Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Priorytetu 1 Przedsiębiorczość i Innowacje oraz Priorytetu 5 Zrównoważona Turystyka programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 20 grudnia 2022 r.
w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Priorytetu 1 Przedsiębiorczość i Innowacje oraz Priorytetu 5 Zrównoważona Turystyka programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 2

Na podstawie art. 6b ust. 10b ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2024 r. poz. 419 i 1635) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną dalej "Agencją", pomocy finansowej w ramach Priorytetu 1 Przedsiębiorczość i Innowacje oraz Priorytetu 5 Zrównoważona Turystyka programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027, zwanej dalej "pomocą finansową".
§  2. 
Pomoc finansowa może zostać udzielona podmiotom, o których mowa w art. 6b ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
§  3. 
Pomoc finansowa może zostać udzielona w formie, o której mowa w art. 6b ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
§  4. 
1. 
Pomoc finansowa może zostać udzielona przez Agencję jako:
1)
pomoc publiczna, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014", przeznaczona na:
a)
regionalną pomoc inwestycyjną - zgodnie z art. 14 rozporządzenia nr 651/2014,
b)
pomoc na usługi doradcze na rzecz MŚP - zgodnie z art. 18 rozporządzenia nr 651/2014,
c)
pomoc dla przedsiębiorstw rozpoczynających działalność - zgodnie z art. 22 rozporządzenia nr 651/2014,
d)
pomoc dla MŚP na wspieranie innowacyjności - zgodnie z art. 28 rozporządzenia nr 651/2014,
e)
pomoc szkoleniową - zgodnie z art. 31 rozporządzenia nr 651/2014,
f)
(uchylona),
fa)
pomoc inwestycyjną na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach - zgodnie z art. 38 rozporządzenia nr 651/2014,
g)
pomoc inwestycyjną na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym - zgodnie z art. 47 rozporządzenia nr 651/2014,
h)
pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego - zgodnie z art. 53 rozporządzenia nr 651/2014,
i)
pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną - zgodnie z art. 55 rozporządzenia nr 651/2014

- zwana dalej "pomocą publiczną";

