Zasady bezpłatnego dostępu do telewizji publicznej i publicznego radia kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 7 września 1995 r.
w sprawie zasad bezpłatnego dostępu do telewizji publicznej i publicznego radia kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 398, Nr 79, poz. 465, z 1993 r. Nr 45, poz. 205 i z 1995 r. Nr 95, poz. 472) Państwowa Komisja Wyborcza w porozumieniu z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Zarejestrowanym kandydatom na Prezydenta przysługuje prawo nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych w ogólnokrajowych programach i programie TV Polonia "Telewizji Polskiej - Spółka Akcyjna" oraz w ogólnokrajowych programach "Polskiego Radia - Spółka Akcyjna" w celu prezentowania swoich programów wyborczych i składania oświadczeń.
2.
W granicach wyznaczonych prawem kandydaci swobodnie kształtują formę i treść audycji wyborczych oraz ponoszą z tego tytułu odpowiedzialność.
3.
Rozpowszechnianie audycji wyborczych, o których mowa w ust. 1, rozpoczyna się nie wcześniej niż od godziny 12oo dnia następnego po sporządzeniu przez Państwową Komisję Wyborczą listy wyborczej (listy kandydatów), ale nie później niż od godziny 18oo piętnastego dnia przed dniem głosowania, i kończy się na 36 godzin przed dniem głosowania.
§  2.
1.
Każdy kandydat ma prawo do:
1)
2 godzin telewizyjnych audycji wyborczych, w tym 30 minut w TV Polonia,
2)
4 godzin radiowych audycji wyborczych.
2.
Łączny czas antenowy przeznaczony na audycje wyborcze wszystkich kandydatów nie może przekroczyć 16 godzin w "Telewizji Polskiej S.A.", w tym 4 godzin w programach TV Polonia, i 32 godzin w "Polskim Radiu S.A.".
3.
Czas audycji wyborczych, o którym mowa w ust. 1, przysługujący kandydatowi, ulega odpowiedniemu i równemu skróceniu w każdym z telewizyjnych i radiowych programów, gdyby liczba zarejestrowanych kandydatów powodowała przekroczenie łącznego czasu antenowego przeznaczonego na audycje wyborcze wszystkich kandydatów.
§  3.
1.
Audycje wyborcze, o których mowa w § 2, są rozpowszechniane w specjalnych blokach audycji wyborczych. Każdemu kandydatowi przysługuje jednakowy czas antenowy w każdym z telewizyjnych lub radiowych bloków audycji wyborczych.
2.
Zarządy spółek "Telewizji Polskiej S.A." i "Polskiego Radia S.A." po konsultacji z pełnomocnikami podmiotów, które zgłosiły kandydatów, ustalają:
1)
łączny czas przeznaczony na emisję bloków audycji wyborczych w każdym z telewizyjnych i radiowych programów,
2)
ramowy podział czasu, o którym mowa w pkt 1, w poszczególnych dniach w okresie rozpowszechniania audycji wyborczych oraz porę ich emisji w danym dniu,
3)
czas przysługujący każdemu kandydatowi w ramach każdego bloku audycji wyborczych.
3.
Ustalenia, o których mowa w ust. 2, przekazuje się niezwłocznie na piśmie pełnomocnikom, Państwowej Komisji Wyborczej i Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.
4.
Informację o ustaleniach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, podaje się do publicznej wiadomości przed rozpoczęciem rozpowszechniania audycji wyborczych w formie komunikatu ogłoszonego w programach informacyjnych "Telewizji Polskiej S.A." i "Polskiego Radia S.A." oraz w dzienniku prasowym (drukowanym) o zasięgu ogólnokrajowym, najpóźniej w ciągu 2 dni od dnia ogłoszenia przez Państwową Komisję Wyborczą listy kandydatów.
§  4.
1.
Kandydaci korzystają z przysługującego im czasu antenowego według następujących zasad:
1)
kolejność audycji poszczególnych kandydatów w blokach audycji wyborczych ustala się w drodze losowania przeprowadzonego przez osoby upoważnione przez zarządy spółek, o których mowa w § 3 ust. 2; do udziału w losowaniu zapraszani są pełnomocnicy podmiotów, które zgłosiły kandydatów,
2)
czas antenowy nie wykorzystany w jednym bloku audycji wyborczych z przyczyn leżących po stronie kandydata nie może być rekompensowany wydłużeniem czasu antenowego w innych blokach,
3)
czas antenowy nie może być odstępowany na rzecz innego kandydata.
