Oprocentowanie środków trwałych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych, objętych planowaniem centralnym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 lipca 1969 r.
w sprawie oprocentowania środków trwałych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych, objętych planowaniem centralnym.

Na podstawie § 6 uchwały nr 279 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie oprocentowania środków trwałych w niektórych przedsiębiorstwach państwowych (Monitor Polski Nr 61, poz. 319) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu użyto określenia:
1)
"uchwała" - oznacza ono uchwałę nr 279 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie oprocentowania środków trwałych w niektórych przedsiębiorstwach państwowych (Monitor Polski Nr 61, poz. 319);
2)
"przedsiębiorstwa" - oznacza ono czynne państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe objęte planowaniem centralnym oraz wchodzące w skład tych przedsiębiorstw zakłady przemysłowe, działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, obowiązane do oprocentowania środków trwałych;
3)
"wartość środków trwałych" - oznacza ono wartość określonych w § 2 uchwały środków trwałych, stanowiących podstawę oprocentowania;
4)
"zadanie" - oznacza ono polegające na budownictwie inwestycyjnym zadanie inwestycyjne objęte inwestycjami branżowymi (inwestycjami centralnymi i zjednoczeń);
5)
"termin dyrektywny" - oznacza ono ustalony, przy włączaniu do planu, termin całkowitego zakończenia i oddania zadania do eksploatacji;
6)
"organ finansowy" - oznacza ono właściwy miejscowo dla przedsiębiorstwa wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej, rady narodowej miasta stanowiącego powiat miejski lub dzielnicowej rady narodowej w mieście wyłączonym z województwa.
§  2.
1.
Przedsiębiorstwa, z wyjątkiem przedsiębiorstw, o których mowa w ust. 2 i 3, obliczają oprocentowanie od wartości środków trwałych według stawki zasadniczej, ustalonej w wysokości 5% w stosunku rocznym.
2.
Przedsiębiorstwa, dla których stawkę oprocentowania wykazano w załączniku nr 1 do zarządzenia, obliczają oprocentowanie od wartości środków trwałych według odpowiedniej stawki procentowej podanej w tym załączniku.
3.
Przedsiębiorstwa wymienione w załączniku nr 2 do zarządzenia zwalnia się od obowiązku obliczania i odprowadzania oprocentowania środków trwałych.
§  3.
1.
Kwotę oprocentowania za poszczególne miesiące roku stanowi - zaokrąglona w dół do pełnych złotych - 1/12 część kwoty wynikającej z zastosowania właściwej dla danego przedsiębiorstwa stawki procentowej od wartości środków trwałych określonej w ust. 2 i 3 na pierwszy dzień danego miesiąca.
2.
Wartość środków trwałych na dzień 1 stycznia danego roku ustala się dodając do wartości środków trwałych według wynikającego z ksiąg stanu na dzień 1 stycznia wartość kosztorysową zadań, których termin dyrektywny przypadał przed dniem 1 stycznia danego roku, lecz które nie zostały w roku poprzednim zakończone całkowicie i oddane do eksploatacji. Od sumy tej odejmuje się figurującą w księgach wartość środków trwałych, które uzyskano przed dniem 1 stycznia z zadań częściowo zakończonych oraz z tych zadań zakończonych całkowicie i oddanych do eksploatacji, dla których termin dyrektywny przypada dopiero w danym roku.
3.
Wartość środków trwałych na pierwszy dzień następnych miesięcy ustala się dodając do wartości środków trwałych, o której mowa w ust. 2, wartość zadań, których termin dyrektywny przypadał w poprzedzających miesiącach danego roku - bez względu na rzeczywistą datę ich zakończenia - a odejmując wartość obiektów majątku trwałego sprzedanych lub przekazanych w poprzedzających miesiącach danego roku innym jednostkom organizacyjnym. Wartość zadania przyjmuje się w wysokości rzeczywistej wartości początkowej środków trwałych objętych tym zadaniem. O ile jednak zadanie nie zostało w terminie dyrektywnym całkowicie zakończone i oddane do eksploatacji, wówczas, do czasu zakończenia zadania, przyjmuje się jego wartość kosztorysową, aktualną na dzień upływu terminu dyrektywnego. Wartość obiektów sprzedanych lub przekazanych oblicza się, pomniejszając wartość początkową tych obiektów o ich umorzenie w dniu sprzedaży lub przekazania. Nie uwzględnia się wartości tych sprzedanych lub przekazanych obiektów, których umorzenie przewyższa wartość początkową. Wartość zadania dodaje się począwszy od pierwszego dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym upływał termin dyrektywny, a wartość obiektów sprzedanych lub przekazanych odejmuje się począwszy od pierwszego dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym dany obiekt sprzedano lub przekazano.
