Rodzaj, forma i terminy przekazywania informacji bieżących i okresowych przez emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
z dnia 16 czerwca 1994 r.
w sprawie rodzaju, formy i terminów przekazywania informacji bieżących i okresowych przez emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu.

Na podstawie art. 52 § 2 ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239 i Nr 71, poz. 313) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
nabyciu - rozumie się przez to nabycie przez emitenta od osoby trzeciej własności, innego prawa rzeczowego lub prawa do używania,
2)
zbyciu - rozumie się przez to przeniesienie przez emitenta na rzecz osoby trzeciej własności, innego prawa rzeczowego lub prawa do używania, a także ustanowienie zastawu,
3)
aktywach o znacznej wartości - rozumie się przez to aktywa stanowiące ponad 10% łącznej wartości kapitałów (funduszy) własnych emitenta, a w przypadku aktywów finansowych (akcji, udziałów) - stanowiące ponad 10% łącznej wartości kapitałów (funduszy) własnych emitenta lub 20% i więcej kapitału akcyjnego (zakładowego) podmiotu, którego akcje (udziały) stanowią przedmiot aktywów finansowych emitenta,
4)
raporcie finansowym - rozumie się przez to bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów pieniężnych oraz inne informacje i dane sporządzone na ich podstawie i stanowiące ich integralną część, wraz z informacją opisową na temat stosowanych zasad rachunkowości, a w szczególności stosowanych zasad wyceny aktywów i pasywów oraz pomiaru wyniku finansowego w odniesieniu do tych pozycji, co do których odpowiednie przepisy przewidują dopuszczalność różnych podejść,
5)
raporcie bieżącym i okresowym - rozumie się przez to przekazywane przez emitenta informacje bieżące i okresowe, sporządzone w określonej formie i ujawniające dane zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia,
6)
znaczącej umowie - rozumie się przez to umowę, której jedną ze stron jest emitent lub podmiot zależny od emitenta, a wartość przedmiotu umowy wynosi 10% lub więcej:
a)
łącznej wartości kapitałów (funduszy) własnych emitenta - w odniesieniu do umów inwestycyjnych, kredytowych oraz pożyczki lub
b)
rocznych przychodów ze sprzedaży netto emitenta - w odniesieniu do pozostałych umów,
7)
transakcji z podmiotami powiązanymi - rozumie się przez to przeniesienie wszelkich praw i zobowiązań zarówno pod tytułem odpłatnym, jak i darmowym pomiędzy emitentem a podmiotami od niego zależnymi, z nim stowarzyszonymi bądź wobec niego dominującymi,
8)
podmiocie stowarzyszonym - rozumie się przez to podmiot stowarzyszony w rozumieniu ustawy z dnia 19 października 1991 r. o badaniu i ogłaszaniu sprawozdań finansowych oraz biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. Nr 111, poz. 480, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 i z 1994 r. Nr 4, poz. 17),
9)
podmiocie dominującym - rozumie się przez to podmiot dominujący w rozumieniu ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239 i Nr 71, poz. 313),
10)
podmiocie zagranicznym - rozumie się przez to podmiot zagraniczny w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. Nr 60, poz. 253, Nr 80, poz. 350 i Nr 111, poz. 480 oraz z 1993 r. Nr 134, poz. 646),
11)
przekazywaniu w formie raportów - rozumie się przez to dostarczanie raportów do Komisji Papierów Wartościowych.
§  2.
Emitent jest zobowiązany do przekazywania w formie raportu bieżącego informacji o wszelkich zdarzeniach, które mogłyby w sposób znaczący wpłynąć na cenę lub wartość papieru wartościowego, a ponadto informacji o następujących zdarzeniach:
1)
nabyciu lub zbyciu aktywów o znacznej wartości,
2)
utracie w wyniku zdarzeń losowych aktywów znacznej wartości,
3)
ogłoszeniu upadłości, otwarciu postępowania układowego, otwarciu likwidacji przedsiębiorstwa emitenta lub wszczęciu bankowego postępowania ugodowego,
4)
podjęciu decyzji o połączeniu emitenta z innym podmiotem,
5)
podjęciu decyzji o zmianie formy prawnej emitenta,
6)
podjęciu decyzji o emisji obligacji,
7)
zmianie praw z papierów wartościowych emitenta znajdujących się w publicznym obrocie,
8)
zmianie biegłego rewidenta dokonującego badania sprawozdań finansowych emitenta,
9)
zatrudnieniu nowego biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych emitenta,
10)
odwołaniu lub rezygnacji osoby zarządzającej lub członka organu zarządzającego przedsiębiorstwem emitenta lub członka organu nadzoru emitenta z pełnionej funkcji lub nieubieganiu się o pełnienie tej funkcji w następnej kadencji,
11)
powołaniu nowej osoby zarządzającej lub nowego członka organu zarządzającego, lub nowego członka organu nadzoru emitenta,
12)
zawarciu lub rozwiązaniu znaczącej dla działalności gospodarczej emitenta umowy.