2)
pomoc de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), zwanego dalej "rozporządzeniem 2023/2831";
3)
pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 326 z 26.10.2012, str. 47).
2. 
Pomoc finansowa może zostać udzielona w ramach jednego albo kilku przeznaczeń pomocy objętych rozporządzeniem.
3. 
Pomoc publiczna spełnia kryteria przejrzystości wskazane w art. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
§  5. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
efektywności energetycznej - należy przez to rozumieć efektywność energetyczną w rozumieniu art. 2 pkt 103 rozporządzenia nr 651/2014;
1a)
efektywnym gospodarowaniu zasobami - należy przez to rozumieć efektywne gospodarowanie zasobami w rozumieniu art. 2 pkt 128a rozporządzenia nr 651/2014;
2)
inkubacji - należy przez to rozumieć wsparcie rozwoju pomysłu biznesowego od chwili rejestracji przedsiębiorcy do czasu zweryfikowania modelu biznesowego i opracowania produktu o minimalnej koniecznej funkcjonalności;
3)
intensywności pomocy - należy przez to rozumieć intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia nr 651/2014;
4)
MŚP - należy przez to rozumieć mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo, spełniające warunki określone w art. 2 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
5)
(uchylony);
6)
ośrodku innowacji - należy przez to rozumieć osobę prawną, jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną, lub jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego, prowadzącą działalność w celu zapewnienia warunków korzystnych do powstawania lub rozwoju przedsiębiorców prowadzących działalność badawczą, rozwojową lub innowacyjną, która nie działa w celu osiągnięcia zysku lub przeznacza zysk na cele związane z zapewnieniem warunków korzystnych do powstawania lub rozwoju przedsiębiorców prowadzących działalność badawczą, rozwojową lub innowacyjną;
7)
Polsce Wschodniej - należy przez to rozumieć obszar obejmujący województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie oraz region mazowiecki regionalny określony zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) (Dz. Urz. UE L 154 z 21.06.2003, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 196);
8)
(uchylony);
9)
produktach turystycznych - należy przez to rozumieć obiekty lub przestrzenie, które powiązane ze sobą tworzą spójny produkt - szlak turystyczny, odwołujący się do walorów historycznych, kulturowych, przyrodniczych lub krajobrazowych makroregionu;
10)
projekcie - należy przez to rozumieć projekt w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079);
11)
przedsiębiorcy -należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
12)
przedsiębiorstwie typu startup - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo stworzone w celu poszukiwania powtarzalnego, skalowalnego i rentownego modelu biznesowego;
13)
(uchylony);
14)
rozpoczęciu prac - należy przez to rozumieć rozpoczęcie prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia nr 651/2014.
§  6. 
1. 
Pomoc publiczna nie może zostać udzielona w przypadkach wskazanych w art. 1 ust. 2, ust. 3 lit. a-d oraz ust. 5 i 6 oraz art. 13 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Pomoc de minimis nie może zostać udzielona w przypadkach wskazanych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia 2023/2831.
3. 
Pomoc finansowa nie może zostać udzielona w przypadkach wskazanych w art. 7 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 60, z późn. zm.).
4. 
Pomoc finansowa nie może zostać udzielona na działalność gospodarczą w zakresie:
1)
produkcji lub wprowadzania do obrotu treści pornograficznych;
2)
obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją;
3)
gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych;
4)
produkcji lub wprowadzania do obrotu środków odurzających, substancji psychotropowych lub ich prekursorów.
5. 
Pomoc publiczna nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek zwrotu tej pomocy wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc przyznaną przez Rzeczpospolitą Polską za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
6. 
Pomoc publiczna nie może zostać udzielona przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014.
7. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadku pomocy finansowej udzielanej przedsiębiorcom objętym sankcjami przyjętymi na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 z dnia 18 maja 2006 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 134 z 20.05.2006, str. 1, z późn. zm.), rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 6, z późn. zm.), rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE L 229 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.), rozporządzenia Rady (UE) 2022/263 z dnia 23 lutego 2022 r. w sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na nielegalne uznanie, okupację lub aneksję przez Federację Rosyjską niektórych niekontrolowanych przez rząd obszarów ukraińskich (Dz. Urz. UE LI 42 z 23.02.2022, str. 77, z późn. zm.), decyzji Rady 2012/642/WPZiB z dnia 15 października 2012 r. dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 285 z 17.10.2012, str. 1, z późn. zm.), decyzji Rady 2014/145/WPZiB z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 16, z późn. zm.), decyzji Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE L 229 z 31.07.2014, str. 13, z późn. zm.) oraz decyzji Rady (WPZiB) 2022/266 z dnia 23 lutego 2022 r. w sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na nielegalne uznanie, okupację lub aneksję przez Federację Rosyjską niektórych niekontrolowanych przez rząd obszarów Ukrainy (Dz. Urz. UE LI 42 z 23.02.2022, str. 109, z późn. zm.), w szczególności:
1)
podmiotom wymienionym w aktach prawnych nakładających te sankcje;
2)
przedsiębiorcom będącym własnością podmiotów, w które są wymierzone te sankcje, lub powiązanym z takimi podmiotami w sposób, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831;
3)
przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w sektorach przemysłu, w które są wymierzone te sankcje, chyba że przedsiębiorca wykaże, że udzielenie mu pomocy nie będzie stać w sprzeczności z tymi sankcjami.
§  7. 
1. 
Pomoc finansowa jest udzielana na projekt realizowany na obszarze Polski Wschodniej.
2. 
Pomoc finansowa jest udzielana na podstawie umowy.
§  8. 
1. 
Pomoc publiczna wywołuje efekt zachęty, co oznacza, że jest udzielana przedsiębiorcy pod warunkiem złożenia wniosku o udzielenie pomocy publicznej, zwanego dalej "wnioskiem", przed rozpoczęciem prac nad projektem, zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
W przypadku pomocy dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c, oraz pomocy na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h, nie obowiązuje wymóg, o którym mowa w ust. 1.
§  9. 
1. 
Kosztami kwalifikowalnymi są koszty niezbędne do realizacji projektu, poniesione w sposób przejrzysty, racjonalny, efektywny i adekwatny do zaplanowanych przez wnioskodawcę działań i celów projektu, bezpośrednio związane z projektem oraz poniesione po dniu złożenia wniosku, z wyłączeniem pomocy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c i h oraz pkt 2 i 3, do dnia określonego w umowie.
2. 
W przypadku pomocy publicznej do obliczenia intensywności oraz wartości tej pomocy i kosztów kwalifikowalnych stosuje się art. 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 651/2014.
§  10. 
1. 
Pomoc publiczna podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Wartość dopuszczalnej pomocy de minimis udzielanej jednemu przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831 ustala się zgodnie z art. 3 ust. 2-9 tego rozporządzenia.
3. 
Pomoc de minimis podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 5 rozporządzenia 2023/2831.
§  11. 
Pomoc publiczna podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej, jeżeli jej wartość przekroczy progi określone w art. 4 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział  2

Regionalna pomoc inwestycyjna

§  12. 
1. 
Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana na inwestycję początkową w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana przedsiębiorcy po spełnieniu warunków określonych w art. 14 ust. 5 i ust. 16 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
§  13. 
Do kosztów kwalifikowalnych na realizację inwestycji początkowej zalicza się koszty, o których mowa w art. 14 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014, z uwzględnieniem warunków określonych w art. 14 ust. 6-9 rozporządzenia nr 651/2014.
§  14. 
1. 
Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana zgodnie z mapą pomocy regionalnej na lata 2022-2027 określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702 oraz z 2024 r. poz. 1635).
2. 
Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej oblicza się, uwzględniając warunki określone w art. 14 ust. 12-14 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział  3

