Traktat o stosunkach handlowych i gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 26 lipca 1991 r.
w sprawie Traktatu o stosunkach handlowych i gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki.

1.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej potwierdza wolę kształtowania bliskich i przyjaznych stosunków Polski z USA oraz wzmocnienia mechanizmów współpracy gospodarczej, które winny służyć rozwojowi Polski i zapewnieniu należnego jej miejsca w partnerskich stosunkach międzynarodowych. Traktat, zapewniając ochronę dóbr producenta i twórcy, winien zarazem sprzyjać zainteresowaniu firm amerykańskich inwestowaniem w Polsce.
2.
W świetle uwag i wniosków zgłoszonych w trakcie postępowania ratyfikacyjnego, Sejm zobowiązuje rząd do podjęcia działań, które polepszą sytuację polskich eksporterów na rynku amerykańskim poprzez zwiększenie kwot importowych oraz zaprzestanie kwalifikowania Polski wciąż jako kraju o gospodarce kontrolowanej przez państwo.
3.
Sejm zdaje sobie sprawę ze znaczenia obciążeń, jakie w rezultacie nowej regulacji mogą powstać dla polskiej gospodarki, zwłaszcza w postaci wzrostu opłat za korzystanie z amerykańskiej własności intelektualnej oraz wzrostu kosztów importu leków i innych produktów. Koszty takie ponosi każdy kraj wchodzący w globalny system gospodarczy i przyjmujący światowe standardy wobec użytkowników dóbr chronionych. Obciążenia te należy widzieć we właściwych proporcjach i w ścisłym powiązaniu z korzyściami, jakie Traktat przyniesie.
4.
Sejm uznaje, iż postanowienia Traktatu nie mogą obowiązywać wstecz. Postanowienia Traktatu dotyczą wyłącznie inwestycji podjętych po wejściu Traktatu w życie. W szczególności postanowienia Traktatu nie mogą stanowić podstawy do żądania wycofania z użycia programów komputerowych będących w dniu wejścia w życie Traktatu w posiadaniu użytkowników, bez względu na sposób ich uzyskania.
5.
Sejm przyjmuje, iż poziom ochrony programów komputerowych wymagany przez Traktat jest zgodny ze stopniem ochrony przyjętym w dyrektywie EWG z 14 maja 1991 r. W szczególności w kwestii dekompilacji programów komputerowych stosowanie wyjątków przewidzianych w art. 6 wyżej wymienionej dyrektywy jest zgodne z postanowieniami Traktatu.
6.
Traktat nie może być interpretowany jako ograniczenie prawa stron do podejmowania środków ochrony bilansu płatniczego, zgodnie z postanowieniami wielostronnych umów międzynarodowych. Rząd winien dążyć do praktycznej wykładni umożliwiającej podejmowanie środków dla ochrony bilansu płatniczego Polski.
7.
Sejm uznaje, że przewidziana w Aneksie nr 1 instytucja przejściowej ochrony patentowej produktów obowiązywać będzie co najwyżej do momentu wprowadzenia ochrony wymienionych tam produktów w Polsce. Traktat wymaga od Polski zapewnienia ochrony przejściowej na produkty, które nie są obecnie objęte patentami zgodnie z prawem polskim, a które spełniają określone kryteria ustanowione w liście towarzyszącym. Należy przez to rozumieć, iż przejściową ochronę może otrzymać zagraniczny posiadacz patentu, jeżeli uruchomi produkcję w Polsce. Nie mogą natomiast uzyskać przejściowej ochrony dobra importowane.
8.
Sejm uznaje, iż postanowienia Traktatu ograniczające możliwości ustanawiania licencji przymusowej nie dotyczą działań w interesie publicznym, zwłaszcza dla ochrony zdrowia i środowiska, a także bezpieczeństwa kraju.
9.
W związku z trudnościami we wprowadzeniu na czas wymaganych przez Traktat zmian w ustawodawstwie polskim Sejm oczekuje, iż rząd uzyska zrozumienie strony amerykańskiej co do nietraktowania tej zwłoki jako naruszenia postanowień Traktatu. Jednocześnie Sejm zobowiązuje Rząd do przyspieszenia prac nad projektami nowych ustaw i nowelizacji prawa autorskiego, wynalazczego, o ochronie układów scalonych i zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
10.
Sejm uznaje, iż Traktat nie ogranicza swobody stanowiska Polski w GATT oraz zasady równości w zakresie prawnych środków ochrony rynku każdej ze stron przed nadmiernie rosnącym importem.
11.
Sejm widzi potrzebę podjęcia po ratyfkacji rozmów ze stroną amerykańską na temat przedłużenia terminów wprowadzania ochrony patentowej produktów farmaceutycznych, chemicznych i spożywczych do czasu, gdy wymagać tego będzie umowa o stowarzyszeniu między polską a EWG.

W miarę wykonywania postanowień Traktatu mogą pojawiać się kwestie wymagające dodatkowej interpretacji. Winna ona być dokonywana wspólnie ze stroną amerykańską, zarówno przed wymianą dokumentów ratyfikacyjnych, jak i po wejściu Traktatu w życie.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wyraża nadzieję, iż w duchu nowych, aktywnych stosunków przyjaźni Polski z USA możliwe będą wskazane w uchwale wykładnie i praktyczny sposób wdrożenia Traktatu, sprzyjające rozwojowi Polski na zasadzie suwerenności, partnerskiej równości i obustronnych korzyści.

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1991.27.191

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Traktat o stosunkach handlowych i gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki.
Data aktu: 26/07/1991
Data ogłoszenia: 30/08/1991