Regulamin prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu.

UCHWAŁA Nr 160
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 listopada 1987 r.
w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu.

W celu zapewnienia właściwej organizacji pracy Rady Ministrów i Prezydium Rządu, w tym należytego przygotowania projektów normatywnych aktów prawnych i innych dokumentów rządowych, Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rada Ministrów rozpatruje kolegialnie, w ramach posiadanych kompetencji, sprawy o istotnym znaczeniu dla państwa i poszczególnych dziedzin życia społeczno-gospodarczego oraz podejmuje stosowne rozstrzygnięcia.
2.
Rada Ministrów uchwala normatywne akty prawne w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3.
Prezydium Rządu - inicjując prace nad kierunkami rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i sprawując pieczę nad ich realizacją - podejmuje ustalenia i wydaje dyspozycje realizacyjne ujmowane w protokołach ustaleń z posiedzeń.
§  2.
1.
Rada Ministrów i Prezydium Rządu działają na podstawie planów pracy Rządu, w tym programów prac legislacyjnych.
2.
Plany pracy Rządu ustala się na podstawie uchwał Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, wytycznych politycznych, propozycji członków Rady Ministrów, wniosków kierowników urzędów centralnych i wojewodów, a także wniosków Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego.
3.
Projekty planów pracy Rządu, przygotowane przez Urząd Rady Ministrów, przedstawia Radzie Ministrów Prezydium Rządu.
4.
Prezydium Rządu sprawuje bieżącą kontrolę wykonania planów pracy Rządu oraz ustaleń ujętych w protokołach ustaleń z posiedzeń Rady Ministrów i Prezydium Rządu.

