Organizacja czynów społecznych.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 6 października 1983 r.
w sprawie organizacji czynów społecznych.

W celu rozwijania przez rady narodowe oraz samorząd mieszkańców miast i wsi - wespół z Patriotycznym Ruchem Odrodzenia Narodowego, związkami zawodowymi, samorządami, ruchem spółdzielczym, organizacjami społeczno-zawodowymi rolników, kobiecymi, młodzieżowymi i innymi - inicjatyw ludności w podejmowaniu czynów społecznych Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Powołuje się Krajową Komisję Czynów Społecznych w składzie: przewodniczący, zastępcy przewodniczącego, sekretarz - stanowiący jej Prezydium - oraz członkowie.
2.
Skład osobowy Krajowej Komisji Czynów Społecznych na podstawie wniosków zainteresowanych organów państwowych i organizacji społecznych ustala Przewodniczący Rady Państwa.
§  2.
Do zakresu działania Krajowej Komisji Czynów Społecznych należy w szczególności:
1)
propagowanie idei rozwoju czynów społecznych oraz tworzenie warunków zapewniających ich sprawną realizację, wspieraną pomocą państwa,
2)
opracowywanie propozycji kierunków rozwoju czynów społecznych i harmonizowanie ich z polityką społeczno-gospodarczą państwa,
3)
dokonywanie okresowych analiz rozwoju czynów społecznych dla upowszechniania najlepszych doświadczeń, sprzyjających zwiększaniu efektywności społecznego działania,
4)
opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących problematyki czynów społecznych i inicjowanie zmian obowiązujących przepisów,
5)
udzielanie pomocy terenowym komisjom czynów społecznych.
§  3.
W celu zapewnienia społecznej inspiracji i koordynacji działań dla rozwoju czynów społecznych zaleca się radom narodowym stopnia wojewódzkiego i podstawowego powołanie, w porozumieniu z zainteresowanymi instytucjami i organizacjami społecznymi, wojewódzkich, miejskich, miejsko-gminnych i gminnych komisji czynów społecznych.
§  4.
1.
Wojewódzkie komisje czynów społecznych w szczególności:
1)
popularyzują ideę rozwoju czynów społecznych i w tym celu inicjują współdziałanie terenowych organów administracji państwowej i gospodarczej oraz zainteresowanych organizacji dla pobudzania inicjatyw społecznych, zgodnie z priorytetami wynikającymi z planów społeczno-gospodarczych województw,
2)
analizują skuteczność metod w dziedzinie programowania, organizowania i realizacji czynów społecznych w gminach i miastach oraz na tej podstawie upowszechniają najlepsze doświadczenia, sprzyjające efektywności społecznego działania,
3)
opiniują wojewódzkie programy rozwoju czynów społecznych, dokonują analiz ich realizacji oraz przygotowują wynikające z nich propozycje i wnioski,
4)
udzielają pomocy miejskim, miejsko-gminnym i gminnym komisjom czynów społecznych w realizacji ich zadań, a zwłaszcza w dziedzinie wspierania działań samorządu mieszkańców i komitetów tworzonych dla realizacji poszczególnych czynów społecznych.
2.
Miejskie, miejsko-gminne i gminne komisje czynów społecznych w szczególności:
1)
zespalają inicjatywy mieszkańców, inicjując współdziałanie wszystkich organizacji i instytucji zainteresowanych wspólnym porządkowaniem i rozbudową - poprzez czyny społeczne - infrastruktury miast i wsi,
2)
pobudzają za pośrednictwem organizacji społecznych, spółdzielczych i samorządów podejmowanie czynów społecznych - zgodnie z hierarchią miejscowych potrzeb,
3)
opiniują programy czynów społecznych i oceniają ich wykonanie,
4)
analizują pracę komitetów czynów społecznych oraz wspólnie z terenowym organem administracji państwowej udzielają im pomocy w sprawach organizacji, przygotowania i realizacji czynów społecznych,
5)
inicjują i organizują współzawodnictwo w dziedzinie jakości wykonania i zagospodarowania obiektów realizowanych w czynach społecznych,
6)
przygotowują analizy i propozycje w dziedzinie popierania i pomocy w realizacji czynów społecznych.
3.
Szczegółowy zakres działania, tryb pracy i sposób powoływania składu komisji określają właściwe rady narodowe.
§  5.
1.
Krajowa Komisja Czynów Społecznych składa Radzie Państwa informacje ze swej działalności oraz przedstawia analizy, propozycje i wnioski wynikające z zakresu powierzonych zadań.
2.
Krajowa Komisja Czynów Społecznych współdziała z Komisją Spraw Rad Narodowych Rady Państwa.
3.
Wojewódzkie, miejskie, miejsko-gminne i gminne komisje czynów społecznych składają właściwym radom narodowym informacje ze swej działalności oraz przedstawiają analizy, propozycje i wnioski z zakresu powierzonych zadań.
§  6.
1.
Obsługę Krajowej Komisji Czynów Społecznych zapewnia Kancelaria Rady Państwa.
2.
Obsługę wojewódzkich, miejskich, miejsko-gminnych i gminnych komisji czynów społecznych zapewniają właściwe terenowe organy administracji państwowej.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024