§  3.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 1, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
datę i sposób nabycia lub zbycia aktywów,
2)
podstawową charakterystykę nabytych lub zbytych aktywów,
3)
cenę nabycia (cenę zbycia) nabytych (zbytych) aktywów oraz ich wartość ewidencyjną w księgach rachunkowych emitenta,
4)
podstawowe dane o nabywcy - osobie, na której rzecz dokonano zbycia, lub o zbywającym - osobie, od której nabyto aktywa,
5)
charakter powiązań pomiędzy emitentem i osobami zarządzającymi lub członkami organu zarządzającego, lub organu nadzoru emitenta a nabywcą lub zbywającym aktywa i osobami zarządzającymi, lub członkami organu zarządzającego, lub organu nadzoru nabywcy lub zbywającego,
6)
w przypadku nabycia aktywów - źródło finansowania nabytych aktywów,
7)
w przypadku nabycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanych części jego mienia, nieruchomości lub innych środków trwałych - oznaczenie rodzaju działalności gospodarczej, w której dane aktywa były wykorzystywane przed ich nabyciem przez emitenta, oraz wskazaniem, czy emitent planuje kontynuować ich dotychczasowy sposób wykorzystania, a jeśli nie - podanie planowanego wykorzystania nabytych aktywów,
8)
w przypadku nabycia lub zbycia akcji (udziałów) w innych podmiotach należy dodatkowo podać nazwę podmiotu, którego akcje (udziały) są przedmiotem nabycia lub zbycia, wartość nominalną tych aktywów, procent nabywanego (zbywanego) kapitału akcyjnego (zakładowego) tego podmiotu po transakcji nabycia lub zbycia oraz charakter tych aktywów jako lokaty kapitałowej emitenta (długo- lub krótkoterminowej).
§  4.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
datę wystąpienia zdarzenia losowego i charakter zdarzenia,
2)
krótką charakterystykę utraconych aktywów,
3)
wartość ewidencyjną i szacunkową wartość rynkową utraconych aktywów,
4)
opis przewidywanych konsekwencji utraty aktywów dla dalszej działalności gospodarczej emitenta.
§  5.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 3, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie organu ogłaszającego upadłość, otwierającego postępowanie układowe, wszczynającego postępowanie ugodowe lub otwierającego likwidację,
2)
oznaczenie daty dokumentu o ogłoszeniu upadłości, o otwarciu postępowania układowego, o wszczęciu postępowania ugodowego lub o otwarciu likwidacji,
3)
wskazanie sędziego-komisarza i syndyka masy upadłości, nadzorcy sądowego lub likwidatora (likwidatorów),
4)
w przypadku reorganizacji przedsiębiorstwa emitenta - główne elementy programu naprawczego.
§  6.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 4, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie podstawy faktycznej prawomocnej decyzji o połączeniu,
2)
charakter połączenia (fuzja, przejęcie),
3)
wskazanie podmiotów wchodzących w proces łączenia się, wraz z podstawową charakterystyką prawno-ekonomiczną podmiotów, z którymi ma być dokonane połączenie,
4)
datę bilansów, na których podstawie połączenie ma być dokonane,
5)
termin, do którego połączenie ma być zgłoszone do właściwego rejestru.
2.
W przypadku łączenia się spółek do raportu bieżącego należy załączyć uchwałę zgromadzenia wspólników (akcjonariuszy) łączących się spółek, określające warunki połączenia.
