Bankowa kontrola funduszu płac.

UCHWAŁA Nr 92
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 czerwca 1977 r.
w sprawie bankowej kontroli funduszu płac.

Na podstawie art. 79 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 24, poz. 141 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) Rada Ministrów po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Uchwała dotyczy jednostek gospodarki uspołecznionej działających według zasad rozrachunku gospodarczego z zastrzeżeniem przepisu ust. 2.
2.
Przepisów uchwały, z wyjątkiem § 5, nie stosuje się do organizacji gospodarczych i wchodzących w ich skład jednostek organizacyjnych stosujących zmodyfikowane zasady systemu ekonomiczno-finansowego zgodnie z § 4 uchwały nr 48 Rady Ministrów z dnia 18 marca 1977 r. w sprawie modyfikacji systemu funkcjonowania państwowych organizacji gospodarczych w dostosowaniu do celów i warunków realizacji Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego na lata 1976-1980.
§  2.
Użyte w uchwale określenie:
1)
jednostki gospodarcze - oznacza przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielnie oraz ich jednostki nadrzędne (zjednoczenia i jednostki równorzędne),
2)
dopuszczalna kwota wykorzystania funduszu płac - oznacza, stosownie do obowiązujących zasad gospodarki funduszem płac:
a)
planowany (planowany skorygowany) fundusz płac w zakresie składników objętych dyrektywnymi wskaźnikami, pomniejszony o obligatoryjne obciążenie z tytułu przyrostu zatrudnienia,
b)
dyspozycyjny fundusz płac, pomniejszony o obligatoryjne obciążenia z tytułu przyrostu zatrudnienia i przyrostu dyspozycyjnego funduszu płac,
c)
fundusz płac wynikający ze wskaźnika opłacenia wzrostu wydajności pracy wzrostem przeciętnej płacy,
3)
nadwyżka funduszu płac - oznacza dodatnią różnicę między dopuszczalną kwotą funduszu płac do wykorzystania a wykorzystanym funduszem płac,
4)
przekroczenie funduszu płac - oznacza ujemną różnicę między dopuszczalną kwotą funduszu płac do wykorzystania a wykorzystanym funduszem płac,
5)
fundusz premiowy - oznacza:
a)
fundusz premiowy tworzony z zysku lub w stosunku do zysku na podstawie zasad ustalonych w uchwale nr 298 Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1972 r. w sprawie premiowania pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy oraz innych pracowników inżynieryjno-technicznych, ekonomicznych i administracyjno-biurowych, zatrudnionych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych oraz grupujących je zjednoczeniach (Monitor Polski z 1975 r. Nr 23, poz. 151),
b)
w jednostkach nie tworzących funduszu premiowego z zysku - fundusz, który zgodnie z przepisami obowiązującymi te jednostki podlega pomniejszeniu w razie przekroczenia funduszu płac,
6)
rezerwa funduszu płac - oznacza również oszczędności funduszu płac z lat ubiegłych, będące w dyspozycji jednostek gospodarczych.
§  3.
Odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę funduszem płac ponoszą dyrektorzy przedsiębiorstw i zjednoczeń (jednostek równorzędnych) oraz ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), w zakresie jednostek objętych planowaniem terenowym - wojewodowie (prezydenci miast stopnia wojewódzkiego), a w odniesieniu do spółdzielni - zarządy tych spółdzielni oraz zarządy właściwych związków spółdzielni.
§  4.
Banki kontrolują gospodarkę funduszem płac w jednostkach gospodarczych i wskazują środki zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień i do usprawnienia gospodarki funduszem płac. W szczególności banki:
1)
kontrolują gospodarkę funduszem płac na podstawie materiałów planistycznych i sprawozdawczych, wykorzystując w tym celu również wyniki własnych inspekcji w jednostkach gospodarczych,
2)
sprawdzają poprawność rozliczeń funduszu płac, dokonanych przez jednostki gospodarcze,
3)
ustalają na podstawie rozliczeń nadwyżki i przekroczenia funduszu płac,
4)
kontrolują prawidłowość gospodarowania rezerwami funduszu płac,
5)
informują jednostki gospodarcze i ich jednostki nadrzędne o ujawnionych nieprawidłowościach w gospodarce funduszem płac, postulując podjęcie odpowiedniego działania dla poprawy tej gospodarki,
6)
stosują sankcje za przekroczenia funduszu płac przewidziane w § 7 i 8,
7)
stosują podwyższone oprocentowanie kredytów obrotowych w granicach do 12%, przewidziane w uchwale nr 44 Rady Ministrów z dnia 5 marca 1976 r. w sprawie ogólnych zasad udzielania kredytów przez banki (Monitor Polski Nr 15, poz. 68).
§  5.
Jednostki gospodarcze są obowiązane sporządzać roczne plany funduszu płac w powiązaniu z planami zadań gospodarczych - z podziałem na kwartały - i składać je w bankach.
§  6.
1.
Jednostki gospodarcze są obowiązane rozliczać fundusz płac z bankami:
1)
za okresy kwartalne - w rachunku narastającym od początku roku,
2)
za okresy roczne.

