Sprzedaż samochodów osobowych dla ludności oraz rozwój zaplecza motoryzacji.

UCHWAŁA Nr 49
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lutego 1981 r.
w sprawie sprzedaży samochodów osobowych dla ludności oraz rozwoju zaplecza motoryzacji.

W celu racjonalizacji systemu sprzedaży samochodów osobowych dla ludności zgodnie z postulatami załóg pracowniczych oraz opiniami i wnioskami wynikającymi z konsultacji społecznych, jak również w celu zapewnienia warunków do dalszego rozwoju zaplecza motoryzacji - na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. - Prawo bankowe (Dz. U. Nr 20, poz. 108) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Znosi się dotychczasowy system przydziałów i sprzedaży samochodów osobowych na imienne upoważnienie (tzw. "talony").
§  2.
1.
Sprzedaż samochodów osobowych produkcji krajowej dla ludności następuje w systemie przedpłat.
2.
Samochody osobowe z importu sprzedawane są wyłącznie za gotówkę.
3.
Ilość i marki samochodów osobowych produkcji krajowej, przewidzianych do sprzedaży w systemie przedpłat w latach 1982-1985, określa załącznik do uchwały.
4. 1
Ilość i marki samochodów osobowych produkcji krajowej, przewidziane do sprzedaży w systemie przedpłat w 1986 r. i w latach następnych, ustalać będzie Minister Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego w terminie uruchomienia przedpłat na kolejne lata po 1985 r. Uruchomienie przedpłat na lata po 1985 r. nastąpi po zakończeniu przyjmowania przedpłat na lata 1982-1985.
§  3.
1.
Przedpłaty na określone marki samochodów osobowych produkcji krajowej będą dokonywane na specjalne rachunki przedpłat na nabycie samochodu, prowadzone przez oddziały specjalistyczne Narodowego Banku Polskiego - powszechne kasy oszczędności - właściwe według miejsca zamieszkania wpłacającego.
2. 2
Minister Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego i Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług określą szczegółowe zasady i tryb sprzedaży samochodów osobowych oraz dokonywania przedpłat na specjalne rachunki przedpłat, z uwzględnieniem następujących zasad:
1)
specjalny rachunek przedpłat na nabycie samochodu osobowego produkcji krajowej może otworzyć jedynie osoba pełnoletnia, bez prawa przeniesienia na inną osobę uprawnienia z tego rachunku do nabycia samochodu; ograniczenie to nie dotyczy przejścia w drodze spadku na inną osobę uprawnienia do nabycia samochodu,
2)
wpłaty na specjalny rachunek przedpłat podlegają oprocentowaniu w stosunku rocznym w wysokości:
a)
na rzecz wpłacającego:

4% - jeżeli okres oszczędzania na specjalnym rachunku przedpłat nie przekracza trzech lat,

5% - jeżeli okres oszczędzania na specjalnym rachunku przedpłat przekracza trzy lata,

