Zm.: Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 21 listopada 1980 r.
o zmianie Regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Art.  1.

W uchwale Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 1 marca 1957 r. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1976 r. Nr 21, poz. 94 oraz z 1980 r. Nr 24, poz. 109) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"Art. 2. 1. Posłowie są obowiązani:

a) brać udział w pracach Sejmu, a w szczególności uczestniczyć w posiedzeniach Sejmu oraz komisji, do których zostali powołani,

b) utrzymywać więź z wyborcami, informować ich o aktualnych problemach państwa, zdawać sprawę ze swojej działalności i działalności Sejmu oraz przedstawiać postulaty i żądania wyborców.

2. Każdy poseł może wystąpić o wniesienie określonej sprawy pod obrady Sejmu lub komisji.

Art. 3. 1. Organ państwowy, wobec którego poseł w wykonaniu obowiązków poselskich podjął interwencję, do którego wniósł we własnym imieniu albo któremu przekazał do załatwienia skargę lub wniosek innej osoby, powinien załatwić je niezwłocznie, a gdy załatwienie interwencji, skargi lub wniosku wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego - zawiadomić posła w terminie 14 dni o stanie rozpatrzenia sprawy i przewidzianym terminie załatwienia.

2. W przypadku niezałatwienia bądź niewłaściwego załatwienia interwencji, skargi lub wniosku poseł może przedstawić sprawę Marszałkowi Sejmu, który w razie potrzeby podejmie w tym zakresie odpowiednie środki.";

2)
art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Art. 6. 1. Poseł stwierdza swą obecność na posiedzeniu Sejmu lub komisji podpisem na liście obecności.

2. W razie niemożności udziału w posiedzeniu Sejmu lub komisji poseł powinien w ciągu 7 dni usprawiedliwić swą nieobecność przed Marszałkiem Sejmu lub przewodniczącym komisji.

3. Poseł może z ważnych przyczyn zwrócić się do Prezydium Sejmu o udzielenie urlopu od wykonywania obowiązków poselskich.";

3)
w art. 20:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Prezydium Sejmu stoi na straży praw Sejmu, zapewnia realizację programów prac Sejmu i jego organów, czuwa nad właściwym tokiem i terminowością prac Sejmu, reprezentuje Sejm na zewnątrz, czuwa nad prawidłowym stosowaniem regulaminu Sejmu oraz zapewnia spokój i porządek na terenie sejmowym.

2. Prezydium Sejmu organizuje współpracę i wymianę doświadczeń między komisjami, koordynuje działania komisji, może zlecać im rozpatrywanie określonych spraw oraz określa formy współdziałania komisji z wojewódzkimi zespołami poselskimi.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 21 w brzmieniu:

"21. Prezydium Sejmu może wniosek w sprawie powołania członka Rady Ministrów skierować do właściwej komisji w celu przedstawienia opinii.",

c)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Prezydium Sejmu czuwa nad przestrzeganiem przez organy administracji państwowej obowiązku udostępniania posłom informacji i danych, niezbędnych do wykonywania mandatu poselskiego, oraz obowiązku załatwiania przez te organy wnoszonych przez posłów interwencji, skarg i wniosków.";

4)
art. 29 otrzymuje brzmienie:

"Art. 29. 1. Kancelaria Sejmu jest organem wykonawczym i doradczym Sejmu oraz jego organów.

2. Kancelaria Sejmu podlega Prezydium Sejmu. Nadzór nad Kancelarią Sejmu sprawuje Marszałek Sejmu.

3. Kancelarią Sejmu kieruje Szef Kancelarii Sejmu, powoływany i odwoływany przez Prezydium Sejmu. Szef Kancelarii Sejmu ponosi odpowiedzialność za działania pracowników Kancelarii.

4. Zakres działania oraz organizację Kancelarii Sejmu określa statut uchwalony przez Prezydium Sejmu.";

5)
w art. 30 po pkt 19 dodaje się pkt 191 w brzmieniu:

"191) Skarg i Wniosków,";

6)
w art. 31:
a)
w ust. 1:
w lit. a) na końcu dodaje się wyrazy "i uchwał",
po lit. b) dodaje się lit. b1) w brzmieniu:

"b1) rozpatrywanie i opiniowanie założeń projektów ustaw i uchwał,",

b)
dodaje się ust. 3-5 w brzmieniu:

"3. Kierownicy resortów, urzędów oraz instytucji lub ich zastępcy obowiązani są na żądanie komisji uczestniczyć w posiedzeniach komisji, na których rozpatrywane są sprawy dotyczące ich zakresu działania.

4. Komisja może również wzywać inne osoby w celu złożenia informacji i wyjaśnień w sprawach będących przedmiotem obrad lub badań komisji.

5. Komisje działają na podstawie planów pracy.";

7)
w art. 32 lit. h) skreśla się;
8)
po art. 32 dodaje się art. 321 w brzmieniu:

"Art. 321. 1. Do zadań Komisji Skarg i Wniosków należy w szczególności:

a) dokonywanie analiz spraw związanych z załatwianiem skarg i wniosków przez organy państwowe, państwowe jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne i wykorzystywaniem przez te jednostki skarg i wniosków dla usprawnienia ich działalności,

b) rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych do Sejmu i jego organów, nadawanie im biegu oraz czuwanie nad ich należytym załatwianiem przez właściwe organy państwowe,

c) przedstawianie Sejmowi i jego organom wniosków wynikających z dokonywanych analiz i rozpatrywania spraw, o których mowa w przepisach poprzedzających, a dotyczących doskonalenia działalności organów, jednostek organizacyjnych i organizacji wymienionych w tych przepisach.