Rozdział  2

Opracowywanie i uzgadnianie projektów dokumentów rządowych

§  3.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych, analizy problemowe, oceny realizacji zadań, informacje i sprawozdania oraz inne dokumenty, zwane dalej "dokumentami rządowymi", przygotowują, w ramach posiadanych kompetencji, uzgadniają i wnoszą odpowiednio pod obrady Rady Ministrów lub Prezydium Rządu członkowie Rady Ministrów, kierownicy urzędów centralnych oraz wojewodowie, zwani dalej "organami".
1a. 1
Przygotowanie, uzgodnienie i wniesienie pod obrady Rady Ministrów projektu dokumentu rządowego może być powierzone stałemu komitetowi Rady Ministrów. Zakres i tryb działania stałych komitetów Rady Ministrów określają odrębne przepisy.
2.
Przygotowanie projektu dokumentu rządowego może być powierzone stałemu organowi opiniodawczo-doradczemu Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów albo zespołowi specjalistów z określonej dziedziny.
3.
Przygotowanie projektu dokumentu rządowego może być poprzedzone opracowaniem założeń określających podstawowe zasady proponowanego rozwiązania.
4. 2
Projekty dokumentów rządowych w sprawach należących do właściwości więcej niż jednego organu opracowują wspólnie zainteresowane organy. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
5.
Dokument rządowy opracowuje się w formie właściwej ze względu na jego charakter, załączając w miarę możliwości plan (harmonogram) realizacji ustaleń dokumentu.
6. 3
W opracowaniu projektów normatywnych aktów prawnych uczestniczą pracownicy obsługi prawnej organów.
§  4.
1.
Do projektu normatywnego aktu prawnego załącza się uzasadnienie obejmujące:
1)
wyjaśnienie potrzeby i celu wydania normatywnego aktu prawnego oraz przedstawienie istniejącego stanu w dziedzinie, która ma być normowana,
2)
wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym oraz charakterystykę przewidywanych skutków społecznych i gospodarczych, finansowych, a także prawnych,
3)
omówienie wyników konsultacji społecznej bądź dyskusji publicznej oraz informacje o przedstawionych wariantach i opiniach, w szczególności jeżeli obowiązek przeprowadzenia konsultacji lub zasięgnięcia opinii wynika z przepisów prawa.
2.
Jeżeli projekt normatywnego aktu prawnego przewiduje wydanie aktów wykonawczych należy dołączyć ich projekty.
3.
Zasady techniki prawodawczej ustala Prezes Rady Ministrów.
§  5.
1.
Dokumenty rządowe i ich założenia przed przedstawieniem do rozpatrzenia mogą być poddawane konsultacji społecznej lub przedstawiane do opinii, jeżeli obowiązek taki nie wynika z przepisów szczególnych - w zakresie i trybie określonych w tych przepisach.
2.
Jeżeli obowiązek przeprowadzenia konsultacji lub zasięgnięcia opinii, ze względu na przedmiot lub charakter dokumentu rządowego, wynika z przepisów prawa należy przedstawić informację o stopniu uwzględnienia wyników konsultacji lub o treści opinii.
§  6.
1.
Dokumenty rządowe przed przedstawieniem do rozpatrzenia Radzie Ministrów lub Prezydium Rządu są poddawane przez organ wnioskujący uzgodnieniom z zainteresowanymi członkami Rady Ministrów.
2.
Postępowaniem uzgadniającym, zwłaszcza w sprawach o charakterze formalnoprawnym, powinien być objęty Urząd Rady Ministrów.
3.
Postępowaniem uzgadniającym mogą być objęte również inne organy państwowe, a zwłaszcza: Kancelaria Sejmu, Kancelaria Rady Państwa, Najwyższa Izba Kontroli, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, Prokurator Generalny Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, Państwowy Arbitraż Gospodarczy, Prezes Narodowego Banku Polskiego, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk, centralne organy administracji państwowej i wojewodowie, jeżeli obowiązek uzgodnienia projektu dokumentu rządowego nie wynika z przepisów odrębnych, a organy te są bezpośrednio zainteresowane treścią dokumentu.
4.
W toku uzgadniania dokumentów rządowych należy zasięgać opinii bezpośrednio zainteresowanych organizacji politycznych, społecznych lub zawodowych.
5.
Rada Legislacyjna przy Prezesie Rady Ministrów opiniuje projekty ustaw lub założenia projektów ustaw na wniosek Prezesa Rady Ministrów lub organu wnoszącego projekt pod obrady Rady Ministrów albo z własnej inicjatywy - na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach.
6.
O treści projektów normatywnych aktów prawnych o istotnym znaczeniu społecznym należy informować społeczeństwo za pośrednictwem środków masowego przekazywania informacji.
§  7.
1.
Organy, do których skierowano projekt dokumentu rządowego, są obowiązane zająć stanowisko na piśmie w wyznaczonym terminie, zgłaszając uwagi lub zawiadamiając o ich braku.
2.
Uwagi i opinie powinny w szczególności dotyczyć celowości wydania dokumentu rządowego, treści i formy proponowanych rozwiązań oraz wniosków, a także powinny być formułowane zwięźle i zawierać uzasadnienie.
3.
Termin, w którym należy ustosunkować się do projektu dokumentu rządowego, organ uzgadniający ustala, biorąc pod uwagę rodzaj i przedmiot dokumentu, a także pilność sprawy; termin ten nie powinien być w zasadzie krótszy niż 14 dni oraz nie powinien przekraczać 30 dni.
§  8.
Rozbieżności powstałe w trakcie postępowania uzgodnieniowego właściwy organ wyjaśnia w toku organizowanych przez siebie konferencji uzgadniających. Po zakończeniu konferencji uzgadniającej sporządza się nową wersję dokumentu rządowego oraz – w miarę potrzeby - protokół rozbieżności.
§  9.
1.
Projekty aktów normatywnych, po przeprowadzeniu uzgodnień, a przed skierowaniem pod obrady Rady Ministrów, są rozpatrywane pod względem prawnym i redakcyjnym przez Komisję Prawniczą w Urzędzie Rady Ministrów, zwaną dalej "Komisją". Z wnioskiem o rozpatrzenie projektu przez Komisję występuje organ, który opracował projekt.
2.
Minister - Szef Urzędu Rady Ministrów lub upoważniony prze niego kierownik właściwej komórki organizacyjnej Urzędu Rady Ministrów może:
1)
z własnej inicjatywy lub na wniosek organu wnoszącego projekt normatywnego aktu prawnego zwolnić od obowiązku rozpatrzenia danego projektu przez Komisję,
2)
odmówić skierowania pod obrady Komisji projektu opracowanego niezgodnie z zasadami określonymi w przepisach uchwały oraz w innych przepisach prawa.
3.
Jeżeli projekt normatywnego aktu prawnego przewiduje obowiązek wydania aktów wykonawczych, Komisja rozpatruje projekt aktu podstawowego łącznie z projektami przepisów wykonawczych.
§  10.
1.
Komisja rozpatruje i ocenia projekt normatywnego aktu prawnego pod względem jego zgodności z obowiązującym systemem prawa, prawidłowości i wewnętrznej spójności jego przepisów oraz potrzeby uchylenia lub utrzymania w mocy przepisów dotychczasowych, a także pod względem jego zgodności z zasadami techniki prawodawczej i poprawności językowej.
2.
W wyniku prac Komisja ustala tekst projektu normatywnego aktu prawnego pod względem prawnym i redakcyjnym.
§  11.
1.
Członków Komisji powołuje i odwołuje Minister - Szef Urzędu Rady Ministrów.
2.
Szczegółowe zasady i tryb pracy Komisji określa Minister - Szef Urzędu Rady Ministrów.

