Ochrona lasów przed ujemnymi wpływami szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe.

UCHWAŁA Nr 18
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 stycznia 1970 r.
w sprawie ochrony lasów przed ujemnymi wpływami szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe. *

W celu zapobiegania powstawaniu szkód w lasach, ograniczenia ujemnego oddziaływania szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe oraz usuwania skutków tego oddziaływania Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Przeznaczanie gruntów na cele budowy zakładów przemysłowych i innych zakładów wydalających szkodliwe pyły i gazy powinno być dokonywane z uwzględnieniem w możliwie najwyższym stopniu ochrony lasów.
2.
Przeznaczenie lasów i gruntów leśnych na cele określone w ust. 1 dopuszczalne jest tylko w braku nieużytków oraz użytków rolnych słabszej jakości (tj. gruntów wykazanych w ewidencji gruntów w klasie RZ VI i pastwisk w klasie Ps Z VI) lub innych terenów, nadających się pod zabudowę.
3.
W wypadkach uzasadnionych szczególnie ważnymi interesami gospodarki narodowej mogą być przeznaczone na cele budowy zakładów określonych w ust. 1:
1)
odosobnione, drobne kompleksy lasów i gruntów leśnych,
2)
części większych obszarów leśnych w miejscu najmniej narażonym na ujemne oddziaływanie tych zakładów, z uwzględnieniem warunków fizjograficznych i meteorologicznych.
4.
W wypadkach określonych w ust. 3 należy w pierwszej kolejności przeznaczać pod zabudowę obszary lasów i gruntów leśnych o niskiej jakości siedlisk i nie mające charakteru ochronnego (jak glebochronnego, wodochronnego, o szczególnym znaczeniu dla zdrowia ludzkiego itp.).
5.
Obszary lasów i gruntów leśnych przeznaczone na cele określone w ust. 1 należy ograniczać do najmniejszych niezbędnych powierzchni według wskaźników zapotrzebowania terenów dla zakładów określonych w ust. 1, a ustalanych przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w porozumieniu z Ministrem Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.
§  2.
1.
Przeznaczenie obszaru lasu lub gruntu leśnego na cele określone w § 1 ust. 1 wymaga uzgodnienia z właściwym organem do spraw rolnych i leśnych prezydium wojewódzkiej lub powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa lub miasta stanowiącego powiat), w odniesieniu do lasów lub gruntów leśnych zarządzanych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - z właściwym przedsiębiorstwem lasów państwowych, a w odniesieniu do lasów lub gruntów leśnych pozostających w zarządzie jednostek organizacyjnych gospodarki komunalnej - z organem do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej, niezależnie od uzgodnień przewidzianych odrębnymi przepisami.
2.
Uzgodnienie, o którym mowa w ust. 1, powinno być oparte na ocenie przewidywanych skutków ujemnego oddziaływania pyłów i gazów wydalanych przez zakład na środowisko leśne.
3.
Uzgodnienie przeznaczenia obszaru lasu lub gruntu leśnego na cele określone w § 1 ust. 1 z właściwym organem prezydium rady narodowej lub z przedsiębiorstwem lasów państwowych odbywa się w trybie przepisów o ustalaniu lokalizacji inwestycji.
4.
Uzgodnienie, o którym mowa w ust. 1, nie jest wymagane, jeżeli przeznaczenie obszaru lasu lub gruntu leśnego na cele określone w § 1 ust. 1 wynika z uchwały Rady Ministrów.
§  3.
1.
Przepisy § 1 i 2 mają zastosowanie przy sporządzaniu i aktualizacji regionalnych i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a w braku zatwierdzonego planu zagospodarowania przestrzennego - przy wydawaniu decyzji o lokalizacji inwestycji lub o zmianie sposobu wykorzystania terenu.
2.
Po wydaniu decyzji o lokalizacji inwestycji właściwy organ administracji leśnej przeprowadza w porozumieniu z inwestorem inwentaryzację lasów w strefie przewidywanego szkodliwego zanieczyszczania powietrza atmosferycznego przez zakład. Inwentaryzacja ta będzie stanowiła podstawę do określenia skutków zanieczyszczania po uruchomieniu zakładu.
§  4.
1.
W celu ustalenia ilościowych i jakościowych form i skutków oddziaływania na środowisko leśne zakładów powodujących wydzielanie szkodliwych pyłów i gazów, jednostki zarządzające lasami położonymi w zasięgu wpływów tych zakładów obowiązane są do wprowadzenia stref zagrożenia lasów i gospodarki w tych strefach według zasad określonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.
2.
Przez oddziaływanie, o którym mowa w ust. 1, rozumie się w szczególności powodowanie:
1)
obniżenia produkcyjności siedliska leśnego,
2)
pogorszenia stanu sanitarnego lasu,
3)
ograniczenia pozaprodukcyjnych funkcji lasu.
3.
Koszty czynności związanych z wprowadzeniem stref zagrożenia lasów obciążają zakłady określone w ust. 1.
§  5.
1.
Zakłady określone w § 4 ust. 1 oraz jednostki zarządzające lasami położonymi w zasięgu wpływów tych zakładów obowiązane są do zawierania umów ustalających obowiązki stron w zakresie zapobiegania skutkom wydalania szkodliwych pyłów i gazów na lasy i grunty leśne. W razie występowania dwóch lub więcej zakładów wydalających szkodliwe pyły i gazy zawiera się jedną wspólną umowę.
2.
Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna w szczególności określać obowiązki zarządców lasów w zakresie wykonywania czynności gospodarczych, mających na celu ochronę lasu przed skutkami wynikającymi z wydalania szkodliwych pyłów i gazów w strefach zagrożenia lasów (§ 4 ust. 1), a także obowiązki zakładów przemysłowych w zakresie świadczeń pieniężnych na ten cel.
