Rozwój usług.

UCHWAŁA Nr 35
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 lutego 1972 r.
w sprawie rozwoju usług.

W celu stworzenia warunków do prawidłowej realizacji założeń rozwoju gospodarczego i społecznego kraju w okresie do końca 1975 r. niezbędne jest:
- znaczne powiększenie sfery usług w ramach gospodarki narodowej w oparciu o pogłębioną społeczną specjalizację pracy, jako ważnego i istotnego czynnika unowocześnienia tej gospodarki,

- lepsze wykorzystanie przy rozszerzaniu potencjału usługowego występujących lokalnie rezerw siły roboczej,

- zwiększenie roli usług świadczonych ludności za opłatą w prawidłowym kształtowaniu struktury spożycia oraz we wzmacnianiu równowagi ogólnej i odcinkowej na rynku wewnętrznym.

Intensywny rozwój usług dla ludności wymaga od wszystkich ogniw gospodarki narodowej zwiększenia wysiłków w kierunku sukcesywnego rozszerzania potencjału usługowego, wzbogacania rodzajów usług zgodnie z potrzebami ludności oraz usprawnienia działalności placówek usługowych.

Należy położyć szczególny nacisk na zwiększenie podaży różnorodnych usług w drodze bezinwestycyjnej, między innymi przez bardziej efektywne wykorzystanie istniejącej sieci placówek usługowych, polepszenie warunków działania oraz poprawę zmianowości i wydajności pracy.

Równolegle z tym powinien być przyśpieszony postęp techniczno-ekonomiczny przede wszystkim w tych usługach, których poziom i jakość mają istotne znaczenie dla prawidłowej realizacji zakładanych zmian w strukturze towarów nabywanych przez ludność w okresie do 1975 r.

Istotną rolę powinno odegrać usprawnienie w zakresie koordynacji i planowania usług. Należy egzekwować ściślej terminowe wykonanie zadań dotyczących rozwoju usług oraz zapewnienia niezbędnych środków finansowych, materiałowych i technicznych, lokalowych itp.

Mając powyższe na względzie Rada Ministrów uchwala, co następuje:

