Współdziałanie pomiędzy wydziałami zdrowia i opieki społecznej a wydziałami zatrudnienia prezydiów rad narodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ ORAZ PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU PRACY I PŁAC
z dnia 18 kwietnia 1968 r.
w sprawie współdziałania pomiędzy wydziałami zdrowia i opieki społecznej a wydziałami zatrudnienia prezydiów rad narodowych.

Na podstawie § 6 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1967 r. w sprawie planowego zatrudnienia inwalidów (Dz. U. Nr 20, poz. 88) zarządza się, co następuje:
§  1.
Użyte w zarządzeniu określenia "wydziały zdrowia i opieki społecznej" oraz "wydziały zatrudnienia" oznaczają wydziały zdrowia i opieki społecznej oraz wydziały zatrudnienia prezydiów powiatowych (miejskich w miastach stanowiących powiaty) rad narodowych oraz prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw.
§  2.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej współdziałając z wydziałami zatrudnienia udzielają pomocy w zapewnieniu pracy:
1)
osobom zaliczonym do jednej z grup inwalidów, u których pozostała zdolność do wykonywania zatrudnienia zgodnie ze wskazaniami komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia,
2)
osobom nie będącym inwalidami, które w myśl obowiązujących przepisów powinny być zatrudnione wyłącznie w określonych warunkach pracy stosownie do wskazań lekarskich.
§  3.
1.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej kierują do zatrudnienia inwalidów na wolne stanowiska pracy zgłaszane przez zakłady pracy.
2.
W razie braku odpowiednich kandydatów do pracy spośród inwalidów oczekujących na zatrudnienie, wydziały zdrowia i opieki społecznej w porozumieniu z wydziałami zatrudnienia, w zależności od lokalnej sytuacji na rynku pracy, mogą proponować zatrudnienie inwalidom, którzy nie zgłosili wniosku o zatrudnienie, a są objęci rejestrem inwalidów nie zatrudnionych, prowadzonym na podstawie orzeczeń komisji lekarskich do spraw inwalidztwa i zatrudnienia.
2.
Na stanowiska, o których mowa w ust. 1, mogą być również kierowane osoby określone w § 2 pkt 2.
§  4.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej przekazują wydziałom zatrudnienia w terminie 15 dni od daty otrzymania zgłoszenia informacje dotyczące:
1)
nie wykorzystanych miejsc pracy odpowiednich dla osób, o których mowa w § 2,
2)
miejsc pracy w spółdzielniach inwalidów nie nadających się dla inwalidów.
§  5.
1.
Wydziały zatrudnienia w porozumieniu z wydziałami zdrowia i opieki społecznej dokonują w razie potrzeby analizy wolnych miejsc pracy zgłaszanych do wydziałów zatrudnienia. W razie stwierdzenia, że dane stanowiska pracy są odpowiednie dla inwalidów oczekujących na zatrudnienie, wydziały zatrudnienia przekazują je do dyspozycji wydziałów zdrowia i opieki społecznej.
2.
Jeżeli zakład pracy domaga się skierowania na zgłaszane miejsca pracy odpowiednie dla inwalidów pracowników o pełnej zdolności do pracy, wydział zatrudnienia powinien udzielić wydziałowi zdrowia i opieki społecznej pomocy w obsadzeniu tych stanowisk przez inwalidów w razie negatywnej oceny zasadności tego zapotrzebowania.
3.
Zasady współdziałania określone w ust. 1 i 2 mają zastosowanie do stanowisk pracy odpowiednich dla osób, o których mowa w § 2 pkt 2.
§  6.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej współdziałając z wydziałami zatrudnienia powinny wykorzystać dla zatrudnienia osób, o których mowa w § 2, wszystkie zgłaszane stanowiska pracy odpowiednie dla tych osób.
§  7.
1.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej przeprowadzają kontrolę wykonywania planów zatrudnienia inwalidów w zakładach pracy oraz wydają odpowiednie zalecenia w tej sprawie.
2.
Wydziały zatrudnienia udzielają w miarę potrzeby i możliwości pomocy wydziałom zdrowia i opieki społecznej w realizacji zadań określonych w ust. 1.
3.
Jeżeli zakład pracy bez dostatecznego uzasadnienia odmawia przyjęcia inwalidów skierowanych na stanowiska przewidziane dla inwalidów w planie zatrudnienia, wydział zatrudnienia na wniosek wydziału zdrowia i opieki społecznej wstrzymuje skierowanie na te stanowiska pracowników o pełnej zdolności do pracy.
