Ceny, warunki i tryb sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA
z dnia 15 grudnia 1969 r.
w sprawie ceny, warunków i trybu sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych.

Na podstawie art. 5 i 8 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych oraz uporządkowaniu niektórych spraw, związanych z przeprowadzeniem reformy rolnej i osadnictwa rolnego (Dz. U. z 1958 r. Nr 17, poz. 71 i z 1963 r. Nr 28, poz. 168) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Cena sprzedażna państwowych nieruchomości rolnych.

§  1.
1.
Ustala się podstawową cenę sprzedażną jednego hektara państwowych gruntów rolnych w następującej wysokości:
1)
grunty orne:
Okręgi Strefy Cena w tysiącach złotych za 1 ha w klasach:
I II IIIa IIIb IVa IVb V VI
I miejska 36 33 21 19 18 17 11 8,5
podmiejska 33 30 19 17 16 15 10 7,5
wiejska 31 27 15 14 13 12 7 5,-
wiejska oddalona 28 25 13 12 11 10 6,5 4,5
II miejska 34 31 20 18 17 16 10,5 8
podmiejska 31 29 18 16,5 15 14 9,5 7
wiejska 29 26 14 13 12 11 6,5 5
wiejska oddalona 26 24 12,5 11,5 10,5 9,5 6 4,5
III miejska 33 30 19 17 16 15 10 7,5
podmiejska 30 28 17 16 14 13 9 6,5
wiejska 28 25 13 12 11 10 6 4,5
wiejska oddalona 25 23 12 11 10 9 5,5 4
IV miejska 32 29 18 17,5 15,5 14,5 9,5 7
podmiejska 29 27 16,5 15,5 13,5 12,5 8,5 6
wiejska 27 24 12,5 11,5 10,5 9,5 5,5 4
wiejska oddalona 24 22 11,5 10,5 9,5 9 5 4
V miejska 31 28 17 16 15 14 8 7
podmiejska 28 26 16 15 13 12 8 6
wiejska 26 23 12 11 10 9 5,5 4
wiejska oddalona 23 21 11 10 9 8,5 5 4
2)
użytki zielone:
Okręgi Strefy Cena w tysiącach złotych za 1 ha w klasach:
I II III IV V VI
I miejska 36 33 21 13 6,5 4,5
podmiejska 33 30 19 12 6 4
wiejska 31 27 15 9 4 3
wiejska oddalona 28 25 13 8 3,5 2
II miejska 34 31 20 12 6 4
podmiejska 31 29 18 11 5,5 3,5
wiejska 29 26 14 8,5 4 3
wiejska oddalona 26 24 12,5 7,5 3,5 2
III miejska 33 30 19 11 5,5 3,5
podmiejska 30 28 17 10 5 3
wiejska 28 25 13 8 3,5 2,5
wiejska oddalona 25 23 12 7 3 2
IV miejska 32 29 18 10,5 5 3,5
podmiejska 29 27 16,5 9,5 4,5 3
wiejska 27 24 12,5 7,5 3,5 2,5
wiejska oddalona 24 22 11,5 6,5 3 2
V miejska 31 28 17 10 5 3,5
podmiejska 28 26 16 9 4,5 3
wiejska 26 23 12 7 3,5 2,5
wiejska oddalona 23 21 11 6 3 2
2.
Cenę sprzedażną 1 ha gruntów pod lasami ustala się w wysokości 50% ceny gruntów ornych lub użytków zielonych określonej w ust. 1 w zależności od otaczających je gruntów ornych lub użytków zielonych.
3.
Cenę sprzedażną 1 ha nieużytków właściwych ustala się w wysokości 50% ceny gruntów ornych lub użytków zielonych w klasie VI, określonej w ust. 1, zależnie od tego, do jakiego rodzaju użytków rolnych one przylegają.
4.
