Sposób i tryb przygotowywania, przyjmowania i prezentowania stanowisk Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w sprawach o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 3 marca 2006 r.
w sprawie sposobu i trybu przygotowywania, przyjmowania i prezentowania stanowisk Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w sprawach o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa

Na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 169, poz. 1417 i Nr 264, poz. 2205) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
Prokuratorii Generalnej - należy przez to rozumieć Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa;
2)
radcy - należy przez to rozumieć radcę lub starszego radcę Prokuratorii Generalnej;
3)
stanowisku - należy przez to rozumieć stanowisko przyjmowane kolegialnie przez Prokuratorię Generalną w sprawach o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa;
4)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
§  2.
O konieczności przyjęcia stanowiska przez Prokuratorię Generalną decyduje Prezes Prokuratorii Generalnej z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1)
wiceprezesa Prokuratorii Generalnej;
2)
dyrektora komórki organizacyjnej Głównego Urzędu Prokuratorii Generalnej;
3)
dyrektora oddziału Prokuratorii Generalnej;
4)
radcy;
5)
pełnomocnika procesowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy.
§  3.
Przy kwalifikowaniu sprawy do kategorii spraw o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa Prezes Prokuratorii Generalnej kieruje się następującymi przesłankami:
1)
potrzebą ustosunkowania się Prokuratorii Generalnej do:
a)
orzecznictwa sądów, trybunałów lub innych organów orzekających,
b)
obowiązujących przepisów prawnych;
2)
koniecznością zainicjowania przez Prokuratorię Generalną zmiany obowiązujących przepisów prawnych dotyczących praw lub interesów Skarbu Państwa;
3)
precedensowym charakterem sprawy, mogącym odnosić się do innych spraw z udziałem Skarbu Państwa albo mogącym mieć istotne znaczenie dla Skarbu Państwa lub finansów publicznych;
4)
wartością przedmiotu sprawy, wskazującą na jej istotne znaczenie dla finansów publicznych;
5)
przedmiotem sprawy, który:
a)
wskazuje, iż jej rozstrzygnięcie może mieć znaczenie dla dobrego imienia Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
dotyczy udziału Skarbu Państwa w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego.
§  4.
Wniosek o przyjęcie stanowiska, o którym mowa w § 2, zawiera:
1)
określenie przedmiotu sprawy;
2)
wskazanie problemu wymagającego rozstrzygnięcia;
3)
wskazanie przesłanki określonej w § 3, uzasadniającej konieczność przyjęcia stanowiska przez Prokuratorię Generalną.
§  5.
Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może wystąpić o przyjęcie stanowiska w każdej sprawie, którą uzna za sprawę o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa. Wystąpienie takie jest wiążące dla Prezesa Prokuratorii Generalnej.
§  6.
1.
Stanowisko jest przyjmowane przez co najmniej trzyosobowy zespół powołany przez Prezesa Prokuratorii Generalnej w drodze zarządzenia.
2.
W skład zespołu powołuje się radców. Prezes Prokuratorii Generalnej może również sam wejść w skład zespołu lub powołać w jego skład wiceprezesa Prokuratorii Generalnej.
3.
W zarządzeniu o powołaniu zespołu określa się:
1)
osoby wchodzące w skład zespołu, ze wskazaniem przewodniczącego zespołu, zwanego dalej "przewodniczącym";
2)
sprawę wymagającą przyjęcia stanowiska;
3)
referenta sprawy;
4)
termin przyjęcia stanowiska.
4.
Prezes Prokuratorii Generalnej może zmienić zarządzenie, o którym mowa w ust. 3, z własnej inicjatywy lub na wniosek przewodniczącego.
§  7.
1.
Przewodniczący organizuje prace zespołu.
2.
Referent sprawy przygotowuje materiały niezbędne do przyjęcia stanowiska.
§  8.
1.
W posiedzeniach zespołu może brać udział, z głosem doradczym, Prezes lub wiceprezes Prokuratorii Generalnej oraz dyrektor oddziału Prokuratorii Generalnej, jeżeli nie wchodzą w skład zespołu.
2.
Zespół może zasięgać opinii osób posiadających wiadomości specjalne, a także wysłuchiwać poglądów radców niewchodzących w skład zespołu. Rozstrzygnięcia w tym zakresie podejmuje przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek członka zespołu.
§  9.
1.
Zespół przyjmuje stanowisko wraz z uzasadnieniem w formie uchwały.
2.
Projekt stanowiska wraz z uzasadnieniem sporządza referent sprawy.
3.
Uchwała w przedmiocie stanowiska jest przyjmowana w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej trzech członków zespołu, w tym przewodniczącego i referenta sprawy. W przypadku równej liczby głosów, rozstrzyga głos przewodniczącego.
4.
Członkowie zespołu oddają głosy tylko "za" lub "przeciw".
5.
Uchwałę w przedmiocie stanowiska podpisują członkowie zespołu obecni przy jej przyjmowaniu.
6.
W uchwale w przedmiocie stanowiska wskazuje się również członków zespołu nieobecnych podczas głosowania i podaje się przyczynę ich nieobecności.
§  10.
1.
Referent sprawy sporządza protokół z prac zespołu, w którym uwzględnia się w szczególności rozstrzygnięcia przewodniczącego oraz wynik głosowania uchwały w przedmiocie stanowiska. Do protokołu załącza się podjętą uchwałę w przedmiocie stanowiska, listy obecności członków zespołu na posiedzeniach oraz opinie i poglądy, o których mowa w § 8, jeżeli zostały sporządzone na piśmie.
2.
Protokół podpisują członkowie zespołu obecni na posiedzeniu, na którym została przyjęta uchwała w przedmiocie stanowiska.
§  11.
1.
Stanowisko jest prezentowane w formie pisemnej.
2.
Stanowisko prezentuje Prezes Prokuratorii Generalnej podmiotom określonym w art. 5 ustawy, w związku z których działalnością zostało ono przyjęte.
3.
Prezes Prokuratorii Generalnej może zaprezentować stanowisko podmiotom innym, niż wskazane w ust. 2, jeżeli uzna, że wymaga tego przedmiot stanowiska.
4.
Stanowisko przyjęte na wniosek, o którym mowa w § 5, a także stanowisko przyjęte z przyczyn określonych w § 3 pkt 3-5 Prezes Prokuratorii Generalnej prezentuje ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2006 r. i podlega ogłoszeniu.
1 Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 220, poz. 1894).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024