Rozliczenie funduszu płac polega na porównaniu wykorzystanego funduszu płac z dopuszczalną kwotą wykorzystania tego funduszu i ustaleniu nadwyżek lub przekroczeń i stanu rezerw funduszu płac.

2.
Jednostki gospodarcze dokonują:
1)
rozliczeń za okresy kwartalne i
2)
wstępnych rozliczeń za okresy roczne,

w sprawozdaniach z zakresu zatrudnienia i funduszu płac, sporządzanych na wzorach i według zasad ustalonych w instrukcjach Głównego Urzędu Statystycznego,

3)
ostatecznych rozliczeń za okresy roczne - na wzorach i według zasad ustalonych w instrukcjach bankowych.
3.
Kopie sprawozdań, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, jednostki gospodarcze są obowiązane składać w bankach.
§  7.
1.
Jeżeli z kwartalnego rozliczenia funduszu płac jednostki gospodarczej wynika przekroczenie funduszu płac nie mające pokrycia w jej własnej rezerwie funduszu płac, to bank wstrzymuje jednostce gospodarczej należne za dany okres wypłaty z funduszu premiowego i zawiadamia o tym jej jednostkę nadrzędną.
2.
Uruchomienie wypłat z funduszu premiowego, wstrzymanych stosownie do przepisów ust. 1, może nastąpić na podstawie decyzji kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką rozliczającą, stwierdzającej, iż całość przekroczenia mieści się w posiadanej rezerwie jednostki nadrzędnej i że odpowiednia część rezerwy została zablokowana.
§  8.
1.
Jeżeli z rocznego rozliczenia funduszu płac jednostki gospodarczej, złożonego w banku, wynika przekroczenie funduszu płac nie mające pokrycia w jej własnej rezerwie funduszu płac, to bank wstrzymuje jednostce gospodarczej należne za dany rok wypłaty z funduszu premiowego i zawiadamia o tym jej jednostkę nadrzędną.
2.
Uruchomienie w całości lub w części wypłaty środków z funduszu premiowego, wstrzymanych stosownie do przepisów ust. 1, może nastąpić na podstawie decyzji kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką rozliczającą, stwierdzającej że:
1)
przekroczenie funduszu płac zostało pokryte z rezerwy jednostki nadrzędnej lub
2)
dokonano odpowiedniego zmniejszenia funduszu premiowego.
3.
Zmniejszenie funduszu premiowego, o którym mowa w ust. 2, powinno odpowiadać kwocie przekroczenia funduszu płac nie pokrytego z rezerwy jednostki nadrzędnej. Zmniejszenie to nie może przewyższać 100% funduszu premiowego naliczanego na dany rok - z wyłączeniem wypłat premii dla pracowników na stanowiskach mistrzów, nadmistrzów oraz równorzędnych. Zmniejszenie następuje z nie wypłaconego funduszu premiowego za dany rok. W razie gdy kwota nie wypłaconego funduszu premiowego za dany rok jest niższa od wymaganego zmniejszenia funduszu premiowego, o różnicę należy zmniejszyć fundusz premiowy naliczany w roku następnym; w tym wypadku wydawane w roku następnym decyzje zatwierdzające wypłaty z funduszu premiowego powinny uwzględniać odpowiednie zmniejszenia tego funduszu. Równowartość potrąconego funduszu premiowego podlega odprowadzeniu do budżetu Państwa.
§  9.
W jednostkach gospodarczych rozliczających fundusz płac według wskaźnika opłacenia wzrostu wydajności pracy sankcje, o których mowa w § 7 i 8, w razie jednoczesnego przekroczenia funduszu płac wynikającego ze wskaźnika opłacenia wzrostu wydajności pracy i planowanego (dyspozycyjnego) funduszu płac stosuje się wyłącznie z tytułu przekroczenia funduszu wynikającego ze wskaźnika opłacenia wzrostu wydajności pracy.
