Dysponowanie mocą urządzeń elektroenergetycznych w krajowym systemie elektroenergetycznym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGETYKI I ENERGII ATOMOWEJ
z dnia 4 maja 1977 r.
sprawie dysponowania mocą urządzeń elektroenergetycznych w krajowym systemie elektroenergetycznym. *

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 4, w związku z art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. z 1962 r. Nr 32, poz. 150, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 i 117 i z 1976 r. Nr 12, poz. 71), zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do dysponowania mocą urządzeń elektroenergetycznych w krajowym systemie elektroenergetycznym upoważnione są następujące organy dyspozytorskie:
1)
Państwowa Dyspozycja Mocy, działająca w tym zakresie przez naczelnego dyrektora i upoważnionych przez niego dyspozytorów,
2)
okręgowe i obszarowe dyspozycje mocy oraz zakładowe i rejonowe dyspozycje ruchu w zakładach energetycznych podległych Ministrowi Energetyki i Energii Atomowej, działające w tym zakresie przez upoważnionych dyspozytorów.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o krajowym systemie elektroenergetycznym, należy przez to rozumieć wspólną sieć elektryczną, to jest zbiór urządzeń elektroenergetycznych służących do przetwarzania, przesyłania i rozdzielania energii elektrycznej, pozostających w zarządzie zakładów energetycznych podległych Ministrowi Energetyki i Energii Atomowej, oraz urządzenia elektroenergetyczne przyłączone do wspólnej sieci elektrycznej, z wyjątkiem:
1)
urządzeń wytwórczych o mocy do 0,1 MW,
2)
urządzeń odbiorczych nie związanych z ograniczaniem pobieranej mocy elektrycznej lub wstrzymywaniem dostawy energii elektrycznej odbiorcom w razie niedoboru mocy lub energii elektrycznej albo zagrożenia niezawodności pracy lub awarii krajowego systemu elektroenergetycznego oraz w razie zagrożenia życia ludzkiego lub mienia.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o urządzeniach elektroenergetycznych bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć urządzenia elektroenergetyczne w krajowym systemie elektroenergetycznym, o których mowa w ust. 2.
§  2.
1.
Do organów dyspozytorskich należy w szczególności:
1)
programowanie i operatywne kierowanie pracą krajowego systemu elektroenergetycznego w sposób zapewniający ciągłość dostawy energii elektrycznej odbiorcom przy najniższych kosztach eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych,
2)
programowanie i operatywne kierowanie pracą równoległą krajowego systemu elektroenergetycznego z systemami elektroenergetycznymi innych państw, zgodnie z umowami międzynarodowymi obowiązującymi w tym zakresie,
3)
sporządzanie bilansów mocy i energii elektrycznej w skali krajowej i kontrola ich dotrzymania,
4)
koordynacja, ustalanie i kontrola programów pracy i układów połączeń urządzeń elektroenergetycznych oraz ogólnokrajowa koordynacja programów wyłączania z ruchu do remontu urządzeń elektroenergetycznych,
5)
wydawanie poleceń i zezwoleń w zakresie planowego i operatywnego włączania i wyłączania z ruchu urządzeń elektroenergetycznych,
6)
operatywna regulacja wytwarzania mocy czynnej oraz częstotliwości i napięcia w krajowym systemie elektroenergetycznym,
7)
kierowanie i nadzór nad likwidacją zaburzeń i awarii w krajowym systemie elektroenergetycznym,
8)
koordynacja opracowań koncepcji, doboru, nastawień, współdziałania i eksploatacji układów automatyki regulacji, zabezpieczeń i łączeń w urządzeniach elektroenergetycznych, układów automatyki przetwarzania danych i sterowania oraz układów telekomunikacji elektroenergetycznej o podstawowym znaczeniu dla niezawodnej pracy krajowego systemu elektroenergetycznego - w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań związanych z dysponowaniem mocą urządzeń elektroenergetycznych,
9)
udzielanie zezwoleń na przeprowadzanie prób związanych z pracą urządzeń elektroenergetycznych, które mogą wpłynąć na niezawodność pracy krajowego systemu elektroenergetycznego,
10)
ogłaszanie i odwoływanie stanu niedoboru mocy i energii elektrycznej oraz zagrożenia niezawodności pracy lub awarii krajowego systemu elektroenergetycznego albo jego części,
11)
wydawanie poleceń w zakresie ograniczania pobieranej mocy elektrycznej lub wstrzymywania dostawy energii elektrycznej odbiorcom w razie:
a)
niedoboru mocy lub energii elektrycznej w krajowym systemie elektroenergetycznym, zgodnie z planami ograniczeń, ustalonymi w odrębnym trybie w porozumieniu z zainteresowanymi ministerstwami,
b)
zagrożenia niezawodności pracy albo awarii krajowego systemu elektroenergetycznego lub jego części oraz w razie zagrożenia życia ludzkiego lub mienia, poza planami ograniczeń, o których mowa pod lit. a),
12)
ustalanie zasad stosowania nazw i oznaczeń w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań związanych z dysponowaniem mocą urządzeń elektroenergetycznych,
13)
zgłaszanie wniosków i wydawanie opinii w sprawie rozbudowy, modernizacji i poprawy niezawodności pracy urządzeń elektroenergetycznych w zakresie związanym z dysponowaniem mocą tych urządzeń.