§  1.
1.
Uchwała dotyczy następujących usług świadczonych odpłatnie przez jednostki gospodarki uspołecznionej i pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej:
1)
czynności polegających na oddziaływaniu na produkty (przedmioty i obiekty), obejmujących:
a)
remonty, naprawy i konserwacje,
b)
czynności zmierzające do powiększenia wartości użytkowej produktów wytwarzanych przez inne przedsiębiorstwo bądź związane z obsługą procesu produkcyjnego,
c)
wytwarzanie określonych przedmiotów z materiału powierzonego,
d)
wykonywanie na zlecenie ludności z własnego materiału zakładu usługowego niektórych przedmiotów o charakterze przemysłowym lub budowlanym, przeznaczonych do bezpośredniego użytku albo do użytku w gospodarstwie domowym lub rolnym,
2)
czynności polegających na udostępnianiu czasowej i bezpośredniej eksploatacji urządzeń i pomieszczeń, ewentualnie z obsługą (przez odpowiedni personel), w zakresie transportu, łączności i obrotu towarowego,
3)
czynności zaspokajających inne potrzeby człowieka, jak usługi komunalne i mieszkaniowe, w zakresie oświaty i wychowania, kultury i sztuki, ochrony zdrowia i opieki społecznej, kultury fizycznej, wypoczynku i turystyki, usługi finansowe, ubezpieczeniowe oraz inne usługi osobiste.
2.
Wykaz usług, o których mowa w ust. 1, zawiera klasyfikacja usług, stanowiąca załącznik do zarządzenia nr 36 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 16 marca 1970 r. w sprawie klasyfikacji usług (Zeszyt Metodologiczny nr 24 z 1971 r. wydany przez GUS).
§  2.
1.
Usługami dla ludności w rozumieniu uchwały są usługi określone w § 1 ust. 1, opłacane środkami pieniężnymi pochodzącymi z dochodów ludności lub pożyczek i kredytów udzielonych jej przez jednostki gospodarki uspołecznionej. Usługami dla ludności są również usługi dla jednostek gospodarki nie uspołecznionej, z wyjątkiem czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów na zlecenie jednostek pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odprzedaży.
2.
Uchwała nie zmienia pojęcia usług dla ludności oraz zasad kwalifikacji podatkowej obrotów i dochodów określonych w odrębnych przepisach o podatku obrotowym i dochodowym, odnoszących się do jednostek gospodarki nie uspołecznionej.
§  3.
Ilekroć w dalszej treści uchwały jest mowa o:
1)
usługach bez bliższego wskazania dla kogo są wykonywane, należy przez to rozumieć usługi wykonywane dla ludności oraz dla jednostek gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej,
2)
jednostkach usługowych, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie, kółka rolnicze, zakłady i jednostki budżetowe, organizacje społeczne oraz rzemieślników indywidualnych i inne jednostki pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej, wykonujące usługi, o których mowa w pkt 1,
3)
ministrach koordynatorach, należy przez to rozumieć wymienionych w załączniku nr 1 ministrów i przewodniczących komitetów, sprawujących koordynację międzyresortową usług określanych w tym załączniku,
4)
ministerstwach, należy przez to rozumieć również komitety, sprawujące funkcje naczelnych organów administracji państwowej oraz urzędy centralne,
5)
prezydiach wojewódzkich rad narodowych, zwanych dalej "prezydiami WRN", należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw,
6)
organizacjach społecznych, należy przez to rozumieć uznane na podstawie odrębnych przepisów za jednostki gospodarki uspołecznionej organizacje społeczne (związki zawodowe, kółka rolnicze, związki twórcze, organizacje techniczne i inne stowarzyszenia), które bądź w ramach swoich zadań statutowych, bądź przez wyodrębnione komórki organizacyjne świadczą odpłatnie usługi, o których mowa w pkt 1.
§  4.
1.
Prezydia rad narodowych powinny dążyć do pełnego zaspokojenia potrzeb społecznych w dziedzinie usług na terenie ich działania, w szczególności przez:
1)
opracowywanie programów przestrzennego rozwoju sieci usługowej, przy uwzględnieniu zasad racjonalnej koncentracji i specjalizacji,
2)
ustalanie, zgodnie ze swoją właściwością, dla przedsiębiorstw państwowych, zakładów i jednostek budżetowych, spółdzielni i kółek rolniczych, objętych planowaniem terenowym - zadań i środków planowych w zakresie rozwoju usług,
3)
ustalanie w ramach planów terenowych dla organizacji rzemieślniczych lub zrzeszających inne jednostki pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej wytycznych i zaleceń w zakresie działalności usługowej,
4)
zapewnienie jednostkom usługowym środków niezbędnych do realizacji zadań oraz ulg, bodźców i preferencji, przewidzianych dla działalności usługowej.
2.
Prezydia WRN, jako organy odpowiedzialne za całokształt rozwoju gospodarczego i społecznego województwa, powinny w ramach swoich zadań z zakresu koordynacji:
1)
inicjować oraz prowadzić we własnym zakresie prace analityczno-badawcze, mające na celu pełne rozeznanie potrzeb ludności i jednostek gospodarki uspołecznionej w zakresie poszczególnych działów, gałęzi i branż usługowych,
2)
dokonywać okresowych ocen stopnia kształtowania się równowagi odcinkowej w usługach dla ludności,
3)
dążyć do optymalnego rozmieszczenia przestrzennego jednostek usługowych oraz sukcesywnego wyrównywania dysproporcji w sieci placówek usługowych na terenach wiejskich oraz na obszarach peryferyjnych miast,
4)
organizować współpracę i współdziałanie jednostek usługowych, działających na określonym terenie niezależnie od ich podporządkowania organizacyjnego lub systemu planowania,
5)
badać i oceniać przedsięwzięcia inwestycyjne podejmowane w ramach planu centralnego, jak też planu terenowego, pod kątem widzenia poprawy ich efektywności ekonomicznej, możliwości uzyskania podobnych efektów w drodze bezinwestycyjnej, eliminowania zbędnych inwestycji, skrócenia cyklu inwestycyjnego oraz terminowego oddawania inwestowanych obiektów do eksploatacji,
6)
organizować kontrolę placówek usługowych oraz podejmować niezbędne środki dla poprawy jakości i terminowości usług,
7)
współdziałać z ministerstwami w zakresie organizowania i usprawniania działalności jednostek usługowych, objętych planowaniem centralnym,
8)
przekazywać ministrom koordynatorom propozycje dotyczące zadań i środków planowych jednostek usługowych objętych planowaniem centralnym i terenowym w zakresie usług dla ludności.
§  5.
Jednostki usługowe objęte planowaniem centralnym oraz ich organizacje nadrzędne organizują usługi po uzgodnieniu z prezydiami WRN kierunków branżowych, lokalizacji zakładów, rozmiarów działalności oraz sposobu pokrycia zapotrzebowania na kadrę kwalifikowaną.
§  6.
Prezydia WRN ustalą w terminie do dnia 31 marca 1972 r. obowiązki i zadania prezydiów rad narodowych niższego stopnia oraz organów prezydiów WRN w zakresie nadzoru i koordynacji terenowej usług, przy uwzględnieniu wytycznych ministrów koordynatorów.
§  7.
Ministrowie koordynatorzy wykonują w zakresie działalności usługowej funkcje określone w uchwale nr 114 Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 1969 r. w sprawie koordynacji międzyresortowej (Monitor Polski Nr 30, poz. 224), a ponadto:
1)
współdziałają z prezydiami WRN oraz udzielają im pomocy przy programowaniu przestrzennym rozwoju sieci placówek usługowych,
2)
ustalają kierunki i założenia rekonstrukcji organizacyjno-technicznej i specjalizacji bazy usługowej,
3)
inicjują przedsięwzięcia mające na celu prawidłowe rozmieszczenie potencjału usługowego, uruchomienie rezerw tego potencjału i pogłębienie rachunku ekonomicznego,
4)
stawiają wnioski w sprawach cen, płac i bodźców materialnego zainteresowania, warunkujących prawidłowy rozwój usług,
5)
podejmują inne niezbędne czynności, zmierzające do zapewnienia ilościowego i jakościowego rozwoju usług oraz pełnej realizacji zadań narodowego planu gospodarczego w tym zakresie,
6)
uzgadniają podział zadań w zakresie usług dla ludności i jednostek gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej.
§  8.
W narodowych planach gospodarczych, w planach resortowych i wojewódzkich oraz w planach techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni, jak też w budżecie centralnym i w budżetach terenowych oraz organizacji społecznych, nie stosuje się poczynając od 1972 r. limitowania zatrudnienia w usługach.
§  9.
1.
W uspołecznionych jednostkach usługowych, świadczących usługi dla ludności, jeśli działalność ta jest rentowna, nie stosuje się limitowania funduszu płac (osobowego, bezosobowego, honorariów i prowizji).
2.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w porozumieniu z Ministrem Finansów ustali szczegółowe zasady planowania i rozliczania usług dla ludności przez jednostki gospodarki uspołecznionej oraz gospodarowania i rozliczania funduszu płac w tej działalności, jak też określi usługi wykonywane na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej, do których należy stosować zasady planowania i rozliczania usług dla ludności oraz zasady gospodarowania i rozliczania funduszu płac w tej działalności.
