Zm.: uchwała w sprawie gospodarki finansowej państwowych biur projektów.

UCHWAŁA Nr 93
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 kwietnia 1972 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie gospodarki finansowej państwowych biur projektów.

Na podstawie art. 9 i 25 dekretu z dnia 25 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 18, poz. 111) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
W uchwale nr 30 Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1967 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych biur projektów (Monitor Polski z 1967 r. Nr 15, poz. 72 i z 1969 r. Nr 3, poz. 23, Nr 19, poz. 156 i Nr 36, poz. 270) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. 1. Przepisy niniejszej uchwały dotyczą państwowych biur projektów objętych planowaniem centralnym i terenowym oraz ośrodków, które stosownie do § 3 ust. 2 uchwały nr 191 Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1970 r. w sprawie tworzenia i zasad działania ośrodków badawczo-rozwojowych (Monitor Polski Nr 43, poz. 340) zachowały prawo do stosowania systemu finansowego biur projektów, zwanych dalej «biurami projektów».",

2)
w § 2 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) funduszem inwestycyjnym,",

3)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. 1. Fundusz statutowy biura projektów odzwierciedla wartość jego środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz zachodzące w nich zmiany.

2. Zasady zwiększania lub zmniejszania funduszu statutowego regulują odrębne przepisy.",

4)
§ 4 i 5 skreśla się,
5)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. W nowo powstałych biurach projektów fundusz statutowy stanowi równowartość otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych.",

6)
w rozdziale 1 tytuł części b) otrzymuje brzmienie:

"b) Fundusz inwestycyjny.",

7)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. 1. Zasady tworzenia i wykorzystywania funduszu inwestycyjnego regulują przepisy o finansowaniu inwestycji jednostek państwowych.

2. Środki funduszu inwestycyjnego gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym.",

8)
§ 8 skreśla się,
9)
§ 9 otrzymuje brzmienie:

"§ 9. 1. Biura projektów dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych w wysokości wynikającej z części stawek amortyzacyjnych przeznaczonej na wymianę. Zasady wykorzystania odpisów amortyzacyjnych regulują przepisy o finansowaniu inwestycji jednostek państwowych.

2. Biura projektów finansują wszelkie remonty środków trwałych bezpośrednio w ciężar kosztów z możliwością ich rozliczenia w czasie (rozliczenia międzyokresowe).",

10)
w § 10 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 1 skreśla się końcowe wyrazy "przy czym stosuje się odpowiednio przepis § 7 ust. 5,",
b)
skreśla się pkt 2,
11)
§ 12 otrzymuje brzmienie:

"§ 12. 1. Przy wykorzystywaniu przez załogę środków przeznaczonych na cele zakładowej działalności socjalnej stosuje się odpowiednio przepisy o wykorzystywaniu funduszu zakładowego przedsiębiorstw państwowych w części przeznaczonej na cele socjalne.

2. W zakresie wykorzystywania środków zakładowego funduszu mieszkaniowego stosuje się odpowiednio przepisy o zakładowym funduszu mieszkaniowym przedsiębiorstw państwowych.",

12)
§ 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. 1. Kwoty na nagrody specjalne (§ 11 ust. 2 pkt 2) podlegają przekazaniu na odrębny rachunek bankowy, na którym gromadzone są również środki funduszu nagród specjalnych, wydzielanego z osobowego funduszu płac.

2. Zasady dokonywania wypłat nagród specjalnych za osiągnięcie (po zrealizowaniu i rozliczeniu zaprojektowanych inwestycji) planowanych lub lepszych niż planowane efektów inwestycyjnych określają odrębne przepisy.",

13)
w § 15 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 wyrazy "od wartości wykonanej produkcji" zastępuje się wyrazami "od wartości produkcji sprzedanej, wykonanej siłami własnymi",
b)
w ust. 3 dodaje się na końcu wyrazy "a w odniesieniu do biur projektów podległych radom narodowym - prezydium wojewódzkiej rady narodowej w porozumieniu z Ministrem Finansów.",
14)
§ 18 otrzymuje brzmienie:

"§ 18. 1. Zysk biura projektów dzieli się na następujące cele według podanej niżej kolejności:

1) oprocentowanie środków trwałych,

2) odpis na fundusz inwestycyjny biura projektów - według określonego dla jednostki nadrzędnej przez Ministra Finansów w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) lub przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej wieloletniego procentowego wskaźnika, liczonego od wartości brutto środków trwałych z wyłączeniem środków trwałych zaliczanych do grupy 1 i 2 klasyfikacji środków trwałych; odpis ten ulega odpowiedniemu zwiększeniu w zależności od stopnia umorzenia środków trwałych; w uzasadnionych wypadkach jednostka nadrzędna może zróżnicować wieloletnie wskaźniki procentowe odpisów na fundusz inwestycyjny dla poszczególnych przedsiębiorstw w granicach ustalonego dla niej wskaźnika,

3) odpis na fundusz gwarancyjny według dwuletniej procentowej normy, liczonej od zysku zmniejszonego o odpis na oprocentowanie środków trwałych, określonej przez jednostkę nadrzędną w granicach normy ustalonej na ten okres przez właściwego ministra lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej w porozumieniu z Ministrem Finansów,

4) odpisy na inne cele, jeżeli obowiązujące przepisy przewidują dokonywanie takich odpisów.