§  4.
1.
Za osiągnięcie projektowej zdolności produkcyjnej przez oddane do eksploatacji zadanie w czasie nie dłuższym, niż to przewiduje określony dla danego rodzaju produkcji normatyw czasowy, przysługuje przedsiębiorstwu zwrot części oprocentowania.
2.
Normatyw czasowy, o którym mowa w ust. 1, wynika z odrębnych przepisów lub ustala go komisja odbierająca dane zadanie; jeżeli komisja określi normatyw czasowy dłuższy aniżeli 18 miesięcy, wówczas dla celów obliczenia zwrotów oprocentowania przyjmuje się okres 18 miesięcy. Bieg normatywu czasowego, w oparciu o który ustala się należne przedsiębiorstwu zwroty oprocentowania, rozpoczyna się od daty terminu dyrektywnego.
3.
Zwrot oprocentowania następuje w wysokości 50% oprocentowania rzeczywiście naliczonego od zadania oddanego do eksploatacji za cały normatywny okres dochodzenia do jego projektowej zdolności produkcyjnej. O ile osiągnięcie projektowej zdolności produkcyjnej przez to zadanie nastąpiło w terminie krótszym niż przewidziany w normatywie czasowym, wówczas za każdy miesiąc skrócenia tego terminu przysługuje przedsiębiorstwu dodatkowo zwrot 25% oprocentowania rzeczywiście naliczonego za dany miesiąc.
4.
Decyzję w sprawie zwrotu oprocentowania wydaje, na wniosek przedsiębiorstwa, właściwy organ finansowy. Wniosek ten, sporządzony w dwóch egzemplarzach, powinien być uprzednio zaopiniowany przez jednostkę nadrzędną przedsiębiorstwa i bank finansujący jego działalność eksploatacyjną.
§  5.
1.
Przypadająca za dany miesiąc kwota oprocentowania środków trwałych obciąża w tym samym miesiącu wyniki przedsiębiorstwa (konto 80 "Straty i zyski"). O zwroty oprocentowania zmniejsza się, pod datą wydania decyzji przez organ finansowy, sumę oprocentowania zarachowaną od początku danego roku w ciężar wyników przedsiębiorstwa.
2.
Równowartość sumy oprocentowania środków trwałych obciążającej w danym miesiącu wyniki należy odprowadzać - w terminie do dnia 17 następnego miesiąca - za pośrednictwem właściwego organu finansowego na dochód odpowiedniej części, rozdziału i tytułu budżetu centralnego § 14 "Oprocentowanie środków trwałych". Zwroty oprocentowania traktuje się jako nadpłaty, podlegające potrąceniu z bieżących wpłat oprocentowania środków trwałych. Przedsiębiorstwo może zgłosić do organu finansowego wniosek o przekazanie na jego rachunek bankowy równowartości należnego mu zwrotu oprocentowania.
3.
Odsetki za zwłokę od nie odprowadzonych w terminie kwot oprocentowania środków trwałych podlegają odprowadzeniu na rachunek wymieniony w ust. 2.
§  6.
1.
Przedsiębiorstwa obowiązane są do składania organowi finansowemu - w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego - rocznego rozliczenia z tytułu wpłat do budżetu oprocentowania środków trwałych, sporządzanego na drukach urzędowego nakładu Ministerstwa Finansów.
2.
Planowaną na dany rok sumę oprocentowania ustala się przy zastosowaniu właściwej dla przedsiębiorstwa stawki procentowej od wartości środków trwałych na dzień 1 stycznia danego roku (§ 3 ust. 2) z uwzględnieniem kwoty oprocentowania od wartości kosztorysowej zadań, których termin dyrektywny upływa w danym roku. Nie planuje się zmniejszeń sumy oprocentowania z tytułu zwrotów oprocentowania oraz sprzedaży lub przekazania obiektów majątku trwałego.
§  7.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 1969 r. w sprawie oprocentowania środków trwałych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 4, poz. 38).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1970 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

