Białoruś-Polska. Umowa o ruchu osobowym. Mińsk.2007.12.20.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o ruchu osobowym,
zawarta dnia 20 grudnia 2007 r.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Rzeczypospolitej Polskiej

DPT-II-226-95-2007/BH/330

Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Republiki Białorusi

Mińsk

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej przesyła wyrazy szacunku Ministerstwu Spraw Zagranicznych Republiki Białorusi i mając na względzie przystąpienie Polski do strefy Schengen z dniem 21 grudnia 2007 r., jak również związaną z tym konieczność dostosowania obowiązującego prawa do wymogów wspólnej polityki wizowej Unii Europejskiej, ma zaszczyt zaproponować zawarcie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o ruchu osobowym, w następującym brzmieniu:

"Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Białorusi, zwane dalej "Stronami",

w celu uregulowania zasad wjazdu, wyjazdu, czasowego pobytu i podróżowania tranzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i terytorium Republiki Białorusi obywateli obydwu państw,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Obywatele jednej Strony, bez względu na miejsce stałego zamieszkania, mogą wjeżdżać, wyjeżdżać, czasowo przebywać i podróżować tranzytem przez terytorium drugiej Strony na podstawie wiz oraz ważnych dokumentów podróży, wymienionych w niniejszej umowie.

Właściwe organy jednej Strony wydają obywatelom drugiej Strony wizy uprawniające do pobytu na jej terytorium do 180 dni w ciągu roku od daty pierwszego wjazdu (90 dni w ciągu 6 miesięcy).

Artykuł  2

Jako podstawę wydania wizy właściwy organ jednej Strony zgodnie z ustawodawstwem krajowym może zażądać przedstawienia przez obywatela drugiej Strony, ubiegającego się o wizę, ubezpieczenia medycznego, dokumentów potwierdzających cel podróży oraz posiadania środków na utrzymanie, zakwaterowanie i powrót.

Artykuł  3

Dokumentami podróży stwierdzającymi tożsamość do celów niniejszej umowy są:

1.
dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej:
a)
paszport;
b)
paszport dyplomatyczny;
c)
paszport służbowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych;
d)
książeczka żeglarska;
e)
paszport tymczasowy;
2.
dla obywateli Republiki Białorusi:
a)
paszport obywatela Republiki Białorusi wydany w ustalonym trybie dla wyjazdu za granicę;
b)
paszport dyplomatyczny;
c)
paszport służbowy;
d)
narodowy dokument tożsamości marynarza;
e)
zaświadczenie na powrót (tylko na powrót do Republiki Białorusi).

Właściwe organy Stron niezwłocznie informują się wzajemnie o wszelkich zmianach w wykazie dokumentów, wymienionych w niniejszym artykule.

Artykuł  4

Obywatele jednej Strony, posiadający ważne paszporty dyplomatyczne, mogą wjeżdżać, przebywać na terytorium drugiej Strony przez okres do 30 dni od dnia przekroczenia granicy, wyjeżdżać, a także podróżować tranzytem, bez wiz, z wyłączeniem osób skierowanych do pracy w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach organizacji międzynarodowych, mających siedzibę na jej terytorium, oraz towarzyszących im członków rodzin pozostających z nimi we wspólnocie domowej.

Artykuł  5

Obywatele Republiki Białorusi, posiadający zaświadczenie na powrót do Republiki Białorusi, a także obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, którzy utracili ważne dokumenty podróży stwierdzające tożsamość i otrzymali paszport tymczasowy Rzeczypospolitej Polskiej, nie mają obowiązku uzyskania wizy wyjazdowej i tranzytowej na powrót do państwa, którego są obywatelami.

Artykuł  6

Obywatele Republiki Białorusi, posiadający zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony lub zezwolenie na osiedlenie się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wjeżdżają, przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyjeżdżają bez wiz na podstawie ważnego dokumentu podróży stwierdzającego tożsamość oraz ważnej karty pobytu wydanej przez właściwy organ Rzeczypospolitej Polskiej.

Artykuł  7

Obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, zamieszkujący na stałe na terytorium Republiki Białorusi, wjeżdżają, przebywają na terytorium Republiki Białorusi oraz wyjeżdżają bez wiz na podstawie ważnego dokumentu podróży stwierdzającego tożsamość oraz ważnej karty pobytu cudzoziemca w Republice Białorusi wydanej przez właściwe organy Republiki Białorusi.

Artykuł  8

Obywatele jednej Strony w czasie pobytu na terytorium drugiej Strony są zobowiązani do przestrzegania jej ustawodawstwa.