§  7.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 5, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie podstawy faktycznej prawomocnej decyzji o zmianie formy prawnej,
2)
określenie trybu i warunków przekształcenia, w tym przede wszystkim:
a)
wskazanie formy prawnej, w jaką przekształca się emitent,
b)
datę bilansu, na którego podstawie przekształcenie emitenta ma być dokonane,
c)
szacunkową wartość kapitałów (funduszy) własnych emitenta według stanu na dzień przekształcenia,
d)
szacunkową wartość kapitałów (funduszy) własnych przekształconego podmiotu i sposób pokrycia kapitału zakładowego,
e)
ewentualne zmiany stosunku do osób trzecich przekształconego podmiotu w porównaniu z emitentem,
3)
projekt umowy (statutu) przekształconego podmiotu.
2.
W przypadku przekształcania się spółek do raportu bieżącego należy dołączyć uchwałę zgromadzenia wspólników (walnego zgromadzenia) o przekształceniu.
§  8.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 6, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje;
1)
wielkość emisji obligacji,
2)
warunki wykupu obligacji i oprocentowanie obligacji,
3)
ewentualne dodatkowe świadczenie emitenta,
4)
ewentualną wielkość gwarancji, nazwę (firmę) jednostki gwarantującej oraz wartość jej kapitałów (funduszy) własnych,
5)
relację wartości danej emisji obligacji i należnego z jej tytułu oprocentowania do wartości kapitałów (funduszy) własnych emitenta oraz relację wartości danej emisji i wszystkich obligacji własnych emitenta, uprzednich emisji dotychczas nie umorzonych i należnego z ich tytułu oprocentowania do wartości kapitałów (funduszy) własnych emitenta,
6)
wskazanie, czy emitent będzie ubiegał się o wprowadzenie obligacji do publicznego obrotu, a jeśli tak, to w jakim terminie.
§  9.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 7, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie podstawy faktycznej prawomocnej decyzji o zmianie praw z papierów wartościowych emitenta znajdujących się w publicznym obrocie,
2)
opis praw z papierów wartościowych przed i po zmianie,
3)
ewentualne wskazanie osób, na których korzyść ma działać zmiana praw z papierów wartościowych.
2.
W przypadku emitenta obligacji dopuszczonych do publicznego obrotu za zmianę praw z papierów wartościowych uważa się również zmianę oprocentowania obligacji.
§  10.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa § 2 pkt 8, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie, czy rezygnacja z badania sprawozdań finansowych emitenta wynika z decyzji biegłego rewidenta, czy z decyzji emitenta,
2)
wskazanie wszelkich wcześniejszych rezygnacji z wyrażenia opinii, opinii negatywnych lub opinii z zastrzeżeniami o prawidłowości i rzetelności sprawozdań finansowych emitenta, podjętych przez biegłego rewidenta, którego zmiana dotyczy,
3)
wskazanie organów zalecających i (lub) akceptujących zmianę biegłego rewidenta,
4)
opis wszystkich rozbieżności, jakie miały miejsce pomiędzy osobą zarządzającą lub zarządem emitenta a zmienianym biegłym rewidentem co do interpretacji i stosowania przepisów prawa lub postanowień statutu dotyczących przedmiotu badania, z zaznaczeniem sposobu ich rozstrzygnięcia.
2.
Do raportu bieżącego powinno być załączone pismo biegłego rewidenta, sporządzone na prośbę emitenta i adresowane do Komisji Papierów Wartościowych, w którym biegły rewident potwierdza lub nie potwierdza informacji podanych w raporcie bieżącym.
§  11.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 9, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
dane o zatrudnionym biegłym rewidencie,
2)
datę zatrudnienia biegłego rewidenta,
3)
wskazanie, czy emitent korzystał w przeszłości z usług nowo zatrudnionego biegłego rewidenta, a jeśli tak, to w jakim zakresie,
4)
wskazanie organu, który dokonał wyznaczenia biegłego rewidenta.
§  12.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 10, raport bieżący powinien zawierać co najmniej imię i nazwisko osoby, jej dotychczasową funkcję w przedsiębiorstwie emitenta oraz zwięzłe przedstawienie stanowiska emitenta w danej sprawie.
§  13.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 11, raport bieżący powinien zawierać co najmniej imię i nazwisko powołanej osoby oraz wskazanie powierzonej funkcji w przedsiębiorstwie emitenta.
§  14.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 pkt 12, raport bieżący powinien co najmniej określać strony umowy, jej przedmiot oraz warunki finansowe, a w przypadku rozwiązania umowy - przyczyny rozwiązania.