Rozdział  3

Wnoszenie dokumentów rządowych pod obrady Rady Ministrów i Prezydium Rządu

§  12.
1.
Dokument rządowy wraz z protokołem rozbieżności oraz wynikami konsultacji lub informacją o opiniach i wnioskach właściwy organ przedstawia do rozpatrzenia Radzie Ministrów lub Prezydium Rządu za pośrednictwem Urzędu Rady Ministrów w trybie określonym przez Ministra - Szefa Urzędu Rady Ministrów.
2.
Urząd Rady Ministrów może zwrócić dokument rządowy, jeżeli nie odpowiada on ustalonym wymaganiom.
3.
Urząd Rady Ministrów prowadzi rejestr dokumentów rządowych wniesionych pod obrady Rady Ministrów i Prezydium Rządu lub skierowanych do Prezesa Rady Ministrów.
§  13.
1.
Urząd Rady Ministrów rozsyła uczestnikom posiedzenia Rady Ministrów i Prezydium Rządu wniesione pod obrady dokumenty rządowe, w terminie nie krótszym niż 7 dni przed datą posiedzenia.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dokument rządowy może być, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, rozesłany do rozpatrzenia w terminie krótszym niż wymieniony w ust. 1.
§  14.
1.
W celu należytego przygotowania spraw wniesionych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezydium Rządu oraz wyjaśnienia istniejących rozbieżności mogą być organizowane w Urzędzie Rady Ministrów konferencje przygotowawcze. W konferencjach przygotowawczych biorą udział przedstawiciele wnioskodawcy, zainteresowanych organów oraz, w miarę potrzeby, zaproszeni przedstawiciele organizacji politycznych, społecznych lub zawodowych. Konferencjom przewodniczy upoważniony przez Ministra - Szefa Urzędu Rady Ministrów członek kierownictwa Urzędu Rady Ministrów.
2.
W toku konferencji przygotowawczej omawia się stan przygotowania dokumentu. Wnioski i ustalenia przyjęte podczas konferencji powinny być, w trybie § 12 ust. 1, zgłoszone przez organ wnioskujący w formie autopoprawki do dokumentu rządowego.
3.
O wynikach konferencji przygotowawczej jej przewodniczący informuje Prezesa Rady Ministrów.
4. 4
Projekty ustaw, dekretów z mocą ustawy, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów, a także rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, są przedstawiane przez ministrów w redakcji ustalonej przez Komisję Prawniczą w Urzędzie Rady Ministrów. Przepis stosuje się również w przypadku przedstawiania projektów przez stałe komitety Rady Ministrów.

