Ustalenie i ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Stowarzyszenie Architektów Polskich".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 17 lutego 1972 r.
w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Stowarzyszenie Architektów Polskich".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 1972 r. w sprawie uznania "Stowarzyszenia Architektów Polskich" za stowarzyszenie wyższej użyteczności (Dz. U. Nr 2, poz. 8) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się i ogłasza statut stowarzyszenia wyższej użyteczności "Stowarzyszenie Architektów Polskich", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT STOWARZYSZENIA ARCHITEKTÓW POLSKICH SARP

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1. 1
1.
Stowarzyszenie Architektów Polskich, zwane dalej w skrócie "SARP", jest stowarzyszeniem twórczym, zrzeszającym architektów świadomych społecznego i kulturalnego znaczenia architektury służącej potrzebom narodu.
2.
SARP jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności i ma osobowość prawną.
§  2.
Terenem działalności SARP jest obszar Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
§  3.
Siedzibą władz naczelnych SARP jest m.st. Warszawa.
§  4.
Stowarzyszenie posiada prawo używania odznak i pieczęci według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy administracji państwowej.

Rozdział  2.

Cele i formy działania.

§  5.
Celami SARP są:
1)
społeczne oddziaływanie na wszelkie dziedziny twórczości i działalności architektonicznej, kształtującej przestrzeń dla człowieka,
2)
stałe podnoszenie poziomu humanistycznego, artystycznego i technicznego projektowanych i realizowanych dzieł polskiej architektury,
3)
ochrona zawodu architekta,
4)
dążenie do zapewnienia właściwych warunków wykonywania zawodu,
5)
dbałość o przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
6)
samopomoc koleżeńska.
§  6. 2
Do osiągnięcia swych celów SARP dąży przez:
1)
współdziałanie z władzami i instytucjami zainteresowanymi zawodową działalnością architektów związaną z określeniem, przygotowaniem i realizacją zamierzeń materialnego i kulturalnego rozwoju kraju,
2)
inspirowanie i prowadzenie różnorodnych form oddziaływania na stały rozwój twórczości architektonicznej, np. poprzez konkursy, wystawy, konferencje naukowe i seminaria, dyskusje, odczyty, pokazy filmowe, indywidualne i zbiorowe wyjazdy studialne,
3)
występowanie z wnioskami o nadanie architektom uprawnień twórców na zasadach i w trybie określonych odrębnymi przepisami,
4)
przyznawanie nagród ustanowionych przez stowarzyszenie za wybitne osiągnięcia w dziedzinie architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego,
5)
przynależność do krajowych i międzynarodowych organizacji i instytucji związanych z działalnością architektoniczną,
6)
propagowanie zasad etyki zawodowej i egzekwowanie ich przestrzegania,
7)
udzielanie pomocy materialnej z Funduszu Pomocy Koleżeńskiej,
8)
zakładanie i prowadzenie domów pracy twórczej oraz klubów,
9)
wydawanie czasopism oraz innych publikacji.
§  7.
Stowarzyszenie opiera swą działalność przede wszystkim na społecznej pracy swych członków.

Rozdział  3.

Członkowie, ich prawa i obowiązki.