Pomoc na usługi doradcze na rzecz MŚP

§  15. 
1. 
Do kosztów kwalifikowalnych w ramach pomocy na usługi doradcze na rzecz MŚP zalicza się koszty, o których mowa w art. 18 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Usługi doradcze nie mogą mieć charakteru ciągłego ani okresowego oraz nie mogą być związane z bieżącą działalnością operacyjną MŚP, w szczególności w zakresie doradztwa podatkowego, stałej obsługi prawnej lub reklamy.
§  16. 
Maksymalna intensywność pomocy na usługi doradcze na rzecz MŚP wynosi 50% kosztów kwalifikowalnych.

Rozdział  4

Pomoc dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność

§  17. 
Pomoc dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność jest udzielana przedsiębiorcom, o których mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
§  18. 
1. 
Pomoc dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego do wysokości i na zasadach określonych w art. 22 ust. 3 lit. c oraz ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych.
3. 
(uchylony).

Rozdział  5

Pomoc dla MŚP na wspieranie innowacyjności

§  19. 
Do kosztów kwalifikowalnych w ramach pomocy dla MŚP na wspieranie innowacyjności zalicza się koszty, o których mowa w art. 28 ust. 2 lit. a i c rozporządzenia nr 651/2014.
§  20. 
1. 
Maksymalna intensywność pomocy dla MŚP na wspieranie innowacyjności wynosi 50% kosztów kwalifikowalnych.
2. 
W przypadku usług, o których mowa w art. 28 ust. 2 lit. c rozporządzenia nr 651/2014, intensywność pomocy dla MŚP na wspieranie innowacyjności może być zwiększona do 85% kosztów kwalifikowalnych, pod warunkiem że całkowita kwota pomocy na te usługi nie przekracza 220 000 euro na przedsiębiorcę w dowolnym trzyletnim okresie.

Rozdział  6

Pomoc szkoleniowa

§  21. 
1. 
Pomoc szkoleniowa jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 31 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Koszty, o których mowa w art. 31 ust. 3 lit. d rozporządzenia nr 651/2014, nie mogą przekroczyć wysokości wkładu prywatnego wnoszonego przez przedsiębiorcę.
§  22. 
Pomoc szkoleniowa nie może zostać udzielona na szkolenia, których obowiązek przeprowadzenia wynika z przepisów prawa.
§  23. 
1. 
Maksymalna intensywność pomocy szkoleniowej wynosi 50% kosztów kwalifikowalnych.
2. 
Intensywność pomocy szkoleniowej zwiększa się na zasadach określonych w art. 31 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział  7 

(uchylony)

Rozdział  7a 

Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach

§  26a. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach jest udzielana na realizację inwestycji umożliwiającej osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej innej niż w budynkach w prowadzonej działalności gospodarczej.
2. 
Pomoc inwestycyjna na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach nie może zostać udzielona na inwestycje, o których mowa w art. 38 ust. 2-2b rozporządzenia nr 651/2014.
§  26b. 
Kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach są całkowite lub dodatkowe koszty inwestycji niezbędne do osiągnięcia wyższego poziomu efektywności energetycznej, ustalone zgodnie z art. 38 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.
§  26c. 
1. 
Maksymalna intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach wynosi 30% kosztów kwalifikowalnych.
2. 
Intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach zwiększa się na zasadach określonych w art. 38 ust. 5 i 6 rozporządzenia nr 651/2014.
3. 
Intensywność pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach określoną zgodnie z ust. 1 i 2 zmniejsza się o 50% w przypadku, gdy koszty kwalifikowalne zostaną określone zgodnie z art. 38 ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział  8 

Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym

§  27. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym jest udzielana na inwestycje, o których mowa w art. 47 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym nie może zostać udzielona na inwestycje, o których mowa w art. 47 ust. 3, 6 i 10 rozporządzenia nr 651/2014.
3. 
Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym jest udzielana na warunkach, o których mowa w art. 47 ust. 4 i 5 rozporządzenia nr 651/2014.
§  28. 
1. 
Kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym są całkowite lub dodatkowe koszty inwestycji, ustalone zgodnie z art. 47 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Maksymalna intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym wynosi 40% kosztów kwalifikowalnych.
3. 
Intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym zwiększa się na zasadach określonych w art. 47 ust. 8 zdanie drugie i ust. 9 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział  9

Pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego

§  29. 
1. 
Pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego jest udzielana na cele i działania kulturalne, o których mowa w art. 53 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego jest udzielana na inwestycje, w tym na budowę lub modernizację infrastruktury kulturalnej.
§  30. 
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty, o których mowa w art. 53 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.
§  31. 
Maksymalną intensywność i wartość pomocy na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego oblicza się zgodnie z warunkami określonymi w art. 53 ust. 6, 8 albo 9 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział  10

Pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną

§  32. 
1. 
Pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną jest udzielana, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 55 ust. 2-6 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną jest udzielana na inwestycje, w tym na budowę lub modernizację infrastruktury sportowej oraz wielofunkcyjnej infrastruktury rekreacyjnej.
§  33. 
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty, o których mowa w art. 55 ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014.
§  34. 
Maksymalną intensywność i wartość pomocy oblicza się zgodnie z warunkami określonymi w art. 55 ust. 10 albo 12 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział  11

Pomoc de minimis

§  35. 
Kosztami kwalifikowalnymi objętymi pomocą de minimis są koszty, których rodzaje określa regulamin wyboru projektów, o którym mowa w art. 51 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, zwanej dalej "ustawą wdrożeniową".
§  36. 
Pomoc de minimis może być udzielona na pokrycie do 100% kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 35.

Rozdział  12

Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej

§  37. 
Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej jest udzielana na:
1)
realizację programów inkubacji innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup przez ośrodki innowacji, obejmujących w szczególności:
a)
przeprowadzenie naboru i ocenę nowych pomysłów,
b)
indywidualne wsparcie rozwoju nowych pomysłów biznesowych;
2)
inwestycje w produkty turystyczne, obejmujące w szczególności:
a)
modernizację lub budowę obiektów lub przestrzeni stanowiących element produktu turystycznego,
b)
modernizację lub budowę infrastruktury ułatwiającej dostęp do obiektów lub przestrzeni stanowiących element produktu turystycznego,
c)
działania z zakresu digitalizacji oferty produktu turystycznego i przystosowania do działania w warunkach kryzysu,
d)
opracowanie i wdrożenie kompleksowej strategii zarządzania i rozwoju produktu turystycznego, w tym usługi doradcze i szkoleniowe,
e)
działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktu turystycznego,
f)
koszty operacyjne związane z przygotowaniem i realizacją projektu.
§  38. 
1. 
Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej, o której mowa w § 37 pkt 1, jest udzielana ośrodkowi innowacji, który zobowiązał się do:
1)
wykorzystania - w okresie realizacji projektu objętego pomocą finansową - towarów, wartości niematerialnych i prawnych oraz usług zakupionych w ramach projektu wyłącznie w celach związanych z jego realizacją;
2)
prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu objętego pomocą finansową.
2. 
Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej, o której mowa w § 37 pkt 1, jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na pokrycie do 100% kosztów kwalifikowalnych.
§  39. 
1. 
Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej, o której mowa w § 37 pkt 2, jest udzielana województwom na obszarze Polski Wschodniej.
2. 
Pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej, o której mowa w § 37 pkt 2, jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na pokrycie do 85% kosztów kwalifikowalnych.

Rozdział  13

Tryb udzielania pomocy finansowej

§  40. 
1. 
Pomoc finansowa jest udzielana przez Agencję w sposób konkurencyjny, o którym mowa w art. 44 ust. 1 ustawy wdrożeniowej.
2. 
W ogłoszeniu o naborze, o którym mowa w art. 50 ust. 4 ustawy wdrożeniowej, Agencja dodatkowo określa:
1)
przeznaczenie pomocy,
2)
rodzaje i wysokość kosztów kwalifikowalnych,
3)
intensywność pomocy,
4)
formę pomocy,
5)
informację o potencjalnych partnerach dla projektów partnerskich, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy wdrożeniowej

- w ramach warunków określonych w rozporządzeniu.

Rozdział  14

Przepisy końcowe

§  41. 
1. 
Pomoc publiczna jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Pomoc de minimis oraz pomoc finansowa niestanowiąca pomocy publicznej są udzielane do końca okresu kwalifikowalności, o którym mowa w art. 63 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.).
3. 
(uchylony).
§  42. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - rozwój regionalny kieruje Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz.U.2023.2711).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U.2022.1079) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego pełni funkcję instytucji zarządzającej programem Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.

2 Tekst programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 został zaakceptowany decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 6 października 2022 r. nr CCI 2021PL16RFPR003 zatwierdzającą program "Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027" do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu" dla regionów Lubelskiego, Mazowieckiego regionalnego, Podkarpackiego, Podlaskiego, Świętokrzyskiego i Warmińsko--Mazurskiego w Polsce.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1729 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Priorytetu 1 Przedsiębiorczość i Innowacje oraz Priorytetu 5 Zrównoważona Turystyka programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Data aktu: 20/12/2022
Data ogłoszenia: 25/11/2024
Data wejścia w życie: 28/12/2022