§  10.
1.
Wartość usług dla ludności świadczonych przez jednostki gospodarki uspołecznionej powinna wzrosnąć w 1975 r. do 112,5 mld złotych, to jest o 55% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Wartość usług dla ludności świadczonych przez jednostki pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej powinna wzrosnąć w 1975 r. o około 47%, a w tym świadczonych przez rzemieślników o około 52% - w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
§  11.
1.
Program rozwoju usług dla ludności do końca 1975 r. zawiera załącznik nr 2, a minimalne zadania dla prezydiów WRN, ministerstw, organizacji spółdzielczych i rzemieślniczych w zakresie rozwoju usług do końca 1975 r. zawiera załącznik nr 3 do uchwały.
2.
Komisja Planowania przy Radzie Ministrów dokona podziału między ministerstwa, centralne związki spółdzielni, centralne organizacje społeczne i prezydia WRN, w toku dalszych prac nad planem pięcioletnim rozwoju społeczno-gospodarczego kraju na lata 1971-1975 oraz nad rocznymi narodowymi planami gospodarczymi na lata od 1972 do 1975, dodatkowych zadań, ustalonych w programie rozwoju usług dla ludności, stanowiącym załącznik nr 2 do uchwały.
§  12.
1.
W usługach radiowo-telewizyjnych należy:
1)
zapewnić wzrost w 1975 r. wartości usług ogółem co najmniej do 1.560 mln złotych, to jest o 40,2%, w tym odpłatnych przez ludność co najmniej do 1.000 mln złotych, to jest o około 52% - w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.,
2)
kontynuować planowe rozszerzanie sieci wyspecjalizowanych zakładów naprawczych, uwzględniając w pierwszej kolejności potrzeby ludności zamieszkałej na wsi oraz w osiedlach i mniejszych miastach,
3)
przyśpieszyć modernizację oraz przystosowanie potencjału usługowego do rozwijania usług bardziej technicznie złożonych, związanych z programowanym zwiększeniem dostaw na rynek do 1975 r. nowoczesnego sprzętu radiowo-telewizyjnego, magnetofonów itp.,
4)
dążyć do poprawy wskaźników techniczno-ekonomicznych, skrócenia terminów wykonania oraz polepszenia jakości usług.
2.
W usługach związanych z środkami transportu samochodowego należy:
1)
zapewnić wzrost w 1975 r. wartości usług dla ludności co najmniej do 2.060 mln złotych, to jest o 148%, w tym usług świadczonych przez uspołecznione jednostki usługowe co najmniej do 1.240 mln złotych, to jest o 198% - w porównaniu do wykonania w 1970 r.,
2)
ustalić lokalizację i wielkości nowo budowanych stacji obsługi i specjalistycznych warsztatów zgodnie z założeniami wojewódzkich programów rozwoju sieci zakładów usługowych,
3)
dążyć do poprawy efektywności ekonomicznej usług przez lepsze wykorzystanie zdolności warsztatowych, podniesienie wydajności i zmianowości pracy oraz prowadzenie na podstawowych stanowiskach obsługowo-naprawczych pracy dwuzmianowej,
4)
stosować pogłębioną specjalizację obsługi według "marek" pojazdów mechanicznych, uwzględniając jednocześnie rekomendację stacji obsługi i warsztatów specjalistycznych, spełniających warunki określone odrębnymi przepisami dla zakładów wykonujących usługi wysokiej jakości,
5)
usprawnić działalność usługową stacji paliwowych Centrali Produktów Naftowych, rozszerzając ją na świadczenie doraźnych usług konserwacyjno-naprawczych.
3.
W usługach pralniczych należy:
1)
zapewnić wzrost w 1975 r. wartości usług co najmniej do ponad 2.000 mln złotych, to jest o 58,7%, w tym wartości usług dla ludności co najmniej do 1.445 mln złotych, to jest o 65,3% - w porównaniu do wykonania w 1970 r.,
2)
dążyć do rozwijania zdolności usługowej pralnictwa przez organizowanie zakładów typu przemysłowego o większym rejonie obsługi, powiązanych z siecią punktów przyjęć, kantorów i ajencji,
3)
lepiej wykorzystać zdolności przerobowe pralni przyzakładowych, a w wypadkach uzasadnionych rachunkiem ekonomicznym przekazywać je do eksploatacji uspołecznionym jednostkom wyspecjalizowanym w zakresie usług pralniczych w celu pełnego wykorzystania zdolności przerobowych tych pralni, a w szczególności dla obsługi większej liczby zleceniodawców,
4)
podnosić jakość usług, między innymi przez stosowanie nowych środków piorących, rozpuszczalników i środków wspomagających, a także przez powtórne nanoszenie apretur różnego rodzaju.
4.
W usługach budowlanych i instalacyjnych należy:
1)
zapewnić wzrost w 1975 r. wartości usług dla ludności co najmniej do 12.680 mln złotych, to jest o 76,8%, w tym wartości usług świadczonych przez uspołecznione jednostki usługowe do 3.620 mln złotych, to jest o 90,5% - w stosunku do wykonania w 1970 r.,
2)
zwiększyć w pierwszej kolejności usługi dla ludności wiejskiej w zakresie budowy, konserwacji i remontów budynków mieszkalnych i gospodarczych,
3)
rozwinąć wachlarz usług związanych z konserwacją mieszkań oraz z poprawianiem standardów ich wyposażenia i stanu technicznego, w szczególności przez zarządy administracji domów mieszkalnych i spółdzielni mieszkaniowych,
4)
wprowadzać w szerszym zakresie zróżnicowane formy obsługi zgodnie z potrzebami ludności, jak wykonywanie tylko pewnej określonej umownie fazy robót przy wznoszeniu domów lub pomieszczeń gospodarczych na rzecz inwestorów nie uspołecznionych,
5)
dążyć do większego mechanizowania robót i stosowania nowej technologii w celu uzyskania poprawy efektywności ekonomicznej usług.
5.
W usługach oftalmicznych należy:
1)
zapewnić wzrost w 1975 r. wartości usług opłacanych ze środków ludności i państwowej służby zdrowia co najmniej do 350 mln złotych, to jest o 55%, w tym wartości usług świadczonych przez uspołecznione jednostki usługowe do 285 mln złotych, to jest o 55% - w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.,
2)
organizować przy współudziale państwowej służby zdrowia zakłady usługowe lub co najmniej punkty przyjęć zamówień na wykonanie lub naprawę okularów w miejscowościach, w których ordynują stale lekarze okuliści,
3)
utworzyć do końca 1973 r. co najmniej dwie bazy w ramach Centrali Handlowej "Foto-Optyka", w których wykonywanie okularów odbywać się będzie przy częściowej automatyzacji procesu technologicznego.
§  13.
Ministrowie koordynatorzy dokonają w terminie do dnia 31 maja 1972 r. podziału zadań określonych w § 12 między ministerstwa, centralne związki spółdzielni, centralne organizacje społeczne i prezydia WRN, uwzględniając przy tym zadania dla rzemiosła oraz innych jednostek pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej.
§  14.
Zezwala się jednostkom uspołecznionego handlu detalicznego na sprzedaż uspołecznionym zakładom świadczącym usługi dla ludności artykułów rynkowych nabywanych na cele zaopatrzeniowe (materiałów, artykułów technicznych i części zamiennych itp.) z funduszu rynkowego, w ilościach zwyczajowo stosowanych w detalu.
§  15.
Ministrowie i prezydia WRN, którym podlegają przedsiębiorstwa produkujące sprzęt trwałego użytku, zapewnią dostawy części zamiennych zgodnie z potrzebami rynku wynikającymi z poziomu dostaw oraz z ilości sprzętu będącego w posiadaniu użytkowników.
§  16.
1.
Przedsiębiorstwa państwowego przemysłu terenowego oraz spółdzielnie pracy, produkujące maszyny do obróbki metali i innych materiałów oraz urządzenia techniczne i narzędzia niezbędne do wyposażenia technicznego zakładów usługowych, mogą zbywać we własnym zakresie, poza rozdzielnikiem jednostki rozdzielającej, wyprodukowane ponadplanowo maszyny, urządzenia techniczne i narzędzia innym uspołecznionym jednostkom usługowym lub jednostkom specjalizującym się w zaopatrzeniu zakładów usługowych, powiadamiając o dokonanej sprzedaży właściwą jednostkę zbytu maszyn, urządzeń technicznych lub narzędzi.
2.
Podejmowana przez zakłady rzemieślnicze produkcja urządzeń technicznych i narzędzi stanowiących wyposażenie techniczne zakładów usługowych przeznaczona na potrzeby rzemiosła oraz dla uspołecznionych jednostek usługowych powinna być uwzględniana w kierunkach działalności gospodarczej rzemiosła i spółdzielczości rzemieślniczej w okresie do końca 1975 r. na równi z produkcją wyrobów rynkowych.
§  17.
Komisja Planowania przy Radzie Ministrów oraz właściwe ministerstwa bilansujące powinny uwzględniać w bilansach sporządzanych w okresie do końca 1975 r. zapotrzebowane ilości maszyn, urządzeń technicznych, narzędzi oraz środków transportu na cele usługowe, z tym że pokrycie potrzeb nastąpi z planowanej produkcji lub z przemieszczenia tych środków z przedsiębiorstw i zakładów przemysłu kluczowego oraz z innych jednostek gospodarki uspołecznionej planu centralnego do jednostek usługowych bądź z importu.
§  18.
1.
Prezydia WRN oraz właściwe ministerstwa i centralne związki spółdzielni powinny wyodrębnić w toku dalszych prac nad założeniami rozwoju społeczno-gospodarczego kraju na okres do końca 1975 r. w ramach ogólnych nakładów inwestycyjnych, przyznanych im na całą działalność gospodarczą w tym okresie, nakłady inwestycyjne na rozwój usług dla ludności w następujących jednostkach gospodarki uspołecznionej:

- w przedsiębiorstwach i zakładach państwowego przemysłu terenowego,

- w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych i handlowych, podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego,

- w państwowych przedsiębiorstwach i zakładach gospodarki komunalnej (w zakresie usług pralniczych i gazyfikacji bezprzewodowej),

- w państwowych przedsiębiorstwach zgrupowanych w Zjednoczeniu Zaplecza Technicznego Motoryzacji,

- w spółdzielniach zrzeszonych w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy oraz w Związku Spółdzielni Inwalidów.

2.
Ministrowie koordynatorzy dokonają w toku dalszych prac nad planem pięcioletnim rozwoju społeczno-gospodarczego kraju na lata 1971-1975 oceny stopnia zapewnienia rozwoju w jednostkach gospodarki uspołecznionej usług wymienionych w § 12 w drodze inwestycyjnej i przedstawią w terminie do dnia 30 kwietnia 1972 r. swoją opinię w tej sprawie ministrom, centralnym związkom spółdzielni, centralnym organizacjom społecznym i prezydiom WRN.
3.
Ministrowie, centralne związki spółdzielni, centralne organizacje społeczne i prezydia WRN powinni uwzględnić w planach resortowych i wojewódzkich na okres do końca 1975 r. opinie ministrów koordynatorów (ust. 2).
§  19.
1.
Prezydia WRN powinny uwzględnić w opracowywanych programach podstawowych urządzeń towarzyszących na okres do końca 1975 r. budowę lokali dla zakładów usługowych, które będą realizowane w ramach nakładów na budownictwo mieszkaniowe.
2.
Komisja Planowania przy Radzie Ministrów w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Komunalnej wyodrębni w układzie wojewódzkim w ramach planu 5-letniego na lata 1971-1975 uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego wskaźniki powierzchni lokali użytkowych, przeznaczonych dla jednostek wykonujących usługi dla ludności.
3.
Prezydia właściwych rad narodowych spowodują zmianę użytkowników lokali usługowych, w których bez zgody organów powołanych do koordynowania działalności usługowej wykonuje się inną działalność gospodarczą.
§  20.
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Drobnej Wytwórczości oraz z Centralnym Związkiem Spółdzielczości Pracy i Centralą Rolniczą Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" ustali w terminie do dnia 30 kwietnia 1972 r. zasady podziału zadań na okres do końca 1975 r. w zakresie budownictwa, związanego z rozwojem usług i rozbudową sieci zakładów i pawilonów usługowych, pomiędzy przedsiębiorstwa budowlane podległe Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz przedsiębiorstwa i zakłady państwowego przemysłu terenowego, spółdzielnie pracy i zakłady budowlane spółdzielni zrzeszonych w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
§  21.
Ministrowie koordynatorzy uzgodnią z Komitetem Nauki i Techniki rodzaje przedsięwzięć technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych w dziedzinie usług, które będą finansowane z funduszu postępu techniczno-ekonomicznego, a następnie na podstawie tych uzgodnień opracują rozszerzone programy prac badawczych i rozwojowych dla podniesienia poziomu jakości, sprawności i efektywności ekonomicznej usług.
§  22.
1.
W celu zapewnienia podstaw ekonomiczno-finansowych rozwoju usług oraz zachęcenia przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni do organizowania nowych zakładów usługowych należy:
1)
zwolnić od podatku obrotowego przedsiębiorstwa państwowego przemysłu terenowego koordynowane przez Komitet Drobnej Wytwórczości oraz przedsiębiorstwa podległe Komitetowi Drobnej Wytwórczości, a także spółdzielnie i ich związki - z tytułu obrotów nietowarowych, z wyjątkiem usług z zakresu garbarstwa i uszlachetnienia skór futerkowych, wytwarzania obuwia miarowego na indywidualne zamówienia oraz kuśnierstwa,
2)
zwolnić od wpłat z zysku oraz od podatku dochodowego w przedsiębiorstwach państwowego przemysłu terenowego koordynowanych przez Komitet Drobnej Wytwórczości i w przedsiębiorstwach podległych Komitetowi Drobnej Wytwórczości oraz w spółdzielniach zrzeszonych w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", Centrali Spółdzielni Ogrodniczej, Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy, Związku Spółdzielni Inwalidów i Związku Spółdzielni Spożywców "Społem", a także w tych centralnych związkach spółdzielni, zyski osiągnięte ze świadczenia usług dla ludności, pod warunkiem wyodrębnienia w ewidencji księgowej wyników osiągniętych z tej działalności; w razie gdy usługi dla ludności stanowią nie mniej niż 65% łącznej sprzedaży usług lub sprzedanej produkcji i usług - zysk osiągnięty z działalności nie będącej usługami dla ludności podlega opodatkowaniu w formie wpłat z zysku lub podatku dochodowego według stawki 25%. Stawka ta ulega obniżeniu o liczbę 1 za każde zwiększenie o liczbę 1 udziału usług dla ludności w sprzedaży ogółem ponad granicę ustaloną w zdaniu poprzedzającym,
3)
stosować podatek dochodowy według stawki 20% zysku w powiatowych i rejonowych wielobranżowych spółdzielniach pracy, w których wartość świadczonych usług przekracza 50% łącznej wartości sprzedaży produkcji i usług; zysk ten podlega zmniejszeniu o zwolniony od opodatkowania zysk osiągnięty ze świadczenia usług dla ludności, pod warunkiem wyodrębnienia w ewidencji księgowej wyników osiągniętych z tej działalności,
4)
podwyższyć ulgi z tytułu szkolenia uczniów do 10 tys. zł za każdego wyszkolonego w spółdzielni ucznia zatrudnionego następnie w zakładzie usługowym spółdzielni, świadczącym usługi dla ludności; kwoty należne z tytułu powyższej ulgi potrącane będą z podatku dochodowego, a jeżeli spółdzielnia jest zwolniona od opodatkowania lub zobowiązanie z tytułu tego podatku w danym roku jest niższe od ulgi, pokrywa się je ze scentralizowanego funduszu rozwoju,
5)
rozszerzyć wykaz przedmiotów i urządzeń nie zaliczanych do środków trwałych na przedmioty i urządzenia stanowiące wyposażenie zakładów usługowych, jeżeli jednostkowa cena zakupu lub koszt wytworzenia nie przekracza 30 tysięcy zł,
6)
wyłączyć spod działania uchwały nr 178 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie oprocentowania środków trwałych przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski Nr 40, poz. 295), a na wniosek ministrów koordynatorów, środki trwałe stanowiące wyposażenie techniczne zakładów usługowych.
2.
Minister Finansów wyda w terminie do dnia 30 kwietnia 1972 r. przepisy zapewniające wykonanie postanowień ust. 1 pkt 1 i 4-6 oraz przedłoży Radzie Ministrów w tym terminie projekty zmiany przepisów w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem terenowym oraz w sprawie podatku dochodowego od spółdzielczości, opracowane zgodnie z postanowieniami ust. 1 pkt 2 i 3.
§  23.
Przepisy uchwały stosuje się do usług gwarancyjnych, obejmujących obsługę i naprawy artykułów trwałego użytku zakupionych przez ludność i jednostki gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej w jednostkach handlu uspołecznionego.
§  24. 1
Minister Finansów określi zasady ewidencji opłat za wykonane usługi dla ludności oraz zasady zaliczania do usług dla ludności usług wykonywanych na zamówienie przedsiębiorstw lub instytucji państwowych, spółdzielni, stowarzyszeń i komitetów społecznych.
§  25.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1 2