Artykuł  9

Z obowiązku uzyskania wiz zwolnieni są:

a)
członkowie załóg wpisani na listę załogi statków powietrznych lotnictwa cywilnego Stron - na podstawie zapisu w deklaracji generalnej (zlecenia na lot);
b)
członkowie załóg cywilnych statków morskich Stron pływających po wodach międzynarodowych - na podstawie książeczki żeglarskiej - dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i narodowego dokumentu tożsamości marynarza - dla obywateli Republiki Białorusi oraz wpisu na listę załogi lub wypisu z niej;
c)
członkowie załóg oraz obsługi statków powietrznych Stron uczestniczący w akcjach awaryjnych i ratowniczych.
Artykuł  10
1.
Właściwe organy Stron rozpatrują wniosek wizowy w terminie nie przekraczającym w miarę możliwości 5 dni roboczych, lecz nie dłużej niż w ciągu 10 dni kalendarzowych, od dnia otrzymania wniosku oraz dokumentów, wymaganych do wydania wizy.
2.
W indywidualnych przypadkach, szczególnie w razie konieczności przeprowadzenia dokładniejszej analizy wniosku, okres na podjęcie decyzji może zostać przedłużony do 30 dni kalendarzowych.
3.
W przypadkach nagłych termin na podjęcie decyzji może zostać skrócony do 3 dni roboczych.
4.
W trybie, o którym mowa w ustępie 3 niniejszego artykułu, rozpatrywane są wnioski o wydanie wizy dla następujących kategorii obywateli Stron:
a)
członków oficjalnych delegacji, wjeżdżających na terytorium Stron w celu wzięcia udziału w negocjacjach, rozmowach i konsultacjach międzyrządowych, konsultacjach pomiędzy organami państwowymi Stron oraz w celu udziału w przedsięwzięciach organizowanych przez organizacje międzynarodowe;
b)
członków dwustronnych międzyrządowych komisji i grup roboczych, wjeżdżających na terytorium Stron w celu udziału w posiedzeniach tych komisji i grup;
c)
osób potrzebujących pomocy medycznej i osób im towarzyszących, pod warunkiem posiadania dokumentów potwierdzających;
d)
organizatorów i uczestników wystaw, targów, konferencji i seminariów gospodarczych.
Artykuł  11

Właściwe organy jednej Strony wydają wizy niezwłocznie obywatelom drugiej Strony na podstawie zawiadomień o ciężkiej chorobie lub śmierci bliskiego krewnego lub członka rodziny, w oparciu o dokumenty potwierdzające oraz powiadomienia napływające drogą dyplomatyczną.

Artykuł  12

Właściwe organy jednej Strony wydają wizy uprawniające do wielokrotnych wjazdów z ważnością do jednego roku, z tym że łączny czas pobytu nie może przekroczyć 90 dni liczonych w okresie 6 miesięcy, następującym obywatelom drugiej Strony:

a)
uczestnikom wymiany na szczeblu władz państwowych, niezależnie od ich dziedziny działalności - na wniosek organu przyjmującego;
b)
kierowcom i członkom załóg pojazdów samochodowych wykonującym międzynarodowe przewozy drogowe - na podstawie stosownych dokumentów potwierdzających wykonywanie tych przewozów lub wniosku narodowego stowarzyszenia przewoźników drogowych Strony wnioskującej.
Artykuł  13

Właściwe organy jednej Strony wydają wizy uprawniające do wielokrotnych wjazdów z ważnością do jednego roku, z tym że łączny czas pobytu nie może przekroczyć 90 dni liczonych w okresie 6 miesięcy, obywatelom drugiej Strony podróżującym w celu utrzymywania kontaktów rodzinnych, a zwłaszcza w celu odwiedzenia najbliższych krewnych.

Artykuł  14

Strony poinformują się wzajemnie w drodze wymiany not dyplomatycznych o wysokości opłat za wydanie wiz obywatelom drugiej Strony.