Rozdział  4

Rozpatrywanie spraw przez Radę Ministrów i Prezydium Rządu

§  15.
1.
Do rozpatrzenia przez Radę Ministrów właściwe organy kierują:
1)
projekty ustaw wnoszonych do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej lub projekty dekretów z mocą ustawy, wnoszonych do Rady Państwa z inicjatywy Rządu,
2)
projekty dokumentów rządowych wnoszonych do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na podstawie przepisów szczególnych,
3)
projekty rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów o charakterze wykonawczym do ustaw i dekretów z mocą ustawy,
4)
projekty uchwał Rady Ministrów w węzłowych sprawach dotyczących państwa i gospodarki narodowej,
5)
projekty stanowiska Rządu w sprawie projektów ustaw i dekretów z mocą ustawy wnoszonych z pozarządowej inicjatywy ustawodawczej,
6)
projekty planów pracy Rządu i programów rządowych,
7)
projekty innych dokumentów rządowych, zawierające w szczególności koncepcje rozwiązań systemowych i zasady polityki państwa w poszczególnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego.
2.
Rada Ministrów rozpatruje ponadto sprawy wniesione przez Prezesa Rady Ministrów.
§  16.
1.
Do rozpatrzenia przez Prezydium Rządu właściwe organy kierują w szczególności:
1)
założenia projektów normatywnych aktów prawnych,
2)
informacje i analizy problemowe,
3)
oceny realizacji zadań i ustaleń ujętych w protokołach ustaleń z posiedzeń Rady Ministrów i Prezydium Rządu oraz projekty zaleceń pokontrolnych,
4)
wnioski członków Rady Ministrów i kierowników urzędów centralnych o podjęcie operatywnych rozstrzygnięć w sprawach o podstawowym znaczeniu dla państwa i gospodarki narodowej.
2.
Prezydium Rządu rozpatruje ponadto inne sprawy skierowane przez Prezesa Rady Ministrów lub wnoszone przez członków Prezydium Rządu, z zastrzeżeniem przepisów § 12 i 13.
3.
Prezes Rady Ministrów rozstrzyga, które z dokumentów rządowych, nie wymagające z mocy przepisów prawa rozpatrzenia przez Radę Ministrów, są kierowane bezpośrednio do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej lub naczelnych instancji politycznych albo do rozpatrzenia przez Prezydium Rządu.
§  17.
1.
Prezes Rady Ministrów lub w jego imieniu wiceprezes Rady Ministrów, któremu przedstawiono dokument rządowy nie wymagający z mocy przepisów prawa rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezydium Rządu, może rozstrzygnąć sprawę w ramach kompetencji określonych w przepisach o podziale pracy w Prezydium Rządu.
2.
O podjętych rozstrzygnięciach w sprawach, o których mowa w ust. 1, zawiadamia się zainteresowane organy.
§  18.
1.
Posiedzenia Rady Ministrów i Prezydium Rządu zwołuje i porządek obrad aprobuje Prezes Rady Ministrów.
2.
Rada Ministrów i Prezydium Rządu odbywają posiedzenia w stałych terminach ustalanych na podstawie planu pracy Rządu. Zawiadomienie o posiedzeniu wraz z porządkiem obrad Urząd Rady Ministrów rozsyła uczestnikom posiedzenia w terminie umożliwiającym przygotowanie się do udziału w obradach; termin ten nie powinien być krótszy niż 5 dni przed datą posiedzenia.
3. 5
Posiedzenia Rady Ministrów odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  19.
1.
Posiedzeniom Rady Ministrów i Prezydium Rządu przewodniczy Prezes Rady Ministrów lub wyznaczony przez niego wiceprezes Rady Ministrów.
2.
Obecność członków Rady Ministrów oraz Prezydium Rządu na posiedzeniach jest obowiązkowa. O przyczynach planowanej nieobecności należy powiadomić Prezesa Rady Ministrów przed posiedzeniem; w zastępstwie nieobecnego członka Rady Ministrów w posiedzeniu może uczestniczyć jego stały zastępca.
3.
W posiedzeniach Rady Ministrów uczestniczą: Prezes Najwyższej Izby Kontroli, Prokurator Generalny Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Prezes Narodowego Banku Polskiego i Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk.
4.
W posiedzeniach Rady Ministrów i Prezydium Rządu mogą uczestniczyć zaproszeni przedstawiciele organizacji politycznych, społecznych, zawodowych i spółdzielczych, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie.
5.
W posiedzeniach Rady Ministrów i Prezydium Rządu mogą uczestniczyć inne osoby, zapraszane w miarę potrzeby do udziału w całym posiedzeniu bądź jego części.
§  20.
1.
Rada Ministrów lub Prezydium Rządu przyjmuje dokumenty rządowe i podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej połowy liczby członków w głosowaniu jawnym, większością głosów. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad. Rada Ministrów lub Prezydium Rządu może zdecydować o przeprowadzeniu tajnego głosowania.
2. 6
Przyjęte przez Radę Ministrów lub Prezydium Rządu dokumenty rządowe są podpisywane przez Prezesa Rady Ministrów lub upoważnionego wiceprezesa Rady Ministrów. Dokumenty przedstawia do podpisu Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów lub upoważniony przez niego członek kierownictwa Urzędu Rady Ministrów.
§  20a. 7
 
