Cykle realizacji inwestycji.

UCHWAŁA Nr 281
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 listopada 1972 r.
w sprawie cykli realizacji inwestycji.

Wobec postępu w technologii i organizacji budownictwa oraz zastosowania nowoczesnego sprzętu i doświadczeń umożliwiających osiąganie poprawy wykonawstwa robót i skracanie czasu realizacji inwestycji, jak również wobec skrócenia cykli dostaw maszyn i urządzeń inwestycyjnych, w celu szybszego osiągania efektów inwestycyjnych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwała określa zasady ustalania i stosowania przez jednostki gospodarki uspołecznionej cykli realizacji inwestycji polegających na budownictwie, zwanych dalej "cyklami realizacji inwestycji".
§  2.
1.
Przepisy uchwały mają zastosowanie do programowania, projektowania, planowania i wykonywania inwestycji, w szczególności przy zawieraniu porozumień wstępnych i umów z jednostką projektowania, z dostawcami, wykonawcami i bankami finansującymi inwestycje.
2.
Organy zatwierdzające założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji, bilansujące zlecenia na roboty budowlano-montażowe i podejmujące decyzje o realizacji inwestycji są obowiązane stosować się do przepisów uchwały w sposób zapewniający przestrzeganie obowiązujących cykli realizacji inwestycji.
§  3.
1.
Przez cykl realizacji inwestycji należy rozumieć okres trwający od daty przekazania wykonawcy przez inwestora (generalnego realizatora inwestycji) terenu budowy w celu wykonania zadania inwestycyjnego do dnia odbioru tego zadania inwestycyjnego przez inwestora (zamawiającego) do użytku lub eksploatacji, po przeprowadzeniu rozruchu technologicznego, jeśli inwestycja tego wymaga.
2.
Cykl realizacji inwestycji nie obejmuje okresu niezbędnego do wykonania robót związanych z przygotowaniem terenu budowy, polegających na:
1)
wyrębie i karczowaniu drzew,
2)
rozbiórce i usunięciu przewidzianych do likwidacji istniejących na terenie budowy obiektów oraz urządzeń naziemnych, podziemnych i nadziemnych,
3)
przeniesieniu w inne miejsce obiektów, przełożeniu instalacji, sieci uzbrojenia podziemnego i nadziemnego, dróg, linii przesyłowych i łączności oraz zmianie koryta rzeki.
3.
W zakresie uzgodnionym z wykonawcą zadania inwestycyjnego roboty, o których mowa w ust. 2, mogą być wykonywane równocześnie z robotami objętymi cyklem realizacji inwestycji.
§  4.
1.
Cykl realizacji inwestycji ustala się w założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji lub w dokumentacji uproszczonej dla każdego zadania inwestycyjnego, dostosowując do niego określające organizację wykonania inwestycji dyrektywne harmonogramy: dostarczania projektu technicznego, robót budowlano-montażowych oraz dostaw wyposażenia technicznego.
2.
Cykl realizacji inwestycji, o którym mowa w ust. 1, ustala organ zatwierdzający założenia techniczno-ekonomiczne (dokumentację uproszczoną) inwestycji na podstawie wniosku inwestora, uzgodnionego z generalnym realizatorem inwestycji (generalnym wykonawcą).
3.
Organ zatwierdzający założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji (dokumentację uproszczoną) jest obowiązany sprawdzić, czy cykl realizacji inwestycji wraz z harmonogramami, o których mowa w ust. 1, został uzgodniony z uczestnikami procesu inwestycyjnego (kierującym biurem projektów, generalnym realizatorem inwestycji, generalnym wykonawcą, wykonawcami, producentami lub dostawcami maszyn i urządzeń), a jeżeli uczestnicy nie zostali jeszcze ustaleni, z właściwymi jednostkami nadrzędnymi.
4.