Tereny torfowe eksploatowane:
1)
o średniej miąższości torfu do 0,5 m - wycenia się jak przyległe do nich użytki rolne,
2)
o średniej miąższości ponad 0,5 m do 1,5 m - wycenia się według ceny użytków zielonych w klasie II,
3)
o średniej miąższości torfu powyżej 1,5 m - wycenia się według ceny użytków zielonych w klasie I.
5.
Cenę sprzedażną 1 ha gruntów ustala się w wysokości 60% ceny określonej w ust. 1-4 w następujących województwach, powiatach, gromadach i wsiach:
1)
w województwie gdańskim w powiatach: elbląskim, gdańskim, kwidzyńskim, lęborskim, malborskim, nowodworsko-gdańskim, sztumskim, w powiecie wejherowskim we wsiach: Gniewino, Gniewinko, Bychowo, Perlino, Toliszczek, Strzebielinko, Czymanowo, Mierzyno i Salinko, Kostkowo, Zielnowo, Tadzino, Rybno, Rybienko, Dąbrówka Mała gromady Gniewino, we wsi Kniewo gromady Gościcino i we wsi Osiek gromady Linia, w powiecie puckim we wsiach: Wierzchucino, Brzyno, Słuchowo i Białogóra gromady Wierzchucino,
2)
w województwie olsztyńskim, z wyjątkiem powiatów: działdowskiego i nowomiejskiego,
3)
w województwie białostockim w powiatach: ełckim, gołdapskim i oleckim,
4)
w województwie koszalińskim,
5)
w województwie szczecińskim,
6)
w województwie zielonogórskim,
7)
w województwie wrocławskim,
8)
w województwie opolskim w powiatach: brzeskim, głubczyckim, grodkowskim, kluczborskim, namysłowskim, niemodlińskim i nyskim,
9)
w województwie poznańskim w powiecie trzcianeckim,
10)
w województwie rzeszowskim w powiatach leskim i ustrzyckim, w powiecie gorlickim w gromadach: Gładyszów, Śnietnica, Uście Gorlickie, Wysowa oraz we wsiach: Rozdziale i Wapienne gromady Kryg, we wsi Bednarka gromady Lipinki, we wsi Łosie gromady Ropa, we wsiach: Bartne, Bodaki, Małastów, Męcina Wielka, Owczary i Ropica Górna gromady Sękowa, we wsi Bielanka gromady Szymbark, w powiecie jarosławskim w gromadach: Adamówka, Bobrówka, Duńkowice, Laszki, Majdan Sieniawski, Młyny, Radawa, Sieniawa, Wiązownica i Zapałów, w powiecie jasielskim w gromadzie Krempna oraz we wsiach: Folusz i Wola Cieklińska gromady Cieklin, we wsiach: Brzezowa, Desznica, Hałbów, Jaworze i Kąty gromady Kąty, we wsiach: Mrukowa i Pielgrzymka gromady Osiek Jasielski, we wsiach: Łysa Góra, Nowy Żmigród i Stary Żmigród gromady Nowy Żmigród, w powiecie krośnieńskim w gromadach: Polany, Tylawa i Iwla, we wsi Nowa Wieś gromady Nadole, w powiecie lubaczowskim w gromadach: Basznia Dolna, Horyniec, Krowica Hołodowska, Nowy Lubliniec, Werchrata, Stary Dzików, Płazów i Wielkie Oczy oraz we wsiach: Nowa Grobla, Bihale, Łukowiec i Szczutków gromady Dąbków, we wsiach Lipie i Stara Huta gromady Narol, we wsi Huta Różaniecka gromady Ruda Różaniecka, we wsiach: Chotylub i Niemstów gromady Dachnów, we wsiach: Borowa Góra i Dąbrowa gromady Lisie Jamy, we wsi Stare Sioło gromady Oleszczyce, we wsi Wola Wielka gromady Łukawica, w powiecie przemyskim w gromadach: Babice, Bachórzec, Bircza, Dubiecko, Kalników, Krzywcza, Leszczawa Dolna, Nienadowa, Huwniki, Olszany, Stubno, Sufczyna i Żohatyn oraz we wsiach: Koniusza i Sólca gromady Fredropol, we wsiach: Śliwnica, Tarnawce i Zalesie gromady Krasiczyn, we wsiach: Jaksmanice i Siedliska gromady Krówniki, we wsiach: Bełwin, Łętownica i Wapowce gromady Kuńkowce, we wsi Ujkowice gromady Maćkowice, w powiecie sanockim w gromadach: Bukowsko, Jaśliska, Komańcza, Mrzygłód, Posada Górna, Sieniawa, Szczawne, Tyrawa Wołoska i Nowotaniec oraz we wsiach: Bełchówka i Ratnawica, Mokre i Morochów gromady Niebieszczany, we wsiach Wujskie i Załuż gromady Olchowce, we wsi Lalin gromady Jurowce, we wsi Dudyńce gromady Markowce, we wsiach: Pielnia i Nowosielce gromady Nowosielce.