2. Jeżeli osiągnięty zysk nie wystarcza na pokrycie wpłaty wymienionej w ust. 1 pkt 1, brakującą kwotą biuro projektów obciąża fundusz statutowy. Niedobór funduszu statutowego powstały z tego tytułu może być pokrywany przez jednostkę nadrzędną.",

15)
§ 19 otrzymuje brzmienie:

"§ 19. Zysk biura projektów pozostały po potrąceniu odpisów wymienionych w § 18 ust. 1 podlega wpłacie do jednostki nadrzędnej lub bezpośrednio do budżetu. Kierownik jednostki nadrzędnej może ustalić dla biura projektów procentową normę pozostałości zysku na dodatkowe zasilenie funduszu inwestycyjnego. Wynikająca z tej normy planowana i wykorzystana suma dodatkowego odpisu na fundusz inwestycyjny nie może przekraczać sumy odpisu podstawowego na ten fundusz, określonego w § 18 ust. 1 pkt 2.",

16)
§ 20 skreśla się,
17)
§ 21 skreśla się,
18)
w § 23:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Za zysk niezależny od działalności biura projektów uważa się zysk osiągnięty w wyniku zmian cen, taryf i płac, stawek amortyzacyjnych, stawek ubezpieczeniowych lub podatkowych, jeżeli decyzje w sprawie tych zmian ustalają, że jest to zysk niezależny od działalności przedsiębiorstwa, oraz w wyniku zmian metodologicznych i organizacyjnych.",

b)
dotychczasowy ust. 4 zastępuje się nowymi ust. 4, 5 i 6 w brzmieniu:

"4. Zysk niezależny od działalności biura projektów podlega przekazaniu:

1) w wysokości 15% na rachunek funduszu rezerwowego lub funduszu środków obrotowych jednostki nadrzędnej, jeżeli zysk ten został ujawniony przez samo biuro projektów lub jednostkę nadrzędną, a w pozostałej wysokości do budżetu,

2) w wysokości 100% do budżetu, jeżeli zysk ten został ujawniony przez organy kontroli zewnętrznej, bank lub wydział finansowy prezydium rady narodowej.

5. Kwota odpowiadająca 150% sumy zysku nieprawidłowego podlega przekazaniu:

1) w wysokości 85% do budżetu i 15% na rachunek funduszu rezerwowego (funduszu środków obrotowych) jednostki nadrzędnej, jeżeli zysk nieprawidłowy został ujawniony przez jednostkę nadrzędną,

2) w 100% do budżetu, jeżeli zysk nieprawidłowy został ujawniony przez organy kontroli zewnętrznej, bank lub wydział finansowy prezydium rady narodowej.

6. Jeżeli zysk nieprawidłowy ujawniony został przez samo biuro projektów, przekazaniu do budżetu podlega kwota odpowiadająca 100% tego zysku.",

c)
w dotychczasowym ust. 5, który oznacza się jako ust. 7, wyrazy "ust. 1-4" zastępuje się wyrazami "ust. 1-6",
19)
w § 26 dotychczasową treść oznacza się jako "ust. 1" i dodaje ust. 2 w następującym brzmieniu:

"2. Upoważnia się Ministra Finansów do zmiany zasad finansowania prac studialnych i konkursowych w biurach projektów przez zniesienie dotychczasowych funduszów prac studialnych i konkursowego oraz wprowadzenie zasady finansowania tych prac w ciężar kosztów biur projektów.",

20)
po § 26 dodaje się § 26a w brzmieniu:

"§ 26a. Nie wykorzystane środki funduszu inwestycyjno-remontowego przechodzą z dniem 1 stycznia 1972 r. na fundusz inwestycyjny. Po dniu 1 stycznia 1972 r. z funduszu inwestycyjnego mogą być opłacane zobowiązania z tytułu wykonania do dnia 31 grudnia 1971 r. remontów kapitalnych.",

21)
§ 27 otrzymuje brzmienie:

"§ 27. Do biur projektów nie mają zastosowania przepisy:

1) uchwały nr 176 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw, kombinatów i zjednoczeń przemysłowych oraz budowlano-montażowych, objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski z 1971 r. Nr 26, poz. 166),

2) uchwały nr 177 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (Monitor Polski z 1971 r. Nr 26, poz. 167)."

§  2.
Minister Finansów ogłosi w drodze obwieszczenia jednolity tekst uchwały nr 30 Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1967 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych biur projektów (Monitor Polski Nr 15, poz. 72) z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu, z zachowaniem ciągłej numeracji paragrafów, ustępów i punktów.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1972 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024