dzieciom (w tym przysposobionym), które nie ukończyły 21 roku życia i pozostają na utrzymaniu rodziców (opiekunów prawnych), odwiedzającym obywateli Ukrainy, zamieszkujących legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - na czas ograniczony do okresu ważności ich zezwolenia na pobyt;

d) przedsiębiorcom i przedstawicielom organizacji branżowych, odbywającym regularne podróże do Rzeczypospolitej Polskiej;

e) dziennikarzom.

2. Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej mogą wydawać niżej wymienionym obywatelom Ukrainy wizy uprawniające do nieograniczonej liczby wjazdów z okresem ważności do 1 roku, pod warunkiem, że w poprzednim roku otrzymali oni przynajmniej jedną wizę, która została przez nich wykorzystana zgodnie z prawem w celu wjazdu i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz że wniosek o wizę uprawniającą do nieograniczonej liczby wjazdów jest uzasadniony:

a) kierowcom przewożącym towary w ruchu międzynarodowym lub świadczącym usługi transportu pasażerskiego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przy wykorzystaniu pojazdów zarejestrowanych na Ukrainie;

b) członkom załóg pociągów, wagonów chłodniczych i lokomotyw w pociągach połączeń międzynarodowych, przejeżdżających przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

c) osobom biorącym udział w przedsięwzięciach naukowych, kulturalnych oraz artystycznych, w tym w programach wymiany akademickiej i innej, odbywającym regularne podróże do Rzeczypospolitej Polskiej;

d) uczestnikom międzynarodowych imprez sportowych oraz osobom im towarzyszącym w celach zawodowych;

e) uczestnikom oficjalnych programów wymiany, organizowanych przez zaprzyjaźnione miasta lub inne jednostki samorządu terytorialnego.

3. Konsulowie Rzeczypospolitej Polskiej mogą wydawać obywatelom Ukrainy wymienionym w ustępie 2 niniejszego artykułu wizy uprawniające do nieograniczonej liczby wjazdów z okresem ważności nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 5 lat, pod warunkiem, że w poprzednich dwóch latach korzystali oni zgodnie z prawem z jednorocznych wiz uprawniających do nieograniczonej liczby wjazdów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz że nadal aktualne są powody ubiegania się o wizę uprawniającą do nieograniczonej liczby wjazdów.

4. Całkowity okres pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób, o których mowa w ustępach 1-3 niniejszego artykułu, nie może przekraczać 90 dni w ciągu każdych 180 dni."

Artykuł  2

Niniejszy Protokół stanowi integralną część Umowy.

Artykuł  3
1.
Protokół niniejszy wejdzie w życie trzydziestego dnia od dnia otrzymania drogą dyplomatyczną ostatniego pisemnego powiadomienia o dopełnieniu przez Umawiające się Strony procedur wewnątrzpaństwowych, niezbędnych dla jego wejścia w życie.
2.
W przypadku niespełnienia warunku, o którym mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, do dnia 30 listopada 2007 roku, niniejszy Protokół będzie tymczasowo stosowany od dnia 1 grudnia 2007 roku.
3.
Niezależnie od powyższego, punkty 4 i 5 artykułu 1 ustęp 1 Protokołu, nabiorą mocy z dniem wejścia w życie Umowy między Wspólnotą Europejską a Ukrainą o ułatwieniach w wydawaniu wiz, podpisanej w Luksemburgu dnia 18 czerwca 2007 roku.
Sporządzono w Warszawie dnia 30 listopada 2007 roku, w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i ukraińskim, przy czym oba teksty mają jednakową moc.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2009.37.571

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Ukraina-Polska. Protokół o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o zasadach ruchu osobowego, podpisanej w Kijowie dnia 30 lipca 2003 r. Warszawa.2007.11.30.
Data aktu: 30/11/2007
Data ogłoszenia: 24/06/2009
Data wejścia w życie: 01/12/2007, 01/01/2008, 15/05/2008