§  15.
Jeżeli emitentem papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu jest spółka akcyjna, to dodatkowo przekazaniu w formie raportu bieżącego podlegają:
1)
daty zebrań walnego zgromadzenia, wraz z porządkiem obrad,
2)
wszelkie projekty uchwał walnego zgromadzenia podlegające zgłoszeniu w rejestrze handlowym,
3)
projekty uchwał walnego zgromadzenia dotyczące zatwierdzenia sprawozdań finansowych, podziału zysku lub pokrycia straty,
4)
wszelkie uchwały walnego zgromadzenia podlegające zgłoszeniu w rejestrze handlowym,
5)
uchwały walnego zgromadzenia dotyczące zatwierdzenia sprawozdań finansowych, podziału zysku lub pokrycia straty,
6)
wszelkie decyzje dotyczące deklaracji wypłat lub wstrzymania wypłat dywidend i (lub) odsetek od papierów wartościowych,
7)
informacje o każdym nabyciu lub zbyciu przez emitenta własnych akcji, z podaniem ilości nabywanych lub zbywanych akcji, w celu nabycia (zbycia) oraz ceny nabycia (zbycia) jednej akcji,
8)
informację o każdym nabyciu lub zbyciu przez podmiot zależny od emitenta akcji emitenta, jeżeli w wyniku dokonanej transakcji nastąpiła zmiana posiadanej przez podmiot zależny liczby głosów na walnym zgromadzeniu o 1% lub więcej, z podaniem ilości nabywanych lub zbywanych akcji, celu nabycia (zbycia) oraz ceny nabycia (zbycia) jednej akcji,
9)
informacje o każdym umorzeniu akcji emitenta.
§  16. 1
 
1.
Emitent jest zobowiązany do przekazywania okresowych informacji finansowych w formie raportów miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych oraz wstępnych raportów półrocznych i rocznych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Obowiązek przekazywania okresowych informacji w formie raportu miesięcznego nie dotyczy emitenta będącego ubezpieczycielem w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. Nr 59, poz. 344, z 1993 r. Nr 5, poz. 21 i Nr 44, poz. 201 oraz 1994 r. Nr 4, poz. 17), zwanego dalej "ubezpieczycielem".
§  17. 2
 
1.
Emitent zobowiązany jest określić i przekazać w formie raportu bieżącego stałe terminy przekazywania do publicznej wiadomości raportów miesięcznych, kwartalnych, półrocznych, rocznych oraz wstępnych raportów półrocznych i rocznych, a także wstępnego rocznego raportu skonsolidowanego i rocznego raportu skonsolidowanego, z zastrzeżeniem ust. 2. W tej samej formie emitent dokonuje zmiany tych terminów.
2.
Obowiązek określenia i przekazania w formie raportu bieżącego stałych terminów przekazywania do publicznej wiadomości raportów miesięcznych nie dotyczy emitenta będącego ubezpieczycielem.
§  18.
1.
Raport miesięczny powinien zawierać co najmniej następujące dane za dany miesiąc roku obrotowego oraz dane narastające za wszystkie miesiące danego roku obrotowego, sporządzone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości:
1)
w przypadku emitentów papierów wartościowych nie będących bankami:
a)
przychody ze sprzedaży netto,
b)
zysk przed i po opodatkowaniu (stratę),
2)
w przypadku emitentów papierów wartościowych będących bankami:
a)
odsetki i podobne dochody,
b)
zysk przed i po opodatkowaniu (stratę).
2.
Po upływie roku od wejścia w życie niniejszego zarządzenia emitent powinien w ramach raportu miesięcznego podawać dane wymienione w ust. 1 w zestawieniu z danymi za analogiczny okres roku poprzedniego.
§  19.
1.