§  2.
Rodzaj użytku rolnego i klasę gruntów ustala się w myśl przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1956 r. w sprawie klasyfikacji gruntów (Dz. U. z 1956 r. Nr 19, poz. 97 i z 1957 r. Nr 5, poz. 21), strefę ekonomiczną w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa z dnia 30 czerwca 1951 r. w sprawie zasad i trybu zaliczania gromad do stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 294), okręg gospodarczy - w myśl przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1962 r. w sprawie zaliczenia powiatów do okręgów gospodarczych, ustalenia norm przeciętnego przychodu szacunkowego oraz stawek podatku gruntowego dla celów wymiaru podatku gruntowego (Dz. U. z 1962 r. Nr 24, poz. 106 i z 1963 r. Nr 48, .poz. 271).
§  3.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą w drodze uchwały obniżać lub podwyższać w poszczególnych wsiach lub gromadach ceny określone w § 1.
2.
Uchwałę prezydium wojewódzkiej rady narodowej o zmianie ceny ogłasza się w dzienniku urzędowym wojewódzkiej rady narodowej.
3.
W indywidualnych wypadkach gospodarczo uzasadnionych lub zasługujących na szczególne uwzględnienie właściwy do spraw rolnych organ prezydium powiatowej rady narodowej może zastosować ceny niższe niż określone w § 1 oraz w § 6 i 7, w szczególności ceny budynków z uwzględnieniem ich przydatności użytkowej.
4.
Zmiana cen, o których mowa w ust. 1, następuje na wniosek Banku Rolnego lub właściwego do spraw rolnych organu prezydium powiatowej rady narodowej, a obniżka cen w wypadkach, o których mowa w ust. 3 - na wniosek Banku Rolnego.
§  4.
Ceny oraz warunki nabycia działki budowlanej wchodzącej w skład sprzedawanej nieruchomości ustala się według zasad określonych w przepisach o terenach budowlanych na obszarach wsi.
§  5.
1.
Cenę drzewostanów leśnych określa się według cen obowiązujących w państwowym gospodarstwie leśnym przy uwzględnieniu zasad szacunku określonych w przepisach o scalaniu i wymianie gruntów.
2.
Cenę innych drzewostanów, upraw, zasiewów i kultur specjalnych ustala się według miejscowych cen rynkowych.
3.
Do ustalenia ceny składników wymienionych w ust. 1 i 2 Bank Rolny powołuje rzeczoznawców.
§  6.
1.
Cenę budynków uwzględniając stopień zużycia ustala Bank Rolny według szacunku przyjętego do ubezpieczenia przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń.
2.
Cenę budynków zużytych co najmniej w 70% ustala Bank Rolny na podstawie opinii rzeczoznawców, w granicach wartości materiałów budowlanych, jakie mogą być uzyskane z rozbiórki.
3.
Wartość materiałów budowlanych ustala się według cen obowiązujących jednostki gospodarki uspołecznionej, pomniejszonych o stopień zużycia tych materiałów.
§  7.
1.
