Zm.: Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 28 października 1997 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Art.  1.

W uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 26, poz. 185 i Nr 34, poz. 239, z 1993 r. Nr 13, poz. 89 i Nr 63, poz. 562, z 1994 r. Nr 47, poz. 379 i Nr 62, poz. 545, z 1995 r. Nr 8, poz. 111, Nr 18, poz. 213, Nr 23, poz. 271 i Nr 46, poz. 514, z 1996 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 43, poz. 419 oraz z 1997 r. Nr 34, poz. 323 i Nr 58, poz. 558) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 8 w ust. 5a w pkt 4 i w ust. 9 użyte w różnych przypadkach wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Marszałek Sejmu";
2)
w art. 9 w ust. 7 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałka Sejmu";
3)
w art. 11 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Marszałek Sejmu:

1) stoi na straży praw i godności Sejmu,

2) reprezentuje Sejm,

3) zwołuje posiedzenia Sejmu,

4) przewodniczy obradom Sejmu,

5) czuwa nad tokiem i terminowością prac Sejmu i jego organów,

6) kieruje pracami Prezydium Sejmu i przewodniczy jego obradom,

7) zwołuje Konwent Seniorów i przewodniczy jego obradom,

8) nadaje bieg inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym oraz wnioskom organów państwa skierowanym do Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu,

9) prowadzi sprawy z zakresu stosunków z Senatem,

10) prowadzi sprawy z zakresu stosunków Sejmu z parlamentami innych krajów,

11) przedstawia okresowe oceny wykonania przez organy administracji państwowej obowiązków wobec Sejmu i jego organów oraz posłów; wnioski w tym zakresie przekazuje Prezesowi Rady Ministrów, prezydiom komisji sejmowych oraz posłom,

12) udziela posłom niezbędnej pomocy w ich pracy, w tym czuwa nad wykonaniem wobec posłów przez organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz inne jednostki organizacyjne obowiązków określonych w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora,

13) sprawuje pieczę nad spokojem i porządkiem na całym obszarze należącym do Sejmu oraz wydaje stosowne zarządzenia porządkowe,

14) nadaje w drodze zarządzenia statut Kancelarii Sejmu,

15) ustala projekt budżetu Kancelarii Sejmu po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich i Prezydium Sejmu oraz nadzoruje jego wykonanie,

16) powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Sejmu, po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich,

17) Powołuje i odwołuje zastępców Szefa Kancelarii Sejmu po zasięgnięciu opinii Szefa Kancelarii Sejmu,

18) podejmuje inne czynności wynikające z Regulaminu Sejmu.

2. Marszałek Sejmu wykonuje także inne zadania przewidziane w Konstytucji i w ustawach.";

4)
art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Art. 13. Prezydium Sejmu:

1) ustala plan prac Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów,

2) ustala tak zwane tygodnie posiedzeń z wyprzedzeniem co najmniej 3-miesięcznym,

3) dokonuje wykładni Regulaminu Sejmu po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich,

4) opiniuje sprawy wniesione przez Marszałka Sejmu,

5) organizuje współpracę między komisjami sejmowymi i koordynuje ich działania,

6) ustala zasady organizowania doradztwa naukowego na rzecz Sejmu i jego organów, powoływania doradców sejmowych oraz korzystania z opinii i ekspertyz,

7) podejmuje inne czynności wynikające z Regulaminu Sejmu.";

5)
w art. 16 w ust. 1 na końcu skreśla się kropkę oraz dodaje się wyrazy "oraz kół parlamentarnych reprezentujących w dniu rozpoczęcia kadencji Sejmu osobną listę wyborczą.";
6)
w art. 18 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "lub Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami ", Marszałka Sejmu lub Prezydium Sejmu.";
7)
w art. 19:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ustanawia się następujące komisje stałe:

