Zm.: regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 29 marca 1972 r.
o zmianie regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Art.  1.

W regulaminie Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1957 r. Nr 19, poz. 145, z 1958 r. Nr 1, poz. 1, z 1971 r. Nr 11, poz. 68 i Nr 34, poz. 219) wprowadza się następujące zmiany:

1)
W art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ślubowanie poselskie składa się na pierwszym posiedzeniu Sejmu, a posłowie nieobecni oraz posłowie, którzy uzyskają mandat poselski w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszym posiedzeniu Sejmu, w którym uczestniczą.";

2)
po art. 2 dodaje się art. 2a, 2b i 2c o następującym brzmieniu:

"Art. 2a. Organ państwowy, wobec którego poseł w wykonaniu obowiązków poselskich podjął interwencję, wniósł we własnym imieniu albo przekazał do załatwienia skargi lub wnioski obywateli, powinien najpóźniej w terminie 14 dni powiadomić posła o stanie rozpatrzenia sprawy, chyba że z innych przepisów wynika obowiązek wcześniejszego powiadomienia o sposobie jej załatwienia.

Art. 2b. Kierownik urzędu lub instytucji powinien możliwie niezwłocznie przyjąć posła, który przybył w celu załatwienia sprawy związanej z wykonywaniem mandatu poselskiego oraz w miarę możliwości udzielić posłowi informacji i wyjaśnień lub odpowiedzi na pytanie.

Art. 2c. Poseł ma prawo czynnego uczestnictwa w sesjach wojewódzkiej rady narodowej i innych rad narodowych właściwych dla okręgu wyborczego, z którego został wybrany. Poseł może również brać czynny udział w posiedzeniach komisji tych rad. Prezydia rad narodowych zapewnią warunki organizacyjne dla realizacji tego uprawnienia.";

3)
w art. 3 skreśla się ust. 2;
4)
art. 4 skreśla się;
5)
w art. 6 skreśla się ust. 3 i 4;
6)
art. 7 skreśla się;
7)
w art. 9 ust. 3 ostatnie zdanie skreśla się;
8)
po art. 13 dodaje się art. 13a o następującym brzmieniu:

"Art. 13a. 1. Posłowie mogą również organizować się w wojewódzkie zespoły poselskie, obejmujące posłów, którzy uzyskali mandaty na obszarze poszczególnych województw.

2. Wojewódzkie zespoły poselskie stwarzają warunki organizacyjne dla utrzymania i zacieśniania więzi Sejmu i posłów z wyborcami, terenowymi organami władzy państwowej oraz organizacjami politycznymi i społecznymi w terenie. Wojewódzkie zespoły poselskie udzielają posłom pomocy w wykonywaniu przez nich czynności wynikających ze sprawowania mandatu poselskiego.

3. Organizację wewnętrzną i tryb pracy wojewódzkiego zespołu poselskiego, jak również metody i formy pracy członków zespołu określa zespół.";

9)
art. 15 skreśla się;
10)
w art. 19:
a)
dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:

"2. Prezydium Sejmu organizuje współpracę i wymianę doświadczeń między komisjami oraz określa formy współdziałania komisji z wojewódzkimi zespołami poselskimi.

3. Prezydium Sejmu utrzymuje łączność z wojewódzkimi zespołami poselskimi, udziela im pomocy oraz może kierować pod ich adresem wytyczne dotyczące ich pracy. Prezydium Sejmu organizuje współpracę i wymianę doświadczeń między wojewódzkimi zespołami poselskimi oraz określa formy współdziałania wojewódzkich zespołów poselskich z komisjami.",

b)
dotychczasowy ust. 2 oznacza się jako ust. 4;
11)
po art. 25 dodaje się art. 25a o następującym brzmieniu:

"Art. 25a. Sejm może powoływać na stałe lub czasowo międzykomisyjne zespoły poselskie dla rozpatrywania spraw przekraczających zakres działania poszczególnych komisji. Zakres i tryb działania zespołów określa Sejm. Przepisy rozdziału 3 regulaminu stosuje się odpowiednio.";