Jeżeli inwestor i generalny realizator (generalny wykonawca) inwestycji nie mogą uzgodnić wniosku, o którym mowa w ust. 3, decyzje podejmują ich jednostki nadrzędne, a w razie rozbieżności stanowisk decyzję ostateczną podejmuje Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych lub właściwy minister, któremu podlegają zarówno inwestor, jak i wykonawca.
5.
Ustalony w założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji (dokumentacji uproszczonej) cykl realizacji inwestycji ma charakter dyrektywny i nie może być przedłużony w toku jej realizacji.
§  5.
Cykl realizacji inwestycji w założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji (dokumentacji uproszczonej) ustala się:
1)
dla zadań inwestycyjnych objętych normatywami cykli realizacji inwestycji - zgodnie z normatywem,
2)
dla zadań inwestycyjnych nie objętych normatywami cykli realizacji inwestycji - na podstawie odrębnej analizy technicznej okresu niezbędnego do wykonania tych zadań, włączonej do założeń techniczno-ekonomicznych jako uzasadnienie długości cyklu realizacji inwestycji ustalonego dla danego zadania inwestycyjnego,
3)
dla zadań inwestycyjnych objętych normatywami, lecz z wyjątkowych przyczyn realizowanych w szczególnie trudnych warunkach - na podstawie indywidualnych decyzji opartych na wynikach technicznej analizy okresu realizacji, zatwierdzonych przez jednostkę nadrzędną nad organem zatwierdzającym założenia techniczno-ekonomiczne inwestycji (dokumentację uproszczoną) lub przez właściwego ministra, jeżeli jest on organem zatwierdzającym,
4)
dla zadań inwestycyjnych polegających na modernizacji lub rekonstrukcji zakładów - na podstawie normatywów dotyczących takich zadań inwestycyjnych, a w ich braku - na podstawach ustalonych odpowiednio w pkt 2 i 3.
§  6.
1.
Zatwierdza się normatywy cykli realizacji inwestycji ustalone przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami i upoważnia się go do ogłoszenia ich wykazu.
2.
Upoważnia się Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych do:
1)
ustalenia w terminie do dnia 20 grudnia 1972 r. i ogłoszenia uzupełniającego wykazu normatywów cykli realizacji inwestycji,
2)
dokonywania w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami uzupełnień i zmian wykazu normatywów cykli realizacji inwestycji w kierunku ich skracania w miarę zachodzących zmian warunków technicznych, technologicznych i organizacyjnych oraz szerszego stosowania lekkich nowoczesnych materiałów osłonowych, lekkich konstrukcji metalowych i żelbetowych, nowych technologii produkcji, postępowej organizacji budowy, użycia nowoczesnego sprzętu i transportu, usprawnienia organizacji kompletnych dostaw maszyn i urządzeń, a także ich montażu.
3.
Wykazy normatywów cykli realizacji inwestycji oraz ich uzupełnienia i zmiany są ogłaszane w Dzienniku Budownictwa.
§  7.
1.
Zasady stosowania normatywów cykli realizacji inwestycji i indywidualnego ustalania cykli realizacji inwestycji określa załącznik do uchwały.
2.
Upoważnia się Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych do wprowadzania niezbędnych uzupełnień w załączniku, o którym mowa w ust. 1, po porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
§  8.
1.
Jednostki uczestniczące i współdziałające przy realizacji zadania inwestycyjnego powinny w szczególności:
1)
planować i przygotowywać inwestycje do realizacji z odpowiednim wyprzedzeniem,
2)
planować nakłady inwestycyjne w wysokości wynikającej z cyklu realizacji inwestycji oraz z rzeczywistego postępu robót (zaangażowania),
3)
wprowadzać zadania inwestycyjne do planów wykonawców i dostawców, z uwzględnieniem niezbędnej synchronizacji robót i dostaw materiałów i urządzeń w zakresie umożliwiającym należytą koncentrację potencjału tych jednostek i przestrzegania cykli realizacji inwestycji.
2.