2.
Plany ograniczeń pobieranej mocy elektrycznej w razie wystąpienia niedoboru mocy lub energii elektrycznej (ust. 1 pkt 11 lit. a) organy dyspozytorskie realizują zgodnie z ustalonym uprzednio szczegółowym planem postępowania, po wykorzystaniu wszelkich środków i możliwości zbilansowania mocy w krajowym systemie elektroenergetycznym.
3.
Szczegółowe instrukcje dotyczące dysponowania mocą urządzeń elektroenergetycznych w krajowym systemie elektroenergetycznym ustala naczelny dyrektor Państwowej Dyspozycji Mocy.
§  3.
Jednostki organizacyjne zarządzające urządzeniami elektroenergetycznymi zobowiązane są do podporządkowania się poleceniom organów dyspozytorskich w zakresie określonym w art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. z 1962 r. Nr 32, poz. 150, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 i 117 i z 1976 r. Nr 12, poz. 71), a w szczególności do:
1)
realizacji ustalonych programów pracy i układów połączeń urządzeń elektroenergetycznych,
2)
regulacji do określonej wartości parametrów pracy urządzeń elektroenergetycznych, z uwzględnieniem warunków skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej,
3)
niezwłocznego informowania właściwych organów dyspozytorskich o gotowości ruchowej urządzeń elektroenergetycznych, ich zdolności produkcyjnej, aktualnym stanie technicznym i zmianach przebiegu pracy,
4)
występowania do właściwych organów dyspozytorskich o zezwolenie na uruchomienie i przerwanie pracy urządzeń elektroenergetycznych wytwórczych,
5)
ograniczania lub czasowego przerywania pobierania mocy elektrycznej na polecenie organu dyspozytorskiego,
6)
uzgadniania z właściwymi organami dyspozytorskimi programów wyłączeń z ruchu urządzeń elektroenergetycznych wytwórczych, przetwórczych, przesyłowych i rozdzielczych w celu ich remontu,
7)
uzgadniania z właściwymi organami dyspozytorskimi planów produkcji energii elektrycznej,
8)
instalowania i utrzymywania w niezawodnym ruchu urządzeń automatyki regulacji, zabezpieczeń i łączeń oraz telekomunikacji energetycznej, niezbędnych do prawidłowej pracy urządzeń elektroenergetycznych,
9)
realizacji wniosków i zaleceń organów dyspozytorskich zmierzających do poprawy warunków pracy urządzeń elektroenergetycznych,
10)
dostarczania organom dyspozytorskim aktualnej dokumentacji technicznej urządzeń elektroenergetycznych i innych danych niezbędnych do wykonywania zadań związanych z dysponowaniem mocą tych urządzeń.
§  4.
Polecenia dyspozytorskie mogą wydawać i przyjmować tylko upoważnieni do tego dyspozytorzy.
§  5.
1.
Jednostki organizacyjne zarządzające urządzeniami elektroenergetycznymi obowiązane są wyznaczyć pracowników uprawnionych do przyjmowania poleceń dyspozytorskich.
2.
Jednostki organizacyjne zarządzające urządzeniami elektroenergetycznymi powinny zapewnić, aby operatywne polecenia dyspozytorskie mogły być przyjęte w ciągu całej doby, nie wyłączając dni wolnych od pracy.
§  6.
1.
Polecenia dyspozytorskie należy wykonywać niezwłocznie lub w terminach ustalonych w poleceniach.
2.
Jeżeli wykonanie polecenia dyspozytorskiego może zagrozić życiu lub zdrowiu ludzkiemu albo może wywołać szkodę w mieniu, należy natychmiast powiadomić o tym organ dyspozytorski, który powinien niezwłocznie podjąć ostateczną decyzję.
3.
Szczegółowe polecenia wydawane są jednostkom organizacyjnym zarządzającym urządzeniami elektroenergetycznymi w zasadzie przez właściwe organy dyspozytorskie, jednakże w pilnych przypadkach organ dyspozytorski wyższego szczebla może wydać bezpośrednio szczegółowe polecenie każdej jednostce organizacyjnej zarządzającej urządzeniami elektroenergetycznymi, zawiadamiając o tym następnie organ dyspozytorski niższego szczebla.
§  7.
Na wniosek jednostki organizacyjnej, której na polecenie dyspozytorskie ograniczono lub wstrzymano dostawę energii elektrycznej, organ dyspozytorski pisemnie potwierdza wydane polecenie.
§  8.
Traci moc zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 9 lipca 1968 r. w sprawie dysponowania mocą urządzeń energetycznych przyłączonych do wspólnej sieci elektrycznej oraz rozdzielania energii elektrycznej (Monitor Polski Nr 31, poz. 211).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 czerwca 1984 r. zarządzenie zachowuje moc w części niesprzecznej z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz.U.84.21.96) do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych - zobacz art. 45 ust. 2 powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1977.12.72

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Dysponowanie mocą urządzeń elektroenergetycznych w krajowym systemie elektroenergetycznym.
Data aktu: 04/05/1977
Data ogłoszenia: 23/05/1977
Data wejścia w życie: 23/05/1977