Artykuł  15

Właściwe organy Stron zwalniają z opłat wizowych następujące kategorie osób:

a)
dzieci poniżej 6 roku życia;
b)
uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i towarzyszących im nauczycieli, którzy podróżują w celu podjęcia studiów na wyższej uczelni lub udziału w szkoleniach;
c)
naukowców, wyjeżdżających w celu prowadzenia badań naukowych;
d)
w indywidualnych przypadkach lub na zasadzie wzajemności - uczestników imprez o charakterze kulturalnym, naukowo-technicznym, sportowym, po przedłożeniu potwierdzających to dokumentów, jeśli przybycie na terytorium drugiej Strony wiąże się ze wspieraniem zainteresowań kulturalnych, interesów w dziedzinie polityki zagranicznej, polityki współpracy rozwojowej lub w innych społecznie ważnych dziedzinach.
Artykuł  16

Właściwe organy Stron wydają kolejowemu personelowi służbowemu Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Białorusi, przekraczającemu polsko-białoruską granicę państwową w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, wizy uprawniające do wielokrotnych wjazdów z ważnością do jednego roku - na podstawie wniosku przedłożonego przez właściwe organy Stron. Wyżej wymienione osoby przekraczają polsko-białoruską granicę państwową na podstawie ważnych dokumentów podróży stwierdzających tożsamość, wiz oraz list imiennych, na których będzie potwierdzane przekraczanie granicy.

Artykuł  17

Obywatelom Stron, którzy z powodu siły wyższej nie mają możliwości opuszczenia terytorium jednej ze Stron w terminie wskazanym na wizie, ważność wizy, zgodnie z ustawodawstwem Strony przyjmującej, przedłuża się na okres niezbędny do powrotu do kraju zamieszkania.

Artykuł  18

W sytuacjach wyjątkowych, w interesie bezpieczeństwa narodowego, ochrony porządku publicznego lub zdrowia obywateli, Strony zachowują prawo do czasowego zawieszenia stosowania niniejszej umowy w całości lub części. Strona, która podjęła taką decyzję, w jak najkrótszym czasie, ale nie później niż na 7 dni przed jej wejściem w życie, informuje w drodze dyplomatycznej drugą Stronę o podjęciu takich działań i odpowiednio o ich odwołaniu.

Artykuł  19

Strony regularnie, przynajmniej raz w roku, będą odbywać konsultacje dotyczące stosowania przepisów niniejszej umowy.

Artykuł  20
1.
Umowa niniejsza nie ogranicza prawa właściwych organów jednej Strony do odmowy wjazdu lub ograniczenia okresu pobytu obywateli drugiej Strony na swoim terytorium, jeżeli wynika to z przepisów ustawodawstwa wewnętrznego lub obowiązujących umów międzynarodowych.
2.
Postanowienia niniejszej umowy nie naruszają zobowiązań wynikających z innych obowiązujących umów dwustronnych.
Artykuł  21
1.
Umowa niniejsza zostaje zawarta na czas nieokreślony i wchodzi w życie z dniem otrzymania ostatniego pisemnego powiadomienia o spełnieniu przez Strony procedur wewnątrzpaństwowych, koniecznych do jej wejścia w życie. Strony zgadzają się na tymczasowe stosowanie niniejszej umowy od dnia 21 grudnia 2007 r.
2.
Strony uzgodniły, że Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o ruchu osobowym, sporządzona w Mińsku dnia 26 sierpnia 2003 r., przestanie obowiązywać z dniem 21 grudnia 2007 r.
3.
Umowa niniejsza może zostać zmieniona lub uzupełniona za obopólną zgodą Stron za pomocą wymiany not.
4.
Każda ze Stron może wypowiedzieć niniejszą umowę, jeżeli powiadomi o tym drugą Stronę w formie pisemnej w drodze dyplomatycznej. W takim przypadku umowa utraci moc po upływie dziewięćdziesięciu dni od dnia otrzymania przez drugą Stronę takiego powiadomienia.".

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej proponuje, aby w przypadku wyrażenia przez Stronę białoruską zgody na powyższe niniejsza nota wraz z odpowiedzią na nią stanowiły Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o ruchu osobowym, która wejdzie w życie z dniem otrzymania ostatniego pisemnego powiadomienia o spełnieniu przez Strony stosownych procedur wewnętrznych oraz aby jej postanowienia były tymczasowo stosowane od dnia 21 grudnia 2007 r.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej korzysta z okazji, aby ponowić Ministerstwu Spraw Zagranicznych Republiki Białorusi wyrazy swojego wysokiego poważania.

