Współdziałanie organów prokuratury z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 3 lutego 1977 r.
w sprawie współdziałania organów prokuratury z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej.

Na podstawie art. 74 pkt 2 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 1967 r. o Prokuraturze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. z 1967 r. Nr 13, poz. 55, z 1974 r. Nr 50, poz. 318 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) Rada Państwa, w porozumieniu z Radą Ministrów, ustala następujące zasady współdziałania organów prokuratury z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej:
§  1. 
1. 
Współdziałanie organów prokuratury z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej służy umacnianiu praworządności ludowej, zapewnieniu ochrony własności społecznej, praw obywateli oraz ładu i porządku publicznego na terenie województw, gmin, miast i dzielnic.
2. 
Skuteczna realizacja wspólnych zadań organów prokuratury oraz rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej w tym zakresie wymaga ich trwałej i systematycznej współpracy na zasadach wynikających z postanowień odpowiednich ustaw oraz zgodnie z niniejszymi zasadami.
§  2. 
1. 
Współpraca, o której mowa w § 1, powinna przyczyniać się zwłaszcza do zapewnienia ścisłego przestrzegania prawa przez urzędy, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne, organizacje spółdzielcze i społeczne, przez przedsiębiorstwa prywatne i rzemiosło oraz obywateli, zapewniać umacnianie dyscypliny społecznej, zwalczanie przejawów samowoli i biurokratyzmu oraz kształtowanie właściwego stosunku do własności społecznej i obowiązków wobec państwa.
2. 
Współdziałanie organów prokuratury z radami narodowymi i ich organami powinno zapewnić pełniejsze zespolenie czynnika społecznego i zawodowego w realizacji tych zadań.
§  3. 
Rady narodowe i terenowe organy administracji państwowej inspirują działalność organów prokuratury oraz udzielają im pomocy w realizacji zadań.
§  4. 
1. 
Na zaproszenie prezydiów właściwych rad narodowych prokuratorzy wojewódzcy lub prokuratorzy rejonowi w miastach liczących powyżej 50 tysięcy mieszkańców oraz w miastach stanowiących siedziby wojewódzkich rad narodowych i w dzielnicach miast uczestniczą w sesjach odpowiednich rad narodowych stopnia wojewódzkiego lub podstawowego.
2. 
Na zaproszenie prezydiów właściwych rad narodowych prokuratorzy rejonowi lub upoważnieni ich przedstawiciele powinni uczestniczyć również w sesjach pozostałych rad narodowych stopnia podstawowego, jeżeli przedmiotem obrad są sprawy związane z przestrzeganiem prawa, zapewnieniem bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego.
§  5. 
Rady narodowe stopnia wojewódzkiego oraz rady narodowe w miastach liczących powyżej 50 tysięcy mieszkańców lub będących siedzibami wojewódzkich rad narodowych i w dzielnicach miast dokonują na sesjach ocen stanu praworządności, zwłaszcza dotyczących stanu przestępczości na danym terenie oraz przestrzegania prawa przez terenowe organy administracji państwowej, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne, organizacje spółdzielcze i społeczne, przez przedsiębiorstwa prywatne i rzemiosło oraz obywateli. Materiały na sesję dotyczące tych spraw powinny być przygotowane przez prokuratora wojewódzkiego lub - odpowiednio - rejonowego i zaopiniowane przez właściwą komisję rady narodowej.
§  6. 
1. 
Na życzenie rad narodowych wymienionych w § 5 lub ich prezydiów prokuratorzy wojewódzcy lub rejonowi przedstawiają bieżące informacje o stanie przestępczości i jej zwalczaniu lub o ważniejszych wynikach kontroli przestrzegania prawa na terenie działania rady.
2. 
O złożenie informacji wystąpić może do właściwego prokuratora również wojewoda, prezydent miasta oraz naczelnik dzielnicy.
3. 
W miarę możliwości prokurator rejonowy powinien uwzględniać wnioski o złożenie informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, przedstawiane przez pozostałe rady narodowe stopnia podstawowego, ich prezydia oraz naczelników miast lub gmin.
