Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Stosowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy podczas wykonywania czynności w narażeniu na czynniki niebezpieczne, szkodliwe lub uciążliwe na placu budowy, niezwiązanych z koordynacją" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 14 sierpnia 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Stosowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy podczas wykonywania czynności w narażeniu na czynniki niebezpieczne, szkodliwe lub uciążliwe na placu budowy, niezwiązanych z koordynacją" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Stosowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy podczas wykonywania czynności w narażeniu na czynniki niebezpieczne, szkodliwe lub uciążliwe na placu budowy, niezwiązanych z koordynacją" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "STOSOWANIE PRZEPISÓW I ZASAD BEZPIECZEŃSTWA PRACY PODCZAS WYKONYWANIA CZYNNOŚCI W NARAŻENIU NA CZYNNIKI NIEBEZPIECZNE, SZKODLIWE LUB UCIĄŻLIWE NA PLACU BUDOWY, NIEZWIĄZANYCH Z KOORDYNACJĄ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Stosowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy podczas wykonywania czynności w narażeniu na czynniki niebezpieczne, szkodliwe lub uciążliwe na placu budowy, niezwiązanych z koordynacją

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej

2 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację potrafi bezpiecznie funkcjonować na terenie budowy. Jest teoretycznie przygotowana do pracy na budowie w zakresie znajomości zagrożeń dla zdrowia i życia występujących na budowie, na stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym szczególnie niebezpiecznych, oraz znajomości zasad postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników, a także zasad postępowania w razie wypadku. Posiada również wiedzę o działaniach ochronnych i zapobiegawczych podejmowanych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, np. w zakresie zastosowania środków ochrony zbiorowej oraz środków ochrony indywidualnej na budowie. Jest poinformowana o obowiązku stosowania się do instrukcji i regulacji wewnętrznych obowiązujących na budowie. Potrafi kontrolować własne działania, wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych.

Zestaw 1. Stosowanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje zagrożenia na budowie - wymienia zagrożenia wynikające z pracy na wysokości,

- wymienia zagrożenia wynikające z pracy w wykopach,

- wymienia zagrożenia wynikające z używania instalacji elektrycznej,

- wymienia zagrożenia wynikające z używania elektronarzędzi z wirującymi elementami,

- wymienia zagrożenia wynikające z używania narzędzi pneumatycznych,

- wymienia zagrożenia wynikające z pracy w sąsiedztwie maszyn poruszających się na budowie,

- wymienia zagrożenia wynikające z transportowania materiałów na budowie,

- wymienia miejsca o ograniczonym dostępie,

- wymienia zagrożenia wynikające ze stosowania substancji i materiałów niebezpiecznych,

- wymienia wpływ czynników szkodliwych dla zdrowia, np. hałasu, pyłów, wibracji

Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na budowie - identyfikuje funkcje ochronne poszczególnych środków ochrony indywidualnej,

- wymienia środki ochrony zbiorowej adekwatne do wykonywanych prac,

- dobiera elementy ochrony indywidualnej do zleconego zadania

Reaguje na wypadki i awarie - wymienia w kolejności podejmowane czynności po zauważeniu wypadku lub awarii,

- identyfikuje zagrożenia w miejscu wypadku lub awarii,

- wymienia czynności związane z zabezpieczeniem miejsca wypadku lub awarii,

- formułuje i przekazuje komunikat o wypadku lub awarii

Ocenia zagrożenia wynikające ze stanu zdrowia - identyfikuje związek pomiędzy stanem psychofizycznym a możliwością wykonywania zadań w sposób bezpieczny,

- wymienia sytuacje, w których może odstąpić od wykonywania zadań

Zestaw 2. Bezpieczne korzystanie z placu budowy
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Posługuje się znakami, sygnałami i barwami bezpieczeństwa - przyporządkowuje znaki bezpieczeństwa do komunikatów,

- identyfikuje barwy bezpieczeństwa na budowie,

- przyporządkowuje sygnały dźwiękowe do zdarzeń,

- identyfikuje sygnały ręczne

Omawia organizację pracy na budowie - identyfikuje role w obszarze bezpieczeństwa w zależności od stanowisk na budowie,

- wymienia zasady bezpiecznego poruszania się na budowie,

- sprawdza wyposażenie stanowiska pracy w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa oraz zasad bezpieczeństwa,

- wymienia elementy zagospodarowania placu budowy,

- omawia zasady ewakuacji własnej,

- omawia zasady transportu bliskiego (załadunku, prowadzenia ładunku, rozładunku)

Charakteryzuje etapy bezpiecznego wykonywania robót szczególnie niebezpiecznych - wymienia rodzaje robót szczególnie niebezpiecznych,

- wymienia rodzaje informacji, które otrzymuje od przełożonych, dotyczących bezpieczeństwa na poszczególnych etapach pracy (np. planowanie, praca, reagowanie, sprawdzenie lub zabezpieczenie po skończonej pracy),

- omawia wpływ swojej pracy na siebie, otoczenie lub środowisko naturalne

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

1. Etap walidacji

1.1. Metody

Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się test teoretyczny obejmujący wszystkie zestawy efektów uczenia się.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja przygotowująca test teoretyczny

Komisja przygotowująca test teoretyczny składa się z minimum 3 osób. Członkowie komisji przygotowującej test teoretyczny muszą posiadać łącznie:

- udokumentowane, minimum 3-letnie doświadczenie w przygotowaniu egzaminów,

- udokumentowane, minimum 5-letnie doświadczenie w zarządzaniu bezpieczeństwem w budownictwie na stanowisku głównego specjalisty bhp lub kierownika budowy.

Komisja walidacyjna

Komisja walidacyjna składa się z minimum 2 osób. Zadaniem komisji walidacyjnej jest weryfikacja efektów uczenia się oraz wydanie decyzji kończącej walidację. Członkiem komisji walidacyjnej może być osoba, która posiada:

- uprawnienia budowlane do samodzielnego kierowania robotami albo

- kwalifikację specjalisty w zakresie bhp (zgodnie z obowiązującym prawem służby bezpieczeństwa i higieny pracy) oraz udokumentowane, minimum 5-letnie doświadczenie w budownictwie jako specjalista w zakresie bhp.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Test teoretyczny może być przeprowadzony w formie stacjonarnej lub zdalnej. Instytucja certyfikująca zapewnia materiały do przeprowadzenia walidacji.

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Udokumentowane minimum 3 miesiące pracy na budowie w okresie nie wcześniejszym niż rok przed przystąpieniem do walidacji.

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej.

7. Okres ważności certyfikatu potwierdzającego nadanie kwalifikacji wolnorynkowej

Certyfikat jest ważny 3 lata. W przypadku utraty ważności certyfikatu możliwe jest ponowne jego uzyskanie pod warunkiem ponownego przystąpienia do procesu walidacji.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2024.789

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Stosowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy podczas wykonywania czynności w narażeniu na czynniki niebezpieczne, szkodliwe lub uciążliwe na placu budowy, niezwiązanych z koordynacją" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 14/08/2024
Data ogłoszenia: 21/08/2024
Data wejścia w życie: 21/08/2024