Warszawa, dnia 5 grudnia 2007 r.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Republiki Białorusi

Nr 19-03/8067-K

Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Rzeczypospolitej Polskiej

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Białorusi przesyła wyrazy szacunku Ministerstwu Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej i ma zaszczyt potwierdzić odbiór noty ministerstwa z dnia 5 grudnia 2007 r. nr DPT-II-226-95-2007/BH/330 o następującej treści:

"Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej przesyła wyrazy szacunku Ministerstwu Spraw Zagranicznych Republiki Białorusi i mając na względzie przystąpienie Polski do strefy Schengen z dniem 21 grudnia 2007 r., jak również związaną z tym konieczność dostosowania obowiązującego prawa do wymogów wspólnej polityki wizowej Unii Europejskiej, ma zaszczyt zaproponować zawarcie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o ruchu osobowym, w następującym brzemieniu:

"Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Białorusi, zwane dalej "Stronami",

w celu uregulowania zasad wjazdu, wyjazdu, czasowego pobytu i podróżowania tranzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i terytorium Republiki Białorusi obywateli obydwu państw,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Obywatele jednej Strony, bez względu na miejsce stałego zamieszkania, mogą wjeżdżać, wyjeżdżać, czasowo przebywać i podróżować tranzytem przez terytorium drugiej Strony na podstawie wiz oraz ważnych dokumentów podróży, wymienionych w niniejszej umowie.

Właściwe organy jednej Strony wydają obywatelom drugiej Strony wizy uprawniające do pobytu na jej terytorium do 180 dni w ciągu roku od daty pierwszego wjazdu (90 dni w ciągu 6 miesięcy).

Artykuł  2

Jako podstawę wydania wizy właściwy organ jednej Strony zgodnie ustawodawstwem krajowym może zażądać przedstawienia przez obywatela drugiej Strony, ubiegającego się o wizę, ubezpieczenia medycznego, dokumentów potwierdzających cel podróży oraz posiadania środków na utrzymanie, zakwaterowanie i powrót.

Artykuł  3

Dokumentami podróży stwierdzającymi tożsamość do celów niniejszej umowy są:

1.
dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej:
a)
paszport;
b)
paszport dyplomatyczny;
c)
paszport służbowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych;
d)
książeczka żeglarska;
e)
paszport tymczasowy;
2.
dla obywateli Republiki Białorusi:
a)
paszport obywatela Republiki Białorusi wydany w ustalonym trybie dla wyjazdu za granicę;
b)
paszport dyplomatyczny;
c)
paszport służbowy;
d)
narodowy dokument tożsamości marynarza;
e)
zaświadczenie na powrót (tylko na powrót do Republiki Białorusi).

Właściwe organy Stron niezwłocznie informują się wzajemnie o wszelkich zmianach w wykazie dokumentów, wymienionych w niniejszym artykule.

Artykuł  4

Obywatele jednej Strony, posiadający ważne paszporty dyplomatyczne, mogą wjeżdżać, przebywać na terytorium drugiej Strony przez okres do 30 dni od dnia przekroczenia granicy, wyjeżdżać, a także podróżować tranzytem, bez wiz, z wyłączeniem osób skierowanych do pracy w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach organizacji międzynarodowych, mających siedzibę na jej terytorium, oraz towarzyszących im członków rodzin pozostających z nimi we wspólnocie domowej.

Artykuł  5

Obywatele Republiki Białorusi, posiadający zaświadczenie na powrót do Republiki Białorusi, a także obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, którzy utracili ważne dokumenty podróży stwierdzające tożsamość i otrzymali paszport tymczasowy Rzeczypospolitej Polskiej, nie mają obowiązku uzyskania wizy wyjazdowej i tranzytowej na powrót do państwa, którego są obywatelami.

Artykuł  6

Obywatele Republiki Białorusi, posiadający zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony lub zezwolenie na osiedlenie się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wjeżdżają, przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyjeżdżają bez wiz na podstawie ważnego dokumentu podróży stwierdzającego tożsamość oraz ważnej karty pobytu wydanej przez właściwy organ Rzeczypospolitej Polskiej.

Artykuł  7

Obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, zamieszkujący na stałe na terytorium Republiki Białorusi, wjeżdżają, przebywają na terytorium Republiki Białorusi oraz wyjeżdżają bez wiz na podstawie ważnego dokumentu podróży stwierdzającego tożsamość oraz ważnej karty pobytu cudzoziemca w Republice Białorusi wydanej przez właściwe organy Republiki Białorusi.

Artykuł  8

Obywatele jednej Strony w czasie pobytu na terytorium drugiej Strony są zobowiązani do przestrzegania jej ustawodawstwa.