WYKAZ ORGANÓW CENTRALNYCH, KTÓRE SPRAWUJĄ FUNKCJĘ KOORDYNACJI MIĘDZYRESORTOWEJ USŁUG

Lp. Centralny organ koordynujący Zakres przedmiotowej koordynacji międzyresortowej
1 Minister Finansów usługi finansowe
2 Minister Gospodarki Komunalnej 1) usługi instalacyjno-dźwigowe (bez montażu

dźwigów przemysłowych),

2) usługi mieszkaniowe i komunalne z

wyjątkiem usług kominiarskich i ochrony

przeciwpożarowej,

3 Minister Handlu Wewnętrznego 1) usługi w zakresie handlu,
2) działalność reklamowa,
4 Minister Komunikacji 1) usługi przemysłowe związane ze środkami

transportu samochodowego,

2) usługi transportu samochodowego z

wyjątkiem transportu komunalnego oraz

innych form transportu samochodowego nie

objętego planowaniem w dziale transport i

łączność,

5 Minister Kultury i Sztuki 1) krzewienie kultury,
2) działalność muzyczna i rozrywkowa,
6 Minister Oświaty i Szkolnictwa Wyższego usługi w zakresie wszelkich form szkolenia kursowego,
7 Minister Rolnictwa 1) usługi przemysłowe związane z maszynami i

urządzeniami dla gospodarki rolnej, do

przygotowania pasz i dla hodowli oraz dla

gospodarki sadowniczej,

2) usługi remontowo-budowlane i instalacyjne

łącznie z wykończeniowymi, wykonywane na

wsi,

3) budowa domów i pomieszczeń gospodarskich

na indywidualne zamówienie oraz usługi

studniarskie, wykonywane na wsi,

4) usługi w zakresie rolnictwa,
5) usługi w zakresie transportu rolnego,
8 Minister Spraw Wewnętrznych usługi ochrony przeciwpożarowej,
9 Minister Zdrowia i Opieki 1) usługi w zakresie ochrony zdrowia,
Społecznej 2) usługi w zakresie opieki społecznej,
10 Przewodniczący Głównego 1) usługi w zakresie kultury fizycznej,
Komitetu Kultury Fizycznej i 2) usługi w zakresie turystyki,
Turystyki 3) usługi związane z wypoczynkiem

niedzielnym i świątecznym,

11 Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości 1) usługi przemysłowe z wyjątkiem: usług

związanych z maszynami dla gospodarki

rolnej, usług związanych z maszynami i

urządzeniami do przygotowania pasz i dla

hodowli, usług związanych z maszynami i

urządzeniami dla gospodarki leśnej i

sadowniczej, usług związanych ze

środkami transportu samochodowego, usług

związanych z maszynami i urządzeniami do

obróbki metali i drewna,

2) usługi remontowo-budowlane łącznie z

wykończeniowymi, wykonywane w miastach i

osiedlach,

3) usługi instalacyjne w zakresie

budownictwa z wyjątkiem usług

instalacyjnych dźwigowych, wykonywane w

miastach i osiedlach,

4) budowa domów, pomieszczeń gospodarskich

na indywidualne zamówienie ludności oraz

usługi studniarskie, wykonywane w

miastach i osiedlach,

5) usługi kominiarskie,
6) usługi fryzjerskie i kosmetyczne,
7) usługi fotograficzne,
8) wykonywanie różnych zleceń z wyjątkiem:

działalności reklamowej, usług

filatelistycznych, rzeczoznawstwa

technicznego, ekspertyz, oceny jakości i

opieki doraźnej,

9) usługi porządkowe,
10) wypożyczanie sprzętu,
11) przechowywanie i dozór mienia z

wyjątkiem przechowywania bagaży i usług

numerowych.

12 Minister Przemysłu Maszynowego usługi przemysłowe dla ludności w zakresie samochodów osobowych i pojazdów jednośladowych

ZAŁĄCZNIK Nr 2

PROGRAM ROZWOJU USŁUG DLA LUDNOŚCI DO KOŃCA 1975 r.