1.
Przyjmowanie dokumentów rządowych i podejmowanie rozstrzygnięć przez Radę Ministrów, z zastrzeżeniem przepisów § 15, może następować w trybie obiegowym (poza posiedzeniem), na zasadzie pełnego uzgodnienia stanowisk, w szczególności za pośrednictwem stałych komitetów Rady Ministrów.
2.
W razie stwierdzenia pełnego uzgodnienia stanowisk członków Rady Ministrów co do projektu dokumentu rządowego lub rozstrzygnięcia Rady Ministrów, stosowny dokument może być przedstawiony do podpisu w trybie określonym w § 20 ust. 2.
3.
Wykaz spraw przyjętych w trybie obiegowym przedstawia się do wiadomości Radzie Ministrów na najbliższym posiedzeniu.
§  21.
1.
Posiedzenia Rady Ministrów i Prezydium Rządu mają charakter poufny. Przewodniczący obrad może zarządzić tajność całości lub części posiedzenia.
2.
Z przebiegu posiedzenia Rady Ministrów i Prezydium Rządu sporządza się protokół ustaleń oraz zapis przebiegu obrad, z zachowaniem przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej.
3.
Protokół ustaleń, po podpisaniu przez przewodniczącego obrad, doręcza się w terminie 7 dni od daty posiedzenia stałym uczestnikom obrad, zainteresowanym organom państwowym, a w miarę potrzeby - również przewodniczącym organizacji i instytucji, których zapisy protokołu bezpośrednio dotyczą. Zapis przebiegu obrad może być w całości lub w części udostępniony do wglądu zainteresowanemu uczestnikowi obrad.
4.
Urząd Rady Ministrów zapewnia kontrolę realizacji ustaleń, ujętych w protokołach posiedzeń; organ zobowiązany do realizacji zadań określonych w protokole ustaleń, na wniosek Urzędu Rady Ministrów, składa okresowe informacje o stanie wywiązywania się z ciążących na nim obowiązków.

Rozdział  5

Rozpatrywanie spraw przez organy opiniodawczo-doradcze

§  22.
1.
Organy opiniodawczo-doradcze Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, w sprawach należących do ich właściwości, rozpatrują skierowane pod ich obrady dokumenty rządowe i wyrażają swoją opinię.
2.
Do rozpatrzenia przez organ opiniodawczo-doradczy mogą być w szczególności kierowane projekty założeń dokumentów rządowych, w tym aktów normatywnych, informacje i analizy problemowe oraz oceny realizacji zadań, a także projekty zaleceń pokontrolnych.
3.
Zakres i tryb działania organów opiniodawczo-doradczych regulują odrębne przepisy.

Rozdział  6

Rejestrowanie i ogłaszanie normatywnych aktów prawnych

§  23.
1.
Zasady ogłaszania normatywnych aktów prawnych regulują odrębne przepisy, z tym że uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i zarządzenia ministrów związane z realizacją praw i obowiązków obywateli podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej "Monitor Polski".
2.
W celu ogłoszenia rozporządzenia lub zarządzenia ministra w Dzienniku Ustaw Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej lub w Dzienniku Urzędowym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej "Monitor Polski" właściwy minister przesyła do Urzędu Rady Ministrów podpisany oryginał tego aktu wraz z dwiema kopiami, z odciskami pieczęci ministerstwa. Wymagania te obowiązują w razie wydawania aktu w porozumieniu z innym ministrem lub ministrami.
3.
Ministrowie przesyłają do Urzędu Rady Ministrów dwa egzemplarze dziennika urzędowego ministerstwa.
§  24.
1.
Normatywne akty prawne wydawane przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów są ewidencjonowane w Urzędzie Rady Ministrów według zasad określonych przez Ministra - Szefa Urzędu Rady Ministrów.
2.
Normatywne akty prawne wydawane przez naczelne i centralne organy administracji państwowej podlegają rejestracji w rejestrze przepisów resortowych, prowadzonym przez Ministra Sprawiedliwości.
3.
W celu dokonania rejestracji naczelne i centralne organy administracji państwowej przesyłają Ministrowi Sprawiedliwości, w terminie 14 dni, wydany akt normatywny wraz z jego uzasadnieniem.
4.
Przepisy ust. 2 i 3 nie dotyczą normatywnych aktów prawnych:
1)
określonych w ust. 1,
2)
podlegających ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej lub w Dzienniku Urzędowym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej "Monitor Polski",
3)
wydanych przez Ministrów Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, chyba że akt normatywny dotyczy terenowych organów administracji państwowej albo innych organów lub jednostek organizacyjnych nie podporządkowanych ministrowi,
4)
z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa oraz o charakterze tajnym.
5.
Ministrowie Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych prowadzą ewidencję wydawanych przez siebie normatywnych aktów prawnych.
§  25.
1.
Minister Sprawiedliwości odmówi zarejestrowania normatywnego aktu prawnego, nadesłanego do rejestru przepisów resortowych, jeżeli akt ten jest sprzeczny z aktem prawnym wyższego rzędu lub w inny sposób narusza obowiązujący system prawa albo został wydany z naruszeniem wymagań formalnych.
2.
O odmowie zarejestrowania normatywnego aktu prawnego Minister Sprawiedliwości zawiadamia właściwy naczelny lub centralny organ administracji państwowej. Zawiadomienie o odmowie zarejestrowania powinno zawierać uzasadnienie oraz wnioski w sprawie usunięcia wskazanych wadliwości.
3.
Naczelny lub centralny organ administracji państwowej, który otrzymał zawiadomienie o odmowie zarejestrowania normatywnego aktu prawnego, jest obowiązany w ciągu 14 dni rozpatrzyć wnioski Ministra Sprawiedliwości. W razie nieuwzględnienia wniosków, sprawa jest przedstawiana Prezesowi Rady Ministrów, który podejmuje ostateczną decyzję.
4.
Minister Sprawiedliwości określi szczegółowe zasady i tryb prowadzenia rejestru przepisów resortowych.
§  26.
1.
Przy Ministrze Sprawiedliwości działa Zespół do Spraw Doskonalenia Przepisów Resortowych jako organ doradczy i opiniodawczy w sprawach przepisów resortowych.
2.
Minister Sprawiedliwości określa zadania Zespołu, tryb jego działania, powołuje członków Zespołu oraz wyznacza przewodniczącego.
§  27.
Minister Sprawiedliwości corocznie przedstawia Prezesowi Rady Ministrów informację oraz ocenę aktów prawnych zarejestrowanych w rejestrze przepisów resortowych.