§  8.
Członkami SARP mogą być:
1)
architekci,
2)
osoby nie będące architektami, których praca związana jest z architekturą i służy jej rozwojowi lub którzy szczególnie zasłużyli się dla SARP.
§  9.
Członkowie SARP dzielą się na:
1)
zwyczajnych, którymi mogą być tylko obywatele polscy,
2)
honorowych, którymi mogą być zarówno obywatele polscy, jak i innych krajów.
§  10.
Przyjmowanie członków zwyczajnych następuje na podstawie decyzji Prezydium Zarządu Głównego.
§  11.
Członek zwyczajny ma prawo:
1)
wybierać i być wybieranym do władz SARP,
2)
korzystać z urządzeń, świadczeń i pomocy SARP.
§  12.
Obowiązkiem zwyczajnego członka SARP jest:
1)
postępować zgodnie z postanowieniami statutu i regulaminów,
2)
podporządkować się uchwałom i postanowieniom władz SARP,
3)
przestrzegać zasad etyki zawodowej,
4)
brać czynny udział w pracach SARP,
5)
opłacać składki i spełniać inne świadczenia obowiązujące w Stowarzyszeniu.
§  13.
Członkostwo zwyczajne wygasa przez:
1)
dobrowolne wystąpienie,
2)
skreślenie, na podstawie uchwały Prezydium Zarządu Głównego, na skutek nieprzestrzegania Statutu i regulaminów lub nieopłacania składek przez sześć miesięcy,
3)
wykluczenie ze Stowarzyszenia, na podstawie uchwały Prezydium Zarządu Głównego, w razie skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego, orzekającym pozbawienie praw publicznych lub zakaz wykonywania zawodu,
4)
wykonanie prawomocnego orzeczenia Sądu Koleżeńskiego, postanawiającego karę wykluczenia z SARP.
§  14.
1.
Członkowie zwyczajni dobrowolnie występujący lub skreśleni mogą ubiegać się o ponowne przyjęcie ich do Stowarzyszenia, jednak nie wcześniej niż po upływie roku od daty wystąpienia lub skreślenia oraz po uprzednim uregulowaniu zaległych składek przypadających na dzień ustania ich członkostwa.
2.
Członkowie zwyczajni wykluczeni z SARP w wypadkach określonych w § 13 pkt 3 mogą ubiegać się o ponowne ich przyjęcie do Stowarzyszenia po upływie okresu kary orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego.
§  15.
Godność członka honorowego nadaje Walny Zjazd Delegatów na wniosek Zarządu Głównego osobom wybitnie zasłużonym dla rozwoju architektury.
§  16.
Członek honorowy ma prawo korzystania z urządzeń i świadczeń SARP, z wyjątkiem świadczeń z Funduszu Pomocy Koleżeńskiej.
§  17.
Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku płacenia składek członkowskich.
§  18.
Członkostwo honorowe wygasa przez:
1)
dobrowolne zrzeczenie się,
2)
pozbawienie tej godności uchwałą Walnego Zjazdu Delegatów powziętą większością co najmniej 3/4 oddanych głosów i przy obecności co najmniej 2/3 wybranych delegatów.
§  19.
Członkom Stowarzyszenia mogą być przyznawane przez władze SARP nagrody za wybitne osiągnięcia w dziedzinie architektury oraz wyróżnienia za aktywną pracę społeczną w Stowarzyszeniu.

Rozdział  4.

Struktura organizacyjna.

§  20.
Władzami naczelnymi SARP są:
1)
Walny Zjazd Delegatów,
2)
Zarząd Główny i Prezydium Zarządu Głównego,
3)
Główna Komisja Rewizyjna,
4)
Główny Sąd Koleżeński.
§  21.
Organami doradczymi Zarządu Głównego są:
1)
Rada SARP,
2)
Zespół Koordynacyjny Sędziów Konkursowych SARP.
§  22.
Jednostkami terenowymi SARP są:
1)
oddziały,
2)
koła zakładowe, międzyzakładowe i terenowe.
§  23.
Władzami oddziału SARP są:
1)
walne zebranie członków oddziału lub ich delegatów,
2)
zarząd oddziału i prezydium zarządu oddziału,
3)
komisja rewizyjna oddziału,
4)
sąd koleżeński oddziału.
§  24.
Organem doradczym zarządu oddziału jest prezydium kolegium sędziów konkursowych oddziału.
§  25.
Władzami koła zakładowego, międzyzakładowego lub terenowego SARP są:
1)
ogólne zebranie członków koła,
2)
zarząd koła.
§  26.
1.
Kadencja wszystkich władz i organów doradczych SARP trwa trzy lata, są one jednak obowiązane działać do czasu ukonstytuowania się nowo wybranych władz i organów doradczych.
2.
W razie niemożności pełnienia funkcji przez któregoś z członków władz, prezydium właściwego zarządu powołuje na jego miejsce jednego z zastępców wybranych przez Walny Zjazd Delegatów lub walne zebranie oddziału.
3.
Wybory władz SARP, delegatów na walny zjazd i walne zebrania oddziałów oraz wybory Rady SARP i sędziów konkursowych odbywają się w głosowaniu tajnym.
§  27.
Uchwały władz SARP zapadają zwykłą większością głosów przy obecności więcej niż połowy członków tych władz lub ich delegatów, chyba że przepisy statutu stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.

Rozdział  5.

