Ustalenie i ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 12 lutego 1975 r.
w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 listopada 1974 r. w sprawie uznania "Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej" za stowarzyszenie wyższej użyteczności (Dz. U. Nr 41, poz. 244) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się i ogłasza statut Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT TOWARZYSTWA PRZYJAŹNI POLSKO-RADZIECKIEJ

Rozdział  I

Postanowienia ogólne.

§  1.
Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, zwane w skrócie "TPPR", jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności i posiada osobowość prawną.
§  2.
Terenem działalności TPPR jest obszar PRL, a siedzibą władz naczelnych TPPR jest m.st. Warszawa.
§  3.
TPPR ma prawo powoływania oddziałów i kół według zasad określonych w dalszych postanowieniach statutu.
§  4.
Organem prasowym TPPR jest czasopismo "Przyjaźń".
§  5.
TPPR posiada emblemat organizacyjny, którego głównym elementem są flagi państwowe PRL i ZSRR.
§  6.
1.
TPPR posiada sztandar, który jest symbolem treści ideowych Towarzystwa.
2.
Sztandar TPPR mogą posiadać jednostki organizacyjne Towarzystwa.
§  7.
TPPR może przyznawać swoim członkom odznaki według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy administracji państwowej.
§  8.
Potwierdzeniem przynależności indywidualnej do TPPR jest legitymacja członkowska.
§  9.
TPPR opiera swą działalność na pracy społecznej swych członków, kierując się zasadą kolegialności.
§  10.
Członkowie władz TPPR wszystkich stopni organizacyjnych pełnią swe funkcje honorowo.

Rozdział  II

Cele i środki działania.

§  11.
1.
TPPR jest społeczną organizacją ideowo-wychowawczą, działającą wśród szerokich rzesz społeczeństwa polskiego.
2.
TPPR działa w ramach Frontu Jedności Narodu pod ideowym kierownictwem PZPR i z jej programu czerpie cele i treści do swej pracy.
§  12.
Celem TPPR jest rozwijanie, zacieśnianie i pogłębianie niewzruszonej przyjaźni i braterstwa między narodami polskim i radzieckim.
§  13.
TPPR aktywnie uczestniczy w:
1)
pogłębianiu wśród społeczeństwa polskiego zrozumienia doniosłości braterstwa polsko-radzieckiego, jego ideowych i politycznych podstaw,
2)
popularyzowaniu tradycji kształtowania się polsko-radzieckiego sojuszu wynikającego z rewolucyjnych i wyzwoleńczych walk oraz braterstwa broni z okresu walk z hitlerowskim najeźdźcą,
3)
upowszechnianiu historycznego znaczenia wkroczenia Polski na drogę socjalizmu i roli ZSRR w utrwalaniu naszej niepodległości,
4)
popularyzacji wszechstronnej współpracy Polski i Związku Radzieckiego, dorobku naszego współdziałania w dziedzinie życia ideologicznego, politycznego, gospodarczego, naukowego i kulturalnego,
5)
krzewieniu wiedzy o Związku Radzieckim, o życiu i pracy narodu radzieckiego, o jego doświadczeniach i osiągnięciach w budownictwie komunizmu oraz walce o pokój i przyjaźń między narodami,
6)
propagowaniu nauki języka rosyjskiego,
7)
przekazywaniu społeczeństwu polskiemu zainteresowania ludzi radzieckich życiem i osiągnięciami naszego narodu.
§  14.
Do osiągnięcia tych celów i realizacji zadań TPPR zmierza w szczególności przez:
1)
udział w ogólnonarodowych kampaniach politycznych,
2)
inspirowanie i organizowanie imprez kulturalno-oświatowych i artystycznych, odczytów, wykładów, spotkań, wieczorów dyskusyjnych oraz działalności wydawniczo-prasowej,
3)
inicjowanie i współdziałanie w organizowaniu kursów, olimpiad i obozów języka rosyjskiego oraz popularyzowanie literatury pięknej i naukowej w języku rosyjskim,
4)
organizowanie zespołów określonych zainteresowań, jak: komisje problemowe i środowiskowe, grupy studiujące określone dziedziny wiedzy o ZSRR, grupy miłośników literatury, filmu, teatru i muzyki,
5)
współpracę z Towarzystwem Przyjaźni Radziecko-Polskiej i innymi organizacjami i instytucjami w Związku Radzieckim, udział w rozwijaniu wymiany kulturalnej oraz ruchu turystycznego między Polską a Związkiem Radzieckim, współdziałanie w rozwijaniu wszechstronnych kontaktów, a przede wszystkim między regionami, miastami, zakładami pracy, instytucjami, uczelniami i szkołami Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Związku Radzieckiego oraz rozwijanie kontaktów korespondencyjnych i osobistych.
§  15.
W krzewieniu przyjaźni polsko-radzieckiej TPPR współdziała z innymi organizacjami społecznymi oraz instytucjami.

