Przyjęcie sprawozdań z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1990 r., o bilansie płatniczym Rzeczypospolitej Polskiej za rok 1990, z gospodarki środkami Centralnego Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki, z wykonania Funduszu Rozwoju Kultury za 1990 r. oraz w sprawie udzielenia Rządowi absolutorium.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 22 sierpnia 1991 r.
w sprawie przyjęcia sprawozdań z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1990 r., o bilansie płatniczym Rzeczypospolitej Polskiej za rok 1990, z gospodarki środkami Centralnego Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki w 1990 r., z wykonania Funduszu Rozwoju Kultury za 1990 r. oraz w sprawie udzielenia Rządowi absolutorium.

I.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjmuje:
-
sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1990 r.,
-
bilans płatniczy Rzeczypospolitej Polskiej za 1990 r.,
-
sprawozdanie z gospodarki środkami Centralnego Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki w 1990 r.,
-
sprawozdanie z wykonania Funduszu Rozwoju Kultury za 1990 r.
II.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej udziela Rządowi absolutorium za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1990 r.
III.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej stwierdza jednak, że:
1.
Wyniki gospodarcze uzyskane w roku 1990 zasadniczo i niekorzystnie odbiegają od założeń dotyczących wielkości dochodu narodowego, płac realnych, bezrobocia itp. zawartych w programie, który przedłożony został przez Rząd w październiku 1989 r. i przyjęty do wiadomości przez Sejm. Rząd mimo tych rozbieżności nie przedstawił w trakcie roku korekty programu. Między innymi Rząd nie przedstawił wniosku o zmianę uchwały Sejmu w sprawie bilansu płatniczego, mimo że kształtował się on diametralnie odmiennie już od pierwszych miesięcy roku 1990.
2.
Zasadniczym negatywnym zjawiskiem roku 1990 była bardzo głęboka recesja. Mimo uchwały Sejmu z dnia 11 października 1990 r. Rząd nie podjął istotnych działań, które sprzyjałyby zmniejszeniu skali recesji.
3.
Rząd nie zrealizował niektórych uchwał Sejmu dotyczących spraw gospodarczych. W szczególności nie został przedstawiony Sejmowi projekt ustawy o podatku od zużycia surowców i materiałów zanieczyszczających środowisko oraz nie przedstawiono programu likwidacji przywilejów różnych grup społeczno-zawodowych. Rząd nie wywiązał się również z obowiązku przedstawienia programu restrukturyzacji gospodarki w powiązaniu z polityką przemysłową.
4.
Zmiany wprowadzone uchwałą nr 96/90 Rady Ministrów, zmieniające dochody i wydatki budżetu państwa, jakkolwiek nie budzą wątpliwości merytorycznych, przekroczyły granice upoważnień wynikających z ustawy budżetowej.
5.
Nie było dostatecznej kontroli nad kształtowaniem się obrotów handlu zagranicznego w rublach transferowych, a w rezultacie nastąpił nadmierny wzrost dodatniego salda handlowego, rozliczanego w rublach transferowych. Jest to tylko w części uzasadnione polityką wspierania eksportu polskich produktów. Istotna część wysokiego salda powstała na skutek reeksportu wyrobów sprowadzonych z krajów, z którymi Polska rozliczała się w wolnych dewizach.
6.
Mimo ogólnej pozytywnej oceny wydatkowania środków Funduszu Rozwoju Kultury, pojawiły się w tej dziedzinie bardzo niepokojące zjawiska regresu.
7.
Rząd nie podejmował dostatecznych działań zapewniających uzyskanie przez budżet należnych wpływów z podatków i innych płatności. W szczególności podkreślić należy, że:
a)
obrót importowanymi lekami znajdował się w ogromnej mierze poza kontrolą, w rezultacie czego wydatki budżetu na finansowanie zakupu leków pochodzących z importu były znacznie wyższe od niezbędnych,
b)
nie podjęto energicznego działania zmierzającego do opodatkowania handlu okrężnego. W konsekwencji tego nastąpiły istotne ubytki wpływów do budżetu państwa, a ponadto brak dostatecznych działań zmierzających do unormowania handlu okrężnego był przyczyną zagrożeń sanitarnych,
c)
w polityce celnej nie zostały podjęte na czas inicjatywy legislacyjne, które ułatwiałyby przeciwdziałanie zakupom importowanym realizowanym bez wnoszenia opłat celnych i podatkowych. Mimo zasadniczych zmian w proporcjach importu i eksportu (a głównie szybkiego wzrostu importu dóbr konsumpcyjnych), Rząd nie podjął działań zmierzających do podwyższenia bardzo niskich w II półroczu 1990 r. stawek celnych. Polityka ta postawiła w niesłychanie trudnej sytuacji szereg branż przemysłu oraz rolnictwo, a także była niekorzystna dla budżetu państwa i bilansu płatniczego,
d)
z powodu luk podatkowych w zakresie opodatkowania importu realizowanego przez spółki cywilne nastąpiły duże ubytki wpływów do budżetu państwa, a spółki te bez racjonalnych przyczyn uzyskały korzystniejszą sytuację niż inne rodzaje podmiotów gospodarczych,
e)
nastąpiły bardzo poważne nieprawidłowości w zakresie importu alkoholu, a w szczególności jego opodatkowania. Także z tego tytułu straty budżetu państwa były bardzo wysokie,
f)
poważne nieprawidłowości pojawiły się w opodatkowaniu kasyn gry; również w tym przypadku prowadziło to do utraty wpływów do budżetu państwa,
g)
ze względu na brak wystarczającego nadzoru nad działalnością prywatnych kantorów wymiany walut, znaczna część tej działalności miała charakter nie ewidencjonowany, co doprowadziło do zmniejszenia wpływów podatku dochodowego i obrotowego od tych podmiotów gospodarczych,
h)
w sytuacji napiętego budżetu błędem było zaniechanie częściowego poboru podatku dochodowego z tytułu różnic kursowych. Decyzja taka znacznie uszczupliła dochody budżetu państwa.
8.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej z zaniepokojeniem stwierdza, że w roku 1990 mimo istotnych zmian systemowych nastąpiło poważne ograniczenie aktywności gospodarczej, duże zmniejszenie spożycia i spadek bezpieczeństwa socjalnego. Dochody budżetu państwa nie były egzekwowane w sposób gwarantujący równomierne obciążenie działalności gospodarczej prowadzonej przez podmioty należące do różnych sektorów.

Dochody budżetu państwa wskutek błędów w polityce podatkowej i zaniedbań w egzekwowaniu należności na rzecz budżetu uległy ograniczeniu.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oczekuje od Najwyższej Izby Kontroli, że w prowadzonych aktualnie badaniach podejmie szczególnie kwestie wymienione w punktach 5, 7 (a, b, c, d, g) i przedstawi Sejmowi odpowiedni raport.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1991.28.199

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Przyjęcie sprawozdań z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1990 r., o bilansie płatniczym Rzeczypospolitej Polskiej za rok 1990, z gospodarki środkami Centralnego Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki, z wykonania Funduszu Rozwoju Kultury za 1990 r. oraz w sprawie udzielenia Rządowi absolutorium.
Data aktu: 22/08/1991
Data ogłoszenia: 04/09/1991