12)
w art. 28 w istniejącym wykazie komisji wprowadza się następujące zmiany:
a)
skreśla się:

– Komisję Oświaty i Nauki,

– Komisję Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa,

– Komisję Spraw Wewnętrznych,

– Komisję Wymiaru Sprawiedliwości,

b)
dodaje się:

– Komisję Górnictwa, Energetyki i Chemii,

– Komisję Nauki i Postępu Technicznego,

– Komisję Oświaty i Wychowania,

– Komisję Prac Ustawodawczych,

– Komisję Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego,

– Komisję Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości,

c)
numerację punktów zmienia się odpowiednio;
13)
w art. 29:
a)
obecna treść art. 29 otrzymuje oznaczenie art. 29 ust. 1, w ustępie tym w pkt "d" po wyrazach: "oraz instytucji" dodaje się wyrazy: "lub ich zastępców",
b)
dodaje się pkt "f" w brzmieniu:

"f) rozpatrywanie spraw związanych z wprowadzaniem w życie i wykonywaniem ustaw i uchwał Sejmu.",

c)
dodaje się nowy ust. 2 w brzmieniu:

"2. Kierownicy resortów, urzędów oraz instytucji lub ich zastępcy obowiązani są na żądanie komisji przedstawiać sprawozdania oraz udzielać informacji.";

14)
w art. 39:
a)
po ust. 2 dodaje się nowe ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Prezydium Sejmu może zwrócić komisji uchwalony przez nią dezyderat z umotywowanym zaleceniem ponownego rozpatrzenia sprawy. Dezyderatowi ponownie przez komisję uchwalonemu Prezydium Sejmu nada dalszy bieg.

4. Organ, pod adresem którego uchwalony został dezyderat komisji, ma obowiązek ustosunkować się do niego i pisemnie powiadomić Prezydium Sejmu o zajętym stanowisku w ciągu 30 dni od dnia otrzymania dezyderatu, chyba że Prezydium Sejmu, na wniosek zainteresowanego organu, ustali inny termin nadesłania tego powiadomienia.",

b)
dotychczasowy ust. 3 oznacza się jako ust. 5,
c)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. W razie nieotrzymania odpowiedzi w terminie lub uznania otrzymanej odpowiedzi za niezadowalającą, komisja może ponowić dezyderat, przedłożyć Prezydium Sejmu wniosek o zwrócenie odpowiedzi jako niezadowalającej lub przedłożyć Sejmowi projekt odpowiedniej rezolucji.";

15)
w art. 44 pkt "h" otrzymuje brzmienie:

"h) interpelacje i zapytania poselskie";

16)
w art. 49 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Poselskie projekty ustaw mogą być wnoszone przez komisje sejmowe; inne zgłaszane przez posłów projekty ustaw wymagają co najmniej 15 podpisów.";

17)
w art. 53:
a)
w ust. 1 po wyrazach: "wprost do komisji" dodaje się zdanie:

"W tym wypadku wnioskodawca powinien uzasadnić projekt na posiedzeniu komisji, a treść tego uzasadnienia powinna być podana do wiadomości wszystkim posłom.",

b)
dodaje się nowy ust. 3 w brzmieniu:

"3. Prezydium Sejmu może poddawać projekty ustaw konsultacjom społecznym.";

18)
po art. 53 dodaje się nowe art. 53a i 53b w brzmieniu:

"Art. 53a. 1. Projekty ustaw kieruje się do komisji problemowo właściwej oraz Komisji Prac Ustawodawczych lub do Komisji Prac Ustawodawczych, jeżeli za komisję problemowo właściwą uznana zostanie dla danego projektu ta Komisja.

2. Wnioski dotyczące projektu ustawy Komisja Prac Ustawodawczych przekazuje komisji problemowo właściwej.

3. Komisja problemowo właściwa po rozpatrzeniu projektu ustawy oraz wniosków Komisji Prac Ustawodawczych przedstawia Sejmowi sprawozdanie o projekcie ustawy.