Raport kwartalny powinien zawierać co najmniej następujące dane za dany kwartał roku obrotowego oraz dane narastające za wszystkie pełne kwartały danego roku obrotowego, sporządzone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości:
1) 3
w przypadku emitentów papierów wartościowych nie będących bankami i ubezpieczycielami:
a)
przychody ze sprzedaży netto,
b)
koszt wytworzenia produkcji sprzedanej,
c)
przychody i koszty finansowe,
d)
zyski i straty nadzwyczajne,
e)
zysk przed i po opodatkowaniu (stratę),
f)
nakłady inwestycyjne

oraz

g)
stan na koniec danego kwartału:
-
majątku obrotowego,
-
zobowiązań krótkoterminowych i długoterminowych,
2)
w przypadku emitentów papierów wartościowych będących bankami:
a)
odsetki i podobne dochody,
b)
odsetki i podobne koszty,
c)
dochody z papierów wartościowych,
d)
dochody i koszty z tytułu prowizji,
e)
zwiększenie (zmniejszenie) rezerw na ryzyko kredytowe,
f)
zysk (stratę) z operacji finansowych,
g)
koszty operacyjne,
h)
zysk przed i po opodatkowaniu (stratę)

oraz

i)
stan na koniec danego kwartału:
-
pożyczek dla instytucji finansowych i zobowiązań wobec nich,
-
pożyczek dla klientów i zobowiązań wobec nich,
-
współczynnika wypłacalności,
3) 4
w przypadku emitentów papierów wartościowych będących ubezpieczycielami:
a)
składki brutto przypisane w okresie,
b)
udział reasekurantów w składce,
c)
zmiany stanu rezerw składek oraz rezerw na ryzyka nie wygasłe brutto,
d)
składki na udziale własnym za okres,
e)
inne przychody techniczne na udziale własnym,
f)
odszkodowania i świadczenia brutto wypłacone w okresie,
g)
udział reasekuratorów w odszkodowaniach i świadczeniach,
h)
zmiany stanu rezerw na nie wypłacone odszkodowania i świadczenia brutto,
i)
odszkodowania i świadczenia na udziale własnym,
j)
zmiany stanu innych rezerw techniczno-ubezpieczeniowych na udziale własnym,
k)
koszty działalności ubezpieczeniowej na udziale własnym,
l)
wynik techniczny,
m)
przychody i koszty działalności lokacyjnej,
n)
inne przychody i koszty finansowe, w tym różnice kursowe i dochody z komisarki awaryjnej,
o)
zyski i straty nadzwyczajne,
p)
zysk przed i po opodatkowaniu (stratę),
r)
stan zobowiązań na koniec danego kwartału, w tym zobowiązań z tytułu ubezpieczeń bezpośrednich i zobowiązań z tytułu reasekuracji,
s)
stan należności na koniec danego kwartału, w tym należności z tytułu ubezpieczeń bezpośrednich i należności z tytułu reasekuracji,
t)
rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe, w tym rezerwy brutto i udział reasekuratorów,
u)
stan lokat na koniec danego kwartału.
2.
Przy wszystkich danych zawartych w raporcie powinny być podane wielkości za analogiczny kwartał roku poprzedniego.
3.
Raport powinien być przygotowany w sposób zapewniający porównanie danych przedstawionych dla danego kwartału z danymi przedstawionymi dla analogicznego kwartału roku poprzedniego.
§  20.
1.
Raport półroczny powinien zawierać co najmniej półroczny raport finansowy sporządzony zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości i przejrzany przez biegłego rewidenta zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami środowiskowymi.
2.
Przegląd półrocznego raportu finansowego przez biegłego rewidenta nie stanowi pełnego badania i ma na celu zwrócenie uwagi biegłego na znaczące sprawy mające wpływ na okresowy raport finansowy. W wyniku przeglądu biegły rewident powinien uzyskać wystarczające podstawy do stwierdzenia, czy dostrzega on potrzebę dokonania znaczących zmian w raporcie finansowym, aby był on prawidłowy i rzetelny.
3.
Przy wszystkich danych zawartych w półrocznym raporcie finansowym powinny być podane wielkości za półrocze roku poprzedniego.
4.
Półroczny raport finansowy powinien być przygotowany w sposób zapewniający porównanie danych przedstawionych dla danego półrocza z danymi przedstawionymi dla półrocza roku poprzedniego. W przypadku zmiany w danym roku obrotowym zasad ustalania wartości aktywów i pasywów oraz pomiaru wyniku finansowego należy w raporcie finansowym zamieścić wyjaśnienie, na czym polegała zmiana, uzasadnić jej dokonanie i podać jej wpływ na wynik finansowy.
5.
W odniesieniu do emitentów będących podmiotami zagranicznymi przegląd półrocznego raportu finansowego może być przeprowadzony zgodnie z Międzynarodowymi standardami badania sprawozdań finansowych (International Auditing Standards) wydawanymi przez Międzynarodową Federację Rachunkowców (International Federation of Accountants).