Zobowiązuje się jednostki wymienione w ust. 1 do skracania rzeczywistych okresów wykonania zadań w stosunku do ustalonego cyklu realizacji inwestycji.
§  9.
Ministrowie oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) nadzorujący uczestników procesu inwestycyjnego są obowiązani kontrolować prawidłowość ustalania i stosowania cykli realizacji inwestycji przez podległe im jednostki w trakcie projektowania, planowania, zawierania umów i realizacji inwestycji oraz stosować niezbędne środki w celu niedopuszczenia do wadliwego ustalania cyklu realizacji inwestycji, zwłaszcza do jego wydłużania.
§  10.
Banki finansujące działalność inwestycyjną jednostek gospodarki uspołecznionej są obowiązane analizować przestrzeganie cykli realizacji inwestycji oraz wyniki tych analiz uwzględniać w szczególności w:
1)
polityce kredytowej,
2)
ocenach stanu zaangażowania środków w budownictwie inwestycyjnym,
3)
ocenach zamrożenia środków w inwestycjach w toku,
4)
opiniach projektów planów na kolejny rok,
5)
analizach i informacjach dotyczących wpływu rzeczywistych cykli na kształtowanie się kosztów inwestycyjnych,
6)
ocenach gospodarki środkami obrotowymi w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.
§  11.
1.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego uwzględni w systemie sprawozdawczości statystycznej z wykonania planów gospodarczych niezbędne dane dla oceny rzeczywistych cykli realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych w porównaniu z ustalonymi cyklami realizacji inwestycji i normatywami.
2.
Podstawowe wymagania sprawozdawczości, niezbędne do wykonania zadań określonych w ust. 1, ustali Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w uzgodnieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w terminie do dnia 20 grudnia 1972 r.
§  12.
Ministrowie Przemysłu Ciężkiego oraz Przemysłu Maszynowego ustalą w terminie do dnia 31 marca 1973 r. skrócone cykle dostaw maszyn i urządzeń inwestycyjnych, przyjmując zasadę, że dla wyrobów warunkujących realizację robót instalacyjnych i urządzeń wyposażenia typowego (katalogowego) obowiązuje sprzedaż niezwłoczna lub co najwyżej z terminem do 6 miesięcy, a dla pozostałych wyrobów tego wyposażenia - do 18 miesięcy.
§  13.
1.
Ustalanie cykli realizacji inwestycji w myśl przepisów uchwały obowiązuje w stosunku do zadań inwestycyjnych rozpoczynanych począwszy od dnia 1 stycznia 1973 r.
2.
Jednostki nadrzędne nad organami, które zatwierdziły założenia techniczno-ekonomiczne dla kontynuowanych zadań inwestycyjnych, które będą przekazywane do użytku lub eksploatacji po dniu 31 grudnia 1974 r., lub właściwi ministrowie będący organami zatwierdzającymi dokonają w terminie do dnia 30 kwietnia 1973 r., w trybie § 4 uchwały, analizy okresu wykonywania tych zadań, w celu określenia skróconego cyklu ich realizacji oraz ustalenia przyśpieszonego terminu wykonania danego zadania inwestycyjnego.
§  14.
Traci moc uchwała nr 128 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1969 r. w sprawie normatywów cykli budowy (Monitor Polski z 1969 r. Nr 33, poz. 243 i z 1971 r. Nr 38, poz. 247 oraz Nr 57, poz. 368).
§  15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY STOSOWANIA NORMATYWÓW CYKLI REALIZACJI INWESTYCJI

§  1.
1.
Początek cyklu realizacji inwestycji liczy się od daty protokolarnego przekazania przez inwestora (generalnego realizatora inwestycji) generalnemu wykonawcy (wykonawcy) terenu budowy. Data ta powinna być ponadto stwierdzona wpisem inwestora (generalnego realizatora inwestycji) do dziennika budowy generalnego wykonawcy (wykonawcy).