§  10.
1.
Banki dokonują wypłat środków pieniężnych na płace do wysokości kwot zadysponowanych przez jednostki gospodarcze, z wyjątkiem środków na premie z funduszu premiowego w razie przekroczenia funduszu płac oraz środków na wynagrodzenia wypłacane poza planowanym (dyspozycyjnym) funduszem płac.
2.
Środki na premie z funduszu premiowego w razie przekroczenia funduszu płac mogą być wypłacane z zachowaniem warunków określonych w § 7 i 8.
3.
Środki na wynagrodzenia nie objęte planowanym (dyspozycyjnym) funduszem płac mogą być wypłacane po uprzednim sprawdzeniu, że tytuł wynagrodzenia kwalifikuje się - zgodnie z odrębnymi przepisami - do tej kategorii wynagrodzeń.
§  11.
1.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrem Finansów przedstawi propozycje w sprawie modyfikacji obowiązujących systemów tworzenia rezerw funduszu płac jednostek gospodarczych oraz zmiany właściwych przepisów w takim terminie, aby zmienione przepisy mogły wejść w życie z dniem 1 stycznia 1978 r.
2.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego dostosuje obowiązującą sprawozdawczość do postanowień niniejszej uchwały.
3.
Prezes Narodowego Banku Polskiego dokona w instrukcjach bankowych zmian wynikających z niniejszej uchwały.
§  12.
W stosunku do jednostek gospodarczych określonych w § 1 ust. 1 w zakresie unormowanym niniejszą uchwałą nie stosuje się przepisów:
1)
uchwały nr 91 Rady Ministrów z dnia 7 maja 1971 r. w sprawie zasad korekty funduszu płac oraz zasad i trybu kontroli funduszu płac przedsiębiorstw uspołecznionych wykonywanej przez banki (Monitor Polski Nr 32, poz. 201 z późniejszymi zmianami),
2)
uchwały nr 118 Rady Ministrów z dnia 10 maja 1974 r. w sprawie gospodarki finansowej oraz zasad kształtowania i gospodarowania funduszem płac w państwowych przedsiębiorstwach i organizacjach gospodarczych handlu środkami produkcji objętych planem centralnym (Monitor Polski Nr 20, poz. 120),
3)
uchwały nr 232 Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1975 r. w sprawie poprawy gospodarki funduszem płac w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych i budowlano-montażowych oraz w grupujących je zjednoczeniach,
4)
zarządzenia nr 39 Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 21 grudnia 1973 r. w sprawie zasad ustalania i rozliczania dyspozycyjnego funduszu płac w jednostkach i organizacjach gospodarczych wprowadzających kompleksowe zasady systemu ekonomiczno-finansowego,
5)
zarządzenia nr 33 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 18 sierpnia 1976 r. w sprawie zasad planowania, tworzenia i gospodarowania funduszem płac w biurach projektów,
6)
uchwały nr 73 Rady Ministrów z dnia 31 marca 1966 r. w sprawie zasad obowiązujących przy wypłatach funduszu płac i ich kontroli w kopalniach węgla kamiennego,
7)
zarządzenia nr 44 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 maja 1971 r. w sprawie zasad działalności przemysłu okrętowego,
8)
uchwały nr 66 Rady Ministrów z dnia 3 marca 1972 r. w sprawie organizacji i zasad ekonomiczno-finansowych kombinatów budownictwa mieszkaniowego.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1977 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024