Rozdział  7

Przepisy końcowe

§  28.
1.
Obsługę organizacyjną i prawną prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu zapewnia Urząd Rady Ministrów.
2.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów wyznacza członków kierownictwa Urzędu Rady Ministrów, którzy nadzorują funkcjonowanie obsługi organizacyjnej i prawnej Rady Ministrów i Prezydium Rządu.
3.
Szczegółowe zadania oraz strukturę komórek organizacyjnych, zajmujących się obsługą prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu, a w szczególności obsługą organizacyjną i prawną, określa statut Urzędu Rady Ministrów.
§  29.
1.
Przepisy uchwały, z wyłączeniem przepisów rozdziału 3, stosuje się odpowiednio do trybu opracowywania i uzgadniania normatywnych aktów prawnych ministrów i kierowników urzędów centralnych.
2.
Opracowywanie i uzgadnianie projektów normatywnych aktów prawnych, dotyczących umów międzynarodowych (państwowych, rządowych, resortowych), regulują odrębne przepisy.
§  30.
Przepisy uchwały dotyczące ministrów i wojewodów stosuje się odpowiednio do kierowników urzędów centralnych i prezydentów miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi.
§  31.
1.
Traci moc uchwała nr 93 Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1983 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu oraz trybu opracowywania, uzgadniania i ogłaszania normatywnych aktów prawnych (Monitor Polski Nr 27, poz. 152).
2.
W zakresie unormowanym w uchwale traci moc uchwała nr 113 Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie trybu działania Rady Ministrów i Prezydium Rządu (Monitor Polski Nr 30, poz. 223, z 1971 r. Nr 38, poz. 247 i z 1983 r. Nr 27, poz. 152).
§  32.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały Nr 195 z dnia 21 listopada 1988 r. (M.P.88.32.289) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 grudnia 1988 r.
2 § 3 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały Nr 195 z dnia 21 listopada 1988 r. (M.P.88.32.289) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 grudnia 1988 r.
3 § 3 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) uchwały Nr 195 z dnia 21 listopada 1988 r. (M.P.88.32.289) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 grudnia 1988 r.
4 § 14 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały Nr 195 z dnia 21 listopada 1988 r. (M.P.88.32.289) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 grudnia 1988 r.
5 § 18 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały Nr 195 z dnia 21 listopada 1988 r. (M.P.88.32.289) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 grudnia 1988 r.
6 § 20 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały Nr 195 z dnia 21 listopada 1988 r. (M.P.88.32.289) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 grudnia 1988 r.
7 § 20a dodany przez § 1 pkt 5 uchwały Nr 195 z dnia 21 listopada 1988 r. (M.P.88.32.289) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 grudnia 1988 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024