Na terenach określonych w § 1 ust. 5 ustala się cenę budynków dla nabywców samodzielnych gospodarstw rolnych w wysokości 50% ceny ustalonej na zasadach określonych w § 6 ust. 1, z wyjątkiem budynków wzniesionych po dniu 5 kwietnia 1958 r. z kredytów bankowych udzielonych nabywcom państwowych nieruchomości rolnych, które później zostały przejęte na własność Państwa.
2.
Budynki znajdujące się w gospodarstwie rolnym powinny być w zasadzie sprzedawane w całości jednemu nabywcy.
3.
Cenę budynków na działkach budowlanych nabywanych przez nauczycieli zatrudnionych na wsi oraz przez agronomów i zootechników gromadzkich ustala się w wysokości 50% ceny określonej na zasadach podanych w § 6 ust. 1 i 2.
§  8.
1.
Cenę samodzielnych gospodarstw z budynkami sprzedawanych na terenach określonych w § 1 ust. 5 pogorzelcom z województw: warszawskiego, kieleckiego, łódzkiego, krakowskiego, rzeszowskiego, lubelskiego i białostockiego, z wyjątkiem powiatów: ełckiego, gołdapskiego i oleckiego, ustala się w wysokości przyznanego im odszkodowania za spalone budynki, pod warunkiem że przekażą swoje gospodarstwa na własność Państwa.
2.
W wypadkach określonych w ust. 1 pogorzelcom przysługuje uprawnienie do nabycia samodzielnych gospodarstw rolnych obejmujących grunty o podwójnej wartości lub o podwójnym obszarze - w porównaniu z gruntami, jakie przekazali na własność Państwa. Obszar nabywanych gospodarstw nie może przekraczać norm określonych w art. 4 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych oraz uporządkowaniu niektórych spraw związanych z przeprowadzeniem reformy rolnej i osadnictwa rolnego (Dz. U. z 1958 r. Nr 17, poz. 71 i z 1963 r. Nr 28, poz. 168).
3.
Wartość gruntów określa się według ceny sprzedażnej 1 ha gruntów, ustalonej na podstawie § 1.

Rozdział  2

Warunki sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych.

§  9.
1.
Nabywcy nieruchomości spłacają cenę sprzedażną w następujący sposób:
1)
nabywcy, którzy posiadają gospodarstwa rolne o powierzchni odpowiadającej co najmniej minimalnej normie obszarowej, płacą 15% ceny sprzedażnej przy zawarciu umowy sprzedaży, a resztę należności spłacają w okresie lat 10 w półrocznych ratach,
2)
nabywcy, którzy posiadają nieruchomości rolne o obszarze mniejszym od minimalnej normy obszarowej i uzupełniają swe gospodarstwa do obszaru podstawowej normy obszarowej lub powyżej tej normy, płacą 10% ceny sprzedażnej przy zawarciu umowy sprzedaży, a resztę należności spłacają w okresie lat 20 w półrocznych ratach,
3)
nabywcy samodzielnych gospodarstw płacą 10% ceny sprzedażnej przy zawarciu umowy sprzedaży, a resztę należności w okresie lat 30 w półrocznych ratach,
4)
nabywcy samodzielnych gospodarstw na terenach województwa rzeszowskiego, określonych w § 1 ust. 5 pkt 10, płacą 10% ceny sprzedażnej przy zawarciu umowy sprzedaży, a resztę należności w okresie lat 40 w półrocznych ratach.
2.
Właściwy do spraw rolnych organ prezydium powiatowej rady narodowej w wypadkach gospodarczo uzasadnionych może na wniosek Banku Rolnego lub z własnej inicjatywy zwolnić całkowicie lub częściowo od wpłat wymaganych przy zawarciu umowy sprzedaży nabywców, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 3, nabywających nieruchomości na terenach określonych w § 1 ust. 5. Cenę sprzedażną nieruchomości rozkłada się na okresy spłat ustalone w ust. 1.
3.