2.
W razie gdy jeden wykonawca realizuje roboty związane z przygotowaniem terenu oraz roboty budowlano-montażowe objęte zadaniem inwestycyjnym, początek cyklu liczy się od wpisanej do dziennika budowy i potwierdzonej przez inwestora daty rozpoczęcia robót objętych cyklem realizacji inwestycji.
3.
Jeżeli zadania inwestycyjne wymagają zastosowania maszyn i urządzeń o długim cyklu dostaw, inwestor jest obowiązany w najkrótszym czasie od daty zatwierdzenia założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji zawrzeć umowę z dostawcą takich maszyn i urządzeń i określić w niej uściślony harmonogram ich kompletacji i dostawy na teren budowy do montażu. W tych wypadkach termin przekazania terenu budowy (tj. początek cyklu realizacji inwestycji) należy ustalić w sposób zapewniający uzgodnienie terminów wynikających z harmonogramu robót budowlano-montażowych z terminami dostaw tych maszyn i urządzeń.
§  2.
1.
Zakończenie cyklu realizacji inwestycji przypada na potwierdzony protokołem dzień odbioru zadania inwestycyjnego do użytku lub eksploatacji, po przeprowadzeniu rozruchu technologicznego, jeżeli inwestycja tego wymaga.
2.
Zakończenie cyklu realizacji zadań inwestycyjnych, których odbioru nie można dokonać z przyczyn technologicznych lub w okresie zimowym, jak np. zadań obejmujących obiekty budownictwa kolejowego, drogowego, łączności, lotniczego, obiekty liniowe oraz powierzchniowe w budownictwie melioracyjnym i wodnym następuje w dniu, w którym zakończenie zadania zostało stwierdzone protokołem, przy czym do cyklu realizacji inwestycji nie wlicza się okresu przerwy między zakończeniem zadania a jego odbiorem.
3.
Zakończenie cyklu realizacji inwestycji sieci elektrycznych, sieci trakcyjnych i obiektów związanych z elektryfikacją linii kolejowych oraz sieci związanych z elektryfikacją wsi przypada na dzień dokonania odbioru technicznego przez właściwe organy.
§  3.
Cykle realizacji inwestycji mają w szczególności zastosowanie przy:
1)
projektowaniu i planowaniu zadań inwestycyjnych,
2)
bilansowaniu zleceń na roboty budowlano-montażowe oraz dostaw urządzeń,
3)
zawieraniu porozumień wstępnych i umów o realizację inwestycji,
4)
zawieraniu umów o dostawy materiałów, konstrukcji oraz maszyn i urządzeń,
5)
finansowaniu inwestycji,
6)
kontroli przebiegu realizacji inwestycji,
7)
stosowaniu porównań w badaniach statystycznych,
8)
ustalaniu nagród i premii za skrócenie okresu wykonania inwestycji, przewidzianych w odrębnych przepisach.
§  4.
Przy odbiorze zadania inwestycyjnego należy w protokole odbioru stwierdzić dotrzymanie, przekroczenie lub skrócenie ustalonego cyklu realizacji inwestycji.
§  5.
Ustalony w zatwierdzonych założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji (dokumentacji uproszczonej) cykl realizacji inwestycji jest wiążący przy określaniu w porozumieniach wstępnych i umowach zawieranych przez uczestników procesu inwestycyjnego terminów realizacji zadania inwestycyjnego.
§  6.
1.