2. Tryb pracy Komisji Skarg i Wniosków, a zwłaszcza zasady jej współdziałania z innymi komisjami, określa Prezydium Sejmu.";

9)
w art. 34:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Prezydium komisji kieruje pracami komisji, a w szczególności:

a) opracowuje projekty planów pracy komisji,

b) ustala terminy i porządek dzienny posiedzeń,

c) czuwa nad przygotowaniem posiedzeń,

d) zapewnia członkom komisji otrzymywanie w odpowiednim czasie należycie przygotowanych materiałów,

e) wyznacza sprawozdawców (referentów) na posiedzenia komisji.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 11 w brzmieniu:

"11. Prezydium komisji, opracowując projekty planów pracy komisji oraz ustalając porządek dzienny posiedzenia, bierze pod uwagę wnioski poszczególnych posłów oraz wojewódzkich zespołów poselskich.";

10)
w art. 36:
a)
w ust. 2 wyrazy "przedstawiciele, o ile do udziału w posiedzeniu będą należycie upoważnieni" zastępuje się wyrazami "upoważnieni przedstawiciele",
b)
po ust. 5 dodaje się ust. 51 w brzmieniu:

"51. Na posiedzeniu komisji, za zgodą jej przewodniczącego, mogą być obecni dziennikarze prasy, radia i telewizji.";

11)
w art. 39:
a)
w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Wnioski komisje przekazują Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która rozpatruje całość projektów i przedstawia je wraz ze swoimi wnioskami na plenum Sejmu, informując o nie uwzględnionych podstawowych wnioskach poszczególnych komisji.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 11 w brzmieniu:

"11. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów może powoływać międzykomisyjne zespoły poselskie dla rozpatrzenia określonych problemów społeczno-gospodarczych, dotyczących projektów budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego, powołując do tych zespołów członków Komisji oraz posłów należących do innych komisji.",

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W trybie określonym w ust. 1-2 rozpatrywane są również założenia projektów budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego, jak również sprawozdania Rządu z wykonania budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego.";

12)
w art. 41 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Odpowiedzi organów państwowych na dezyderaty oraz informacje tych organów o przebiegu realizacji dezyderatów rozpatrywane są na posiedzeniach komisji.";

13)
w art. 42 w ust. 2 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy "jak również o informacje o przebiegu realizacji wniosków wynikających z tej opinii. W sprawach tych stosuje się odpowiednio przepis art. 41 ust. 5.";
14)
w art. 45 w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Przy ustalaniu porządku dziennego Prezydium Sejmu bierze pod uwagę wnioski poszczególnych posłów, komisji oraz wojewódzkich zespołów poselskich.";
15)
w art. 47:
-
w lit. g) po wyrazie "informacje" dodaje się wyrazy "oraz sprawozdania",
-
po lit. g) dodaje się lit. g1) w brzmieniu:

"g1) założenia narodowych planów społeczno-gospodarczych,",

-
w lit. k) na początku dodaje się wyrazy "rezolucje oraz";
16)
po art. 47 dodaje się art. 471 w brzmieniu:

"Art. 471. Marszałek Sejmu może przedstawiać Prezesowi Rady Ministrów sprawy podnoszone na posiedzeniach Sejmu z wnioskiem o zajęcie stanowiska.";

17)
w art. 53 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do projektów uchwał Sejmu.";

18)
w art. 55:
a)
w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"O posiedzeniu Komisji, na którym odbyć się ma pierwsze czytanie projektu ustawy lub uchwały Sejmu, zawiadamia się wszystkich posłów.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 21 w brzmieniu:

"21. Do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu kieruje się w szczególności projekty ustaw o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, projekty ustaw budżetowych i uchwał o narodowych planach społeczno-gospodarczych, projekty kodeksów oraz innych ustaw i uchwał o istotnym znaczeniu społecznym.";

19)
w art. 56:
a)
w ust. 1 lit. a) wyraz "wnioskodawcę" zastępuje się wyrazami "wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy",
b)
w ust. 2 wyrazy "na posiedzeniu Sejmu" skreśla się,
c)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Każdy poseł może wziąć udział w posiedzeniu komisji, na którym odbyć się ma pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały), albo pisemnie zgłosić uwagi lub propozycje poprawek.";

20)
w art. 58 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Komisja problemowo właściwa oraz Komisja Prac Ustawodawczych przedstawiają Sejmowi wspólne sprawozdanie o projekcie ustawy.";

21)
w art. 83 dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Zapytania mogą być składane także ustnie na plenarnym posiedzeniu Sejmu, po uprzednim zgłoszeniu takiego zamiaru Marszałkowi Sejmu w terminie określonym w ust. 1.";

22)
w art. 84 w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Marszałek Sejmu może jednak dopuścić postawienie pytania dodatkowego, na które uzupełniającej odpowiedzi udziela się niezwłocznie.";

23)
w art. 85 w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"W porządku dziennym posiedzenia Sejmu można przewidzieć także zgłaszanie zapytań na początku posiedzenia, udzielanie zaś odpowiedzi na te zapytania w końcowej jego części."

Art.  2.

Marszałek Sejmu ogłosi w Monitorze Polskim jednolity tekst Regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, z uwzględnieniem zmian ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu, z zastosowaniem ciągłej numeracji rozdziałów, artykułów, ustępów, punktów i liter.

Art.  3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024