Repatrianci, którzy powrócili do kraju na podstawie umowy zawartej w dniu 25 marca 1957 r. pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich w sprawie terminu i trybu dalszej repatriacji z ZSRR osób narodowości polskiej, są zwolnieni od wpłat wymaganych przy zawarciu umowy sprzedaży. Cenę sprzedażną nieruchomości rozkłada się na okresy spłat ustalone w ust. 1.
4.
Okresy spłat rat, ustalone w ust. 1, liczy się od roku kalendarzowego następującego po roku, w którym zawarto umowę sprzedaży.
5.
Początek okresów spłat ustalonych w ust. 4 przesuwa się dla:
1)
repatriantów wymienionych w ust. 3 oraz młodych małżeństw nabywających samodzielne gospodarstwa rolne o 6 lat,
2)
nabywców samodzielnych gospodarstw rolnych bez zabudowań o 5 lat,
3)
nabywców wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 3 o 3 lata.
§  10.
Oprocentowanie nie spłaconej części ceny ustala się w następującej wysokości:
1)
dla nabywców wymienionych w § 9 ust. 1 pkt 1 2%
2)
dla nabywców wymienionych w § 9 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 oraz w ust. 3 1%.
§  11.
1.
W razie spłaty jednorazowo całej ceny sprzedażnej przy sporządzaniu umowy lub przedwstępnej umowy sprzedaży stosuje się bonifikatę w wysokości 30% tej ceny.
2.
W razie przedterminowej spłaty jednorazowo co najmniej 6 rat półrocznych stosuje się bonifikatę w wysokości 10% wpłaconej kwoty.
3.
Od nie uiszczonych w terminie rat nabywcy są obowiązani zapłacić odsetki zwłoki w wysokości 0,5% za każdy rozpoczęty miesiąc zwłoki, nie więcej jednak niż 20% należności z tytułu zaległych rat.
4.
Bank Rolny stosuje ulgi, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz odsetki za zwłokę określone w ust. 3.
5.
W razie trudności płatniczych, wywołanych wyjątkowymi okolicznościami (np. nieurodzaj, powódź, pożar, gradobicie, śmierć lub ciężka choroba), Bank Rolny może udzielać ulg w spłacie wymaganych należności. Ulgi polegają na odroczeniu terminów płatności raty na okres do lat pięciu lub na rozłożeniu rat na terminy płatności rat następnych przypadających w okresie najbliższych pięciu lat. Za czas odroczenia lub rozłożenia na raty nie pobiera się odsetek za zwłokę.
§  12.
1.
Członkom rolniczych spółdzielni produkcyjnych, którzy nabyli nieruchomości rolne lub zawarli co do nich przedwstępne umowy sprzedaży i nieruchomości te wnieśli w całości jako wkład do spółdzielni, przysługuje prawo do zawieszenia spłaty reszty ceny sprzedażnej nieruchomości.
2.
Zawieszenie spłaty ceny sprzedażnej (ust. 1) ustaje, gdy członek rolniczej spółdzielni produkcyjnej wyłączy swe grunty w całości lub w części ze wspólnej uprawy lub wystąpi ze spółdzielni albo zostanie z niej wykluczony i w związku z tym nastąpi wydzielenie jego wkładu z areału rolniczej spółdzielni produkcyjnej.
3.
Wniosek członka rolniczej spółdzielni produkcyjnej o zawieszenie spłaty ceny sprzedażnej powinien być zaopiniowany przez zarząd spółdzielni z podaniem daty wstąpienia członka do spółdzielni i obszaru gruntów wniesionych jako wkład do spółdzielni.
4.
Decyzję o zawieszeniu bądź ustaniu zawieszenia spłaty reszty ceny sprzedażnej wydaje właściwy do spraw rolnych organ prezydium powiatowej rady narodowej i zawiadamia o tym zarząd rolniczej spółdzielni produkcyjnej oraz Bank Rolny.
5.
Za okres zawieszenia spłaty ceny sprzedażnej nieruchomości nie liczy się oprocentowania.