6.
W odniesieniu do emitentów będących podmiotami zagranicznymi sprawozdanie z przepływów gotówkowych może być sporządzone zgodnie z Międzynarodowym standardem rachunkowości nr 7 "Sprawozdanie z przepływów gotówkowych" (International Accounting Standard IAS7 Cash Flow Statement), wydanym przez Komitet Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (International Accounting Standard Committee).
7.
Wstępny raport półroczny powinien zawierać półroczny raport finansowy. Przepisy ust. 3, 4, 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
§  21.
1.
Raport roczny powinien zawierać co najmniej:
1)
pismo prezesa zarządu (lub osoby zarządzającej) skierowane do akcjonariuszy (właścicieli), w sposób zwięzły omawiające najważniejsze dokonania emitenta w danym roku obrotowym.
2) 5
sprawozdanie opisowe zarządu lub osoby zarządzającej przedsiębiorstwem emitenta, w przypadku emitenta będącego podmiotem dominującym, obejmujące również opis grupy kapitałowej,
3)
roczny raport finansowy sporządzony zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, zbadany przez biegłego rewidenta zgodnie z obowiązującymi przepisami o badaniu sprawozdań finansowych oraz z normami środowiskowymi badania, wraz z opinią biegłego rewidenta o prawidłowości i rzetelności raportu finansowego.
4) 6
w przypadku emitenta będącego podmiotem dominującym - roczny skonsolidowany raport finansowy grupy kapitałowej, obejmującej podmiot dominujący i wszystkie podmioty od niego zależne, zbadany przez biegłego rewidenta zgodnie z obowiązującymi przepisami o badaniu sprawozdań finansowych oraz z normami środowiskowymi badania, wraz z opinią biegłego rewidenta o prawidłowości i rzetelności skonsolidowanego raportu finansowego. Roczny skonsolidowany raport finansowy może być przekazany w odrębnym terminie.
2.
Do rocznego raportu finansowego należy dołączyć raport biegłego rewidenta z badania raportu finansowego i skonsolidowanego raportu finansowego.
3.
Przy wszystkich danych zawartych w rocznym raporcie finansowym i skonsolidowanym raporcie finansowym powinny być podane wielkości za poprzedni rok obrotowy.
4.
Roczny raport finansowy i skonsolidowany raport finansowy powinny być przygotowane w sposób zapewniający porównanie danych przedstawionych dla danego roku obrotowego z danymi przedstawionymi za poprzedni rok obrotowy. W przypadku zmiany w danym roku obrotowym zasad ustalania wartości aktywów i pasywów oraz pomiaru wyniku finansowego, należy w raporcie finansowym zamieścić wyjaśnienie, na czym polegała zmiana, uzasadnić jej dokonanie i podać jej wpływ na wynik finansowy.
5. 7
Sprawozdanie opisowe zarządu lub osoby zarządzającej powinno zawierać komentarz na temat podstawowych wielkości ekonomiczno-finansowych, ujawnionych w rocznym raporcie finansowym, a w szczególności opis czynników mających wpływ na działalność gospodarczą emitenta i osiągnięte przez niego zyski lub poniesione straty w okresie sprawozdawczym, a ponadto:
1)
w przypadku emitentów papierów wartościowych nie będących bankami i ubezpieczycielami:
a)
objaśnienie ewentualnych różnic pomiędzy wynikami finansowymi, wykazanymi w raporcie finansowym, a wcześniej publikowanymi prognozami wyników na dany rok, jeśli różnice te są istotne,
b)
opis struktury sprzedaży w podziale na rynki krajowe i zagraniczne oraz w podziale na poszczególne grupy produktów i (lub) usług,
c)
opis zasad dystrybucji produktów i usług,
d)
analizę zaciągniętych kredytów i pożyczek według terminów wymagalności, tj. do 1 roku, od 1 roku do 2 lat, od 2 lat do 5 lat i powyżej 5 lat,
e)
opis zawartych w danym okresie znaczących umów oraz określenie stopnia ich realizacji, z uwzględnieniem uzyskanych poręczeń i gwarancji dla spłaty kredytów i pożyczek,
f)
opis głównych lokat kapitałowych dokonanych przez emitenta w danym okresie,
g)
opis transakcji z podmiotami powiązanymi, jeśli wartość przedmiotu transakcji stanowi równowartość co najmniej 500.000 ECU, ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia dokonania transakcji,
h)