2.
W przypadku równoczesnego wykorzystania czasu antenowego przez dwóch lub więcej kandydatów, następującego na ich wniosek (wspólna dyskusja), uznaje się, że każdy z kandydatów wykorzystał w ramach czasu antenowego, o którym mowa w § 2, czas równy liczbie minut wynikającej z podzielenia czasu trwania wspólnej audycji wyborczej przez liczbę kandydatów w niej uczestniczących.
3.
W przypadku wspólnej dyskusji wszystkich kandydatów przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, audycja będąca wspólną dyskusją dwu lub więcej kandydatów jest umieszczona w bloku audycji wyborczych w takiej kolejności, jaka przysługuje temu z kandydatów uczestniczących we wspólnej dyskusji, który wylosował wcześniejszą emisję swojego programu wyborczego w bloku audycji wyborczych.
§  5.
1.
Kandydaci w ramach przysługującego im czasu antenowego, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 3, mają prawo do nieodpłatnej emisji audycji wyborczych przygotowanych we własnym zakresie lub do nieodpłatnych bezpośrednich wystąpień.
2.
W wypadku przekroczenia czasu antenowego w trakcie bezpośredniego wystąpienia kandydata nadawca przerywa emisję wystąpienia.
3.
Kandydaci mają prawo korzystania ze studia i urządzeń technicznych publicznego radia i telewizji publicznej w celu przygotowania własnych audycji wyborczych. Usługa ta nie jest objęta uprawnieniem do nieodpłatnej emisji audycji wyborczych.
4.
Termin udostępnienia studia i urządzeń technicznych, o których mowa w ust. 3, kandydat uzgadnia z dyrektorem właściwego programu, który obowiązany jest udostępnić je nie później niż w ciągu 48 godzin od daty złożenia wniosku, chyba że kandydat wyrazi zgodę na termin późniejszy.
5.
Audycje wyborcze wyprodukowane przez kandydatów we własnym zakresie, odpowiadające warunkom technicznym obowiązującym w publicznym radiu i telewizji publicznej, udostępnionym na piśmie wszystkim kandydatom, należy dostarczyć do dyrektora właściwego programu radiowego lub telewizyjnego najpóźniej na 24 godziny przed emisją.
§  6.
Na ustalenia, o których mowa w § 2 ust. 3 i w § 3 ust. 2 pkt 3, pełnomocnikowi podmiotu, który zgłosił kandydata, przysługuje skarga w ciągu 24 godzin od ich dokonania do Państwowej Komisji Wyborczej.
§  7.
W drugiej turze głosowania stosuje się odpowiednio przepisy § 1-6 z uwzględnieniem następujących zasad:
1)
każdy kandydat ma prawo do 1 godziny telewizyjnych audycji wyborczych i 2 godzin radiowych audycji wyborczych,
2)
rozpowszechnianie audycji wyborczych, o których mowa w pkt 1, rozpoczyna się od godziny 18oo drugiego dnia następującego po dniu podania przez Państwową Komisję Wyborczą do publicznej wiadomości wyników głosowania i wyniku wyborów i kończy się na 36 godzin przed dniem drugiej tury głosowania,
3)
w przypadku równoczesnego wykorzystania czasu antenowego przez dwóch kandydatów uczestniczących w drugiej turze głosowania (wspólna dyskusja) uznaje się, że każdy z kandydatów wykorzystał połowę czasu antenowego trwania wspólnej audycji wyborczej,
4) 1
audycje wyborcze, o których mowa w § 5 ust. 5, należy dostarczyć do dyrektora właściwego programu radiowego lub telewizyjnego najpóźniej do godziny 9.00 w dniu emisji.
§  8.
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 18 października 1990 r. w sprawie zasad równego i bezpłatnego dostępu do państwowego radia i telewizji kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 40, poz. 313 i Nr 41, poz. 326).
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 7 pkt 4 dodany przez § 1 uchwały z dnia 9 listopada 1995 r. (M.P.95.58.644) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 13 listopada 1995 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024