Lp. Jednostka organizacyjna 1970 r. 1975 r. %

1975

------

1970

1 2 3 4 5
RAZEM 72.524 112.500 155,1
1 Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych 540 1.095 202,7
2 Ministerstwo Finansów 10.777 15.335 142,3
3 Ministerstwo Gospodarki Komunalnej 10.758 13.340 124,0
4 Ministerstwo Górnictwa i Energetyki 6.720 9.950 148,1
5 Ministerstwo Handlu Wewnętrznego 991 1.530 154,4
6 Ministerstwo Komunikacji 10.736 14.720 137,1
7 Ministerstwo Kultury i Sztuki 1.476 1.650 111,8
8 Ministerstwo Łączności 5.140 6.684 130,0
9 Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego 1.743 2.710 155,5
10 Ministerstwo Przemysłu Chemicznego 156 195 125,0
11 Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego 271 376 138,7
12 Ministerstwo Przemysłu Maszynowego 181 335 185,1
13 Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu 100 158 158,0
14 Ministerstwo Rolnictwa 1.778 3.020 169,9
15 Ministerstwo Sprawiedliwości 371 404 108,9
16 Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej 581 700 120,5
17 Ministerstwo Żeglugi 330 460 139,8
18 Komitet Drobnej Wytwórczości 1.212 2.275 187,7
19 Centralny Związek Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego 1.849 3.790 205,0
20 Centralny Związek Kółek Rolniczych 3.660 8.720 238,5
21 Centralna Rada Związków Zawodowych 566 755 133,4
22 Centralny Związek Spółdzielczości Pracy 5.764 9.220 160,0
23 Centrala Rolnicza Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" 825 1.500 181,8
24 Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki 3.916 6.150 157,0
25 Związek Spółdzielni Inwalidów 343 470 137,0
26 "Społem" Związek Spółdzielni Spożywców 311 455 146,3
27 Organizacje społeczne 183 352 192,3
28 Zakłady budżetowe rad narodowych 281 335 119,2
29 Inne jednostki osobno nie wymienione 965 1.496 155,0
30 Wartość dodatkowych zadań*) - 4.320 -
*) Wartość dodatkowych zadań nie rozdzielonych pomiędzy jednostki organizacyjne wymienione pod lp. 1-29.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

MINIMALNE ZADANIA DLA PREZYDIÓW WRN, MINISTERSTW, ORGANIZACJI SPÓŁDZIELCZYCH I RZEMIEŚLNICZYCH W ZAKRESIE ROZWOJU USŁUG DO KOŃCA 1975 r.

§  1.
Ministerstwo Gospodarki Komunalnej oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług dla ludności świadczonych przez przedsiębiorstwa, zakłady i jednostki budżetowe gospodarki komunalnej i mieszkaniowej podległe prezydiom rad narodowych powinna wzrosnąć w 1975 r. do co najmniej 13.340 mln złotych, to jest o 24% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Minister Gospodarki Komunalnej oraz prezydia WRN zapewnią intensywny rozwój w okresie do końca 1975 r.:

- usług pralniczych, których wartość powinna wzrosnąć w 1975 r. co najmniej do 800 mln złotych, to jest o 63%, w tym dla ludności do 500 mln złotych, to jest o 69,4% - w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.,

- usług budowlano-remontowych, których wartość powinna wzrosnąć w 1975 r. co najmniej do 410 mln złotych, to jest o 48% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.

3.
W ramach nakładów inwestycyjnych w okresie do końca 1975 r. ustalonych przez prezydia WRN na gospodarkę komunalną powinny być zapewnione środki inwestycyjne na rozwój bazy usługowej pralnictwa co najmniej w wysokości 345 mln złotych, licząc łącznie z udziałami innych inwestorów w inwestycjach wspólnych.
§  2.
Ministerstwo Górnictwa i Energetyki:

Wartość odpłatnych świadczeń przedsiębiorstw podległych Ministrowi Górnictwa i Energetyki na rzecz ludności i jednostek gospodarki nie uspołecznionej powinna osiągnąć w 1975 r. co najmniej następujący poziom:

1)
w zakresie dostawy energii elektrycznej 7.030 mln złotych, co oznacza wzrost o 54,8%,
2)
w zakresie dostawy energii cieplnej 465 mln złotych, co oznacza wzrost o 82,4%,
3)
w zakresie dostawy gazu przewodowego i bezprzewodowego 1.734 mln złotych, co oznacza wzrost o 33% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
§  3.
Ministerstwo Handlu Wewnętrznego oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług dla ludności (łącznie z wartością wyrobów na indywidualne zlecenia) świadczonych przez przedsiębiorstwa przemysłowe i handlowe podległe i nadzorowane przez Ministra Handlu Wewnętrznego powinna osiągnąć w 1975 r. poziom co najmniej 1.530 mln złotych, to jest o 54,4% więcej niż w 1970 r.
2.
Ministerstwo Handlu Wewnętrznego i prezydia WRN powinny zapewnić intensywny rozwój usług w zakresie sprzedaży na zamówienie z dostawą do mieszkań, sprzedaży na uprzednie zamówienie z odbiorem w sklepie, sprzedaży wysyłkowej itp.; łączna wartość tych usług powinna osiągnąć w 1975 r. co najmniej 500 mln złotych, to jest o 72,4% więcej niż w 1970 r., a w tym świadczonych przez państwowe przedsiębiorstwa handlowe, podległe Ministrowi Handlu Wewnętrznego, 330 mln złotych, to jest o 64,2% więcej niż w 1970 r.
3.
Nakłady inwestycyjne na rozwój usług w okresie do końca 1975 r. wyodrębnione w planie pięcioletnim Ministerstwa Handlu Wewnętrznego powinny wynieść co najmniej 150 mln złotych.
4.
Minister Handlu Wewnętrznego usprawni zaopatrzenie jednostek usługowych w części zamienne do artykułów trwałego użytkowania poprzez rozszerzenie przez jednostki handlu hurtowego bezpośredniej sprzedaży tych części zakładom usługowym oraz przez rozwijanie sprzedaży wysyłkowej.
§  4.
Ministerstwo Komunikacji oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług dla ludności świadczonych przez jednostki podległe Ministrowi Komunikacji powinna wynieść w 1975 r. około 14.720 mln złotych, co oznaczać będzie wzrost o 37,1% w stosunku do wykonania w 1970 r., w tym usług świadczonych przez Państwową Komunikację Samochodową około 7.675 mln zł, to jest o 50,6% więcej w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Wartość usług przemysłowych w zakresie środków transportu mechanicznego świadczonych dla ludności przez przedsiębiorstwa zgrupowane w Zjednoczeniu Zaplecza Technicznego Motoryzacji powinna wzrosnąć w 1975 r. co najmniej do 350 mln złotych, to jest o 196% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
3.
Nakłady inwestycyjne w planie Ministerstwa Komunikacji w okresie do końca 1975 r. na modernizację i budowę stacji obsługi pojazdów mechanicznych w Zjednoczeniu Zaplecza Technicznego Motoryzacji powinny wynieść co najmniej 210 mln złotych.
§  5.
Ministerstwo Kultury i Sztuki oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług świadczonych odpłatnie ludności przez jednostki podległe prezydiom rad narodowych oraz przez jednostki podległe Ministrowi Kultury i Sztuki powinna wynieść w 1975 r. co najmniej 1.650 mln złotych, to jest o 11,8% więcej w porównaniu z wykonaniem w 1970 r., a w tym usług świadczonych przez jednostki objęte planami terenowymi 1.430 mln złotych, to jest o 3,5% więcej w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Minister Kultury i Sztuki opracuje w terminie do dnia 30 kwietnia 1972 r. kompleksowy program rozwoju usług kulturalno-rozrywkowych na okres do dnia 1975 r., obejmujący usługi kin, teatrów, estrad, cyrków, wesołych miasteczek itp.
§  6.
Ministerstwo Łączności:
1.
Wartość usług poczty, telefonii i telegrafii świadczonych odpłatnie ludności powinna wzrosnąć w 1975 r. do ponad 3.650 mln złotych, to jest o 38,8% w stosunku do wykonania w 1970 r.
2.
Wartość wpływów z tytułu opłat abonenckich za radio i telewizję w 1975 r. powinna osiągnąć poziom 3.000 mln złotych, co oznacza wzrost o 20,6% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
§  7.
Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług dla ludności świadczonych przez jednostki państwowe podległe prezydiom rad narodowych oraz przez jednostki państwowe podporządkowane Ministrowi Oświaty i Szkolnictwa Wyższego powinna wzrosnąć w 1975 r. co najmniej do 2.710 mln złotych, to jest o około 55,5%, a w tym świadczonych przez jednostki objęte planami terenowymi do 2.310 mln złotych, to jest o 51,6% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Z ogólnej wartości usług w 1975 r. wartość usług w zakresie oświaty i wychowania osiągnie 2.335 mln złotych, co oznacza wzrost o 57%, w tym wartość usług świadczonych przez jednostki objęte planami terenowymi osiągnie 2.200 mln złotych, co oznacza wzrost o 58,8% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
3.
Minister Oświaty i Szkolnictwa Wyższego zapewni:
1)
rozwój szkolenia w zasadniczych szkołach zawodowych i technikach kwalifikowanych kadr pracowniczych dla jednostek usługowych na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego przez ministrów koordynatorów,
2)
utworzenie państwowych i spółdzielczych szkół policealnych dla zaspokojenia potrzeb określonych dziedzin działalności usługowej, w szczególności dla zapewnienia rozwoju usług radiowo-telewizyjnych, naprawy urządzeń chłodniczych, optycznych, mechaniki precyzyjnej itp.,
3)
usprawnienie zasad naboru i warunków przyjęcia do szkół, umożliwiających szybki wzrost liczby szkolonych dziewcząt i kobiet w tradycyjnych i nowych zawodach usługowych,
4)
odpowiednią liczbę miejsc w internatach przy szkołach zawodowych dla uczniów szkolących się w zawodach usługowych, a zamieszkałych stale na wsi i w małych miasteczkach,
5)
dostosowanie programów nauczania szkół zawodowych do potrzeb działalności usługowej oraz wprowadzenia specjalizacji usługowej w ostatnim roku nauki.
§  8.
Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług dla ludności świadczonych odpłatnie przez jednostki nadzorowane przez Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki (objęte planem centralnym i terenowym) powinna wzrosnąć w 1975 r. co najmniej do 6.150 mln złotych, to jest o 57% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Wartość usług w zakresie turystyki, sportu i wypoczynku świadczonych przez jednostki podległe i nadzorowane przez Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki powinna osiągnąć w 1975 r. poziom co najmniej 3.285 mln złotych, co oznacza wzrost o 88,8% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
§  9.
Komitet Drobnej Wytwórczości oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług świadczonych dla ludności przez zakłady państwowego przemysłu terenowego, łącznie z wartością wyrobów wykonywanych z własnych materiałów zakładów przemysłu terenowego na zlecenie ludności, powinna osiągnąć w 1975 r. co najmniej 2.275 mln złotych, co oznacza wzrost o około 88% w stosunku do wykonania w 1970 r.
2.
Z ogólnej wartości usług w 1975 r. wartość usług przemysłowych osiągnie łącznie z wartością wyrobów na zlecenie ludności z własnych materiałów 2.010 mln złotych, to jest o 88,2% więcej niż w 1970 r., a bez wartości materiałów przy wykonywaniu tych wyrobów 1.220 mln złotych, to jest o 93,0% więcej niż w 1970 r.
3.
W ramach nakładów inwestycyjnych państwowego przemysłu terenowego w okresie do końca 1975 r. powinny być wyodrębnione środki inwestycyjne na modernizację i rozbudowę bazy usługowej co najmniej w wysokości miliarda złotych.
4.
Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości zapewni w planie inwestycyjnym Komitetu Drobnej Wytwórczości na okres do końca 1975 r. nakłady inwestycyjne w kwocie 170 mln złotych, przeznaczone na rozwój produkcji maszyn i urządzeń technicznych dla zakładów usługowych.
§  10.
Centralny Związek Spółdzielczości Pracy oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług świadczonych dla ludności przez spółdzielnie pracy liczona łącznie z wartością wyrobów wykonanych z własnych materiałów spółdzielni na zlecenie ludności powinna wzrosnąć w 1975 r. co najmniej do 9.220 mln złotych, to jest o 60% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Z ogólnej wartości usług dla ludności wartość usług przemysłowych osiągnie łącznie z wartością wyrobów na zlecenie ludności z własnych materiałów spółdzielni 4.315 mln złotych, to jest o 64,3% więcej niż w 1970 r., a bez wartości materiałów przy wykonywaniu tych wyrobów - 3.565 mln złotych, to jest o 65% więcej niż w 1970 r.
3.
Wartość usług budowlano-montażowych świadczonych odpłatnie dla ludności przez spółdzielnie pracy powinna wzrosnąć w 1975 r. do 1.260 mln złotych, to jest o 83,9% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
4.
Zarząd Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy zapewni w ramach planu inwestycyjnego na okres do końca 1975 r., obejmującego wszystkie kierunki działalności spółdzielczości pracy, środki inwestycyjne przeznaczone na rozwój usług dla ludności co najmniej w wysokości 1,5 mld złotych.
5.
Nakłady inwestycyjne spółdzielczości pracy na cele usługowe powinny być w szczególności przeznaczone na:

- modernizację techniczną zakładów usługowych,

- rozbudowę bazy usługowej pralnictwa,

- budowę baz dystrybucji gazu płynnego, stacji obsługi pojazdów mechanicznych, pawilonów i domów usług oraz centralnych zakładów usługowych.