opis sytuacji kadrowej przedsiębiorstwa emitenta,
i)
informacje o łącznych wynagrodzeniach i tantiemach osób zarządzających przedsiębiorstwem emitenta, członków organu zarządzającego emitenta, członków organu nadzoru emitenta oraz o wypłaconych dywidendach dla akcjonariuszy,
j)
opis wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji papierów wartościowych w porównaniu z deklarowanymi w prospekcie emisyjnymi celami emisji, jeżeli wpływy te były wykorzystywane w danym okresie,
2)
w przypadku emitentów papierów wartościowych będących bankami:
a)
objaśnienie ewentualnych różnic pomiędzy wynikami finansowymi wykazanymi w raporcie finansowym a wcześniej publikowanymi prognozami wyników na dany rok, jeśli różnice te są istotne,
b)
charakterystykę polityki kredytowej banku,
c)
charakterystykę aktywów i pasywów banku, opis głównych pozycji bilansu,
d)
strukturę udzielonych kredytów,
e)
strukturę depozytów,
f)
opis udzielonych przez bank gwarancji,
g)
opis organizacji banku,
h)
opis sytuacji kadrowej,
i)
opis głównych lokat kapitałowych dokonanych przez bank w danym okresie,
j)
opis współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi,
k)
opis transakcji z podmiotami powiązanymi, jeśli wartość przedmiotu transakcji stanowi co najmniej równowartość 500.000 ECU ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia dokonania transakcji,
l)
informacje o łącznych wynagrodzeniach i tantiemach dla osób zarządzających przedsiębiorstwem emitenta, członków organu zarządzającego emitenta, członków organu nadzoru emitenta oraz o wypłaconych dywidendach dla akcjonariuszy,
m)
opis wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji papierów wartościowych w porównaniu z deklarowanymi w prospekcie emisyjnym celami emisji, jeżeli wpływy te były wykorzystywane w danym okresie,
3)
w przypadku emitentów papierów wartościowych będących ubezpieczycielami:
a)
objaśnienie ewentualnych różnic pomiędzy wynikami finansowymi wykazanymi w raporcie finansowym a wcześniej publikowanymi prognozami wyników na dany rok, jeśli różnice te są istotne,
b)
charakterystykę polityki w zakresie kierunków rozwoju działalności ubezpieczeniowej emitenta,
c)
charakterystykę aktywów i pasywów emitenta, opis głównych pozycji bilansu,
d)
opis portfela ubezpieczeń,
e)
opis struktury lokat kapitałowych oraz głównych inwestycji kapitałowych dokonanych przez emitenta w danym okresie,
f)
opis wystawianych przez ubezpieczyciela polis ubezpieczeniowych, gwarantujących spłatę zawartych przez podmioty gospodarcze kontraktów,
g)
opis współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi,
h)
opis sytuacji kadrowej emitenta,
i)
opis zmian w organizacji ubezpieczyciela,
j)
opis transakcji z podmiotami powiązanymi, jeśli wartość przedmiotu transakcji stanowi co najmniej równowartość 500 000 ECU, ustaloną prz zastosowaniu kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia dokonania transakcji,
k)
informacje o łącznych wynagrodzeniach i tantiemach dla osób zarządzających przedsiębiorstwem emitenta, członków organu nadzoru emitenta oraz o wypłaconych dywidendach dla akcjonariuszy,
l)
opis wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji papierów wartościowych w porównaniu z deklarowanymi w prospekcie emisyjnym celami emisji, jeżeli wpływy te były wykorzystywane w danym okresie.
6.
W odniesieniu do emitentów będących podmiotami zagranicznymi badania rocznego raportu finansowego może być przeprowadzone zgodnie z Międzynarodowymi standardami badania sprawozdań finansowych (International Auditing Standards) wydawanymi przez Międzynarodową Federację Rachunkowców (International Federation of Accountants).
7.
W odniesieniu do emitentów będących podmiotami zagranicznymi sprawozdanie z przepływów gotówkowych może być sporządzone zgodnie z Międzynarodowym standardem rachunkowości nr 7 "Sprawozdanie z przepływów gotówkowych" (International Accounting Standard IAS7 Cash Flow Statement), wydanym przez Komitet Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (International Accounting Standard Committee).