Walny Zjazd Delegatów.

§  28.
1.
Walny Zjazd Delegatów jest najwyższą władzą SARP.
2.
Walny Zjazd Delegatów jest zwoływany co trzy lata przez Prezydium Zarządu Głównego jako zjazd sprawozdawczo-wyborczy.
§  29.
Udział w Walnym Zjeździe Delegatów biorą:
1)
z prawem głosowania - delegaci wybrani przez walne zebrania oddziałów,
2)
z głosem doradczym - członkowie Zarządu Głównego, Prezydium Głównej Komisji Rewizyjnej, Prezydium Głównego Sądu Koleżeńskiego, Rady SARP, Zespołu Koordynacyjnego Sędziów Konkursowych oraz członkowie honorowi.
§  30.
Do kompetencji Walnego Zjazdu Delegatów należy:
1)
rozpatrywanie sprawozdań Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego oraz decydowanie o absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego,
2)
wybór władz SARP:
a)
12 członków i 5 zastępców członków Prezydium Zarządu Głównego,
b)
7 członków i 3 zastępców członków Głównej Komisji Rewizyjnej,
c)
10 członków i 5 zastępców członków Głównego Sądu Koleżeńskiego,
3)
wybór 25 członków Rady SARP,
4)
określanie podstawowych wytycznych do programu działania SARP,
5)
uchwalanie projektów zmian Statutu oraz uchwalanie regulaminów zastrzeżonych dla Walnego Zjazdu Delegatów,
6)
podejmowanie uchwał i postanowień w sprawach będących przedmiotem obrad,
7)
przyznawanie - na wniosek Prezydium Zarządu Głównego - wyróżnień I stopnia za aktywną pracę społeczną w Stowarzyszeniu,
8)
ustalanie wysokości składek i określanie świadczeń obowiązujących członków SARP,
9)
nadawanie godności członka honorowego SARP,
10)
decydowanie w sprawach dotyczących rozwiązania się SARP.
§  31.
Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów może się odbyć w każdym czasie w szczególnie uzasadnionych wypadkach i jest zwoływany przez Zarząd Główny z własnej inicjatywy albo na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej lub co najmniej sześciu zarządów oddziałów.
§  32.
Szczegółowy tryb zwoływania i toku obrad walnych zjazdów delegatów i walnych zebrań oddziałów ustala regulamin uchwalony przez Walny Zjazd Delegatów.

Rozdział  6.

Zarząd Główny i Prezydium Zarządu Głównego.

§  33.
W skład Zarządu Głównego wchodzą:
1)
12 członków Prezydium Zarządu Głównego,
2)
prezesi wszystkich oddziałów.
§  34.
Prezydium Zarządu Głównego wybiera spośród swego grona prezesa SARP, trzech wiceprezesów, sekretarza generalnego i skarbnika.
§  35.
Zarząd Główny określa kierunki działalności SARP opierając się na uchwałach i postanowieniach Walnego Zjazdu Delegatów, a w szczególności:
1)
inicjuje i przeprowadza badania problemów mających wpływ na pracę zawodową członków SARP,
2)
powołuje oddziały i określa terytorialny zasięg ich działalności oraz decyduje o ich likwidacji,
3)
określa roczne zadania dla Stowarzyszenia,
4)
zatwierdza regulaminy zastrzeżone do właściwości Zarządu Głównego,
5)
ocenia działalność Prezydium prowadzoną w okresach pomiędzy posiedzeniami plenarnymi Zarządu Głównego,
6)
przygotowuje wnioski na walne zjazdy delegatów.
§  36.
Do zakresu działania Prezydium Zarządu Głównego należy:
1)
kierowanie bieżącą działalnością SARP,
2)
wykonywanie uchwał i postanowień Walnego Zjazdu Delegatów oraz Zarządu Głównego,
3)
reprezentowanie na zewnątrz Stowarzyszenia oraz spraw dotyczących zawodowej działalności architektów,
4)
współdziałanie z zainteresowanymi organizacjami i instytucjami zarówno w kraju, jak i za granicą,
5)
ocena działalności zarządów oddziałów oraz udzielanie im wytycznych i pomocy,
6)
powoływanie komisji, zespołów i sekcji w celu wykonywania określonych zadań statutowych oraz powierzanie poszczególnym członkom SARP wykonanie takich zadań,
7)
przyznawanie środków z funduszów pomocy koleżeńskiej oraz udzielanie innego rodzaju pomocy, jeżeli jej zakres wykracza poza możliwości oddziałów i kół,
8)
przyznawanie wyróżnień II stopnia za aktywną pracę społeczną w Stowarzyszeniu,
9)
określanie potrzeb finansowych, zatwierdzanie preliminarzy i sprawozdań budżetowych oraz zarządzanie majątkiem i dysponowanie funduszami SARP,
10)
decydowanie o nabyciu lub zbyciu nieruchomości,
11)
uchwalanie regulaminów nie zastrzeżonych do właściwości Walnego Zjazdu Delegatów lub Zarządu Głównego,
12)
składanie sprawozdań Walnemu Zjazdowi Delegatów z działalności Stowarzyszenia oraz Zarządowi Głównemu z działalności Prezydium prowadzonej w okresach między posiedzeniami plenarnymi Zarządu Głównego.

