Zasady spłaty niektórych kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie inwestycji branżowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 grudnia 1972 r.
w sprawie zasad spłaty niektórych kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie inwestycji branżowych.

Na podstawie § 9 ust. 2 uchwały nr 74 Rady Ministrów z dnia 10 marca 1972 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i remontów w jednostkach państwowych (Monitor Polski Nr 23, poz. 132 i Nr 57, poz. 305) oraz § 5 pkt 3 uchwały nr 178 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie oprocentowania środków trwałych przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski Nr 40, poz. 295) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kredyty bankowe zaciągnięte na branżowe inwestycje produkcyjne, powodujące przyrost zysku, realizowane przez przedsiębiorstwa przemysłowe i budowlano-montażowe objęte planowaniem centralnym, podlegają spłacie w normatywnym okresie zwrotu nakładów inwestycyjnych ze środków uzyskanych przez inwestora, określonych w § 9 ust. 1 uchwały nr 74 Rady Ministrów z dnia 10 marca 1972 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i remontów w jednostkach państwowych (Monitor Polski Nr 23, poz. 132 i Nr 57, poz. 305).
2.
Do czasu ustalenia normatywnych okresów zwrotu nakładów inwestorzy będą przeznaczać na spłatę kredytów wyłącznie odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych uzyskanych w wyniku inwestycji; z chwilą ustalenia normatywnych okresów zwrotu nakładów banki w porozumieniu z inwestorami będą ustalać plany spłaty kredytów.
§  2.
1.
Występując do banku z wnioskiem o udzielenie kredytu inwestor jest obowiązany przedłożyć bankowi kalkulację amortyzacji, którą będzie mógł przeznaczyć na spłatę kredytu, oraz kalkulację zysku (przyrostu zysku) osiąganego z eksploatacji obiektów uzyskanych w wyniku inwestycji. Podstawą kalkulacji powinny być wskaźniki techniczno-ekonomiczne określone w dokumentacji inwestycji.
2.
W razie stwierdzenia, że kredyt na inwestycje nie może być spłacony w terminie nie przekraczającym normatywnego okresu zwrotu nakładów inwestycyjnych, bank zawiadamia o tym ministra, zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 2 uchwały nr 74 Rady Ministrów z dnia 10 marca 1972 r. Podejmując decyzję o realizacji inwestycji minister określi jednocześnie sposób sfinansowania kosztów inwestycji, które nie mogą być pokryte w normatywnym okresie zwrotu nakładów.
3. 1
Jeżeli kredyt udzielony na inwestycję branżową włączoną do planu przez Radę Ministrów może być tylko częściowo spłacony w normatywnym okresie zwrotu nakładów, pozostała część kredytu podlega spłacie z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia.
§  3.
1.
Bank w umowie kredytowej może zobowiązać przedsiębiorstwo podlegające rozbudowie lub modernizacji do przeznaczania na finansowanie inwestycji w okresie jej realizacji środków pochodzących:
1)
z amortyzacji od obiektów wybudowanych lub nabytych w toku realizacji inwestycji, a oddawanych do eksploatacji przed zakończeniem zadania inwestycyjnego,
2)
z zysku osiągniętego w okresie realizacji inwestycji pozostałego po dokonaniu odpisów obowiązkowych oraz odpisów na finansowanie środków obrotowych i na fundusz inwestycyjno-remontowy (inwestycyjny) przedsiębiorstwa.
2.
Środki, o których mowa w ust. 1, wpływają na rachunek finansowania inwestycji i zmniejszają sumę przyznanego kredytu.
§  4. 2
1.
W okresie rozliczania inwestycji zakończonej bank przy udziale kredytobiorcy opracowuje plan spłaty kredytu, określający wysokość rat i terminy ich płatności. Za podstawę opracowania planu spłaty kredytu przyjmuje się wielkość amortyzacji i zysku wynikającą z kalkulacji, o której mowa w § 2 ust. 1, zweryfikowanej w okresie rozliczania inwestycji. Weryfikacja powinna uwzględniać faktyczny termin oddania inwestycji do użytku, wielkość amortyzacji od rzeczywistej wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uzyskanych w wyniku inwestycji i innych wskaźników mających wpływ na wielkość zysku (przyrostu zysku), spowodowanego oddaniem do eksploatacji obiektów uzyskanych w wyniku inwestycji.