1) Administracji i Spraw Wewnętrznych,

2) do Spraw Służb Specjalnych,

3) Edukacji, Nauki i Młodzieży,

4) Etyki Poselskiej,

5) Finansów Publicznych,

6) Gospodarki,

7) Integracji Europejskiej,

8) Kultury Fizycznej i Turystyki,

9) Kultury i Środków Przekazu,

10) Łączności z Polakami za Granicą,

11) Małych i Średnich Przedsiębiorstw,

12) Mniejszości Narodowych i Etnicznych,

13) Obrony Narodowej,

14) Ochrony Konkurencji i Konsumentów,

15) Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa,

16) Odpowiedzialności Konstytucyjnej,

17) Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej,

18) Polityki Społecznej,

19) Regulaminową i Spraw Poselskich,

20) Rodziny,

21) Rolnictwa i Rozwoju Wsi,

22) Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej,

23) Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji,

24) Spraw Zagranicznych,

25) Sprawiedliwości i Praw Człowieka,

26) Transportu i Łączności,

27) Zdrowia.";

b)
w ust. 3 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu";
8)
w art. 20 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przepisy ust. 1 stosuje się również do komisji powoływanych na podstawie art. 111 Konstytucji.";

9)
w art. 23 w ust. 1 skreśla się wyrazy "lub zachowanie w sposób nie odpowiadający godności posła";
10)
w art. 24:
a)
w ust. 6 wyrazy "odwołanie do Prezydium Sejmu; odwołanie składa się na ręce Marszałka Sejmu" zastępuje się wyrazami "wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez Marszałka Sejmu",
b)
w ust. 7 wyrazy "po podjęciu przez Prezydium Sejmu uchwały, w wyniku rozpatrzenia odwołania" zastępuje się wyrazami "po ponownym rozpatrzeniu sprawy";
11)
w art. 29 w ust. 3 wyrazy "w art. 21 i art. 23 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r." zastępuje się wyrazami "w art. 221 Konstytucji";
12)
w art. 31:
a)
w ust. 5 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
b)
w ust. 6 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu", a wyrazy "Komisji Ustawodawczej" zastępuje się wyrazami "Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka";
13)
w art. 33:
a)
w ust. 2 w zdaniu pierwszym wyrazy "do czasu zakończenia pierwszego czytania" zastępuje się wyrazami "do czasu zakończenia drugiego czytania",
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 4-7 w brzmieniu:

"4. Rozpatrzenie ustaw (uchwał), których przyjęcie skutkować może zmianami w funkcjonowaniu samorządów (lokalnych, regionalnych), poprzedza się zasięgnięciem opinii organizacji samorządowych tworzących stronę samorządową komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego.

5. Organizacje samorządowe, o których mowa w ust. 4, mają prawo, w ciągu 14 dni od otrzymania projektu ustawy (uchwały), do przedstawienia opinii.

6. Opinie przekazywane w terminie, o którym mowa w ust. 5, dostarcza się odpowiednio członkom komisji sejmowych bądź wszystkim posłom.

7. Przedstawiciele samorządów mają prawo do zaprezentowania opinii na posiedzeniu komisji sejmowych.";

14)
w art. 34 w ust. 1a wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
15)
w art. 37:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy ",w tym Komisji Ustawodawczej, lub tylko do Komisji Ustawodawczej, jeżeli za komisję jedynie właściwą uznana zostanie ta komisja",
b)
skreśla się ust. 3 i 4;
16)
w art. 39 w ust. 4 użyte dwukrotnie wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu",
17)
w art. 42 skreśla się wyrazy ", najpóźniej do czasu zakończenia drugiego czytania",
18)
w art. 46 w ust. 2a skreśla się wyrazy ", a także na wniosek Rady Ministrów",
19)
w art. 50:
a)
w ust. 1 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu",
b)
w ust. 6 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałka Sejmu";
c)
dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Poprawki Senatu do ustawy uchwalonej przez Sejm, co do których komisje wnioskują o uchwalenie, głosuje się łącznie, chyba że na posiedzeniu komisji lub posiedzeniu Sejmu zgłoszono wniosek o oddzielne głosowanie określonej poprawki lub poprawek.";

20)
w art. 51 w ust. 2 wyrazy "ustawy konstytucyjnej lub zmiany przepisów konstytucyjnych" zastępuje się wyrazami "zmiany Konstytucji";
21)
w art. 53:
a)
w ust. 1 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
b)
w ust. 4 wyrazy "większością co najmniej dwóch trzecich głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów" zastępuje się wyrazami "większością trzech piątych głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów";
22)
art. 56 otrzymuje brzmienie:

"Art. 56. 1. W postępowaniu dotyczącym projektów ustaw i uchwał uczestniczy przedstawiciel służby prawnej Kancelarii Sejmu, przedstawiając wnioski lub uwagi w zakresie problematyki prawno-legislacyjnej.

