Ogłoszenie statutu fundacji - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 24 października 1995 r.
w sprawie ogłoszenia statutu fundacji - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 30 grudnia 1950 r. o wydawaniu Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" (Dz. U. Nr 58, poz. 524, z 1991 r. Nr 94, poz. 420 oraz z 1993 r. Nr 7, poz. 34) ogłasza się statut fundacji - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, nadany w dniu 14 czerwca 1995 r. przez Ministra Edukacji Narodowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 1995 r. o fundacji - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich (Dz. U. Nr 23, poz. 121), zarejestrowanej w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy (Wydziale Gospodarczym) - rejestr fundacji nr 4668, stanowiący załącznik do obwieszczenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUTU FUNDACJI - ZAKŁAD NARODOWY IMIENIA OSSOLIŃSKICH

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Fundacja - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich (Ossolineum), zwana dalej "Zakładem", działa na podstawie ustawy z dnia 5 stycznia 1995 r. o fundacji - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich (Dz. U. Nr 23, poz. 121), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
Zakład jest osobą prawną i działa przez ustanowione w ustawie organy.
2.
Siedzibą Zakładu jest miasto Wrocław.
§  3.
1.
Zakład działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Dla właściwej realizacji celów Zakład może prowadzić działalność poza granicami kraju zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
§  4.
Znakiem Zakładu jest znak historyczny, którego wzór stanowi załącznik do ustawy.
§  5.
1.
Zakład prowadzi Księgę Honorowych Donatorów, do której wpisuje się donatorów, którzy w szczególny sposób przyczynili się do rozwoju działalności Zakładu.
2.
Rada Kuratorów może ustalić medale honorowe i inne wyróżnienia, które będą przyznawane osobom fizycznym, osobom prawnym oraz organizacjom społecznym zasłużonym dla Zakładu.
3.
Rada Kuratorów określa zasady wpisywania do Księgi Donatorów i zasady wyróżniania osób i organizacji, o których mowa w ust. 2.

Rozdział  2

Cele Zakładu

§  6.
Celami Zakładu zgodnie z historyczną tradycją i postanowieniami założyciela są:
1)
utrzymywanie Narodowej Biblioteki Ossolineum i pomnażanie jej zbiorów, zwłaszcza w zakresie humanistyki polskiej i słowiańskiej, oraz ich opracowywanie i upowszechnianie,
2)
utrzymywanie i pomnażanie dóbr kultury polskiej, szczególnie w zakresie rękopisów, kartografii, zbiorów sztuki, numizmatyki,
3)
wspieranie i prowadzenie prac naukowo-badawczych,
4)
działalność wydawnicza.
§  7.
Zakład realizuje cele określone w § 6 w szczególności przez:
1)
organizowanie i finansowanie:
a)
prac naukowo-badawczych,
b)
konferencji i seminariów,
c)
działalności popularyzatorskiej,
d)
stypendiów i nagród dla osób realizujących lub predestynowanych do realizacji celów Zakładu,
2)
współpracę z innymi placówkami naukowymi i naukowo-badawczymi oraz instytucjami państwowymi, stowarzyszeniami i fundacjami, które zajmują się problematyką nauki i kultury.

Rozdział  3

Majątek i dochody Zakładu

§  8.
Majątek Zakładu stanowią nieruchomości, ruchomości oraz prawa oddane Zakładowi na podstawie art. 6 i 7 ustawy.
§  9.
Źródłami finansowania Zakładu są:
1)
dochody z majątku Zakładu,
2)
dotacje z budżetu państwa,
3)
dochody z działalności gospodarczej Zakładu,
4)
darowizny, spadki i zapisy.
§  10.
Majątek i dochody Zakładu są przeznaczone na realizację celów statutowych zgodnie z ustalonym programem działania Zakładu oraz na koszty działalności samego Zakładu.
§  11.
W razie powołania do dziedziczenia, Dyrektor Zakładu składa, za zgodą Rady Kuratorów, oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub o odrzuceniu spadku.