Lp. Nazwa ministerstwa i jednostki nadrzędnej nad przedsiębiorstwami przemysłowymi Stawka oprocentowania środków trwałych w stosunku rocznym
1 2 3
1 Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych:
a) Zjednoczenie Przemysłu Ceramicznego 2,5%
b) Zjednoczenie Przemysłu Betonów 2,5%
2 Ministerstwo Górnictwa i Energetyki:
Zjednoczenie Przemysłu Gazowniczego 2,5%
3 Ministerstwo Komunikacji:
a) Zjednoczenie Zakładów Naprawczych Taboru

Kolejowego

2,5%
b) Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji 2,5%
4 Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego:
Zjednoczenie Przemysłu Tartacznego i Wyrobów Drzewnych 2,5%
5 Ministerstwo Przemysłu Chemicznego:
Zjednoczenie Kopalnictwa Surowców Chemicznych 2,5%
6 Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego:
Zjednoczenie Przemysłu Okrętowego 2,5%
7 Ministerstwo Przemysłu Lekkiego:
Zjednoczenie Przemysłu Bawełnianego 2,5%
8 Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu:
a) Zjednoczenie Przemysłu Paszowego "Bacutil" 2,5%
b) Zjednoczenie Budowy i Montażu Maszyn Przemysłu

Spożywczego "Spomasz"

2,5%
c) Centrala Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego PZZ

(wszystkie podległe przedsiębiorstwa)

2,5%
9 Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej (przedsiębiorstwa podległe, z wyjątkiem przedsiębiorstw zgrupowanych w Zjednoczeniu Wytwórni Surowic i Szczepionek) 2,5%

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Lp. Przedsiębiorstwa zwolnione od oprocentowania środków trwałych
1 Wszystkie centralne biura konstrukcyjne, centralne laboratoria oraz wyodrębnione zakłady i przedsiębiorstwa doświadczalne niezależnie od podporządkowania organizacyjnego.
2 Przedsiębiorstwa przemysłowe zgrupowane w zjednoczeniach nieprzemysłowych (np. budowlanych i montażowych, handlowych).
3 Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych:
a) Zjednoczenie Przemysłu Cementowego,
b) Zjednoczenie Przemysłu Ceramiki Budowlanej,
c) Zjednoczenie Przemysłu Kamienia Budowlanego,
d) Zjednoczenie Przemysłu Wapienniczo-Gipsowego,
e) Zjednoczenie Przemysłu Kruszyw i Surowców Mineralnych.
4 Ministerstwo Finansów - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
5 Ministerstwo Górnictwa i Energetyki:
a) wszystkie zjednoczenia przemysłu węglowego (kamiennego i brunatnego),
b) Zjednoczenie Budowlano-Montażowe Przemysłu Węglowego,
c) Przedsiębiorstwo Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego,
d) Centrala Zaopatrzenia Górnictwa i Energetyki.
6 Ministerstwo Gospodarki Komunalnej - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
7 Ministerstwo Handlu Wewnętrznego - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
8 Ministerstwo Komunikacji:
a) Zakłady Budowy i Naprawy Maszyn Drogowych "Madro",
b) Zjednoczenie Kamieniołomów Drogowych,
c) Zakłady Produkcji i Nasycania Podkładów Kolejowych,
d) Zakłady Wytwórcze Urządzeń Sygnalizacyjnych,
e) drukarnie kolejowe.
9 Ministerstwo Kultury i Sztuki - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
10 Ministerstwo Obrony Narodowej - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
11 Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
12 Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego:
a) Zjednoczenie Kopalnictwa Rud Żelaza,
b) przedsiębiorstwa górnicze i górniczo-hutnicze zgrupowane w

Zjednoczeniu Górniczo-Hutniczym Metali Nieżelaznych,

c) kopalnie i zakłady dolomitu i wapienia zgrupowane w Zjednoczeniu

Przemysłu Materiałów Ogniotrwałych.

13 Ministerstwo Przemysłu Lekkiego:
a) Zjednoczenie Przemysłu Lniarskiego,
b) Centralne Biuro Wzornictwa Przemysłu Lekkiego.
14 Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu:
a) Zjednoczenie Przemysłu Cukrowniczego,
b) Zjednoczenie Przemysłu Jajczarsko-Drobiarskiego,
c) Zjednoczenie Przemysłu Owocowo-Warzywnego,
d) Zjednoczenie Przemysłu Ziemniaczanego.
15 Ministerstwo Rolnictwa - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
16 Ministerstwo Sprawiedliwości - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
17 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
18 Ministerstwo Żeglugi:
a) Portowe Centralne Warsztaty Mechaniczne,
b) Zjednoczenie Gospodarki Rybnej,
c) Zjednoczenie Morskich Stoczni Remontowych,
d) Zjednoczenie Żeglugi Śródlądowej i Stoczni Rzecznych "Stocznie

Rzeczne".

19 Centralny Urząd Geologii:
Zakłady Mechaniczne Urządzeń Wiertniczych w Sosnowcu.
20 Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
21 Komitet Drobnej Wytwórczości - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
22 Komitet do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
23 Pełnomocnik Rządu do Spraw Wykorzystania Energii Jądrowej - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
24 Polska Akademia Nauk - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
25 Polski Komitet Normalizacyjny - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.
26 Pełnomocnik Rządu do Spraw Elektronicznej Techniki Obliczeniowej - wszystkie podległe przedsiębiorstwa.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024