2. Wnioski lub uwagi dotyczące istotnych problemów legislacyjnych, nie uwzględnione przez komisję, Kancelaria Sejmu przekazuje Marszałkowi Sejmu.

3. Marszałek Sejmu może zwrócić się do komisji o ustosunkowanie się do nie uwzględnionych wniosków lub uwag służby prawnej Kancelarii Sejmu.";

23)
w art. 56a:
a)
w ust. 1 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu",
b)
w ust. 2 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu";
24)
w art. 56d:
a)
w ust. 1 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
b)
w ust. 2 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
25)
w art. 56e wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
26)
w art. 56i w ust. 2 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
27)
w art. 56l w ust. 2 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
28)
w art. 58 w ust. 4 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
29)
w art. 60 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
30)
w rozdziale 2 działu II użyte w różnych przypadkach wyrazy "Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Komisja Finansów Publicznych";
31)
art. 61a i 61b otrzymują brzmienie:

"Art. 61a. 1. W dyskusji nad przedstawionym przez Prezesa Rady Ministrów programem działania i wnioskiem o udzielenie wotum zaufania powołanej przez Prezydenta Radzie Ministrów, po wyczerpaniu listy mówców i zadaniu pytań, może zabrać głos tylko Prezes Rady Ministrów.

2. Marszałek Sejmu poddaje pod głosowanie wniosek Prezesa Rady Ministrów. Inne wnioski w tej sprawie są niedopuszczalne.

Art. 61b. 1. W razie niepowołania Rady Ministrów przez Prezydenta albo nieudzielenia przez Sejm powołanej Radzie Ministrów wotum zaufania, kandydata na Prezesa Rady Ministrów może zgłosić co najmniej 46 posłów.

2. Termin zgłaszania kandydatur na Prezesa Rady Ministrów wyznacza Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów.

3. Sejm wybiera Prezesa Rady Ministrów w głosowaniu imiennym.

4. Prezes Rady Ministrów przedstawia Sejmowi na posiedzeniu program działania Rządu oraz proponowany przez niego skład Rady Ministrów.

5. Wniosek Prezesa Rady Ministrów w sprawie wyboru Rady Ministrów jest głosowany łącznie. Art. 61a ust. 2 stosuje się odpowiednio.

6. Uchwałę o wyborze Rady Ministrów Marszałek Sejmu przekazuje niezwłocznie Prezydentowi.";

32)
skreśla się art. 61c-61e;
33)
w art. 61g w ust. 7 wyrazy "art. 61b ust. 5-10" zastępuje się wyrazami "art. 61b ust. 4-6";
34)
w art. 61h w ust. 1 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
35)
art. 64 otrzymuje brzmienie:

"Art. 64. 1. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności z Konstytucją aktu ustawodawczego uchwalonego przed dniem 17 października 1997 r., przed wniesieniem pod obrady Sejmu, Marszałek Sejmu kieruje do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Tekst orzeczenia Trybunału doręcza się posłom.

2. W razie potrzeby Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka zwraca się o opinię do innych komisji.

3. W wyniku rozpatrzenia orzeczenia Sejm może podjąć uchwałę o odrzuceniu orzeczenia lub o uznaniu go za zasadne. Uchwały Sejmu w sprawach odrzucenia orzeczenia Trybunału zapadają większością co najmniej dwóch trzecich głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Nieoddalenie orzeczenia jest równoznaczne z uznaniem go za zasadne.