§  13.
1.
W rejonach wymagających dosiedlenia ludności rolniczej prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą w drodze uchwały ustalać dogodniejsze warunki spłaty ceny sprzedażnej nieruchomości. Uchwałę prezydium wojewódzkiej rady narodowej ogłasza się w dzienniku urzędowym wojewódzkiej rady narodowej.
2.
W indywidualnych wypadkach gospodarczo uzasadnionych lub zasługujących na szczególne uwzględnienie właściwy do spraw rolnych organ prezydium powiatowej rady narodowej może ustalić dogodniejsze warunki spłaty ceny sprzedażnej nieruchomości.

Rozdział  3

Tryb sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych.

§  14.
1.
Do sprzedaży mogą być przeznaczone nieruchomości wchodzące w skład Państwowego Funduszu Ziemi, które nie będą mogły być w najbliższych latach wykorzystane przez jednostki gospodarki uspołecznionej albo przekazane na cele społeczne. Ponadto we wsiach objętych scaleniem lub wymianą gruntów mogą być przeznaczone do sprzedaży nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi tym osobom, które nieruchomości te dzierżawią i uprawiają, prowadzą na nich racjonalną gospodarkę i mają warunki do dalszego rozwoju produkcji, a przy tym prowadzą gospodarstwo osobiście lub przy pomocy członków rodziny.
2.
Wykazy nieruchomości rolnych przeznaczonych do sprzedaży sporządzają właściwe do spraw rolnych organy prezydiów powiatowych rad narodowych i przekazują je Bankowi Rolnemu z oznaczeniem obiektów, dla których jest sporządzona dokumentacja pomiarowo-klasyfikacyjna.
3.
W razie braku dokumentacji pomiarowo-klasyfikacyjnej Bank Rolny ustala kolejność sporządzania tych dokumentów dla poszczególnych obiektów, uwzględniając pierwszeństwo dla obiektów dzierżawionych przez ubiegających się o ich nabycie.
4.
Nieruchomości przeznaczone do sprzedaży oraz warunki sprzedaży nieruchomości i terminy, w jakich powinny być złożone zgłoszenia o nabycie nieruchomości, Bank Rolny podaje do publicznej wiadomości za pośrednictwem biur gromadzkich rad narodowych przez wywieszenie na okres 14 dni w biurze gromadzkiej rady narodowej, właściwej ze względu na położenie nieruchomości, odpowiedniego ogłoszenia. O przeznaczeniu do sprzedaży nieruchomości, które zostały oddane w dzierżawę, biuro gromadzkiej rady narodowej zawiadamia pisemnie bezpośrednio dzierżawców.
§  15.
1.
Kandydatów na nabywców państwowych nieruchomości rolnych ustala na wniosek Banku Rolnego właściwy do spraw rolnych organ prezydium powiatowej rady narodowej po zasięgnięciu opinii właściwej do spraw rolnych komisji gromadzkiej lub powiatowej rady narodowej.
2.
Rolnicy nie posiadający własnych nieruchomości rolnych mogą być ustaleni jako kandydaci na nabywców państwowych nieruchomości o obszarze użytków rolnych nie mniejszym od obowiązującej normy podstawowej, a o obszarze wszystkich gruntów nie większym niż maksymalna norma obszarowa.
3.
Jako kandydat na nabywcę nieruchomości rolnej obejmującej mniej niż obowiązująca norma podstawowa może być ustalony rolnik, który:
1)
wraz z nieruchomością stanowiącą już jego własność lub wraz z obszarem odpowiadającym jego udziałowi we współwłasności będzie posiadał gospodarstwo rolne o obszarze co najmniej odpowiadającym normie podstawowej,
2)
jest właścicielem nieruchomości rolnej odpowiadającej minimalnej normie obszarowej na danym terenie,
3)
jest długoletnim dzierżawcą państwowej nieruchomości rolnej odpowiadającej minimalnej normie obszarowej a w danej miejscowości nie ma możliwości utworzenia z gruntów państwowych gospodarstwa rolnego o obszarze odpowiadającym podstawowej normie obszarowej.