4. 
W porozumieniu z właściwym prokuratorem prezydium rady narodowej może postanowić, że prokurator lub upoważniony jego przedstawiciel przedstawi informację bezpośrednio na sesji lub na posiedzeniu komisji rady narodowej.
§  7. 
1. 
W miarę potrzeby przewodniczący rad narodowych wymienionych w § 5 zapraszają na posiedzenia prezydium rady prokuratorów wojewódzkich lub rejonowych.
2. 
W szczególnie uzasadnionych wypadkach prokuratorów rejonowych lub ich przedstawicieli zapraszać mogą na posiedzenia prezydium również przewodniczący pozostałych rad narodowych stopnia podstawowego.
§  8. 
1. 
Prezydia rad narodowych oraz terenowe organy administracji państwowej powinny zapewnić informowanie odpowiednich prokuratorów wojewódzkich lub rejonowych o spostrzeżeniach uzasadniających wkroczenie organów prokuratury ze względu na zagrożenie porządku prawnego.
2. 
Spostrzeżenia, o których mowa w ust. 1, mogą być też kierowane przez komisje rady narodowej za pośrednictwem jej prezydium.
3. 
Prokuratorzy informują odpowiednie organy wymienione w ust. 1 i 2 o sposobie wykorzystania przekazanych przez nie spostrzeżeń.
§  9. 
1. 
Na wniosek prezydiów rad narodowych stopnia wojewódzkiego lub podstawowego, o których mowa w § 5, albo odpowiadających im terenowych organów administracji państwowej prokuratorzy wojewódzcy lub rejonowi zarządzają przeprowadzenie kontroli przestrzegania prawa przez określone organy albo w określonych zagadnieniach na terenie województwa, miasta lub dzielnicy.
2. 
W miarę możliwości prokuratorzy rejonowi powinni uwzględniać wnioski o przeprowadzenie kontroli, zgłaszane przez pozostałe prezydia rad narodowych stopnia podstawowego albo odpowiadające im terenowe organy administracji państwowej.
3. 
Prokurator przekazuje organowi, który zgłosił wniosek, informację o wynikach kontroli.
§  10. 
1. 
Ważniejsze zamierzenia dotyczące kontroli przestrzegania prawa lub innych przedsięwzięć zmierzających do ochrony porządku prawnego prokuratorzy wojewódzcy powinni konsultować z przewodniczącymi rad narodowych stopnia wojewódzkiego lub terenowymi organami administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2. 
W szczególnie uzasadnionych wypadkach prokuratorzy rejonowi konsultują ważniejsze zamierzenia dotyczące kontroli z przewodniczącymi właściwych rad narodowych stopnia podstawowego lub odpowiednimi terenowymi organami administracji państwowej stopnia podstawowego.
3. 
Prokuratorzy wojewódzcy i rejonowi mogą zasięgać opinii komisji przestrzegania prawa i porządku publicznego odpowiednich rad narodowych co do celowości podjęcia określonych zamierzeń kontroli przestrzegania prawa na danym terenie.
§  11. 
1. 
Rady narodowe i ich komisje kontrolują sposób wykorzystania i realizację wniosków zawartych w wystąpieniach prokuratorskich, kierowanych do organów podlegających kontroli rad narodowych.
2. 
Terenowe organy administracji państwowej zapewniają kontrolę wykonania wniosków prokuratorskich w zakresie swych funkcji kierowniczo-nadzorczych i koordynacyjnych.
3. 
Prezydia rad narodowych i terenowe organy administracji państwowej powinny w miarę możliwości uwzględniać wnioski prokuratorów wojewódzkich i rejonowych o udzielenie pomocy w sprawowaniu funkcji prokuratorskich.
§  12. 