4. Komisja, do której skierowany został projekt ustawy, może zwrócić się do innej komisji o wyrażenie opinii o tym projekcie lub jego części.

Art. 53b. Na wniosek komisji, do których rządowy projekt ustawy został skierowany, Prezydium Sejmu może zwrócić się do Rządu o ponowne opracowanie ustawy zgodnie z postulowanymi przez komisję zmianami. Prezydium Sejmu kieruje przedłożenie rządowe wprost do komisji.";

19)
w art. 59 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przemówienia posłów nie mogą trwać dłużej niż 30 minut, chyba że Prezydium Sejmu po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów określi dla konkretnej debaty krótszy czas przemówień. Przemówienia posłów poza porządkiem dziennym nie mogą trwać dłużej niż 5 minut.";

20)
w tytule rozdziału 4 lit. g wyraz: "Interpelacje" zastępuje się wyrazami: "Interpelacje i zapytania poselskie";
21)
w rozdziale 4 lit. g dodaje się nowy art. 69a w brzmieniu:

"Art. 69a. 1. W wykonaniu uprawnień wynikających z art. 22 Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej posłowie mogą składać interpelacje i zapytania poselskie.

2. Interpelacje składa się w sprawach o bardziej zasadniczym charakterze.

3. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy zapytującemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.";

22)
w art. 70:
a)
w ust. 1 po wyrazie: "interpelacje" dodaje się wyrazy: "i zapytania",
b)
w ust. 2 po wyrazie: "interpelacji" dodaje się wyrazy: "lub zapytania";
23)
w art. 72 na końcu dodaje się następujące zdanie:

"Tekst interpelacji nie odczytanej na posiedzeniu Sejmu ogłasza się w załączniku do sprawozdania stenograficznego z posiedzenia Sejmu.";

24)
w art. 73 ust. 3 na końcu dodaje się następujące zdanie:

"Tekst pisemnej odpowiedzi na interpelację ogłasza się w załączniku do sprawozdania stenograficznego z posiedzenia Sejmu.";

25)
po art. 74 dodaje się nowe art. 74a, 74b i 74c w brzmieniu:

"Art. 74a. 1. Zapytanie powinno być sformułowane zwięźle, tak aby odpowiedź na nie mogła sprowadzać się do krótkiej informacji o faktach.

2. Marszałek Sejmu może nie nadać dalszego biegu zapytaniu, które nie odpowiada warunkom określonym w ust. 1.

Art. 74b. Zapytania składa się na piśmie na ręce Marszałka Sejmu najpóźniej na 24 godziny przed rozpoczęciem posiedzenia, na którym chce się na zapytanie to uzyskać odpowiedź.

Art. 74c. 1. Rozpatrzenie przez Sejm sprawy zapytania obejmuje:

a) powtórzenie treści zapytania,

b) udzielenie ustnej odpowiedzi przez zapytywanego.

2. Nad zapytaniem i udzieloną odpowiedzią nie przeprowadza się debaty.";

26)
Art. 75 otrzymuje brzmienie:

"Art. 75. 1. Interpelacje i zapytania poselskie oraz odpowiedzi na nie stanowią jako przedmiot obrad Sejmu odrębny punkt porządku dziennego posiedzenia.

2. Prezydium Sejmu rozstrzyga, które ze zgłoszonych przez posłów interpelacji i zapytań włączone zostają do porządku dziennego określonego posiedzenia Sejmu.

3. Prezydium Sejmu może wyznaczyć specjalne posiedzenie przeznaczone wyłącznie na rozpatrywanie spraw interpelacji."

Art.  2.

Marszałek Sejmu ogłosi w Monitorze Polskim jednolity tekst regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu i z zastosowaniem ciągłej numeracji artykułów, ustępów i punktów.

Art.  3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024