Rozdział  7.

Główna Komisja Rewizyjna.

§  37.
Główna Komisja Rewizyjna wybiera spośród swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§  38.
Do zadań Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie całokształtu działalności SARP, z wyjątkiem działalności sądów koleżeńskich,
2)
składanie na Walnym Zjeździe Delegatów sprawozdań oraz stawianie wniosków o absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego,
3)
nadzorowanie działalności komisji rewizyjnych oddziałów.
§  39.
Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach SARP.
§  40.
Przewodniczącemu Głównej Komisji Rewizyjnej lub delegowanemu przez niego członkowi Komisji przysługuje prawo uczestniczenia z głosem doradczym w obradach władz, organów i jednostek organizacyjnych SARP.
§  41.
Działalność Głównej Komisji Rewizyjnej opiera się na regulaminie uchwalonym przez Walny Zjazd Delegatów.

Rozdział  8.

Główny Sąd Koleżeński.

§  42.
Główny Sąd Koleżeński wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§  43.
Do zadań Głównego Sądu Koleżeńskiego należy:
1)
rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw członków władz naczelnych SARP w zakresie:
a)
sporów powstałych między członkami SARP na tle ich przynależności do Stowarzyszenia,
b)
naruszania przez członków SARP etyki zawodowej,
c)
wykroczeń przeciwko obowiązkom członka SARP, wynikającym ze Statutu i przepisów wydanych w jego wykonaniu,
2)
rozpatrywanie i rozstrzyganie odwołań od orzeczeń sądów koleżeńskich oddziałów,
3)
nadzór nad właściwym funkcjonowaniem sądów koleżeńskich oddziałów,
4)
opracowywanie projektów regulaminów sądów koleżeńskich SARP.
§  44.
1.
Główny Sąd Koleżeński może wymierzać następujące kary:
1)
upomnienie,
2)
nagana,
3)
zawieszenie w prawach członka SARP na okres od 3 miesięcy do 2 lat,
4)
wykluczenie z SARP.
2.
Główny Sąd Koleżeński może dodatkowo postanowić opublikowanie swego orzeczenia w "Komunikacie SARP".
§  45.
Działalność Głównego Sądu Koleżeńskiego opiera się na regulaminie sądów koleżeńskich SARP uchwalonym przez Walny Zjazd Delegatów.

Rozdział  9.

Rada SARP.

§  46.
Rada SARP jest organem doradczym Zarządu Głównego we wszelkich zagadnieniach związanych z działalnością SARP.
§  47.
1.
Przewodniczącym Rady jest prezes SARP.
2.
W obradach Rady uczestniczą członkowie Prezydium Zarządu Głównego oraz osoby zaproszone.
3.
Rada jest zwoływana przez przewodniczącego co najmniej dwukrotnie w ciągu roku bądź też w każdym czasie na żądanie co najmniej sześciu członków Rady.

Rozdział  10.

Zespół Koordynacyjny Sędziów Konkursowych SARP.

§  48.
Zarząd Główny powołuje na okres swej kadencji Zespół Koordynacyjny Sędziów Konkursowych SARP złożony z 9 sędziów reprezentujących co najmniej cztery oddziały SARP.
§  49.
Zespół Koordynacyjny Sędziów Konkursowych wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§  50.
Zespół Koordynacyjny Sędziów Konkursowych jest organem doradczym Zarządu Głównego w sprawach dotyczących konkursów oraz w węzłowych problemach twórczości architektonicznej i działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zarząd Główny.