4. Ustalone przez Marszałka Sejmu terminy prac nad orzeczeniem winny zapewniać uchwalenie niezbędnych zmian w akcie objętym orzeczeniem w terminie sześciu miesięcy od dnia przedstawienia orzeczenia przez Prezesa Trybunału Konstytucyjnego.";

36)
w art. 67 w ust. 3 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
37)
w art. 68:
a)
w ust. 1 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu",
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli wstępny wniosek nie odpowiada warunkom określonym w ustawie, Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 14 dni.";

c)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku nieuzupełnienia wstępnego wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 2, Marszałek Sejmu pozostawia wniosek bez biegu.";

38)
w art. 72 w ust. 1 skreśla się wyrazy ", jak również posłów, którzy zachowują się w sposób nie odpowiadający godności posła";
39)
w art. 73b wyrazy "członka Komisji do Spraw Oświadczeń o Stanie Majątkowym" zastępuje się wyrazami "członka Komisji Etyki Poselskiej";
40)
w art. 74a w ust. 3 wyrazy "do Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałkowi Sejmu";
41)
w art. 74b w ust. 4 wyrazy "Ministra Spraw Wewnętrznych" zastępuje się wyrazami "Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji";
42)
w art. 74c w ust. 3 wyrazy "Ministra Spraw Wewnętrznych" zastępuje się wyrazami "Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji";
43)
w art. 74e:
a)
w ust. 1 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałkowi Sejmu",
b)
w ust. 3 wyrazy "Ministrem Spraw Wewnętrznych" zastępuje się wyrazami "Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji";
44)
rozdziałowi 5b nadaje się brzmienie:

"Rozdział 5b

Komisja Etyki Poselskiej

Art. 74g. 1. W skład Komisji Etyki Poselskiej wchodzą posłowie reprezentujący wszystkie kluby poselskie po jednym członku z każdego klubu.

2. Kandydatów na członków Komisji zgłaszają przewodniczący klubów.

3. Na kandydata na członka Komisji proponuje się osobę o nieposzlakowanej opinii i wysokim autorytecie moralnym.

4. Kandydat na członka Komisji lub członek Komisji może wnieść umotywowane zastrzeżenie do członkostwa w Komisji innego kandydata, a zastrzeżenie takie wstrzymuje dokonanie wyboru Komisji przez Sejm. Jeżeli zastrzeżenie mimo wyjaśnień nie zostanie cofnięte, uprawnieni zgłaszają niezwłocznie nową kandydaturę.

5. Wybór Komisji następuje, jeżeli nie ma zastrzeżeń do kandydatów. Sejm dokonuje wyboru członków Komisji w głosowaniu łącznym.

6. W przypadku zmiany przynależności klubowej członek Komisji składa rezygnację z jej członkostwa.

Art. 74h. 1. Do posiedzeń Komisji, na których rozpatruje się sprawy wynikające z majątkowych oświadczeń poselskich, stosuje się przepisy art. 74b ust. 2, art. 74c ust. 1 i art. 74e ust. 1 i 2.

2. Wiadomości uzyskane w toku prac Komisji, o których mowa w ust. 1, są tajemnicą służbową w rozumieniu przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej.

Art. 74i. 1. Komisja, w sprawach posłów, którzy zachowują się w sposób nie odpowiadający godności posła, wydaje rozstrzygnięcia na podstawie "Zasad etyki poselskiej".

2. "Zasady etyki poselskiej" podlegają zatwierdzeniu przez Sejm. Sejm w uchwale przyjmuje lub odrzuca w całości projekt "Zasad etyki poselskiej" przedstawiony przez Komisję.

3. Pracami Komisji kieruje przewodniczący, a w czasie jego nieobecności zastępca przewodniczącego. Funkcję przewodniczącego Komisji i zastępcy przewodniczącego pełnią kolejno, po 3 miesiące, członkowie Komisji. Szczegółowe zasady rotacyjnego sprawowania funkcji przewodniczącego Komisji i jego zastępcy określa regulamin Komisji Etyki Poselskiej.

4. Komisja rozpatruje sprawy, które należą do jej właściwości, z własnej inicjatywy.

Art. 74j.  Komisja może wezwać posła do wyjaśnienia wątpliwości powstałych w toku postępowania.

Art. 74k. 1. Komisja, po rozpatrzeniu sprawy i stwierdzeniu naruszenia przez posła "Zasad etyki poselskiej", może w drodze uchwały:

1) zwrócić posłowi uwagę,

2) udzielić posłowi upomnienia,

3) udzielić posłowi nagany.

