Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 23 sierpnia 1999 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), zwanej dalej "ustawą", wszczyna się na wniosek:
-
Przędzalni Czesankowej POLANIL S.A. w Łodzi (ul. Dąbrowskiego 225/243, 93-231 Łódź),
-
Przędzalni Czesankowej ARELAN S.A. w Łodzi (ul. Rzgowska 17a, 93-008 Łódź),
-
Przędzalni Czesankowej ELANEX S.A. w Częstochowie (ul. Krakowska 80, 42-200 Częstochowa),
-
Przędzalni Czesankowej INTERTEX S.A. w Sosnowcu (ul. Chemiczna 12, 41-200 Sosnowiec),
-
Wrocławskiej Przędzalni Czesankowej WEL-TEX we Wrocławiu (ul. Stabłowicka 118, 50-990 Wrocław),

występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509.

Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien ciętych, nie przeznaczona do sprzedaży detalicznej:

-
zawierająca w masie 85% lub więcej ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
przędza pojedyncza, nie bielona lub bielona (PCN 5509 31 10 0),
-
przędza pojedyncza, pozostała (PCN 5509 31 90 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, nie bielona lub bielona (PCN 5509 32 10 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, pozostała (PCN 5509 32 90 0),
-
pozostała przędza z ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, nie bielona lub bielona (PCN 5509 61 10 0),
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pozostała (PCN 5509 61 90 0).

Wnioskodawcy są producentami przędzy akrylowej w Polsce. Ich udział w produkcji krajowej kształtował się w wysokości: 68% w 1996 r., 68% w 1997 r. i 70% w 1998 r.

Republika Litewska jest największym zagranicznym dostawcą przędzy o najniższej cenie wśród znaczących eksporterów przędzy akrylowej objętej wnioskiem. Import litewskiej przędzy akrylowej wzrastał systematycznie. W 1997 r. w stosunku do 1996 r. wzrost ten był blisko 3-krotny, a w 1998 r. w stosunku do 1997 r. o przeszło 50%. Udział tego importu w wielkości przywozu ogółem przędzy akrylowej do Polski również wzrastał i stanowił odpowiednio w latach: 1996 - 6,3%, 1997 - 17,6%, 1998 - 31,3%.

Relacja importu przędzy akrylowej z Republiki Litewskiej do produkcji wnioskodawców również wykazuje tendencję wzrostową i wynosi: 5,15% w 1996 r., 18,7% w 1997 r. oraz 36,3% w 1998 r.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że ceny przędzy akrylowej importowanej z Republiki Litewskiej są niższe od cen krajowych towaru podobnego. Średnie ceny z importu w stosunku do średnich cen wnioskodawców wynoszą: 35% w 1996 r., 79,6% w 1997 r. i 79,3% w 1998 r.

W 1998 r. wielkość krajowej produkcji przędzy akrylowej spadła o 20,9% w stosunku do roku 1997, a u wnioskodawców o 19,6%. Spadek sprzedaży na rynek krajowy w tym okresie był jeszcze większy i wynosił ogółem w kraju o 25,4%, natomiast u wnioskodawców o 26,7%. Jednocześnie maleje wykorzystanie mocy produkcyjnych wnioskodawców z 80,4% w 1996 r. do 57,6% w 1998 r., czemu towarzyszyła redukcja zatrudnienia w okresie 1996-1998 r. o 23,5%.

Stwierdza się zatem, iż import przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą z Republiki Litewskiej nosi znamiona przywozu nadmiernego wyrządzającego szkodę przemysłowi krajowemu.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od daty ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 60 dni od daty ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 23 lipca 1999 r. złożony został kompletny wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną, oznaczonej kodem PCN 5509 31 10 0, PCN 5509 31 90 0, PCN 5509 32 10 0, PCN 5509 32 90 0, PCN 5509 61 10 0, PCN 5509 61 90 0. Wnioskodawcami postępowania są Przędzalnie Czesankowe: POLANIL, ARELAN, ELANEX, INTERTEX i WEL-TEX. Przędzalnia Czesankowa POLANIL upoważniona została przez pozostałych producentów do reprezentowania ich w postępowaniu.

Postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą zostaje wszczęte na podstawie ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych. Przędza o wymienionych na wstępie kodach PCN znajduje się bowiem na liście towarów tekstylnych i odzieżowych, które w Polsce objęte są Porozumieniem TiO, co stanowi warunek stosowania powyższej ustawy (art. 1 ust. 4 ustawy).

Udział wnioskodawców w produkcji krajowej wynosił 68% w latach 1996 i 1997 i 70% w roku 1998, co oznacza, że spełniają warunek określony w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Litwa jest największym dostawcą przedmiotowej przędzy na rynek polski. Udział tego przywozu systematycznie wzrasta: w 1996 r. stanowił 6,3% przywozu ogółem przędzy do Polski, w 1997 r. 17,6%, a w 1998 r. wzrósł do 31,3%. Ceny importowe przędzy z Litwy są najniższe w porównaniu z cenami importowanej przędzy z innych krajów, których udział w globalnym imporcie jest znaczny, to jest wyższy niż 3,0%, oraz niższe od cen wnioskodawców.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że produkowana w kraju przędza z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą i przędza importowana są towarami podobnymi zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy, a systematycznie zwiększający się udział importu z Litwy w produkcji wnioskodawców wpływa na spadek sprzedaży polskiej przędzy na rynek, zwiększenie zapasów (w 1998 r. o 14,1% w stosunku do 1997 r.) oraz spadek produkcji krajowej przędzy. Domniemywa się, że przywóz ten jest nadmierny i wyrządza poważną szkodę przemysłowi krajowemu.

W świetle powyższych argumentów Minister Gospodarki uznaje wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przedmiotowej przędzy za zasadny.

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1999.28.432

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.
Data aktu: 23/08/1999
Data ogłoszenia: 31/08/1999
Data wejścia w życie: 15/09/1999