Cykl realizacji inwestycji dla zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2 i 3 uchwały, ustala się na podstawie:
1)
normatywu cyklu określonego w wykazie normatywów cykli realizacji inwestycji, przy uwzględnieniu specjalnych warunków realizacji inwestycji, odbiegających od tych, dla których cykl normatywny został ustalony:
a)
przez interpolację lub ekstrapolację cykli normatywnych,
b)
przez analogię do normatywnego cyklu realizacji inwestycji,
2)
analizy i oceny okresu czasu niezbędnego do wykonania poszczególnych robót na podstawie:
a)
wytycznych dotyczących organizacji wykonania inwestycji, stanowiących integralną część założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji,
b)
konkretnych warunków wykonawczych, przy założeniu wykonywania poszczególnych robót podstawowych w toku wykonywania robót przygotowawczych,
c)
sieci zależności (modelu sieciowego) lub harmonogramu dyrektywnego poszczególnych zespołów rodzajowych robót z uwzględnieniem przebiegu wykonania zadań współzależnych.
2.
Sposób ustalania cyklu realizacji inwestycji przez interpolację liniową należy stosować, jeżeli wielkość charakteryzująca daną inwestycję odbiega więcej niż o 10% od wielkości określonej w normatywnym cyklu realizacji inwestycji. Dla wielkości przekraczających normatyw należy stosować ekstrapolację logarytmiczną. Wyniki obliczeń należy zaokrąglać do miesiąca. W razie różnicy mniejszej niż 10% należy przyjmować normatywny cykl realizacji inwestycji.
3.
Sposób ustalania cyklu realizacji inwestycji przez analogię należy stosować do zadań inwestycyjnych o cechach charakterystycznych, podobnych do zadania mającego ustalony cykl normatywny.
4.
Ustalanie indywidualnie cyklu realizacji inwestycji przez analizę i ocenę okresu czasu wykonania poszczególnych robót należy stosować do inwestycji realizowanych na podstawie projektów nieporównywalnych, nie ujętych w normatywach cykli realizacji inwestycji, lub realizowanych w warunkach szczególnych.
5.
W razie braku normatywu cyklu realizacji inwestycji dla wieloobiektowego zadania inwestycyjnego, cykl tego zadania należy określić na podstawie normatywów cykli obiektów, a w ich braku na podstawie indywidualnie ustalonych cykli poszczególnych obiektów, ustalając je w założeniach techniczno-ekonomicznych inwestycji z uwzględnieniem właściwego sposobu organizacji i koncentracji wykonawstwa oraz terminów dostaw maszyn i urządzeń.
6.
W razie stosowania metody potokowej przy realizacji zespołu obiektów typowych lub wykonywanych na podstawie dokumentacji powtarzalnej, posiadających normatywy cykli - cykl realizacji wieloobiektowego zadania inwestycyjnego należy określić na podstawie normatywów cykli poszczególnych obiektów, zakładając jego skrócenie przez szeregowo-równoległą strukturę harmonogramu wykonania zadania inwestycyjnego zapewniającą optymalny, z punktu widzenia ekonomicznego, sposób realizacji inwestycji. Tak ustalony cykl realizacji zadania inwestycyjnego powinien być krótszy od sumy cykli realizacji poszczególnych obiektów.
§  7.
1.
Za szczególne warunki wykonywania inwestycji, o których mowa w § 5 pkt 3 uchwały, uznaje się wypadki, gdy szczegółowa lokalizacja inwestycji wymaga wykonania w ramach cyklu realizacji inwestycji szczególnie dużego zakresu robót przygotowawczych, związanych między innymi z robotami ziemnymi, obniżeniem poziomu wód gruntowych, budową w rejonach górskich lub na terenach szkód górniczych, palowaniem oraz budową zaplecza produkcyjno-usługowego i socjalno-administracyjnego na wielkich budowach.
2.
Wypadki, o których mowa w ust. 1, będą rozstrzygane indywidualnie na podstawie udokumentowanych wniosków zainteresowanych stron przez jednostkę nadrzędną nad organem zatwierdzającym założenia techniczno-ekonomiczne lub przez właściwego ministra, jeśli jest on organem zatwierdzającym założenia techniczno-ekonomiczne.
§  8.
Zasady stosowania normatywów cykli realizacji inwestycji uwzględniające specyfikę poszczególnych branż zawarte są w wykazach normatywów cykli realizacji inwestycji.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024