Rozdział  III

Członkowie.

§  16.
Ustala się dwa rodzaje przynależności do TPPR:
1)
zbiorową,
2)
indywidualną.
§  17.
Członkiem zbiorowym TPPR może być uspołeczniona jednostka organizacyjna działająca na terenie PRL.
§  18.
Członkiem indywidualnym TPPR może być obywatel Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, pragnący wnieść swój wkład pracy społecznej w urzeczywistnienie celów i zadań TPPR.
§  19.
Przyjęcia w poczet członków:
1)
zbiorowych - dokonuje prezydium właściwego terenowego zarządu TPPR,
2)
indywidualnych - dokonuje właściwy terenowy zarząd koła TPPR lub prezydium zarządu oddziału.
§  20.
Członkowie TPPR mają prawo brać udział we wszystkich poczynaniach Towarzystwa, wybierać i być wybierani.
§  21.
Członek indywidualny jest obowiązany:
1)
realizować cele i zadania określone statutem TPPR,
2)
opłacać składkę członkowską według zasad ustalonych przez Zarząd Główny TPPR.
§  22.
1.
Członek zbiorowy jest obowiązany:
1)
realizować cele i zadania TPPR,
2)
opłacać składkę członkowską w zadeklarowanej wysokości.
2.
Członek zbiorowy bierze udział w pracach TPPR za pośrednictwem swoich przedstawicieli.
§  23.
Przynależność do TPPR ustaje na skutek:
1)
dobrowolnego wystąpienia,
2)
skreślenia z powodu nieopłacania składek członkowskich przez okres dłuższy niż rok,
3)
wykluczenia za działanie sprzeczne z zasadami wyrażonymi w statucie TPPR.

Rozdział  IV

Struktura organizacyjna i władze TPPR.

§  24.
Członkowie indywidualni w mieście i na wsi organizują się w koła, w zależności od warunków - według miejsca pracy, nauki, zamieszkania lub zainteresowań zawodowych.
§  25.
Uczniowie wszystkich szkół średnich oraz szkół podstawowych od klasy piątej mogą tworzyć szkolne koła TPPR. Działają one na podstawie instrukcji Zarządu Głównego TPPR.
§  26.
1.
W zakładach pracy, instytucjach, szkołach i uczelniach wyższych, w których działają koła TPPR, mogą być powoływane zarządy zakładowe, szkolne, uczelniane. Skład zarządów w liczbie od 5 do 25 osób ustalają konferencje sprawozdawczo-wyborcze TPPR zwoływane raz na dwa lata.
2.
W uzasadnionych wypadkach konferencje sprawozdawczo-wyborcze mogą powoływać komisje rewizyjne w składzie od 3 do 5 osób.
§  27.
1.
Organizacja TPPR obejmuje:
1)
władze naczelne Towarzystwa,
2)
oddziały wojewódzkie,
3)
oddziały powiatowe,
4)
oddziały gminne (miejskie w miastach nie stanowiących powiatów),
5)
koła.
2.
Oddziały wojewódzkie obejmują swoim zakresem działania teren województwa i miasta wyłączonego z województwa. Dla m.st. Warszawy i m. Łodzi tworzy się odrębne oddziały wojewódzkie.
3.
Oddziały powiatowe obejmują zakresem działania teren powiatu, miasta i powiatu, miasta stanowiącego powiat oraz dzielnicy w mieście wyłączonym z województwa.
4.
Oddział powiatowy może swoim zakresem działania obejmować teren miasta, jeżeli siedziba władz powiatowych znajduje się w mieście stanowiącym powiat. Decyzje w tych sprawach podejmuje zarząd wojewódzki.
5.
Oddział gminny obejmuje swoim zakresem teren gminy, miasta i gminy lub miasta nie stanowiącego powiatu.
6.
Koła jako podstawowe jednostki podlegają oddziałom gminnym. Koło może być podporządkowane bezpośrednio oddziałowi powiatowemu. Decyzję w tej sprawie podejmuje zarząd wojewódzki.
§  28.
Wyboru władz TPPR wszystkich stopni i przyjęcia uchwał dokonuje się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania, jeżeli statut nie przewiduje innych zasad.
§  29.
Do władz TPPR wszystkich stopni mogą być wybrani również członkowie Towarzystwa nie będący delegatami na Zjazd Krajowy, konferencję sprawozdawczo-wyborczą wojewódzką, powiatową, gminną.
§  30.
Sposób wyboru delegatów na Zjazd Krajowy i konferencje sprawozdawczo-wyborcze ustala każdorazowo Zarząd Główny.
§  31.
Zarządy TPPR wszystkich stopni mogą w czasie trwania kadencji dokonywać zmian w swym składzie, jednakże liczba dokooptowanych członków nie może przekraczać połowy składu zarządu pochodzącego z wyboru.
§  32.
Kadencja władz naczelnych, stopnia wojewódzkiego i powiatowego trwa cztery lata, kadencja władz stopnia gminnego oraz kół dwa lata.