Rozdział  11.

Walne zebranie oddziału.

§  51.
1.
Walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze oddziału jest zwoływane co trzy lata, po uzgodnieniu terminu z Prezydium Zarządu Głównego.
2.
Udział w walnym zebraniu biorą wszyscy członkowie oddziału.
3.
Dla oddziałów liczących ponad 200 członków regulamin, o którym mowa w § 32, może przewidywać odbycie walnego zebrania za pośrednictwem delegatów wybranych przez koła SARP.
§  52.
Do właściwości walnego zebrania oddziału należy:
1)
rozpatrywanie sprawozdań z działalności władz oddziału i decydowanie o absolutorium dla ustępującego zarządu oddziału,
2)
wybranie władz oddziału:
a)
członków i zastępców członków prezydium zarządu w liczbie określonej regulaminem walnych zebrań oddziału,
b)
3 członków i 2 zastępców członków komisji rewizyjnej,
c)
5 członków i 3 zastępców członków sądu koleżeńskiego,
3)
wybranie sędziów konkursowych,
4)
wybranie delegatów na Walny Zjazd Delegatów,
5)
określenie wytycznych do programu działalności oddziału,
6)
podejmowanie uchwał i postanowień w sprawach będących przedmiotem obrad walnego zebrania.
§  53.
Nadzwyczajne walne zebranie oddziału może odbyć się w każdym czasie w uzasadnionych wypadkach i jest zwoływane - po uzgodnieniu terminu z Prezydium Zarządu Głównego - przez zarząd oddziału z własnej inicjatywy lub z inicjatywy komisji rewizyjnej oddziału lub co najmniej 1/3 liczby członków oddziału lub z inicjatywy Prezydium Zarządu Głównego.

Rozdział  12.

Zarząd i prezydium zarządu oddziału.

§  54.
W skład zarządu oddziału wchodzą:
1)
członkowie prezydium zarządu,
2)
przewodniczący kół SARP istniejących na terenie oddziału.
§  55.
Prezydium zarządu oddziału wybiera spośród swego grona prezesa, od 1 do 3 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
§  56.
Zarząd oddziału określa kierunki działalności oddziału opierając się na uchwałach i postanowieniach Walnego Zjazdu Delegatów oraz władz naczelnych SARP, a w szczególności:
1)
roztacza opiekę nad całokształtem problematyki architektonicznej, występującej na terenie oddziału,
2)
powołuje koła SARP i określa terytorialny zasięg ich działalności oraz decyduje o ich likwidacji,
3)
określa roczne zadania dla oddziału,
4)
ocenia działalność prezydium prowadzoną w okresach między posiedzeniami plenarnymi zarządu oddziału,
5)
przygotowuje wnioski na walne zebrania oddziału.
§  57.
Do zakresu działania prezydium zarządu oddziału należy:
1)
kierowanie bieżącą działalnością oddziału,
2)
wykonywanie uchwał i postanowień Walnego Zjazdu Delegatów oraz władz naczelnych SARP,
3)
reprezentowanie oddziału oraz spraw dotyczących zawodowej działalności architektów na terenie objętym zasięgiem działania oddziału,
4)
współdziałanie z zainteresowanymi organizacjami i instytucjami na terenie objętym zasięgiem działania oddziału,
5)
ocena działalności kół SARP oraz udzielanie im wytycznych i pomocy,
6)
powoływanie komisji, zespołów i sekcji do wykonywania określonych zadań statutowych oraz powierzanie poszczególnym członkom SARP wykonywania takich zadań,
7)
organizowanie w zakresie swoich możliwości pomocy dla członków oddziału, a w razie potrzeby zgłaszanie w tych sprawach wniosków do Prezydium Zarządu Głównego,
8)
zbieranie składek członkowskich za pośrednictwem kół SARP lub wyznaczonych w tym celu członków oddziału,
9)
stawianie wniosków w sprawach przyjmowania i skreślania członków SARP,
10)
przyznawanie wyróżnień III stopnia oraz stawianie wniosków o nadanie członkom SARP wyróżnień wyższych stopni za aktywną pracę społeczną w Stowarzyszeniu,
11)
zarządzanie majątkiem i gospodarowanie funduszami, będącymi w dyspozycji oddziału,
12)
składanie sprawozdań walnemu zebraniu oddziału z działalności oddziału, zarządowi oddziału z działalności prezydium prowadzonej w okresach między zebraniami plenarnymi oraz okresowo Prezydium Zarządu Głównego.