4.
Przy obliczaniu obszaru stosownie do przepisów ust. 3 pkt 1 i 2 uwzględnia się zarówno nieruchomości należące do wspólnego majątku małżonków, jak i nieruchomości należące do odrębnego majątku każdego z nich.
5.
Jeżeli w skład gospodarstwa rolnego wchodzą dwie lub więcej nieruchomości, normy obszarowe dotyczą wszystkich tych nieruchomości łącznie.
6.
Minimalne normy obszarowe oraz okoliczność, że nieruchomość ma charakter gospodarstwa hodowlanego, ustala się na zasadach określonych w przepisach w sprawie przenoszenia własności nieruchomości rolnych, znoszenia współwłasności takich nieruchomości oraz dziedziczenia gospodarstw rolnych.
7.
Pierwszeństwo do nabycia państwowych nieruchomości rolnych przysługuje długoletnim dzierżawcom pod warunkiem, że stosują właściwe zabiegi agrotechniczne na dzierżawionych gruntach oraz że nabywane przez nich nieruchomości wraz z należącymi już do nich nieruchomościami mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą.
§  16.
1.
Wytyczne do projektu podziału nieruchomości rolnych objętych wykazem (§ 14 ust. 2) opracowuje Bank Rolny i przedstawia do akceptacji właściwemu do spraw rolnych organowi prezydium powiatowej rady narodowej.
2.
Techniczne projekty podziału nieruchomości rolnych sporządzają wojewódzkie lub powiatowe biura geodezji i urządzeń rolnych.
3.
Techniczne projekty podziału nieruchomości rolnych zatwierdzają właściwe do spraw rolnych organy prezydiów powiatowych rad narodowych.
§  17.
1.
Umowy notarialne sprzedaży nieruchomości zawiera w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa Bank Rolny.
2.
W umowie sprzedaży nieruchomości powinna być określona wysokość ceny sprzedażnej, sposób jej spłaty, wysokość oprocentowania oraz sposób zabezpieczenia nie spłaconej części ceny.
3.
Cenę sprzedażną nabywca wpłaca na rachunek Banku Rolnego.
§  18.
1.
W razie braku dokumentacji pomiarowo-klasyfikacyjnej i prawnej, Bank Rolny może zawierać z nabywcami przedwstępne umowy sprzedaży. Umowy te upoważniają nabywców do objęcia gruntów w użytkowanie przed zawarciem umowy sprzedaży.
2.
Zawarcie umowy przedwstępnej (ust. 1) może być stosowane, gdy został opracowany techniczny projekt podziału nieruchomości lub gdy przy sprzedaży drobnych obiektów Bank Rolny uzyska materiały umożliwiające dokonanie orientacyjnego oszacowania nieruchomości.

Rozdział  4

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  19.
Za wykonanie czynności związanych ze sprzedażą państwowych nieruchomości rolnych Bank Rolny pobiera prowizję z wpływów w wysokości 5% ceny sprzedażnej, a z tytułu administracji należności skredytowanych - wpływy z oprocentowania tych należności.
§  20.
Do czasu objęcia nieruchomości w posiadanie przez nabywcę nieruchomość pozostaje w zarządzie właściwych do spraw rolnych organów prezydiów rad narodowych.
§  21.
Przepisy § 9 i 10 mają zastosowanie również do nie spłaconych należności Państwa od osób, które przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia nabyły nieruchomości wchodzące w skład Państwowego Funduszu Ziemi.
§  22.
Traci moc zarządzenie Ministra Rolnictwa z dnia 24 września 1962 r. w sprawie ceny, warunków i trybu sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych (Monitor Polski z 1962 r. Nr 72, poz. 335, z 1963 r. Nr 49 poz. 248 i z 1965 r. Nr 39, poz. 219).
§  23.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1970 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024