§  8.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej współdziałając w miarę potrzeby z wydziałami zatrudnienia udzielają zakładom pracy pomocy w realizacji ich zadań w zakresie zatrudniania inwalidów, a w szczególności:
1)
w ustalaniu stanowisk pracy nadających się dla inwalidów w drodze czynnego udziału współdziałających wydziałów w pracach komisji określonej w § 8 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1967 r. w sprawie planowego zatrudniania inwalidów (Dz. U. Nr 20, poz. 88),
2)
w przesuwaniu w ramach planu zatrudnienia pracowników o pełnej zdolności do pracy ze stanowisk nadających się dla inwalidów,
3)
w przesuwaniu w razie konieczności do innych zakładów pracy inwalidów, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą być nadal zatrudnieni w danym zakładzie pracy; skierowanie takie może nastąpić na wniosek zakładu pracy, który dotychczas zatrudniał inwalidę, po stwierdzeniu przez wydział zdrowia i opieki społecznej, że zakład pracy wykorzystał wszystkie możliwości wynikające z przepisów § 9 ust. 1 pkt 3 i 5 oraz § 10 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1967 r. w sprawie planowego zatrudniania inwalidów.
§  9.
1.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej na podstawie analizy potrzeb w zakresie zatrudniania inwalidów oraz możliwości zaspokajania tych potrzeb powinny inicjować i podejmować prace zmierzające do rozszerzania możliwości zatrudnienia inwalidów, polegające w szczególności:
1)
na występowaniu w miarę potrzeby z wnioskami w sprawie rozwoju sieci zakładów pracy, zwłaszcza zakładów produkcyjno-usługowych podległych prezydiom rad narodowych na terenach zamieszkiwanych przez większą liczbę inwalidów,
2)
na występowaniu z wnioskami w sprawie podporządkowania wydziałom zdrowia i opieki społecznej w zakresie pośrednictwa pracy wybranych spółdzielni pracy, w których większość stanowisk pracy odpowiada zatrudnieniu inwalidów.
2.
Wydziały zatrudnienia powinny udzielać pomocy wydziałom zdrowia i opieki społecznej w wykonywaniu zadań określonych w ust. 1.
§  10.
W celu usprawnienia współpracy wydziałów zdrowia i opieki społecznej oraz wydziałów zatrudnienia prezydiów powiatowych (miejskich w miastach stanowiących powiaty) rad narodowych, współdziałające wydziały prezydiów wojewódzkich rad narodowych powinny w miarę potrzeby:
1)
organizować wspólne narady poświęcone zagadnieniom zatrudniania inwalidów oraz osób, które w myśl wskazań lekarskich wymagają zatrudnienia w określonych warunkach pracy,
2)
delegować przedstawicieli na odprawy i konferencje, organizowane przez wydziały zdrowia i opieki społecznej prezydiów właściwych rad narodowych, dotyczące tematyki przysposabiania do pracy oraz zatrudniania inwalidów i innych osób o niepełnej zdolności do pracy,
3)
inicjować wspólne narady z kierownictwem wybranych zakładów pracy, mające na celu zwiększenie stanu zatrudnienia inwalidów w tych zakładach,
4)
udzielać pomocy w realizacji wniosków, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, współdziałając z zainteresowanymi organami prezydiów rad narodowych oraz instytucjami związanymi ze sprawami aktywizacji gospodarczej danego terenu,
5)
opiniować i przedstawiać do decyzji prezydiów wojewódzkich rad narodowych wnioski, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2,
6)
konsultować się w sprawach mających wpływ na usprawnienie pracy w podległych wydziałach w zakresie zatrudniania inwalidów i osób, które w myśl wskazań lekarskich wymagają zatrudnienia w określonych warunkach pracy.
§  11.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej oraz wydziały zatrudnienia prezydiów wojewódzkich rad narodowych w ramach nadzoru sprawowanego nad wydziałami zdrowia i opieki społecznej oraz wydziałami zatrudnienia prezydiów powiatowych (miejskich w miastach stanowiących powiaty) rad narodowych powinny zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie zasad współdziałania określonych w zarządzeniu.
§  12.
Wydziały zdrowia i opieki społecznej prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) przesyłają do wydziałów zatrudnienia prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) odpis sprawozdania rocznego obowiązującego w zakresie zatrudniania inwalidów.
§  13.
Traci moc instrukcja Ministra Zdrowia i Opieki oraz Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac z dnia 5 stycznia 1961 r. w sprawie współdziałania pomiędzy wydziałami zdrowia i opieki społecznej a wydziałami zatrudnienia prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr 8, poz. 46).
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024