Uznając za celowe rozpatrzenie przez radę narodową, jej organy lub terenowy organ administracji państwowej zagadnień dotyczących przestępczości i innych naruszeń prawa, a zwłaszcza dokonanie oceny tych zjawisk, ustalanie ich przyczyn oraz środków przeciwdziałania, prokurator wojewódzki lub rejonowy występuje z odpowiednią inicjatywą do prezydium rady narodowej albo bezpośrednio do terenowego organu administracji państwowej. Dotyczy to zwłaszcza wypadków, gdy zachodzi potrzeba współdziałania rady, jej organów lub terenowego organu administracji państwowej z organami prokuratury w zapobieganiu i zwalczaniu negatywnych zjawisk oraz potrzeba ustalenia skoordynowanych przedsięwzięć w tym zakresie.
§  13. 
1. 
W uzasadnionych wypadkach prokuratorzy wojewódzcy lub rejonowi zgłaszają terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego lub podstawowego propozycje i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień lub do usprawnienia działalności administracji i gospodarki na terenie województwa, miasta, dzielnicy lub gminy. Terenowy organ administracji państwowej informuje odpowiedniego prokuratora o sposobie wykorzystania i realizacji propozycji i wniosków.
2. 
Prokuratorzy wojewódzcy lub rejonowi mogą występować do terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego lub podstawowego o przeprowadzenie w ich zakresie działania kontroli, a także o pociągnięcie winnych do odpowiedzialności służbowej, dyscyplinarnej lub materialnej.
3. 
Prokurator wojewódzki lub rejonowy może wystąpić do terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego o zawieszenie w czynnościach dyrektora (kierownika) jednostki organizacyjnej nie podporządkowanej radzie narodowej w razie szczególnie jaskrawego naruszenia obowiązków służbowych, powodującego poważne szkody społeczne i gospodarcze.
§  14. 
1. 
W razie uznania przez właściwego prokuratora uchwały rady narodowej za niezgodną z prawem zwraca się on do prezydium rady narodowej, która uchwałę podjęła, o wniesienie na sesję sprawy uchylenia lub zmiany tej uchwały. Wniosek o uchylenie w trybie nadzoru uchwały rady narodowej stopnia podstawowego prokurator kieruje do prezydium właściwej rady narodowej stopnia wojewódzkiego, a wniosek o wstrzymanie wykonania uchwały - do organu wykonawczego i zarządzającego tej rady.
2. 
Prokurator Generalny kieruje do Rady Państwa wniosek o uchylenie w trybie nadzoru uchwały rady narodowej stopnia wojewódzkiego uznanej za niezgodną z prawem, a wniosek o wstrzymanie wykonania takiej uchwały - do Rady Ministrów.
§  15. 
1. 
Prokuratorzy wojewódzcy lub rejonowi powinni w miarę możliwości bezpośrednio lub przez upoważnionych swych przedstawicieli uczestniczyć w pracach komisji przestrzegania prawa i porządku publicznego odpowiednich rad narodowych wymienionych w § 5 lub w pracach innych komisji tych rad, jeśli prace te dotyczą spraw łączących się z działalnością prokuratury.
2. 
W ramach współdziałania z komisjami rad narodowych, o których mowa w ust. 1, prokuratorzy w szczególności:
1)
przekazują im informacje dotyczące stanu przestępczości, uogólnienia wyników kontroli przestrzegania prawa oraz działań profilaktycznych i ich efektywności, a w uzasadnionych wypadkach uzgadniają środki wspólnego działania,
2)
zgłaszają uwagi do informacji i innych materiałów, składanych komisjom przez jednostki podlegające ich kontroli, oraz wysuwają własne propozycje podjęcia niezbędnych przedsięwzięć.
§  16. 
Prokuratorzy obowiązani są zapewnić w swoim urzędzie pierwszeństwo przyjmowania radnych zwracających się z wnioskami o rozpatrzenie spraw związanych z wykonywaniem mandatu radnego.
§  17. 
Prezydia rad narodowych stopnia wojewódzkiego powinny z udziałem terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego i w obecności prokuratora wojewódzkiego, dokonywać okresowo oceny współdziałania określonego niniejszą uchwałą.
§  18. 
1. 
Tracą moc Wytyczne Rady Państwa z dnia 11 lipca 1974 r. w sprawie współdziałania organów prokuratury z radami narodowymi i ich organami.
2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024