b)
na rzecz Funduszu Rozwoju Zaplecza Motoryzacji - 2%,
3)
jeżeli posiadacz specjalnego rachunku przedpłat zrezygnuje z nabycia samochodu osobowego produkcji krajowej w trybie przedpłat, otrzymuje zwrot wniesionych wpłat wraz z oprocentowaniem w wysokości 6% w stosunku rocznym,
4)
w razie utraty uprawnienia do nabycia samochodu osobowego produkcji krajowej wpłacający otrzymuje zwrot wniesionych wpłat wraz z oprocentowaniem w wysokości 3% w stosunku rocznym,
5)
jeżeli ilość wniesionych przedpłat przekroczy ilość samochodów przewidzianych do sprzedaży w danym roku, uprawnienie do nabycia samochodu osobowego produkcji krajowej w systemie przedpłat ustala się w drodze publicznego losowania, w którym uczestniczyć będą wszyscy posiadacze specjalnego rachunku przedpłat otwartych na ten okres,
6)
nabywcą nowego samochodu może być osoba, która przez ostatnie cztery lata nie nabyła nowego samochodu (okres karencji) w przedsiębiorstwach "Polmozbyt" lub w innych jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra Przemysłu Maszynowego; nie dotyczy to osób nabywających samochody w ramach eksportu wewnętrznego.
3.
Nabywcą nowego samochodu przed upływem terminu określonego w ust. 2 pkt 6 może być osoba, której samochód uległ zniszczeniu lub uszkodzeniu w stopniu wykluczającym dalsze jego użytkowanie i z tego powodu został skasowany; okoliczność ta powinna być udokumentowana przez nabywcę.
§  4.
Przy sprzedaży samochodów osobowych stosuje się zasadę, że ceną samochodu jest cena detaliczna obowiązująca w dniu jego odbioru.
§  5.
1. 3
Samochodami przeznaczonymi do sprzedaży rynkowej dla ludności, w wielkościach wynikających z rocznych narodowych planów społeczno-gospodarczych, dysponuje Minister Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług.
2. 4
Minister Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług wydziela z przeznaczonych do sprzedaży dla ludności samochodów osobowych określone ilości samochodów:
1)
specjalistycznych, konstrukcyjnie dostosowanych do eksploatacji dla inwalidów, dla lekarzy wiejskich i rejonowych pracujących w trudnych warunkach terenowych, służby rolno-weterynaryjnej, górników i innych grup zawodowych pracujących w trudnych warunkach oraz dla taksówkarzy,
2)
na potrzeby premiowania z tytułu bonów oszczędnościowych, gier liczbowych, loterii i konkursów,
3)
dla pracowników uprawnionych do używania własnego samochodu do celów służbowych,
4)
dla osób, które wniosły przedpłaty na samochody osobowe przed dniem wejścia w życie uchwały,
5)
stanowiących rezerwę - w wysokości 2% samochodów przeznaczonych do sprzedaży rynkowej w danym roku - będącą w dyspozycji Ministra Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego na cele wymiany samochodów z tytułu gwarancji lub rękojmi za wady, zabezpieczenia skutków zmian wielkości produkcji i rozdziału samochodów.
6)
na inne nie przewidziane i uzasadnione potrzeby, w wysokości 3% samochodów przeznaczonych do sprzedaży rynkowej w danym roku.
3. 5
Rozdziału ustalonych ilości samochodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3 i 6 dokonują:
1)
Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej - dla pracowników resortu administracji i gospodarki przestrzennej, a także dla pracowników terenowych organów administracji państwowej oraz taksówkarzy,
2)
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - dla pracowników resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych oraz dla pracowników jednostek organizacyjnych wytwórstwa materiałów budowlanych, a także dla organizacji samorządowych budownictwa,
3)
Minister Finansów - dla pracowników resortu finansów, a także na potrzeby gier liczbowych, loterii i konkursów,
4)
Minister Górnictwa i Energetyki - dla górników pracujących w dni ustawowo wolne od pracy oraz dla pozostałych pracowników resortu, a także innych organizacji górnictwa i energetyki,
5)
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług - dla pracowników jednostek organizacyjnych resortu handlu wewnętrznego i usług oraz dla drobnej wytwórczości i rzemiosła, a także dla pracowników organizacji samorządowych, których działalność dotyczy handlu wewnętrznego i usług,
6)
Minister Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego - dla górników pracujących w dni ustawowo wolne od pracy oraz dla pozostałych pracowników resortu hutnictwa i przemysłu maszynowego,
7)
Minister Kultury i Sztuki - dla artystów, pracowników poligrafii oraz innych jednostek organizacyjnych resortu kultury i sztuki, a także pracowników innych jednostek, których działalność dotyczy kultury i sztuki,
8)
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - dla pracowników resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego,
9)
Minister Łączności - dla doręczycieli wiejskich i pracowników zatrudnionych przy opróżnianiu skrzynek pocztowych i automatów telefonicznych oraz dla pozostałych pracowników tego resortu,
10)
Minister Obrony Narodowej - dla żołnierzy zawodowych i pracowników resortu obrony narodowej,
11)
Minister Przemysłu Chemicznego i Lekkiego - dla górników pracujących w dni ustawowo wolne od pracy oraz dla pozostałych pracowników resortu, a także dla pracowników innych organizacji przemysłu chemicznego i lekkiego,
12)
Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - dla pracowników służby rolnej i weterynaryjnej oraz dla pracowników państwowych gospodarstw rolnych, pracowników innych jednostek organizacyjnych resortu rolnictwa i gospodarki żywnościowej, a także dla pracowników organizacji samorządowych, których działalność dotyczy rolnictwa i gospodarki żywnościowej,
13)
Minister Spraw Wewnętrznych - dla funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa i Milicji Obywatelskiej oraz dla pracowników resortu spraw wewnętrznych,
14)
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej - dla inwalidów oraz dla lekarzy wiejskich i rejonowych pracujących w trudnych warunkach terenowych, a także dla pracowników innych jednostek organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej,
