Minimum programowe wychowania przedszkolnego oraz zestaw dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 11 kwietnia 1992 r.
w sprawie minimum programowego wychowania przedszkolnego oraz zestawu dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się minimum programowe wychowania przedszkolnego, zwane dalej "minimum programowym", stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Minimum programowe zawiera podstawowe cele, zadania i treści wychowania przedszkolnego dzieci w wieku 3-6 lat.
3.
Przedszkola i oddziały przedszkolne organizowane w szkołach podstawowych obowiązane są stosować program opracowany na podstawie minimum programowego, wybrany z zestawu, o którym mowa w § 3.
4.
Wychowanie, nauczanie i opieka w zakresie co najmniej minimum programowego w przedszkolach publicznych i oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych są bezpłatne.
5.
Organy i osoby prowadzące przedszkola lub oddziały przedszkolne ustalają czas zajęć wychowawczo-dydaktycznych przeznaczonych na realizację minimum programowego, z tym że czas ten nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.
§  2.
1.
Nauczyciele przedszkoli i oddziałów przedszkolnych opracowują miesięczne plany pracy na podstawie programu wybranego z zestawu programów wychowania przedszkolnego, o którym mowa w § 3.
2.
Plany pracy powinny obejmować zadania zawarte w programie oraz określać dostosowanie do nich formy i metod pracy, z uwzględnieniem warunków, potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanków.
§  3.
1.
Dopuszcza się do użytku w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych programy wymienione w zestawie programów wychowania przedszkolnego, stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Program wychowania przedszkolnego jest dopuszczany do użytku i wpisywany do zestawu, o którym mowa w ust. 1, przez Ministra Edukacji Narodowej z inicjatywy własnej lub na wniosek autora programu.
§  4.
Zarządzenie nie dotyczy przedszkoli specjalnych.
§  5.
Tracą moc:
1)
program wychowania w przedszkolu, wprowadzony decyzją Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 11 maja 1973 r. (nr KO-410-3/73) - wydanie broszurowe,
2)
program pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi sześcioletnimi, wprowadzony decyzją Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 8 marca 1977 r (nr PN-1-41-1/77) - wydanie broszurowe,
3)
instrukcja do programu pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi sześcioletnimi, wprowadzona decyzją Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 czerwca 1981 r. (nr KO-410-4/91) - wydanie broszurowe.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

MINIMUM PROGRAMOWE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA DZIECI 3-6 LETNICH

I.

 Założenia ogólne

1. Nadrzędną wartością edukacji przedszkolnej jest rozwój dziecka.

2. Placówki przedszkolne pełnią zadania w ścisłym współdziałaniu z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci.

3. Podstawowe kierunki pracy pedagogicznej placówki przedszkolnej powinny być określane przez potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci, a także potrzeby środowiska lokalnego. Nauczyciel w swojej pracy powinien w szczególności:

1) dbać o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,

2) wspierać rozwój aktywności poznawczej dziecka, nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogacającej zasób jego własnych doświadczeń,

3) inicjować poczucie tożsamości dziecka z wzorami i normami postępowania oraz uczyć współodpowiedzialności za własne zachowanie,

4) zapewniać warunki do rozwoju potencjalnych możliwości dziecka, tym samym przygotowywać je do efektywnego korzystania z nauki szkolnej,

5) otaczać szczególną troską dzieci niepełnosprawne, wymagające oddziaływania stymulacyjno-kompensacyjnego, oraz zaspokajać potrzeby dzieci wyróżniających się uzdolnieniami i zainteresowaniami.

II.

 Treści programowe

Zdrowie - aktywność ruchowa - rozwój fizyczny

1. Poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim, ze szczególnym uwzględnieniem elementarnych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.

2. Budzenie świadomości dotyczącej zdrowia i jego zagrożeń.

3. Wyrabianie nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną osobistą i higieną życia codziennego.

4. Kształtowanie prawidłowej postawy fizycznej.

5. Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci.

Dziecko - rodzina - środowisko

1. Rozwijanie pozytywnego obrazu własnej osoby przez poznawanie i wyrażanie własnych uczuć, dostrzeganie swoich problemów i możliwości.

2. Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.

3. Inspirowanie aktywnej postawy dziecka wobec środowiska w bezpośrednich kontaktach z przyrodą i życiem społecznym najbliższego otoczenia.

4. Budzenie poczucia więzi z krajem rodzinnym i wspólnotą ogólnoludzką.

Aktywność intelektualna - rozwój umysłowy

1. Poznawanie otoczenia społecznego, technicznego i przyrodniczego, nabywanie określonych doświadczeń, wiedzy i umiejętności praktycznych.

2. Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, a w szczególności:

- kształtowanie umiejętności językowych; wzbogacanie słownictwa, poprawności fonetycznej i gramatycznej, wyrażania relacji, prowadzenie dialogu, układania opowiadań, wyrażania uczuć;

- kształtowanie sprawności umysłowych: porównywania, klasyfikowania, analizy i syntezy, uogólnienia i wnioskowania.

3. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu i rozwijaniu umiejętności czytania i pisania a w szczególności:

- kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania,

- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej,

- zapoznawanie z istotą symbolu graficznego,

- rozpoznawanie liter drukowanych i pisanych wielkich i małych,

- doskonalenie orientacji przestrzennej,

- doskonalenie sprawności manualnych w trakcie różnorodnych, działań, a także celowo organizowanych ćwiczeń,

- czytanie wyrazów, zdań oraz krótkich tekstów,

- próby pisania, podejmowane z inicjatywy dzieci.

4. Kształtowanie elementarnych pojęć matematycznych dotyczących:

- orientacji w przestrzeni, wielkości przedmiotów, określania ciężaru, pojemności i czasu,

- zapoznawania z figurami geometrycznymi,

- tworzenie zbiorów, ich klasyfikacji jakościowej i ilościowej,

- dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych w zakresie 10 (posługiwanie się znakami).

Wrażliwość estetyczna - aktywność twórcza

1. Budzenie wrażliwości estetycznej dzieci w kontaktach z przyrodą, techniką, sztuką.

2. Umożliwianie dzieciom kontaktu z literaturą, teatrem, plastyką, filmem, muzyką.

3. Rozwijanie różnorodnych form twórczości dziecięcej, z uwzględnieniem prób łączenia różnych rodzajów ekspresji słownej, ruchowej, muzycznej i plastycznej.

4. Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi materiałami, przyborami i narzędziami w działalności plastyczno-konstrukcyjnej.

5. Wdrażanie do organizowania i wykonywania pracy.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZESTAW PROGRAMÓW WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

Dopuszcza się do użytku w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych (szkolnych punktach filialnych) następujące programy:

1) Program wychowania w przedszkolu nr DKO-4013-1/92,

2) Program pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi sześcioletnimi objętymi jednorocznym oddziaływaniem przedszkolnym nr DKO-4013-2/92,

3) Program wychowania w przedszkolu nr DKO-4013-3/92.

Teksty programów stanowią odrębne wydawnictwa.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1992.12.86

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Minimum programowe wychowania przedszkolnego oraz zestaw dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego.
Data aktu: 11/04/1992
Data ogłoszenia: 30/04/1992
Data wejścia w życie: 15/05/1992