Rozdział  13.

Komisja rewizyjna oddziału.

§  58.
Komisja rewizyjna oddziału wybiera spośród siebie przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.
§  59.
Do zadań komisji rewizyjnej oddziału należy:
1)
kontrolowanie całokształtu działalności oddziału, z wyjątkiem działalności sądu koleżeńskiego oddziału,
2)
składanie na walnym zebraniu oddziału sprawozdań oraz stawianie wniosków o absolutorium dla ustępującego zarządu oddziału,
3)
podporządkowanie się zaleceniom Głównej Komisji Rewizyjnej.
§  60.
Członkowie komisji rewizyjnej oddziału nie mogą pełnić żadnych innych funkcji we władzach SARP.
§  61.
Przewodniczącemu komisji rewizyjnej oddziału lub delegowanemu przez niego członkowi komisji przysługuje prawo uczestniczenia z głosem doradczym w obradach władz, organów i jednostek organizacyjnych oddziału.
§  62.
Działalność komisji rewizyjnej oddziału opiera się na regulaminie uchwalonym przez Walny Zjazd Delegatów.

Rozdział  14.

Sąd koleżeński oddziału.

§  63.
Sąd koleżeński oddziału wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§  64.
Do zadań sądu koleżeńskiego oddziału należy rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw członków SARP, z wyjątkiem spraw członków władz naczelnych SARP.
§  65.
W działalności sądu koleżeńskiego oddziału mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 43 pkt 1, § 44 oraz § 45.

Rozdział  15.

Sędziowie konkursowi i kolegium sędziów konkursowych oddziału.

§  66.
1.
Sędzią konkursowym może być członek zwyczajny SARP wybrany przez walne zebranie oddziału.
2.
Zadaniem sędziego konkursowego jest opiniowanie, dla potrzeb Stowarzyszenia, spraw z zakresu twórczości architektonicznej oraz ocenianie prac architektonicznych, a zwłaszcza prac konkursowych.
3.
Sędzia konkursowy jest niezawisły w wydawaniu swych opinii i ocen.
§  66.
1.
Sędziowie konkursowi oddziału tworzą kolegium sędziów konkursowych oddziału.
2.
Kolegium sędziów konkursowych oddziału wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza, którzy tworzą prezydium kolegium sędziów konkursowych oddziału.
§  68.
Prezydium kolegium sędziów konkursowych oddziału jest organem doradczym zarządu oddziału i działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zarząd Główny.

Rozdział  16.

Koła SARP.