Rozdział  4

Organy Zakładu

§  12.
Organami Zakładu są:
1)
Rada Kuratorów,
2)
Dyrektor Zakładu.
§  13.
1.
Rada Kuratorów składa się z 13 członków.
2.
W skład Rady Kuratorów wchodzą:
1)
osoba wskazana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
osoba wskazana przez Ministra Kultury i Sztuki,
3)
osoba wskazana przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk,
4)
dwie osoby wskazane przez Ministra Edukacji Narodowej,
5)
osoba wskazana przez Wojewodę Wrocławskiego,
6)
osoba wskazana przez Radę Miejską miasta Wrocławia,
7)
osoba wskazana przez Senat Uniwersytetu Wrocławskiego,
8)
dwie osoby wskazane przez Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum,
9)
przedstawiciel założycieli Fundacji zaproszony przez Radę Kuratorów, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w Kodycylu Józefa Maksymiliana Ossolińskiego z dnia 15 stycznia 1824 r.,
10)
dwie osoby wskazane na następną kadencję przez ustępującą Radę Kuratorów.
3.
Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza.
4.
Członkiem Rady Kuratorów nie może być ani Dyrektor Zakładu, ani jego pracownik.
5.
Kadencja Rady trwa 5 lat.
6.
Udział w pracach Rady Kuratorów jest honorowy.
§  14.
1.
Rada wykonuje swe uprawnienia i obowiązki na posiedzeniach, na których podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.
2.
W sprawach dotyczących znaku, powoływania i odwoływania Dyrektora oraz rozporządzeń majątkowych Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków.
3.
W razie równości głosów decyduje głos Przewodniczącego.
4.
Posiedzenia Rady odbywają się przynajmniej dwa razy w roku. Zwołuje je Przewodniczący z inicjatywy własnej, na wniosek Dyrektora lub 3 członków Rady.
§  15.
1.
Do kompetencji Rady należy:
1)
uchwalanie jej regulaminu,
2)
powoływanie i odwoływanie, w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej, Dyrektora Zakładu,
3)
ustalanie warunków zatrudnienia Dyrektora Zakładu,
4)
zatwierdzanie przedstawionego przez Dyrektora regulaminu funkcjonowania Zakładu,
5)
zatwierdzanie przedstawionych przez Dyrektora rocznych i wieloletnich programów działania Zakładu,
6)
nadzór nad działalnością Zakładu, rozpatrywanie rocznego sprawozdania Dyrektora z działalności Zakładu oraz sprawozdania finansowego, udzielanie Dyrektorowi pokwitowania z wykonania przez niego obowiązków,
7)
inspirowanie kierunków działania Zakładu,
8)
podejmowanie uchwał w ważnych sprawach majątkowych, w tym dotyczących zbycia i nabycia nieruchomości,
9)
podejmowanie uchwał w sprawach, o których mowa w art. 16 ustawy,
10)
podejmowanie uchwał w innych sprawach przewidzianych w statucie.
2.
Rada może zlecić biegłemu rewidentowi wydanie opinii o sprawozdaniu finansowym Zakładu, chociażby działalność Zakładu nie podlegała obowiązkowemu badaniu w zakresie sprawozdawczości finansowej przez takiego rewidenta.
§  16.
Rada Kuratorów powołuje na wniosek Dyrektora Radę Naukową Zakładu jako ciało doradcze i ustala regulamin jej działalności.
§  17.
1.
Dyrektor kieruje Zakładem i reprezentuje go na zewnątrz.
2.
Do Dyrektora należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Rady Kuratorów.
3.
Dyrektor powołuje i odwołuje wicedyrektorów za zgodą Rady Kuratorów.
4.
Oświadczenia woli w imieniu Zakładu składa Dyrektor lub upoważniony przez niego wicedyrektor.

Rozdział  5

Działalność gospodarcza Zakładu

§  18.
1.
Zakład może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2.
Zakres działalności gospodarczej Zakładu obejmuje:
1)
działalność wystawienniczą,
2)
świadczenie usług w następującym zakresie:
a)
poligraficznym w pełnym cyklu edytorskim i produkcyjnym,
b)
prowadzenie prac badawczych w dziedzinach i specjalnościach związanych z naukami humanistycznymi,
c)
opracowywanie ekspertyz, wycena dzieł sztuki, książek (zwłaszcza starodruków, rękopisów, numizmatów),
d)
doradztwo w sprawach zakładania i prowadzenia bibliotek i archiwów,
e)
porządkowanie archiwów,
f)
organizacja wystaw i doradztwo w tym zakresie,
g)
wypożyczanie sprzętu wystawienniczego,
h)
organizacja sympozjów, sesji naukowych i konferencji, zjazdów, koncertów,
i)
organizacja spotkań i wieczorów autorskich,
j)
organizacja promocji wydawnictw,
3)
działalność handlową w następującym zakresie:
a)
obrót dziełami sztuki, numizmatami, książkami, broszurami i innymi wydawnictwami,
b)
obrót wyrobami pamiątkarskimi.
3.
Działalność gospodarcza może być prowadzona bezpośrednio przez Zakład lub w formie wyodrębnionych jednostek organizacyjnych na podstawie regulaminu ustalonego przez Dyrektora, zgodnie z § 15 ust. 1 pkt 4 statutu.
§  19.
Zakład prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne.
§  20.
Działalność gospodarcza, o której mowa w § 18, powinna być podejmowana w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Zakładu.

Rozdział  6

Postanowienia końcowe

§  21.
Statut niniejszy może być zmieniony przez Radę Kuratorów w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej uchwałą podjętą większością dwóch trzecich głosów w obecności co najmniej połowy członków. Zmiana statutu nie może dotyczyć celów Zakładu.
§  22.
Na czas trwania pierwszej kadencji osoby wymienione w § 13 ust. 2 pkt 10 są powoływane w skład Rady Kuratorów przez Radę pierwszej kadencji.
§  23.
Statut niniejszy obowiązuje z chwilą zarejestrowania fundacji - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich przez Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1995.56.626

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Ogłoszenie statutu fundacji - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.
Data aktu: 24/10/1995
Data ogłoszenia: 08/11/1995
Data wejścia w życie: 23/11/1995