Wysokość budynków wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI, GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 1 grudnia 1976 r.
w sprawie wysokości budynków wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego.

Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38, poz. 229) oraz art. 27 pkt 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1975 r. Nr 11, poz. 67 i Nr 16, poz. 91) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wysokość budynków wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego, zwanych dalej "budynkami mieszkalnymi", nie powinna przekraczać:
1)
3 kondygnacji w jednostkach osadniczych o charakterze wiejskim,
2)
4 kondygnacji w miastach o liczbie mieszkańców do 10 tys.,
3)
5 kondygnacji w pozostałych miastach.
§  2.
1.
Budynki mieszkalne o wysokości przekraczającej 5 kondygnacji mogą być projektowane i budowane jedynie w wypadkach uzasadnionych względami użytkowymi i ekonomicznymi, po uzyskaniu zgody terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego. Zasady ustalania wysokości budynków mieszkalnych określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może wyrazić zgodę na projektowanie i budowę budynków:
1)
w miastach o zaludnieniu do 100 tys. mieszkańców - o wysokości do 13 kondygnacji,
2)
w m.st. Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu i Szczecinie oraz w miastach aglomeracji gdańskiej i katowickiej - o wysokości do 18 kondygnacji.
§  3.
1.
Na projektowanie i budowę budynków mieszkalnych o wysokości od 14 do 18 kondygnacji terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może wyrazić zgodę po uzyskaniu akceptacji Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, wyrażonej po porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych i Zarządem Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego.
2.
Wniosek w sprawie projektowania i budowy budynku mieszkalnego o wysokości od 14 do 18 kondygnacji powinien być uzgodniony z wiodącym zjednoczeniem budownictwa ogólnego i z wojewódzką spółdzielnią budownictwa mieszkaniowego, odpowiednio umotywowany pod względem programowo-użytkowym, technicznym i ekonomicznym, oraz zawierać szkice koncepcyjne uzasadniające proponowane rozwiązania pod względem przestrzennym.
§  4.
Udział procentowy budownictwa mieszkaniowego o wysokości powyżej 5 kondygnacji w ogólnych rozmiarach budownictwa mieszkaniowego poszczególnych województw określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  5.
Budowę budynków mieszkalnych o wysokości przekraczającej 5 kondygnacji, wymagających instalacji dźwigów, wykonuje się w ramach nakładów inwestycyjnych, którymi dysponują inwestorzy budownictwa mieszkaniowego.
§  6.
Przepisy zarządzenia stosuje się przy:
1)
sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
2)
wydawaniu informacji o terenie oraz ustalaniu miejsca i warunków realizacji inwestycji,
3)
programowaniu i projektowaniu osiedli mieszkaniowych oraz poszczególnych obiektów,
4)
realizacji osiedli i poszczególnych obiektów.
§  7.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do inwestycji, dla których założenia techniczno-ekonomiczne zostały zatwierdzone przed dniem wejścia w życie zarządzenia. Prace projektowe rozpoczęte należy kontynuować zgodnie z przepisami obowiązującymi przed wejściem w życie zarządzenia, z wyjątkiem opracowań nieznacznie zaawansowanych, w których wprowadzenie zmian nie spowoduje opóźnień w procesie projektowania inwestycji.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Zasady ustalania wysokości budynków wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego.

1. Budynki mieszkalne o wysokości przekraczającej liczbę kondygnacji ustaloną w § 1 zarządzenia mogą być wznoszone na terenach określonych w planie zagospodarowania przestrzennego jako obszar śródmieścia lub usługowych ośrodków dzielnicowych. Sytuowanie tych budynków na wymienionym obszarze nie może powodować powstawania uciążliwości dla mieszkańców.

2. W miastach lub dzielnicach miast o charakterze zabytkowym lub o układach urbanistycznych mających wysokie wartości estetyczne nowa zabudowa powinna być projektowana i realizowana w harmonijnym powiązaniu z sąsiednimi zespołami.

3. Liczba kondygnacji budynków mieszkalnych, lokalizowanych na szczególnie trudnych terenach, np. wymagających specjalnego posadowienia, powinna być uwarunkowana możliwościami rozwiązań odpowiednich pod względem technicznym i ekonomicznym.