2. Uchwały Komisji podaje się do wiadomości publicznej. Regulamin Komisji określa tryb i termin takiej publikacji.

3. Uchwałę, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, Komisja podejmuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

4. Od uchwały, o której mowa w ust. 1, służą posłowi środki przewidziane w art. 72 ust. 3 Regulaminu Sejmu. Wniesienie przez posła odwołania wstrzymuje podanie treści uchwały do wiadomości publicznej.

Art. 74l.  Z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów niniejszego rozdziału oraz regulaminu Komisji, do Komisji tej i posłów do niej wybranych stosuje się odpowiednio przepisy Regulaminu Sejmu.";

45)
w art. 77 w ust. 1 w pkt 7 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałka Sejmu";
46)
w art. 80 w ust. 2 wyrazy "komisji nadzwyczajnych powoływanych na podstawie art. 11 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r." zastępuje się wyrazami "komisji śledczych powoływanych na podstawie art. 111 Konstytucji";
47)
w art. 89 w ust. 2 skreśla się wyrazy ", a jeżeli Komisję Ustawodawczą reprezentuje zespół, co najmniej połowy ogólnej liczby tego zespołu";
48)
w art. 90 w ust. 1 wyrazy "lub Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami ", Marszałka Sejmu lub Prezydium Sejmu";
49)
w art. 97 w ust. 1 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
50)
w art. 99 ust. 2-5 otrzymują brzmienie:

"2. Porządek dzienny posiedzenia Sejmu ustala Marszałek Sejmu, po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów.

3. Wnioski o uzupełnienie porządku dziennego mogą zgłaszać kluby, koła oraz grupy co najmniej 15 posłów, przedstawiając je Marszałkowi Sejmu w formie pisemnej nie później niż na 12 godzin przed rozpoczęciem posiedzenia.

4. W przypadku braku jednolitej opinii Konwentu Seniorów w sprawie porządku dziennego posiedzenia, w spornych punktach porządku rozstrzyga Sejm, po przedstawieniu sprawy przez Marszałka Sejmu. Głosowanie nie jest poprzedzone debatą ani zadawaniem pytań.

5. Wnioski nie uwzględnione przez Marszałka Sejmu, o których mowa w ust. 3, stają się przedmiotem rozstrzygnięcia przez Sejm w terminie nie przekraczającym sześciu miesięcy od dnia ich złożenia.";

51)
w art. 100 w ust. 2 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
52)
w art. 105 skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;
53)
w art. 109:
a)
w ust. 3 skreśla się pkt 8;
b)
skreśla się ust. 7;
54)
w art. 126 w ust. 3 skreśla się wyrazy "oraz Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich";
55)
art. 128 otrzymuje brzmienie:

"Art. 128. Organizację Kancelarii Sejmu określa statut Kancelarii, nadany na wniosek Szefa Kancelarii Sejmu w trybie art. 11 ust. 1 pkt 14.";

56)
załącznikowi do uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu nadaje się brzmienie:

"Przedmiotowy zakres działania komisji sejmowych

Do zakresu działania Komisji:

1) Administracji i Spraw Wewnętrznych należą sprawy administracji państwowej oraz bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego, a także geodezji i kartografii;

2) do Spraw Służb Specjalnych należy opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń dotyczących służb specjalnych oraz ocena aktów normatywnych o charakterze ogólnym w sprawach działalności tych służb, opiniowanie kierunków pracy służb specjalnych w oparciu o informacje przedstawiane przez szefów tych służb, rozpatrywanie corocznych sprawozdań szefów tych służb, opiniowanie wniosków w sprawie powołania poszczególnych osób na stanowiska szefów i zastępców szefów służb specjalnych, opiniowanie projektu budżetu w zakresie dotyczącym służb specjalnych oraz sprawozdania z jego wykonania, ocena współdziałania służb specjalnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministrowi Obrony Narodowej oraz współdziałania tych służb z innymi służbami i jednostkami wojskowymi nadzorowanymi przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, ocena współdziałania służb specjalnych z organami administracji państwowej i organami ścigania oraz badanie skarg dotyczących działalności służb specjalnych;