6.
Dla zapewnienia warunków rozwoju usług w spółdzielczości pracy należy:

- zakończyć najpóźniej w 1975 r. realizację programu rekonstrukcji usług opierając się na branżowej specjalizacji spółdzielni,

- rozszerzyć pracę nakładczą w usługach,

- koncentrować środki techniczne, transportowe i materiałowe potrzebne dla rozwoju usług, wykorzystując w tym celu istniejące możliwości produkcyjne zakładów wytwórczych spółdzielczości pracy,

- rozwijać szkolenie kadry kwalifikowanej dla zakładów usługowych.

§  11.
Związek Spółdzielni Inwalidów oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług dla ludności łącznie z wartością wyrobów z własnych materiałów na zlecenie ludności, świadczonych przez spółdzielnie inwalidów, powinna wzrosnąć w 1975 r. do 470 mln złotych, to jest o 37% w porównaniu z wykonaniem 1970 r.
2.
Z ogólnej wartości usług w 1975 r. wartość usług przemysłowych łącznie z wyrobami wykonywanymi na zlecenie ludności osiągnie 340 mln złotych, to jest o 38,8%, a bez wartości materiałów przy wykonywaniu wyrobów - 280 mln złotych, to jest o 46,6% więcej niż w 1970 r.
3.
Zarząd Związku Spółdzielni Inwalidów zapewni w ramach planu inwestycyjnego na okres do końca 1975 r., obejmującego wszystkie kierunki działalności spółdzielczości inwalidów, środki inwestycyjne, przeznaczone na rozwój usług, co najmniej w wysokości 120 mln złotych.
§  12.
Centrala Rolnicza Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług dla ludności łącznie z wartością wyrobów z własnych materiałów na zlecenie ludności, świadczonych przez jednostki zrzeszone w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", powinna wzrosnąć w 1975 r. co najmniej do 1.500 mln złotych, to jest o 81,8% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Z ogólnej wartości usług dla ludności w 1975 r.:

- wartość usług przemysłowych osiągnie 350 mln złotych, to jest o 48,3% więcej niż w 1970 r., a licząc bez materiałów przy wykonywaniu wyrobów na zlecenie ludności 315 mln złotych, to jest o 50,5% więcej niż w 1970 r.,

- wartość usług budowlanych osiągnie 342 mln złotych, to jest o 128% więcej niż w 1970 r.,

- wartość usług transportowych osiągnie 226 mln złotych, to jest o 237,3% więcej niż w 1970 r.

3.
Zarząd Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" zapewni w ramach planu inwestycyjnego na okres do końca 1975 r. środki inwestycyjne na rozwój usług co najmniej w wysokości 540 mln złotych, w tym na rozwój usług dla ludności nie mniej niż 250 mln złotych.
4.
Centrala Rolnicza Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" zapewni uruchomienie w okresie do końca 1975 r. na terenie działania każdej gminnej spółdzielni co najmniej jednego ośrodka "Nowoczesna Gospodyni", koncentrującego podstawowe usługi dla gospodarstw domowych na wsi.
§  13.
Związek Spółdzielni Spożywców "Społem" oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług dla ludności świadczonych przez jednostki zrzeszone w Związku Spółdzielni Spożywców "Społem" łącznie z wartością wyrobów z materiałów własnych na zlecenie ludności powinna wzrosnąć w 1975 r. do 455 mln złotych, to jest o 46,3% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Z ogólnej wartości usług dla ludności w 1975 r.:

- wartość usług przemysłowych osiągnie 200 mln złotych, to jest o 78,6% więcej niż w 1970 r.,

- wartość usług w zakresie handlu osiągnie 90 mln złotych, to jest o 60% więcej niż w 1970 r.

§  14.
Związek Izb Rzemieślniczych, Centralny Związek Rzemieślniczych Spółdzielni Zaopatrzenia i Zbytu oraz prezydia WRN:
1.
Szacuje się, że wartość usług dla ludności świadczonych przez rzemiosło w 1975 r. osiągnie poziom 22.000 mln złotych, co oznacza wzrost o około 52% w porównaniu z 1970 r.
2.
Z ogólnej wartości usług dla ludności w 1975 r.:

- wartość usług przemysłowych osiągnie 11.500 mln złotych, to jest o 40,2% więcej niż w 1970 r.,

- wartość usług budowlanych osiągnie 9.000 mln złotych, to jest o około 80% więcej niż w 1970 r.,

- wartość usług komunalnych i pozostałych osiągnie 1.500 mln złotych, to jest o 15,4% więcej niż w 1970 r.

3.
Prezydia WRN oraz Komitet Drobnej Wytwórczości zapewnią przy współudziale organizacji rzemieślniczych warunki intensywnego rozwoju rzemiosł usługowych przede wszystkim na terenach, w których występuje niedobór usług świadczonych przez uspołecznione jednostki usługowe.
§  15.
Centralny Związek Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług dla ludności świadczonych przez spółdzielnie zrzeszone w Centralnym Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego powinna wzrosnąć w 1975 r. do 3.790 mln złotych, to jest o 105% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Z ogólnej wartości usług w 1975 r. wartość usług komunalnych osiągnie 1.860 mln złotych, co oznacza wzrost o 105% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
§  16.
Centralny Związek Kółek Rolniczych oraz prezydia WRN:
1.
Wartość usług odpłatnych dla rolniczej gospodarki nie uspołecznionej świadczonych przez jednostki zrzeszone w Centralnym Związku Kółek Rolniczych powinna osiągnąć w 1975 r. poziom ponad 8.720 mln złotych, co oznacza wzrost o 138,5% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.
2.
Z ogólnej wartości usług w 1975 r.:

- wartość usług w zakresie rolnictwa osiągnie 5.600 mln złotych, co oznacza wzrost o 120,9%,

- wartość usług transportowych osiągnie 2.730 mln złotych, co oznacza wzrost o 159,2% w porównaniu z wykonaniem w 1970 r.

1 § 24 zmieniony przez § 1 uchwały nr 286 z dnia 10 grudnia 1974 r. (M.P.74.41.243) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 1974 r.
2 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 11 uchwały nr 212 z dnia 30 sierpnia 1974 r. (M.P.74.33.195) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 października 1974 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024