4. Wysokość zabudowy powinna być dostosowana do struktury demograficznej mieszkańców, a w szczególności zapewniać optymalne warunki zamieszkiwania rodzin z małymi dziećmi. Zabudowę powyżej 13 kondygnacji należy stosować w wypadkach specyficznego programu dla grup ludności, których charakter pracy jest funkcjonalnie związany z centrami administracyjnymi, naukowymi lub handlowymi dużych miast i aglomeracji przemysłowych, a także w odniesieniu do mieszkań dla osób samotnych i rodzin bezdzietnych.

5. Przy ustalaniu wysokości zabudowy należy uwzględniać oprócz wielkości i charakteru miasta również dynamikę jego rozwoju; dotyczy to w szczególności miast powstających na nowych terenach bądź rozbudowywanych do skali znacznie przekraczającej istniejący ośrodek.

6. Wysokość i zróżnicowanie zabudowy powinny być zharmonizowane z sylwetą miasta oraz uwzględniać związki z zabudową sąsiadujących zespołów, a zabudowa miast powstających na nowych terenach - lokalne warunki krajobrazowe.

7. Zabudowę miast należy projektować w sposób zapobiegający monotonii i uwzględniający zróżnicowanie zabudowy.

8. Przy ustalaniu wysokości zabudowy należy uwzględniać możliwości techniczne i organizacyjne prawidłowej konserwacji i obsługi urządzeń technicznych budynków wysokich (dźwigi, instalacje, elewacje itp.).

9. Projektowanie budynków mieszkalnych z użyciem jednego dźwigu lub w sposób uniemożliwiający korzystanie w wypadkach awaryjnych z dźwigów sąsiednich klatek schodowych jest niedopuszczalne.

10. Wysokości budynków mieszkalnych łącznie z piętrami i nadbudówkami technicznymi nie mogą przekraczać wysokości, przy której, z uwagi na używany sprzęt pożarniczy, nie istnieje możliwość zapewnienia czynnej ochrony przeciwpożarowej. Wysokość ta powinna być uzgodniona z właściwą komendą straży pożarnych.

11. Projektowana wysokość zabudowy powinna zapewniać optymalny pod względem ekonomicznym poziom wykorzystania uzbrojenia terenu, w szczególności sieci urządzeń instalacyjnych, urządzeń komunikacji miejskiej i innych.

12. Przy ustalaniu wysokości zabudowy należy uwzględnić realizację planowych zadań rzeczowych budownictwa mieszkaniowego przy utrzymaniu wskaźników finansowych założonych w planach inwestycyjnych.

13. W razie zabudowy 4-kondygnacyjnej należy stosować górne wskaźniki normatywu wykorzystania terenu.

14. Wysokość budynków mieszkalnych powinna być ustalana z uwzględnieniem:

1) możliwości realizacyjnej w technologii stosowanej w danym województwie,

2) posiadanych przez przedsiębiorstwa wykonawcze środków produkcyjnych, jak baza prefabrykacji, formy, szalunki, sprzęt zmechanizowany.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Udział procentowy budownictwa mieszkaniowego o wysokości powyżej pięciu kondygnacji w ogólnych rozmiarach tego budownictwa na lata 1976-1980.

1. Udział procentowy powierzchni użytkowej mieszkań w budynkach mieszkalnych o wysokości powyżej pięciu kondygnacji w ogólnych rozmiarach budownictwa mieszkaniowego przewidzianego do realizacji w latach 1976-1980 w skali województwa nie może przekraczać:

- 10% w województwach: bialskopodlaskim, chełmskim, ciechanowskim, leszczyńskim, łomżyńskim, ostrołęckim, sieradzkim, skierniewickim i suwalskim,

- 15% w województwach: kaliskim, konińskim, krośnieńskim, nowosądeckim, pilskim, płockim, przemyskim, siedleckim, słupskim, tarnobrzeskim, tarnowskim i zamojskim,

- 20% w pozostałych województwach.

2. Udział, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższany ponad 20% w województwach: stołecznym warszawskim, miejskim krakowskim, miejskim łódzkim oraz bielskim, bydgoskim, elbląskim, gdańskim, katowickim, lubelskim, poznańskim, szczecińskim, toruńskim i wrocławskim - po uzyskaniu zgody Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, wydanej po porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.

3. W pracach związanych z przygotowaniem inwestycji mieszkaniowych przewidzianych do realizacji po 1980 r. nie należy zakładać zwiększenia udziału budownictwa o wysokości powyżej pięciu kondygnacji w stosunku do wielkości ustalonych w ust. 2.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024