§  69.
1.
Członkowie SARP zatrudnieni w jednym zakładzie pracy organizują koła zakładowe.
2.
Członkowie SARP zatrudnieni w tej samej miejscowości w kilku zakładach pracy, w których z powodu niewystarczającej liczby członków SARP nie istnieje możliwość utworzenia koła zakładowego - organizują koła międzyzakładowe.
3.
Do kół międzyzakładowych należą również członkowie SARP, którzy nie są związani ze stałym miejscem pracy.
4.
Członkowie SARP pracujący w miejscowości nie będącej siedzibą zarządu oddziału lub w takich miejscowościach blisko siebie położonych organizują koła terenowe.
§  70.
1.
Ogólne zebrania koła zwoływane są przez zarząd koła.
2.
Ogólne zebrania koła mogą być również zwoływane na żądanie prezydium zarządu oddziału lub komisji rewizyjnej oddziału lub co najmniej 1/3 liczby członków koła.
3.
Ogólne zebrania sprawozdawczo-wyborcze koła zwoływane są co trzy lata po uzgodnieniu terminu z prezydium zarządu oddziału.
§  71.
Do kompetencji ogólnego zebrania sprawozdawczo-wyborczego koła należy:
1)
rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu koła oraz decydowanie o absolutorium dla ustępującego zarządu koła,
2)
wybranie zarządu koła oraz w razie potrzeby - delegatów na walne zebranie oddziału,
3)
określanie wytycznych dla działalności koła,
4)
podejmowanie uchwał i postanowień w sprawach będących przedmiotem obrad zebrania.
§  72.
Zarząd koła - w ciągu 7 dni od daty wyboru - wybiera spośród swego grona przewodniczącego oraz - w zależności od liczebności koła - zastępcę przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
§  73.
Do zakresu działania zarządu koła należy:
1)
organizowanie działalności koła zmierzającej do realizacji celów SARP i kierowanie tą działalnością,
2)
wykonywanie uchwał i postanowień władz SARP,
3)
reprezentowanie członków koła oraz spraw dotyczących ich zawodowej działalności na terenie objętym zasięgiem działania koła,
4)
zgłaszanie wniosków do prezydium zarządu oddziału w sprawach przyjmowania i skreślania członków SARP,
5)
organizowanie w zakresie swoich możliwości pomocy dla członków koła, a w razie potrzeby zgłaszanie w tych sprawach wniosków do prezydium zarządu oddziału,
6)
zbieranie składek członkowskich,
7)
stawianie wniosków o nadanie członkom koła wyróżnień SARP za aktywną pracę społeczną w Stowarzyszeniu,
8)
składanie sprawozdań z działalności koła na ogólnych zebraniach koła oraz okresowo prezydium zarządu oddziału.
§  74.
Tryb powoływania koła oraz inne sprawy związane z jego działalnością określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.

Rozdział  17.

Fundusze SARP.

§  75.
Dla realizowania zadań statutowych Stowarzyszenie posiada fundusze, które składają się z:
1)
składek członkowskich,
2)
wpływów z działalności statutowej,
3)
dochodów z majątku SARP,
4)
dochodów z działalności, na którą Stowarzyszenie otrzymało zezwolenie właściwych organów administracji państwowej,
5)
dotacji państwowych,
6)
darowizn i zapisów,
7)
wpływów z Funduszu Pomocy Koleżeńskiej.
§  76.
1.
Fundusz Pomocy Koleżeńskiej tworzy się z określonej przez Prezydium Zarządu Głównego części składek członkowskich, wpłat z tytułu nagród i wyróżnień uzyskanych w konkursach oraz innych wpływów przeznaczonych na cele Funduszu Pomocy Koleżeńskiej.
2.
Przeznaczenie środków finansowych Funduszu Pomocy Koleżeńskiej oraz zasady i tryb udzielania pomocy z tego funduszu określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.
§  77.
1.
Wszelkie akty prawne wiążące SARP pod względem finansowym oraz dokumenty obrotu pieniężnego, obrotu materiałami i dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym podpisują:
1)
w Zarządzie Głównym - prezes SARP lub sekretarz generalny oraz skarbnik,
2)
w zarządzie oddziału - prezes i skarbnik oddziału.
2.
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, mogą być przeniesione odpowiednio przez Prezydium Zarządu Głównego lub prezydium zarządu oddziału na inne osoby w zakresie powierzonych im funkcji.

Rozdział  18.

Zmiany statutu i rozwiązanie się SARP.

§  78.
Projekty zmian Statutu wymagają uchwały Walnego Zjazdu Delegatów powziętej większością co najmniej 2/3 głosów.
§  79.
1.
Rozwiązanie się SARP może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zjazdu Delegatów, powziętej większością co najmniej 3/4 głosów i przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby delegatów. W razie braku quorum uchwała może być powzięta na następnym Walnym Zjeździe Delegatów większością co najmniej 3/4 głosów delegatów obecnych na Zjeździe.
2.
W razie powzięcia przez Walny Zjazd Delegatów uchwały o rozwiązaniu się SARP - Zjazd powoła Komisję Likwidacyjną, która zgodnie z uchwalonymi przez Zjazd wytycznymi przeprowadzi likwidację.
§  80.
Sprawy zmiany Statutu i rozwiązania się SARP muszą być umieszczone w proponowanym porządku obrad Walnego Zjazdu Delegatów, podanym do wiadomości delegatów co najmniej na 30 dni przed terminem Zjazdu.
1 Załącznik § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 21 czerwca 1979 r. (M.P.79.17.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1979 r.
2 Załącznik § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 21 czerwca 1979 r. (M.P.79.17.105) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1979 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024