3) Edukacji, Nauki i Młodzieży należą sprawy kształcenia i wychowania przedszkolnego, podstawowego, ogólnokształcącego, zawodowego, pomaturalnego i wyższego, oświaty dorosłych, kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz kadr naukowych, wypoczynku, kultury fizycznej i sportu dzieci i młodzieży, opieki nad dziećmi i młodzieżą, archiwów, polityki rozwoju nauki i postępu technicznego, organizacji i kierowania nauką, badań naukowych, jednostek badawczo-rozwojowych, wdrożeń wyników badań do praktyki, wynalazczości i racjonalizacji, normalizacji, metrologii i jakości, korporacji i stowarzyszeń naukowych, współpracy naukowej z zagranicą, samorządu uczniowskiego i studenckiego oraz w jednostkach badawczo-rozwojowych, a także sprawy realizacji aspiracji młodego pokolenia oraz społeczno-zawodowej adaptacji młodzieży; przedmiotowy zakres działania Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży nie zwalnia innych komisji od szczególnej troski o sprawy postępu naukowo-technicznego w dziedzinach należących do ich właściwości;

4) Etyki Poselskiej należą sprawy opracowania "Zasad etyki poselskiej", ich uzupełniania i korygowania oraz upowszechnianie ich wśród posłów, rozpatrywanie spraw posłów, którzy zachowują się w sposób nie odpowiadający godności posła, rozpatrywanie spraw wynikających z Rejestru Korzyści i majątkowych oświadczeń poselskich;

5) Finansów Publicznych należą sprawy systemu pieniężnego, kredytowego i podatkowego, płac i dochodów, budżetu i planów finansowych państwa, funduszy celowych, agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa, ubezpieczeń majątkowych oraz ceł i statystyki;

6) Gospodarki należą sprawy polityki gospodarczej, a w szczególności: restrukturyzacji gospodarki, efektywności przemysłu, handlu międzynarodowego i wewnętrznego, technologii, inwestycji bezpośrednich i udziału kapitału zagranicznego, a także samorządu pracowniczego, gospodarczego i pracodawców;

7) Integracji Europejskiej należą sprawy dotyczące procesu integracji europejskiej oraz realizacji umów międzynarodowych w tym zakresie;

8) Kultury Fizycznej i Turystyki należą sprawy kultury fizycznej, sportu i turystyki;

9) Kultury i Środków Przekazu należą sprawy polityki kulturalnej i informacyjnej państwa, w tym rozwoju kultury i sztuki, twórczości, upowszechniania kultury, ochrony dziedzictwa kulturalnego, prasy, radia i telewizji, wydawnictw, społecznego ruchu kulturalnego oraz współpracy kulturalnej z zagranicą;

10) Łączności z Polakami za Granicą należą sprawy więzi z krajem Polaków i osób pochodzenia polskiego zamieszkałych za granicą na stałe lub czasowo;

11) Małych i Średnich Przedsiębiorstw należą sprawy związane z tworzeniem właściwych podstaw prawnych dla powstawania, działania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw prowadzonych przez różne podmioty gospodarcze, dostosowywania norm prawnych, również w procesie legislacyjnym, do potrzeb i możliwości działania takich przedsiębiorstw, a także rozwoju rzemiosła, spółdzielczości oraz działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości oraz usług;

12) Mniejszości Narodowych i Etnicznych należą sprawy związane z utrzymaniem dziedzictwa kulturowego mniejszości narodowych, etnicznych i językowych oraz ochrony ich praw;

13) Obrony Narodowej należą sprawy obrony państwa, dotyczące zwłaszcza działalności sił zbrojnych, systemu oraz funkcjonowania obrony terytorialnej kraju i obrony cywilnej, wykonywania obowiązków w dziedzinie umacniania obronności przez organy państwowe i przedsiębiorstwa państwowe, organizacje spółdzielcze i społeczne oraz przez obywateli, a także sprawy zakładów przemysłu obronnego;

14) Ochrony Konkurencji i Konsumentów należą sprawy ochrony przed działaniem monopoli, w szczególności monopoli naturalnych, zapewnienia wolności konkurencji na rynku, zasadności koncesjonowania zawodów i działalności gospodarczej, przeciwdziałania monopolizacji oraz ochrony praw konsumenta;

15) Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa należą sprawy ochrony i kształtowania środowiska oraz ochrony nieodnawialnych jego zasobów, gospodarki wodnej, dróg wodnych śródlądowych, meteorologii, hydrologii, geologii oraz leśnictwa i gospodarki leśnej;

16) Odpowiedzialności Konstytucyjnej należy prowadzenie postępowania w sprawie badania zasadności skierowanych do niej wniosków wstępnych o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej, podejmowanie uchwał w tym przedmiocie oraz przedstawianie Sejmowi sprawozdań z przeprowadzonych prac;

17) Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej należą sprawy budownictwa oraz gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

18) Polityki Społecznej należą sprawy kształtowania polityki socjalnej państwa, ochrony pracowników, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy, analizy systemu płac i kosztów utrzymania, walki z bezrobociem, problemów społecznych i socjalnych osób niepełnosprawnych, ubezpieczeń społecznych, świadczeń socjalnych, pomocy społecznej, komunalnego budownictwa mieszkaniowego, problemów kombatantów;

19) Regulaminowej i Spraw Poselskich należą sprawy związane z wyrażeniem przez Sejm zgody na pociągnięcie posła do odpowiedzialności za przestępstwa lub wykroczenia albo aresztowanie bądź zatrzymanie, z warunkami wykonywania przez posłów mandatu poselskiego, jego wygaśnięcia, z działalnością biur poselskich, dotyczące wykładni i stosowania Regulaminu Sejmu oraz dokonywania analiz skarg i wniosków kierowanych do Sejmu i jego organów; rozpatrywanie zarzutów niewykonywania przez posłów obowiązków poselskich; sprawowanie stałego nadzoru nad pracą Kancelarii Sejmu;

20) Rodziny należą sprawy ustaw dotyczących bezpośrednio funkcjonowania rodziny, wypełniania jej ról i zadań, występowania z propozycjami regulacji prawnych dotyczących tych zagadnień oraz współpraca z rządowym pełnomocnikiem do spraw rodziny i kobiet;

21) Rolnictwa i Rozwoju Wsi należą sprawy rolnictwa, ogrodnictwa, sadownictwa, skupu płodów rolnych, hodowli, spółdzielczości rolniczej, gospodarki i ochrony gruntów rolnych i leśnych, zaopatrzenia wsi i rolnictwa w środki produkcji, w tym melioracji i zaopatrzenia wsi w wodę, przemysłu spożywczego, rybactwa śródlądowego oraz przetwórstwa rybnego, społeczno-zawodowych organizacji rolników i sytuacji socjalno-bytowej ludności wiejskiej; do zakresu działania Komisji należą również sprawy określania kierunków demonopolizacji organów i struktur zajmujących się powyższą działalnością oraz rozwoju i modernizacji infrastruktury wsi oraz problematyka związana z oświatą i doradztwem rolniczym;

22) Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej należą sprawy organizacji i funkcjonowania struktur samorządu terytorialnego, zarządu mieniem komunalnym, gospodarki komunalnej, zagospodarowania przestrzennego oraz rozwoju regionów i społeczności lokalnych; do zakresu działania Komisji należy także rozpatrywanie założeń polityki regionalnej państwa;

23) Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji należą sprawy przekształceń form własności, w tym głównie sektora państwowego, oraz nadzoru nad własnością publiczną w gospodarce;

24) Spraw Zagranicznych należą sprawy polityki zagranicznej państwa;

25) Sprawiedliwości i Praw Człowieka należą sprawy przestrzegania prawa i praworządności, sądów, prokuratury, notariatu, adwokatury i obsługi prawnej, funkcjonowania samorządów adwokackiego i radcowskiego, sprawy przestrzegania praw człowieka;

26) Transportu i Łączności należą sprawy transportu lądowego, powietrznego i wodnego, łączności radiowej i telefonicznej, sieci komputerowych, telekomunikacji i poczty, a także gospodarki morskiej, w tym morskiej floty handlowej, portów morskich, rybołówstwa morskiego oraz popularyzacji problematyki morskiej;

27) Zdrowia należą sprawy ochrony zdrowia."

Art.  2.

Do czasu powołania Komisji Etyki Poselskiej sprawy należące do jej zakresu działania rozpatruje Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich według przepisów dotychczasowych.

Art.  3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024