Artykuł  9

Z obowiązku uzyskania wiz zwolnieni są:

a)
członkowie załóg wpisani na listę załogi statków powietrznych lotnictwa cywilnego Stron - na podstawie zapisu w deklaracji generalnej (zlecenia na lot);
b)
członkowie załóg cywilnych statków morskich Stron pływających po wodach międzynarodowych - na podstawie książeczki żeglarskiej - dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i narodowego dokumentu tożsamości marynarza - dla obywateli Republiki Białorusi oraz wpisu na listę załogi lub wypisu z niej;
c)
członkowie załóg oraz obsługi statków powietrznych Stron uczestniczący w akcjach awaryjnych i ratowniczych.
Artykuł  10
1.
Właściwe organy Stron rozpatrują wniosek wizowy w terminie nie przekraczającym w miarę możliwości 5 dni roboczych, lecz nie dłużej niż w ciągu 10 dni kalendarzowych, od dnia otrzymania wniosku oraz dokumentów, wymaganych do wydania wizy.
2.
W indywidualnych przypadkach, szczególnie w razie konieczności przeprowadzenia dokładniejszej analizy wniosku, okres na podjęcie decyzji może zostać przedłużony do 30 dni kalendarzowych.
3.
W przypadkach nagłych termin na podjęcie decyzji może zostać skrócony do 3 dni roboczych.
4.
W trybie, o którym mowa w ustępie 3 niniejszego artykułu, rozpatrywane są wnioski o wydanie wizy dla następujących kategorii obywateli Stron:
a)
członków oficjalnych delegacji, wjeżdżających na terytorium Stron w celu wzięcia udziału w negocjacjach, rozmowach i konsultacjach międzyrządowych, konsultacjach pomiędzy organami państwowymi Stron oraz w celu udziału w przedsięwzięciach organizowanych przez organizacje międzynarodowe;
b)
członków dwustronnych międzyrządowych komisji i grup roboczych, wjeżdżających na terytorium Stron w celu udziału w posiedzeniach tych komisji i grup;
c)
osób potrzebujących pomocy medycznej i osób im towarzyszących, pod warunkiem posiadania dokumentów potwierdzających;
d)
organizatorów i uczestników wystaw, targów, konferencji i seminariów gospodarczych.
Artykuł  11

Właściwe organy jednej Strony wydają wizy niezwłocznie obywatelom drugiej Strony na podstawie zawiadomień o ciężkiej chorobie lub śmierci bliskiego krewnego lub członka rodziny, w oparciu o dokumenty potwierdzające oraz powiadomienia napływające drogą dyplomatyczną.

Artykuł  12

Właściwe organy jednej Strony wydają wizy uprawniające do wielokrotnych wjazdów z ważnością do jednego roku, z tym że łączny czas pobytu nie może przekroczyć 90 dni liczonych w okresie 6 miesięcy, następującym obywatelom drugiej Strony:

a)
uczestnikom wymiany na szczeblu władz państwowych, niezależnie od ich dziedziny działalności - na wniosek organu przyjmującego;
b)
kierowcom i członkom załóg pojazdów samochodowych wykonującym międzynarodowe przewozy drogowe - na podstawie stosownych dokumentów potwierdzających wykonywanie tych przewozów lub wniosku narodowego stowarzyszenia przewoźników drogowych Strony wnioskującej.
Artykuł  13

Właściwe organy jednej Strony wydają wizy uprawniające do wielokrotnych wjazdów z ważnością do jednego roku, z tym że łączny czas pobytu nie może przekroczyć 90 dni liczonych w okresie 6 miesięcy, obywatelom drugiej Strony podróżującym w celu utrzymywania kontaktów rodzinnych, a zwłaszcza w celu odwiedzenia najbliższych krewnych.

Artykuł  14

Strony poinformują się wzajemnie w drodze wymiany not dyplomatycznych o wysokości opłat za wydanie wiz obywatelom drugiej Strony.

Artykuł  15

Właściwe organy Stron zwalniają z opłat wizowych następujące kategorie osób:

a)
dzieci poniżej 6 roku życia;
b)
uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i towarzyszących im nauczycieli, którzy podróżują w celu podjęcia studiów na wyższej uczelni lub udziału w szkoleniach;
c)
naukowców, wyjeżdżających w celu prowadzenia badań naukowych;
d)
w indywidualnych przypadkach lub na zasadzie wzajemności - uczestników imprez o charakterze kulturalnym, naukowo-technicznym, sportowym, po przedłożeniu potwierdzających to dokumentów, jeśli przybycie na terytorium drugiej Strony wiąże się ze wspieraniem zainteresowań kulturalnych, interesów w dziedzinie polityki zagranicznej, polityki współpracy rozwojowej lub w innych społecznie ważnych dziedzinach.
Artykuł  16

Właściwe organy Stron wydają kolejowemu personelowi służbowemu Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Białorusi, przekraczającemu polsko-białoruską granicę państwową w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, wizy uprawniające do wielokrotnych wjazdów z ważnością do jednego roku - na podstawie wniosku przedłożonego przez właściwe organy Stron. Wyżej wymienione osoby przekraczają polsko-białoruską granicę państwową na podstawie ważnych dokumentów podróży stwierdzających tożsamość, wiz oraz list imiennych, na których będzie potwierdzane przekraczanie granicy.