8.
Wstępny raport roczny powinien zawierać roczny raport finansowy. Przepisy ust. 3, 4, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
§  22.
1.
Raport bieżący powinien zostać przekazany, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, w ciągu 24 godzin od zaistnienia zdarzenia lub powzięcia przez emitenta o nim informacji.
2.
W przypadku informacji, o których mowa w § 15 pkt 1, raport bieżący powinien zostać przekazany co najmniej na trzy tygodnie przed terminem walnego zgromadzenia.
3.
W przypadku informacji, o których mowa w § 15 pkt 2 i 3, raport bieżący powinien zostać przekazany co najmniej na tydzień przed terminem walnego zgromadzenia.
4.
Raport miesięczny powinien zostać przekazany w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 17, nie później jednak niż w terminie do 18 dni od dnia zakończenia danego miesiąca.
5.
Raport kwartalny powinien zostać przekazany w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 17, nie później jednak niż w terminie do 35 dni od dnia zakończenia kwartału roku obrotowego. Przekazywanie raportu kwartalnego nie zwalnia z obowiązku przekazywania raportu miesięcznego.
6.
Raport półroczny powinien zostać przekazany w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 17, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od dnia zakończenia półrocza roku obrotowego.
7. 8
Raport roczny powinien zostać przekazany w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 17, lub bezzwłocznie po zakończeniu badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta, w przypadku gdy opinia o badanym sprawozdaniu jest opinią z zastrzeżeniem, opinią negatywną lub rewident zrzekł się wydania opinii, nie później jednak niż na dwa tygodnie przed terminem zwyczajnego walnego zgromadzenia, dokonującego zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
8.
Przekazywanie raportu półrocznego i rocznego nie zwalnia z obowiązku przekazywania raportu kwartalnego.
9.
Wstępny raport półroczny powinien zostać przekazany w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 17, nie później jednak niż w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia półrocza.
10.
Wstępny raport roczny powinien zostać przekazany w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 17, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia roku obrotowego.
11.
W przypadku emitentów, których papiery wartościowe są przedmiotem obrotu giełdowego, przekazywanie raportów okresowych w dniu sesji, na której notowane są papiery wartościowe emitenta, powinno odbywać się po godzinie zakończenia sesji.
12. 9
Roczny skonsolidowany raport finansowy dla grupy kapitałowej powinien zostać przekazany w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 17, lub bezzwłocznie po zakończeniu badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta, w przypadku gdy opinia o badanym sprawozdaniu jest opinią z zastrzeżeniem, opinią negatywną lub rewident odmówił wydania opinii, nie później jednak niż dwa miesiące od daty wskazanej jako dzień przekazania raportu rocznego.
13. 10
Wstępny roczny skonsolidowany raport finansowy dla grupy kapitałowej powinien zostać przekazany w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 17, nie później niż dwa miesiące od daty wskazanej jako dzień przekazania wstępnego raportu rocznego.
§  23.
Do dnia 1 stycznia 1995 r. wymóg zamieszczenia rachunku przepływów gotówkowych w raporcie półrocznym i rocznym oraz wstępnym raporcie półrocznym i rocznym uważa się za spełniony przez zamieszczenie w tych raportach rachunku przepływów finansowych.
§  24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 29 listopada 1994 r. (M.P.94.64.576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1994 r.
2 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 29 listopada 1994 r. (M.P.94.64.576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1994 r.
3 § 19 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 29 listopada 1994 r. (M.P.94.64.576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1994 r.
4 § 19 ust. 1 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 29 listopada 1994 r. (M.P.94.64.576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1994 r.
5 § 21 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 29 listopada 1994 r. (M.P.94.64.576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1994 r.
6 § 21 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia z dnia 29 listopada 1994 r. (M.P.94.64.576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1994 r.
7 § 21 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) zarządzenia z dnia 29 listopada 1994 r. (M.P.94.64.576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1994 r.
8 § 22 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) zarządzenia z dnia 29 listopada 1994 r. (M.P.94.64.576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1994 r.
9 § 22 ust. 12 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia z dnia 29 listopada 1994 r. (M.P.94.64.576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1994 r.
10 § 22 ust. 13 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia z dnia 29 listopada 1994 r. (M.P.94.64.576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 grudnia 1994 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024