2.
Jeżeli zweryfikowana zgodnie z przepisem ust. 1 wielkość środków (amortyzacji i zysku) okaże się nie wystarczająca na zapłacenie rat kredytu w maksymalnym okresie kredytowania, na pokrycie różnicy - w wypadkach określonych w § 2 ust. 2 i 3 oraz w § 7 ust. 3 - należy w planie spłaty kredytu przewidzieć dotację z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia lub innych funduszów przeznaczonych na finansowanie inwestycji branżowych.
§  5.
1.
Kredytobiorca przeznacza na spłatę rat całość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uzyskanych w wyniku inwestycji, sfinansowanej z kredytu bankowego. Środki pochodzące z odpisów amortyzacyjnych przekazuje się do banku w okresach miesięcznych do dnia 15 za miesiąc bieżący; bank zalicza te środki na spłatę najbliższej raty kredytu.
2.
Jeżeli środki pochodzące z amortyzacji nie wystarczą na spłatę raty kredytu, różnica podlega spłacie z zysku kredytobiorcy. W razie niespłacenia w terminie raty kredytu stosuje się przepisy o gospodarce finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych i budowlano-montażowych, objętych planowaniem centralnym.
2a. 3
Dotacje z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia lub innych funduszów przeznaczonych na finansowanie inwestycji branżowych bank zalicza na spłatę kredytu w terminach płatności rat do wysokości, jaką z tych funduszów przewiduje plan spłaty kredytu. Przedsiębiorstwo może przeznaczyć środki własnego funduszu inwestycyjnego na spłatę bieżących rat kredytu, jak też na przedterminową spłatę kredytu.
3.
W uzasadnionych wypadkach zjednoczenie może uzyskać ulgę w obowiązkowych wpłatach zysku do budżetu w celu uzupełnienia środków przedsiębiorstw obciążonych spłatą kredytu.
§  6.
1.
Odsetki od kredytu płaci kredytobiorca bieżąco ze środków obrotowych. Oprocentowanie to obciąża koszty eksploatacji. W przedsiębiorstwach w budowie odsetki od kredytu za okres realizacji inwestycji obciążają koszty przyszłych okresów.
2. 4
(uchylony).
§  7.
1.
Zarządzenie dotyczy kredytów udzielonych na inwestycje branżowe wymienione w § 1, rozliczane po dniu 31 grudnia 1972 r.
2.
W celu ustalenia planu spłaty kredytów na inwestycje rozpoczęte przed dniem 31 grudnia 1972 r., a rozliczane po tym terminie, inwestor jest obowiązany na żądanie banku, przedłożyć bankowi kalkulację środków, które będzie mógł przeznaczyć na spłatę kredytu.
3.
Jeżeli z kalkulacji, o której mowa w ust. 2, wynika, że środki (amortyzacja i przyrost zysku uzyskany w wyniku oddania inwestycji do eksploatacji) nie wystarczą na spłatę kredytu w terminie nie przekraczającym normatywnego okresu zwrotu nakładów, brakująca kwota podlega pokryciu z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia.
4.
Kredyty na inwestycje branżowe zakończone i rozliczone, lecz nie spłacone do dnia 31 grudnia 1972 r., podlegają spłacie na warunkach określonych przez bank z kredytobiorcą na podstawie kalkulacji przedłożonej przez kredytobiorcę.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1973 r.
1 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 23 lipca 1974 r. (M.P.74.28.170) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1975 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 23 lipca 1974 r. (M.P.74.28.170) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1975 r.
3 § 5 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 23 lipca 1974 r. (M.P.74.28.170) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1975 r.
4 § 6 ust. 2 uchylony przez § 6 ust. 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 sierpnia 1974 r. w sprawie oprocentowania środków trwałych przedsiębiorstw państwowych (M.P.74.29.179) z dniem 28 sierpnia 1974 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024