Władze naczelne Towarzystwa.

§  33.
Władzami naczelnymi TPPR są:
1)
Zjazd Krajowy,
2)
Zarząd Główny,
3)
Główna Komisja Rewizyjna.
§  34.
Najwyższą władzą TPPR jest Zjazd Krajowy, który:
1)
ustala kierunek ideowy oraz wytyczne rozwoju i działalności TPPR,
2)
ustala program działalności propagandowej, oświatowej i kulturalnej oraz środki realizacji zadań TPPR,
3)
rozpatruje i przyjmuje sprawozdania Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej oraz udziela absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
4)
wybiera Zarząd Główny i Główną Komisję Rewizyjną,
5)
uchwala projekt zmiany statutu TPPR.
§  35.
W Zjeździe Krajowym uczestniczą z prawem głosowania delegaci wybrani na wojewódzkich konferencjach sprawozdawczo-wyborczych oraz członkowie ustępującego Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej.
§  36.
1.
Zarząd Główny zwołuje Zjazd Krajowy.
2.
Nadzwyczajny Zjazd Krajowy zwołuje Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na podstawie uchwały połowy ogólnej liczby zarządów wojewódzkich.
§  37.
O terminie i porządku dziennym Zjazdu Krajowego delegaci powinni być powiadomieni nie później niż na 21 dni przed rozpoczęciem Zjazdu.
§  38.
1.
Zarząd Główny kieruje całokształtem działalności TPPR w okresie między Zjazdami oraz sprawuje nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych Towarzystwa.
2.
Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
1)
wykonywanie uchwał Zjazdu Krajowego,
2)
zatwierdzanie i realizowanie rocznych planów działalności oraz budżetu TPPR,
3)
zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych TPPR,
4)
ustalanie wysokości składek członkowskich i zasad ich opłacania,
5)
zarządzanie majątkiem oraz funduszami TPPR,
6)
uchwalanie regulaminu wyborczego.
§  39.
Liczbę członków Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Zjazd Krajowy.
§  40.
Zarząd Główny ustala liczbę i wybiera członków Prezydium i Sekretariatu, a spośród nich przewodniczącego, wiceprzewodniczących, sekretarza generalnego i sekretarzy, oraz określa ich kompetencje.
§  41.
Prezydium wykonuje obowiązki Zarządu Głównego w okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego. Prezydium zwołuje posiedzenia Zarządu Głównego nie rzadziej niż raz na pół roku.
§  42.
1.
Główna Komisja Rewizyjna jest naczelnym organem kontroli finansowo-gospodarczej TPPR.
2.
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie działalności finansowo-gospodarczej TPPR,
2)
przeprowadzanie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
3)
składanie sprawozdań na Zjeździe Krajowym i zgłaszanie wniosku w przedmiocie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi.
§  43.
Główna Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępców przewodniczącego i sekretarza.

