Utworzenie systemu identyfikacji i klasyfikacji jednostek gospodarki narodowej - REGON.

UCHWAŁA Nr 195
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 października 1975 r.
w sprawie utworzenia systemu identyfikacji i klasyfikacji jednostek gospodarki narodowej - REGON.

W celu utworzenia jednolitych wspólnych podstaw integrujących rządowe, resortowe i obiektowe systemy informatyczne oraz w celu usprawnienia posługiwania się oznaczeniami jednostek gospodarki narodowej w różnych dziedzinach działalności, a zwłaszcza w zarządzaniu, planowaniu i statystyce, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
1)
Tworzy się system identyfikacji i klasyfikacji jednostek gospodarki narodowej - REGON, stanowiący jeden z podsystemów rządowego systemu państwowej informacji statystycznej,
2)
REGON jest systemem zautomatyzowanym, prowadzonym centralnie przez Główny Urząd Statystyczny dla wszystkich jednostek podlegających identyfikacji i rejestracji, wykorzystywanym w rządowych, resortowych i obiektowych systemach informatycznych,
3)
REGON jest systemem otwartym, zapewniającym elastyczność dostosowania się do zmian zakresu przedmiotowego i podmiotowego tego systemu oraz do zmian w strukturze organizacji i zarządzania.
2.
W skład systemu REGON wchodzą:
1)
rejestr jednostek organizacyjnych zawierający dane identyfikacyjne, klasyfikacyjne i adresowe (aktualne i poprzednie),
2)
kartoteka klasyfikacji gospodarki narodowej, zawierająca wykaz nazw działów, gałęzi i branż gospodarki narodowej wraz z ich symboliką,
3)
kartoteka podziału administracyjnego kraju stanowiąca wykaz województw, miast i gmin wraz z niezbędnymi danymi i ich symboliką,
4)
kartoteka ministerstw (urzędów centralnych), urzędów terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,
5)
kartoteka podległych ministrom (kierownikom urzędów centralnych) oraz terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego zjednoczeń, centralnych zarządów i jednostek równorzędnych,

wraz z oprogramowaniem zapewniającym założenie, aktualizację, wykorzystanie rejestru i kartotek oraz funkcjonowanie systemu.

§  2.
1.
System REGON obejmuje:
1)
ministerstwa (urzędy centralne) i urzędy terenowych organów administracji państwowej,
2)
zjednoczenia, centralne zarządy i jednostki równorzędne podległe ministrom (kierownikom urzędów centralnych) i terenowym organom administracji państwowej,
3)
przedsiębiorstwa uspołecznione i zakłady będące na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym oraz samodzielnie bilansujące zakłady i jednostki budżetowe,
4)
inne jednostki organizacyjne gospodarki uspołecznionej nie wymienione w pkt 1-3, jeśli to wynika z potrzeb rządowych systemów informatycznych,
5)
przedsiębiorstwa nie uspołecznione, jeśli to wynika z potrzeb rządowych systemów informatycznych.
2.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego może na wniosek zainteresowanych ministrów wyłączyć z zakresu podmiotowego systemu REGON niektóre jednostki wymienione w ust. 1.
3.
W systemie REGON jednostki, o których mowa w ust. 1, otrzymują stały siedmiocyfrowy identyfikator, będący kolejnym numerem jednostki w rejestrze. Z identyfikatorem związane są przez czas istnienia danej jednostki następujące dane zmienne charakteryzujące zarejestrowaną jednostkę:
1)
przynależność branżowa według klasyfikacji gospodarki narodowej,
2)
przynależność organizacyjna i szczebel w hierarchicznej strukturze organizacyjnej,
3)
przynależność terytorialna, zgodna z podziałem administracyjnym kraju,
4)
forma finansowania i forma planowania,
5)
obowiązująca nazwa i adres.

Odpowiednie symbole przynależności branżowej, organizacyjnej, terytorialnej oraz szczebla w hierarchicznej strukturze organizacyjnej, formy finansowania i formy planowania stanowią cechy klasyfikacyjne jednostki. Identyfikator i cechy klasyfikacyjne tworzą łącznie numer statystyczny jednostki.