15)
Prezes Narodowego Banku Polskiego - dla pracowników banków, a także na potrzeby premiowania z tytułu bonów oszczędnościowych,
16)
Minister Komunikacji - dla pracowników resortu komunikacji, spółdzielczości oraz resortów i organizacji nie wymienionych w pkt 1-15.
§  6. 6
Nabywca samochodu, uprzedzony o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie, składa pisemne oświadczenie stwierdzające fakt, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 6.
§  7.
Tworzy się Fundusz Rozwoju Zaplecza Motoryzacji zasilany z:
1)
kwot Funduszu Rozwoju Sieci Handlowo-Obsługowej Motoryzacji wraz z odsetkami od wpłat zgromadzonych w dotychczasowym trybie na rachunku tego funduszu,
2)
odpisów w wysokości 2% w stosunku rocznym od łącznej sumy wpłat wniesionych w systemie przedpłat na specjalny rachunek przedpłat,
3)
odpisów w wysokości 20% kwot dopłat do ceny samochodów osobowych z tytułu przyspieszonej (ekspresowej) sprzedaży w 1981 r.
§  8.
1.
Fundusz Rozwoju Zaplecza Motoryzacji jest przeznaczony na budowę sieci handlowo-obsługowej motoryzacji, modernizację zdolności wytwórczych przemysłu motoryzacyjnego w zakresie rozwoju produkcji serwisowych urządzeń obsługowo-naprawczych, części zamiennych oraz na inne inwestycje modernizacyjne związane z obsługą rynku motoryzacyjnego i jego infrastrukturą, realizowane poza limitem nakładów inwestycyjnych ustalonych w rocznych narodowych planach społeczno-gospodarczych.
2. 7
Minister Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego jest dysponentem funduszu, o którym mowa w ust. 1, określa zasady gospodarowania środkami tego funduszu i podejmuje decyzje o uruchomieniu zadań inwestycyjnych.
3.
Upoważnia się Ministra Finansów do uzupełniającego finansowania inwestycji, o których mowa w ust. 1, kredytem bankowym do wysokości 50% ich kosztów, spłacanym z amortyzacji i zysku w okresie 2 lat po zakończeniu inwestycji.
§  9.
1.
W 1981 r. samochody osobowe pozostałe po wykonaniu zobowiązań z tytułu wniesionych przedpłat przed dniem wejścia w życie uchwały oraz nie wykonanych zobowiązań z 1980 r. sprzedawane będą za gotówkę w trybie sprzedaży ekspresowej na zasadach, która zostaną określone w przepisach szczegółowych, o których mowa w § 3 ust. 2.
2.
Jeżeli potwierdzony na 1980 r. termin sprzedaży samochodu osobowego został z winy sprzedawcy przesunięty na 1981 r., sprzedaż samochodu następuje po cenie detalicznej obowiązującej w dniu 31 grudnia 1980 r.
§  10.
Wykonanie i rozliczenie zobowiązań z tytułu wniesionych przedpłat na samochody osobowe, dokonanych przed dniem 1 stycznia 1981 r., następuje:
1)
w stosunku do zobowiązań przyjętych do realizacji na 1981 r.:
a)
w odniesieniu do samochodów osobowych produkcji krajowej oraz potwierdzonych do sprzedaży (odbioru) samochodów z importu marki "Wołga", "Skoda" i "Zaporożec" przez sprzedaż tych samochodów na dotychczas obowiązujących zasadach,
b)
w odniesieniu do samochodów z importu marki "Wartburg" i "Trabant" przez:
sprzedaż osobom, które wniosły przedpłatę na samochód marki "Wartburg", samochodu produkcji krajowej marki "Polonez", a osobom, które wniosły przedpłatę na samochód marki "Trabant" - samochodu marki "Fiat 126 P", jeżeli wyrażą one na to zgodę, lub
zwrot wniesionych przedpłat wraz z odsetkami w wysokości 3% w stosunku rocznym za okres jednego roku oraz w wysokości 4% w stosunku rocznym za okres dłuższy niż jeden rok od daty wniesienia przedpłaty,
2)
w stosunku do osób, które wniosły przedpłatę na lata 1982-1985, jeżeli wyrażą zgodę na przelew kwoty przedpłaty na specjalny rachunek przedpłat i wnoszenie dalszych wpłat na zasadach określonych w uchwale, przez sprzedaż w pierwszej kolejności w potwierdzonym roku odbioru:
a)
samochodu osobowego produkcji krajowej oraz samochodów marki "Skoda" i "Wołga",
b)
w zamian samochodu osobowego marki "Wartburg" - samochodu marki "Polonez" bądź zwrot wniesionych przedpłat wraz z odsetkami zgodnie z przepisem pkt 1 lit. b).
§  11.
Traci moc uchwała nr 212 Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 1974 r. w sprawie sprzedaży samochodów osobowych oraz rozwoju zaplecza handlowo-obsługowego samochodów osobowych (Monitor Polski z 1974 r. Nr 33, poz. 195 i z 1977 r. Nr 17, poz. 96).
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ILOŚCI I MARKI SAMOCHODÓW OSOBOWYCH PRZEZNACZONYCH DO SPRZEDAŻY W SYSTEMIE PRZEDPŁAT W LATACH 1982-1985

Rok 1982 1983 1984 1985
Razem samochodów szt. 150.000 150.000 150.000 150.000
w tym marki:
"Fiat 126 P" szt. 100.000 100.000 100.000 100.000
"Syrena 105" " 20.000 20.000 10.000 -
"Fiat 125 P" " 15.000 15.000 15.000 20.000
"Polonez" " 15.000 15.000 25.000 30.000
1 § 2 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 4 października 1982 r. (M.P.82.25.232) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 października 1982 r.
2 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 4 października 1982 r. (M.P.82.25.232) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 października 1982 r.
3 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 4 października 1982 r. (M.P.82.25.232) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 października 1982 r.
4 § 5 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 4 października 1982 r. (M.P.82.25.232) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 października 1982 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 marca 1984 r. (M.P.84.12.83) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 maja 1982 r.

5 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 marca 1984 r. (M.P.84.12.83) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 maja 1984 r.
6 § 6 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 24 listopada 1981 r. (M.P.81.29.269) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 1981 r.
7 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 4 października 1982 r. (M.P.82.25.232) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 października 1982 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024