Władze wojewódzkie Towarzystwa.

§  44.
Władzami wojewódzkimi TPPR są:
1)
wojewódzka konferencja sprawozdawczo-wyborcza,
2)
zarząd wojewódzki,
3)
wojewódzka komisja rewizyjna.
§  45.
Wojewódzka konferencja sprawozdawczo-wyborcza jest najwyższą władzą oddziału wojewódzkiego, która:
1)
rozpatruje i zatwierdza sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej,
2)
ustala wytyczne rozwoju i działalności TPPR na swoim terenie,
3)
wybiera zarząd wojewódzki i wojewódzką komisję rewizyjną,
4)
wybiera delegatów na Zjazd Krajowy.
§  46.
W wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej uczestniczą z prawem głosowania delegaci wybrani na powiatowych konferencjach sprawozdawczo-wyborczych oraz członkowie ustępującego zarządu wojewódzkiego i wojewódzkiej komisji rewizyjnej.
§  47.
Wojewódzką konferencję sprawozdawczo-wyborczą zwołuje zarząd wojewódzki.
§  48.
O terminie i porządku dziennym wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej delegaci powinni być powiadomieni nie później niż na 21 dni przed rozpoczęciem konferencji.
§  49.
1.
Zarząd wojewódzki kieruje na swoim terenie w okresie między konferencjami sprawozdawczo-wyborczymi działalnością TPPR zgodnie z uchwałami i postanowieniami wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej i Zarządu Głównego TPPR.
2.
Do zakresu działania zarządu wojewódzkiego należy:
1)
inicjowanie szerokich i wszechstronnych poczynań na rzecz krzewienia i pogłębiania przyjaźni polsko-radzieckiej i wiedzy o ZSRR,
2)
utrzymywanie stałej więzi z zarządami powiatowymi i udzielanie pomocy w ich pracy oraz zatwierdzanie planów pracy,
3)
współdziałanie z innymi organizacjami masowymi, instytucjami i placówkami kulturalnymi w zakresie rozwijania i pogłębiania przyjaźni polsko-radzieckiej i wiedzy o ZSRR,
4)
opracowywanie i realizowanie planów działalności TPPR na swoim terenie,
5)
zarządzanie majątkiem TPPR w granicach swego budżetu zgodnie z instrukcjami Zarządu Głównego.
§  50.
Zarząd wojewódzki składa się z 35-65 członków. Zarząd wybiera ze swego grona prezydium i ustala liczbę jego członków, wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczących, sekretarza i skarbnika oraz określa ich zakres działania.
§  51.
Prezydium wykonuje obowiązki zarządu wojewódzkiego w okresie między posiedzeniami zarządu wojewódzkiego. Prezydium zwołuje posiedzenia zarządu wojewódzkiego nie rzadziej niż raz na cztery miesiące.
§  52.
1.
Wojewódzka komisja rewizyjna jest organem kontroli finansowo-gospodarczej TPPR na swoim terenie.
2.
Do zakresu działania wojewódzkiej komisji rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie działalności finansowo-gospodarczej zarządu wojewódzkiego i komisji rewizyjnych niższych jednostek,
2)
przeprowadzanie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
3)
składanie wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej sprawozdania i wniosku w przedmiocie udzielania absolutorium ustępującemu zarządowi.
§  53.
Wojewódzka komisja rewizyjna składa się z 7-11 członków. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępców przewodniczącego i sekretarza.

Władze powiatowe Towarzystwa.