4.
Upoważnia się Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do rozszerzania wymienionego w ust. 3 zakresu przedmiotowego systemu REGON i rejestrowania w nim innych danych zmiennych, służących potrzebom rządowych systemów informatycznych, w miarę rozwoju potrzeb tych systemów.
§  3.
Całość prac nad wdrożeniem systemu REGON, obejmująca pełny zakres podmiotowy i przedmiotowy, dzieli się na 2 etapy:
1)
etap 1 - przygotowawczy, podczas którego w systemie REGON zostaną zarejestrowane:
a)
w terminie do dnia 31 grudnia 1975 r. wszystkie jednostki organizacyjne, które były dotychczas objęte systemem numerów statystycznych, oraz te jednostki na pełnym wewnętrznym rozrachunku, które dotychczas nie miały numerów statystycznych,
b)
w terminie do dnia 31 marca 1976 r. inne jednostki ujęte w systemie informatycznym "MAGISTER",
2)
etap 2 - realizowany sukcesywnie do końca 1977 r., w którym, niezależnie od normalnej eksploatacji, zostaną zarejestrowane pozostałe jednostki.
§  4.
1.
Jednostkami obowiązanymi do zgłaszania wniosków o nadanie, zmianę i likwidację numeru statystycznego są ministerstwa (urzędy centralne), urzędy terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego oraz podległe ministrom (kierownikom urzędów centralnych) i terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego zjednoczenia, centralne zarządy i jednostki równorzędne.
2.
Wnioski o nadanie numeru statystycznego nowo tworzonym jednostkom organizacyjnym składają jednostki wymienione w ust. 1 przed wydaniem aktu tworzącego jednostkę, a w akcie tym podają numer statystyczny nadany przez Główny Urząd Statystyczny.
§  5.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego:
1)
określi szczegółowe zasady i tryb dokonywania zgłoszeń wniosków o nadanie, zmianę i likwidację numeru statystycznego w celu ustalenia identyfikatorów i zarejestrowania właściwych cech klasyfikacyjnych w systemie REGON oraz zasady i tryb wprowadzania zmian tych cech,
2)
zapewni organizacyjne, techniczne i programowe warunki utworzenia i eksploatacji systemu REGON.
§  6.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) oraz terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego nadzorujący jednostki gospodarki uspołecznionej zapewnią:
1)
terminowe zgłaszanie wniosków o nadanie numeru statystycznego jednostce organizacyjnej lub o wprowadzenie zmian w cechach klasyfikacyjnych,
2)
okresowe sprawdzanie zgodności zapisów w systemie REGON ze stanem faktycznym w celu usunięcia nieścisłości,
3)
powiązanie rejestrów, kartotek itp. zbiorów jednostek organizacyjnych, prowadzonych w resortach na potrzeby zarządzania, z systemem REGON przez wprowadzenie do tych rejestrów, kartotek itp. identyfikatorów oraz w zależności od potrzeb, wybranych danych charakteryzujących i klasyfikujących jednostkę,
4)
stosowanie przez nadzorowane jednostki, w zależności od potrzeb, samych identyfikatorów lub pełnych numerów statystycznych do:
a)
oznaczania dokumentów zawierających dane dla rządowych systemów informatycznych,
b)
oznaczania dokumentów zawierających dane w systemach informatycznych resortowych i obiektowych,
c)
oznaczania dokumentów przeznaczonych dla różnych jednostek, zawierających dane w szczególności dla systemów przetwarzania danych w zakresie obrotu towarowego, handlu zagranicznego, zaopatrzenia, transportu i finansów.
§  7.
1.
Nowo powstałe jednostki organizacyjne, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-3, otwierające rachunki bankowe są obowiązane przy otwarciu rachunku, a najpóźniej w terminie do 30 dni po dniu jego otwarcia przedstawić właściwemu oddziałowi banku dokument zawiadamiający o nadaniu im numeru statystycznego.
2.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-3, są obowiązane do przedstawienia właściwym oddziałom banku dokumentu zawiadamiającego o każdorazowej zmianie numeru statystycznego.
3.
Banki wstrzymają realizację wszelkich dyspozycji z rachunków jednostek, które nie zastosują się do przepisów ust. 1 i 2.
§  8.
1.
Jednostki organizacyjne mające numery statystyczne nadane dotychczas przez Główny Urząd Statystyczny traktuje się jako jednostki, w stosunku do których został spełniony obowiązek zgłoszenia wniosku o nadanie numeru statystycznego w systemie REGON.
2.
W okresie od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 1976 r. w sprawozdawczości statystycznej za 1975 r. oraz w dokumentach w obrocie między jednostkami gospodarki uspołecznionej mogą być stosowane dotychczasowe numery statystyczne.
§  9.
Zaleca się zarządom centralnych związków spółdzielni oraz organizacji politycznych i społecznych zapewnienie wykonania zadań wymienionych w niniejszej uchwale.
§  10.
Z dniem 1 stycznia 1976 r. traci moc uchwała nr 199 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 1966 r. w sprawie nadania numerów statystycznych jednostkom gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski, Nr 40, poz. 201).
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024