3.
Wzór umowy, o której mowa w ust. 1, ustala Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
4.
W razie niedojścia do zawarcia umowy określonej w ust. 1 rozstrzyga właściwa komisja arbitrażowa.
§  6.
1.
Zakłady określone w § 4 ust. 1 obowiązane są do ponoszenia kosztów przebudowy drzewostanów leśnych, niezbędnej dla ochrony lasu przed skutkami wydalania szkodliwych pyłów i gazów, oraz do wynagradzania szkód wywołanych ujemnymi wpływami tego wydalania na lasy i grunty leśne według zasad szacowania kosztów przebudowy drzewostanu i rozmiaru szkód ustalonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
W razie powodowania ujemnych wpływów na lasy i grunty leśne na tym samym obszarze przez dwa lub więcej zakłady wydalające szkodliwe pyły i gazy, koszty wprowadzenia stref zagrożenia lasów (§ 4 ust. 3), koszty przebudowy drzewostanów i wynagrodzenia szkód, o których mowa w ust. 1, ponoszą te zakłady odpowiednio do stopnia udziału w wydalaniu pyłów i gazów.
3.
Stopień udziału dwóch lub więcej zakładów określonych w § 4 ust. 1 w wydalaniu pyłów i gazów szkodliwych dla środowiska leśnego ustala się w drodze porozumienia między zainteresowanymi zakładami, proporcjonalnie do ilości i jakości emisji, ustalonych w trybie określonym przepisami o ochronie powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczaniem. W miarę potrzeby zasięga się opinii biegłych.
4.
Współudział zakładów wydalających szkodliwe pyły i gazy w wydatkach, o których mowa w ust. 1, podlega w wypadkach określonych w ust. 2 wspólnemu ujęciu w umowie zawieranej z zarządcą lasu lub gruntu leśnego (§ 5).
§  7.
1.
Przedsiębiorstwa lasów państwowych tworzą fundusz leśny, którym dysponują stosownie do przepisów ogólnych o gospodarce finansowej państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym i stosownie do przepisów niniejszej uchwały.
2.
Fundusz leśny przeznaczony jest na finansowanie prac związanych z zapobieganiem powstawaniu szkód w lasach wskutek ujemnego oddziaływania szkodliwych pyłów i gazów wydalanych przez zakłady określone w § 4 ust. 1 oraz z ograniczeniem i usuwaniem skutków tego oddziaływania, w szczególności przez przebudowę drzewostanów.
3.
Źródłem tworzenia funduszu leśnego przedsiębiorstw lasów państwowych są wpływy od zakładów określonych w § 4 ust. 1 z tytułu:
1)
zwrotu kosztów wprowadzenia stref zagrożenia lasów (§ 4 ust. 3),
2)
zwrotu kosztów przebudowy drzewostanu (§ 6 ust. 1),
3)
wynagrodzenia szkód w lasach i gruntach leśnych (§ 6 ust. 1),
4)
udziału w kosztach przywrócenia lasów i gruntów leśnych do normalnego stanu rozwojowego (§ 10).
4.
Środki funduszu leśnego gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym.
§  8.
1.
Ze środków funduszu leśnego pokrywa się koszty rzeczywiste prac określonych w § 7 ust. 2.
2.
Prace określone w § 7 ust. 2 należy ujmować w oddzielnym planie, stanowiącym integralną część planu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstw lasów państwowych na dany rok gospodarczy.
3.
Koszt planowany prac określonych w § 7 ust. 2 obejmuje robociznę wraz z narzutami na ubezpieczenie społeczne, materiały, usługi i inne koszty bezpośrednie oraz narzuty kosztów ogólnych.
4.
Przy realizacji prac określonych w § 7 ust. 2 stosuje się w zakresie limitowania zatrudnienia i korekty funduszu płac zasady obowiązujące w przedsiębiorstwach lasów państwowych.
5.
Nie wykorzystane w danym roku gospodarczym środki z funduszu leśnego przechodzą na rok następny.
§  9.
Ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), pod których zarządem znajdują się lasy i grunty leśne, mogą wprowadzić fundusz leśny w podległych sobie jednostkach zarządu lasami na zasadach określonych niniejszą uchwałą.
§  10.
Zakłady określone w § 4 ust. 1, uruchomione przed wejściem w życie uchwały, pokrywają także koszty przywrócenia do normalnego stanu rozwojowego lasów i gruntów leśnych, uszkodzonych wskutek wydalania szkodliwych pyłów i gazów przed tym terminem, w trybie i na zasadach określonych w § 4, 5 i 6.
§  11.
1.
Organy do spraw rolnych i leśnych prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty, dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw) mogą wydawać decyzje o zalesianiu, odnawianiu, ochronie i przebudowie na koszt Państwa lasów nie stanowiących własności Państwa, uszkodzonych lub zniszczonych skutkiem wydalania szkodliwych pyłów i gazów przez zakłady określone w § 4 ust. 1 - według wytycznych ustalonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
Wydatki na wykonywanie czynności określonych w ust. 1 pokrywa się ze środków funduszu leśnego.
§  12.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz właściwym ministrom i prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 4 czerwca 1975 r. dotychczasowe zadania i uprawnienia naczelników powiatów wynikające z niniejszej uchwały przechodzą do wojewodów, zgodnie z § 1 pkt 4 uchwały nr 90 z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do naczelników powiatów, które przejmują wojewodowie (M.P.75.17.110).

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.4.33

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ochrona lasów przed ujemnymi wpływami szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe.
Data aktu: 31/01/1970
Data ogłoszenia: 12/02/1970
Data wejścia w życie: 13/05/1970