§  54.
Władzami powiatowymi TPPR są:
1)
powiatowa konferencja sprawozdawczo-wyborcza,
2)
zarząd powiatowy,
3)
powiatowa komisja rewizyjna.
§  55.
Powiatowa konferencja sprawozdawczo-wyborcza jest najwyższą władzą oddziału powiatowego, która:
1)
rozpatruje i zatwierdza sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej,
2)
ustala wytyczne rozwoju i działalności TPPR na swoim terenie,
3)
wybiera zarząd powiatowy i powiatową komisję rewizyjną,
4)
wybiera delegatów na wojewódzką konferencję sprawozdawczo-wyborczą.
§  56.
W powiatowej konferencji sprawozdawczo-wyborczej uczestniczą z prawem głosowania:
1)
delegaci wybrani na gminnych konferencjach sprawozdawczo-wyborczych,
2)
delegaci wybrani na zebraniach sprawozdawczo-wyborczych kół TPPR, które nie podlegają władzom gminnym,
3)
członkowie ustępującego zarządu i komisji rewizyjnej.
§  57.
O terminie i porządku dziennym powiatowej konferencji sprawozdawczo-wyborczej delegaci powinni być powiadomieni nie później niż na 21 dni przed rozpoczęciem konferencji.
§  58.
Powiatową konferencję sprawozdawczo-wyborczą zwołuje zarząd powiatowy.
§  59.
1.
Zarząd powiatowy kieruje na swoim terenie w okresie między powiatowymi konferencjami sprawozdawczo-wyborczymi działalnością TPPR zgodnie z uchwałami i postanowieniami konferencji sprawozdawczo-wyborczej i władz nadrzędnych.
2.
Do zakresu działania zarządu powiatowego należy:
1)
inicjowanie szerokich i wszechstronnych poczynań na rzecz krzewienia i pogłębiania przyjaźni polsko-radzieckiej i wiedzy o ZSRR,
2)
utrzymywanie stałej więzi z kołami i udzielanie pomocy w ich pracy,
3)
współdziałanie z innymi organizacjami masowymi, instytucjami i placówkami kulturalnymi w zakresie rozwijania i pogłębiania przyjaźni polsko-radzieckiej i wiedzy o ZSRR,
4)
opracowanie i realizowanie planów rozwoju i działalności TPPR na swoim terenie,
5)
zarządzanie majątkiem TPPR w granicach swego budżetu, zgodnie z instrukcją Zarządu Głównego.
§  60.
Zarząd powiatowy składa się z 25-31 członków. Zarząd wybiera ze swego grona prezydium, ustala liczbę jego członków, wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczących, sekretarza i skarbnika oraz określa ich zakres działania.
§  61.
Prezydium wykonuje obowiązki zarządu powiatowego w okresie między posiedzeniami zarządu powiatowego. Prezydium zwołuje posiedzenia zarządu powiatowego nie rzadziej niż raz na kwartał.
§  62.
1.
Powiatowa komisja rewizyjna jest organem kontroli finansowo-gospodarczej TPPR na swoim terenie.
2.
Do zakresu działania powiatowej komisji rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie działalności finansowo-gospodarczej zarządu oraz kół TPPR,
2)
przeprowadzanie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
3)
składanie powiatowej konferencji sprawozdawczo-wyborczej sprawozdania i wniosku w przedmiocie udzielania absolutorium ustępującemu zarządowi.
§  63.
Powiatowa komisja rewizyjna składa się z 5-7 członków. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.

Władze gminne Towarzystwa.

§  64.
Władzami gminnymi TPPR są:
1)
gminna konferencja sprawozdawczo-wyborcza,
2)
zarząd gminny,
3)
gminna komisja rewizyjna.
§  65.
Gminna konferencja sprawozdawczo-wyborcza jest najwyższą władzą zarządu gminnego, która:
1)
rozpatruje sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej oraz ocenia ich pracę,
2)
ustala wytyczne działalności TPPR na swoim terenie,
3)
wybiera delegatów na powiatową konferencję sprawozdawczo-wyborczą.
§  66.
W gminnej konferencji sprawozdawczo-wyborczej uczestniczą z prawem głosowania:
1)
delegaci wybrani na zebraniach sprawozdawczo-wyborczych kół TPPR,
2)
członkowie ustępującego zarządu gminnego TPPR i gminnej komisji rewizyjnej.
§  67.
O terminie i porządku obrad gminnej konferencji sprawozdawczo-wyborczej delegaci powinni być powiadomieni nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem konferencji.
§  68.
1.
Zarząd gminny w okresie między konferencjami kieruje na swoim terenie działalnością TPPR zgodnie z uchwałami i postanowieniami konferencji sprawozdawczo-wyborczej i władz nadrzędnych.
2.
Zarząd gminny na terenie swego działania realizuje statutowe cele TPPR, a w szczególności:
1)
inicjuje wszechstronne poczynania na rzecz krzewienia przyjaźni polsko-radzieckiej i wiedzy o ZSRR,
2)
współdziała z innymi organizacjami społeczno-politycznymi, instytucjami i placówkami kulturalnymi,
3)
utrzymuje stałą więź z kołami i udziela pomocy w ich pracy oraz dąży do stałej rozbudowy organizacyjnej Towarzystwa,
4)
prowadzi dokumentację organizacyjną.
§  69.
1.
Zarząd gminny składa się z 7-25 członków. Zarząd wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika oraz określa ich zakres działania.
2.
Posiedzenia zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
§  70.
1.
Do zakresu działania gminnej komisji rewizyjnej należy:
1)
przeprowadzanie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
2)
składanie konferencji sprawozdania i wniosku o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi.
2.
Gminna komisja rewizyjna składa się z 3-5 członków; komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.