Artykuł  17

Obywatelom Stron, którzy z powodu siły wyższej nie mają możliwości opuszczenia terytorium jednej ze Stron w terminie wskazanym na wizie, ważność wizy, zgodnie z ustawodawstwem Strony przyjmującej, przedłuża się na okres niezbędny do powrotu do kraju zamieszkania.

Artykuł  18

W sytuacjach wyjątkowych, w interesie bezpieczeństwa narodowego, ochrony porządku publicznego lub zdrowia obywateli, Strony zachowują prawo do czasowego zawieszenia stosowania niniejszej umowy w całości lub części. Strona, która podjęła taką decyzję, w jak najkrótszym czasie, ale nie później niż na 7 dni przed jej wejściem w życie, informuje w drodze dyplomatycznej drugą Stronę o podjęciu takich działań i odpowiednio o ich odwołaniu.

Artykuł  19

Strony regularnie, przynajmniej raz w roku, będą odbywać konsultacje dotyczące stosowania przepisów niniejszej umowy.

Artykuł  20
1.
Umowa niniejsza nie ogranicza prawa właściwych organów jednej Strony do odmowy wjazdu lub ograniczenia okresu pobytu obywateli drugiej Strony na swoim terytorium, jeżeli wynika to z przepisów ustawodawstwa wewnętrznego lub obowiązujących umów międzynarodowych.
2.
Postanowienia niniejszej umowy nie naruszają zobowiązań wynikających z innych obowiązujących umów dwustronnych.
Artykuł  21
1.
Umowa niniejsza zostaje zawarta na czas nieokreślony i wchodzi w życie z dniem otrzymania ostatniego pisemnego powiadomienia o spełnieniu przez Strony procedur wewnątrzpaństwowych, koniecznych do jej wejścia w życie. Strony zgadzają się na tymczasowe stosowanie niniejszej umowy od dnia 21 grudnia 2007 r.
2.
Strony uzgodniły, że Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o ruchu osobowym, sporządzona w Mińsku dnia 26 sierpnia 2003 r., przestanie obowiązywać z dniem 21 grudnia 2007 r.
3.
Umowa niniejsza może zostać zmieniona lub uzupełniona za obopólną zgodą Stron za pomocą wymiany not.
4.
Każda ze Stron może wypowiedzieć niniejszą umowę, jeżeli powiadomi o tym drugą Stronę w formie pisemnej w drodze dyplomatycznej. W takim przypadku umowa utraci moc po upływie dziewięćdziesięciu dni od dnia otrzymania przez drugą Stronę takiego powiadomienia.".

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej proponuje, aby w przypadku wyrażenia przez Stronę białoruską zgody na powyższe niniejsza nota wraz z odpowiedzią na nią stanowiły Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o ruchu osobowym, która wejdzie w życie z dniem otrzymana ostatniego pisemnego powiadomienia o spełnieniu przez Strony stosownych procedur wewnętrznych oraz aby jej postanowienia były tymczasowo stosowane od dnia 21 grudniu 2007 r.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej korzysta z okazji, aby ponowić Ministerstwu Spraw Zagranicznych Republiki Białorusi wyrazy swojego wysokiego poważania.".

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Białorusi ma zaszczyt potwierdzić zgodę na treść przytoczonej noty, aby niniejsza nota oraz nota Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej stanowiły Umowę między Rządem Republiki Białorusi a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej o ruchu osobowym, która będzie tymczasowo stosowana od dnia 21 grudnia 2007 r. i wchodzi w życie z dniem ostatniego pisemnego powiadomienia o spełnieniu przez Strony procedur wewnątrzpaństwowych.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Białorusi będzie wdzięczne za potwierdzenie przez Stronę polską odbioru niniejszej noty.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Białorusi korzysta z okazji, aby ponowić Ministerstwu Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej wyrazy swojego wysokiego poważania.

Mińsk, dnia 20 grudnia 2007 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024