Władze koła Towarzystwa.

§  71.
Władzami koła TPPR są:
1)
zebranie sprawozdawczo-wyborcze,
2)
zarząd koła.
§  72.
Zebranie sprawozdawczo-wyborcze członków koła:
1)
rozpatruje sprawozdania zarządu koła oraz ustala plany pracy na swoim terenie i środki ich realizacji,
2)
wybiera zarząd koła,
3)
w uzasadnionych wypadkach może wybrać komisję rewizyjną,
4)
wybiera delegatów na gminną lub powiatową konferencję sprawozdawczo-wyborczą.
§  73.
Zarząd koła zwołuje zebranie sprawozdawczo-wyborcze członków koła.
§  74.
W zebraniu sprawozdawczo-wyborczym uczestniczą z prawem głosowania wszyscy członkowie koła.
§  75.
O terminie i porządku dziennym zebrania sprawozdawczo-wyborczego członkowie koła powinni być powiadomieni nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem zebrania.
§  76.
Zarząd koła składa się z 5-15 członków. Zarząd wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
§  77.
1.
Zarząd koła kieruje na swoim terenie w okresie między zebraniami sprawozdawczo-wyborczymi działalnością TPPR zgodnie z uchwałami i postanowieniami zebrania sprawozdawczo-wyborczego i władz nadrzędnych.
2.
Do zakresu działania zarządu koła należy:
1)
wykonywanie uchwał zebrania sprawozdawczo-wyborczego członków koła i poleceń władz nadrzędnych TPPR,
2)
inicjowanie, organizowanie i kierowanie pracą propagandową, oświatową i kulturalną TPPR na swoim terenie,
3)
współdziałanie z organizacjami społecznymi w dziedzinie krzewienia przyjaźni polsko-radzieckiej,
4)
prowadzenie wykazu członków koła i zbieranie składek członkowskich,
5)
zwoływanie zebrania sprawozdawczo-wyborczego członków koła,
6)
gospodarowanie funduszami koła.
§  78.
1.
W jednostkach będących członkami zbiorowymi działają koła TPPR zrzeszające członków indywidualnych.
2.
Postanowienia dotyczące władz koła mają zastosowanie do członków zbiorowych.

Rozdział  V

Majątek TPPR.

§  79.
Majątek TPPR składa się z nieruchomości, ruchomości i funduszy.
§  80.
Na fundusze TPPR składają się:
1)
składki członkowskie,
2)
dochody z imprez i wydawnictw,
3)
dotacje, dary, zapisy.
§  81.
1.
Majątkiem i funduszami TPPR rozporządza Zarząd Główny w ramach rocznego budżetu.
2.
Pisma dotyczące praw i obowiązków majątkowych wymagają podpisów dwóch osób, a mianowicie sekretarza generalnego lub jednego z sekretarzy i głównego księgowego Zarządu Głównego TPPR.

Rozdział  VI

Postanowienia końcowe.

§  82.
Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa może podjąć tylko Zjazd Krajowy.
§  83.
Uchwała w sprawie rozwiązania TPPR wymaga większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024